Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

tja ..men da blåser du fort litt tid blir en omvei men flott tur igjennom ;-)

 

Lagt til:

Hvis jeg ikke husker helt feil så blir turen fra start til Kristiansand ca140Nm da indre lei fra Lindesnes

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

......og Tine III - som vel bytter navn snart, tenker jeg - lå trygt og godt ved brygga i Horten gjestehavn i dag med ny eier. :yesnod:

 

Kjenner jeg Runo rett er det ikke lenge før det ligger en Tine IV der også, med lys i salongen og kaffen klar!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at de fleste som anbefaler deg å ta den hjem selv stort sett har tatt denne turen på andre tider av året. Jeg går mellom øst og vestlandet 1-2 ganger i uka og midt råd på denne tiden av året; DRIT I DET.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg går mellom øst og vestlandet 1-2 ganger i uka og midt råd på denne tiden av året; DRIT I DET.

Det sier vel sitt det kansje ,når du sier det ikke er så lurt på denne tiden av året . Men kommer vi som sagt til Egersund og fått litt kulde , så kansje det er reine koseturen derfra . Men å høre på folk som er født å oppvokst der borte , er ikke så dumt det . Hørte i bua idag at , å gå den turen var jo ikkeno problem var lissom bare å reise det . Men som sagt ,høre på andre som deg som reiser der hele tia og folk som bor der .Er lissom litt andeledes enn indre oslofjord ,men vi har god tid nedover .Så en dag med finvær så er vi jo rundt , da er jo mye gjort .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja jøss! en kjempefin tur om du har tid til å vente på været, da er det ikke noe problem. Men det skal være kaldt og vindstille lenge skal du komme under en bølgehøyde på 2-4 meter på denne tia. men du tåler vel fint det om du får det inn på låringa kanskje.Men uansett; GOD TUR i så fall. Farsund er forøvrig også en koselig havn


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Og gå distansen fra sandnes til østlandet på denne tiden av året med lystbåt er ikke og anbefale jeg har endel års erfaring i fra Nor Cargo sine lastebåter og vet att denne distansen kan hvære svært tøff på denne årstiden selv for større båter. Få heller tak i en krybbe og få båten tilsendt. For og sitere et velkjent engelsk ordtak its bether safe den sorry

Link to post
Share on other sites

Slik som været er nå, og slik som værmeldingene for de neste dagene er ville jeg tenkt meg nøye om før jeg tok ut på denne turen.

 

Flott tur dersom været er bra. Men slik det er nå får du ingen glede av det.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvilket kartsystem skal du bruke når du seiler østover?

Antar at du fikk gratulasjonen fra meg?

Raymarine bruker vel Navionic 22 xl g , som dekker det meste av skandinavia og nedover . Har jo ny 12.5 tommer plotter ,AIS og ny radar .Men trenger fint vær enyway :wink: Jada fikk live meld fra Svenning ang gratulasjon Roald ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er du i beita for kartbrikke så kan du låne min for turen.

Kjempe greier Bitteliten ,men det er nye brikker oppe /nede . Slike XL brikker som dekker fra Kristiansund til Polen danmark osv :yesnod: Håper det holder da , men tusen takk for tilbudet .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Om du har C eller E serie oppe og nede bør den ene være satt som master og den andre som slave.

Har C 120 nede med radar og AIS og C 80 oppe , det for gå vil jeg mene :)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

ligger tine 3 forsat i horten var der i gårsyntes de lå en maken der

 

Tine III ligger i vinteropplag i Horten gjestehavn , så det var nok den gammle dama du så da

 

. Det holder lenge med ett sett kartbrikker så lenge plotterne er satt sammen i nettverk.

Dette veit jeg lite om og kan like lite om , men hørtes ut som det var 22 XL G oppe å nede . Men han svarte kansje på at det var det , da kansje på den måten som du sier Bitteliten . Som sikkert noen har fått med seg her i tråden , så er det ikke lett å sitte i bua å drekke kaffe å bare juge om dagen . Så det blir kansje tur over til vesten igjen i løpet av uka , for å bli der noen dager . Tenkte sånn at uannsett om den må kjøres hjem eller blir frakta på båt til Oslo , så er det greit å ha det litt i vater ombord sånn at vi slipper å hoppe i det da . Kunne vært morro å gått igjennom skuta å sett på hva som er hva i kriker å kroker , kansje ok vær så vi kan teste den litt mere osv osv . Trur bare det er lurt jeg , desuten koster en tur over til vesten ca 500- med fly T/R . Det syntes jeg det er verdt , istedenfor å bare sitta her å surre . Er mye nytt å mye som skal inn i toppen , så da er det greit å gå igjennom litt før vi skal gå hjemmover fra Oslo eller hvor det blir . Da kan vi også skjekke dette med kart å plotterane Bitteliten ,så veit vi hva det er .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så det blir kansje tur over til vesten igjen i løpet av uka , for å bli der noen dager . Tenkte sånn at uannsett om den må kjøres hjem eller blir frakta på båt til Oslo , så er det greit å ha det litt i vater ombord sånn at vi slipper å hoppe i det da . Kunne vært morro å gått igjennom skuta å sett på hva som er hva i kriker å kroker , kansje ok vær så vi kan teste den litt mere osv osv .

 

Bare lurte på en ting i denne forbindelse. Har du betalt og overtatt skuta? Om ikke, gir selger deg tilgang til båten for prøving og "vater tilrettelegging"?

 

Om du har betalt og overtatt og om det blir skipstransport, hvem har ansvaret og for hvems risiko skjer dette?

 

Ville tenkt meg litt om og kanskje vært litt tålmodig på disse tingene i tilfelle noe skjer feks om due er ombord der borte eller under transport hjem, fort at risiko og ansvar blir litt uklart .......

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Om du har betalt og overtatt og om det blir skipstransport, hvem har ansvaret og for hvems risiko skjer dette?

Båten er min , ang hvordan den kommer hjem er jo usikkert enda . Men om den blir frakta hjem som vi håper på , så blir den evt frakta på en av båtane til selger .Så her er det meste i vater , alt kan jeg jo ikke legge ut her . Men trur ikke den avtalen jeg har er noen dårlig avtale på noen måter , så da skulle det meste være klart vel ? Kan foresten ikke tenke meg at en som selger en båt , lar kjøper surre rundt i den i dagesvis for å bli kjent osv . Om da kjøper ikke har en avtale på det eller har overtatt båten , fikk jo foresten tilbud om å ligge over der før jeg handla .Så du kan si det sånn , at selger og jeg er veldig enige på alle måter .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...