Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

:flag:

 

Føyer meg til alle gratulanter, og blir jo litt "avinjsjuk" :cool: da på båtkøpet ditt. Har selv veldig så lyst på en viksund 925 Bravo, men det får bli ett annet år!!!! :sad:

 

Det har hvert morro å følge med på denne tråden da, og det er virkelig artig å se ett slikt engasjement av så mange her på båtplassen.

 

Vet att hvis det blir min tur en gang, så kommer jeg helt sikkert til å benytte meg av all ekspertise og hjelpsomhet her.

 

Lite råd: Kjør båten "jåten" hjem selv, selv om det er langt, tenk på hvilken opplevelse+at du kommer til å bli utrolig godt kjent med båten på kort tid.

 

Gratulerer nokk en gang. :cheers:

 

Hilsen Milo.

Redigert av milo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i kulissene, men nå måtte jeg skrive en GRATULASJON :flag::flag:

 

 

Flott at folk kjøper og selger båter i disse tider, jeg kom hjem fra London boatshow på mandagen og fant no (brukt) jeg ønsker. Så utpå våren er det kanskje min tur til å prøve å selge for så å kjøpe..

 

Gratulerer med TINE IV

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt :smiley::flag:

 

Håper du tar den sjøveien, så vi kan få rapport fra turen....

Dette er fornøyelig lesing.

 

Hentet selv båten i Sunnhordaland, og magen var en eneste stor sommerfugl. Men for en flott tur det ble!!

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2399/p330_cokpit.jpg Det frister mer å mere nå med langtur , da jeg ikke hørte noe idag .Så tar jeg det egentlig for gode nyheter , da tenker jeg som så at dem har noe på gang .Men mandag/tirsdag , er det ikkenoe i vater da så er planen å reise over igjen i løpet av uka trur jeg da .Været ser ikke bra ut fra Sandnes å ned til Egersund , men derfra å hjemmover melder dem 3-4ms . Så det er vel Sandnes -Egersund som er litt av nøtta når det gjelder meldinga ,men strekningen Egersund og rundt er jo den "værste" lissom . Men der ser det jo bra ut ,kan ikke tenke meg jeg surrer rundt her nede for lenge før jeg stikker over til vestlandet . Sier jo seg selv det vel , at jeg vil ha dama hjem . Kjappere jo bedre , men været bestemmer desverre det da . Så vi får se nå ,kansje det kommer en bedre langtidsmelding neste gang dem prøver . Men værmeldingmessing , så er det Sandnes -Egersund det stopper litt til uka ser det ut som . Men lov å håpe da , så vi kan komma igang å jobbe med skuta .

 

PS:Børsy er du klar fra Sandnes - Horten om det ikke melder snø da , for da må jo du holde deg hjemme veit jeg .Men hadde håpa å trekke turen ut i 3-4 dager , men 3 holder kansje . Fått nok av batterivann å kakkling da vil jeg tru :wink: Men om vi hadde tatt oss en togtur over til vesten , å prøvd å komma oss hjem .Hører jeg ikke noe om den frakta , så vurderer jeg å reise onsdag med natt toget over eller torsdag .Men veit vel ikke mye om dette enda , så vi ser da .Kan jo være det at vi prekas i bua i helgen . Kan være jeg reiser til uka , så fixer jeg så dere andre kommer etter når dem melder bra vær . Kan jo være kjekt å ha en dag eller to ombord før vi legger ut på tur , jeg aner lite om det meste ombord.Veit hvor barskapet er , ikke stort mere .Så kansje det hadde vært lurt å vært der litt å kansje kjørt litt båt også , litt trening med to motorer kunne jo vært lurt .Jeg har jo aldrig kjørt med det men , det går vel det også vil jeg tru .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitter her og ser på værmeldingen frem til fredag i neste uke

ser ikke ut til at det blir noe brukbart vær før den tid hvis du ikke vil hoppe ned vestlandskysten

Men været kan jo endre seg

og som jeg ser det WSW er ikke drømme retningen på vind blir en del sjø av det ned langs Jærkysten bare så det er sagt

Ang. kjøring med 2 motorer er det ikke det noe problem det lærer du fort i grove trekk finpussen tar du i hjemmlige trakter

 

Lagt til : går gjerne med deg/dere på strekningen men det må bli i helgen da jeg jobber ellers i uken . :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer!

Tenker på strekket Stavanger - Egersund. Jeg vil anta at det beste er å vente til vinden kommer fra vest eller nordvest mht komfort? Jeg har vært over boknafjorden og sletta pluss strekket Jæren til Egersund i relativt dårlig vær pluss etterlatenskaper (les store bølger) etter heftig vær i nordsjøen. Dette var riktignok med en Baltic, i februar, og målet var Horten. Du har en større båt, men skal love deg at den også blir liten hvis det står på. Store bølger er ikke det største problemet - det værste er sterk vind som kommer som julaften på kjerringa og du befinner deg plutselig i et kaos. Skal love deg det da er en deilig følelse å surfe inn på bølgene inn sundet nord for Egersund etterpå, for å roe nervene! :) Jeg ville ventet til det er stabile forhold - da blir det en kosetur. På denne årstiden mht lys - ville jeg forsøkt Farsund første dagen, Risør neste, så hjem. Ha med nummeret til de forskjellige redningsskøytene underveis, så kan ringe og forhøre deg om forhold underveis - jeg synes det var greit å prate med de om forholdene på denne årstiden. Jeg hadde også på forhånd lånt meg en redningsflåte i tilfelle alt skulle skjære seg. Ikke glem ekstra dieselfilter heller!!

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[Men hadde håpa å trekke turen ut i 3-4 dager , men 3 holder kansje .

 

Først. Gratulerer så mye med kjempefin båt. Så ut som et nydelig eksemplar du sikret deg :yesnod:

 

Har kjørt noen ganger Bergen - Oslo og omvendt som leveringsturer. Kjempefin tur som stort sett går på 2 dager med stopp enten i Mandal eller Korshavn avhengig av vær og bølger. Turen hjem fra Jæren er ikke noe problem på 2 eller 3 dager om ikke været slår seg helt vrangt. Dette er en tur som fint gjøres unna på to dager om været er noenlunde, samtidig som du får tid til litt hygge på kvelden og en natts søvn om du starter tidlig om morgenen så du får utnyttet dagslyset. Er det mye krapp sjø oppleves turen myyye lengre, og blir det for ille, er det bare å komme seg inn et sted og kose seg til ting blir roligere :drink:

 

Strekket ned til Egersund er jo litt utsatt, men går stort sett greit. Fra Egersund må du en tur utaskjærs igjen nedover til Hidra som du kan gå på innsiden av for å få en pause fra å holde deg fast. Så er det på ny ut en liten tur rundt Lista til du kan smette inn ved Farsund. Lønner seg ofte holde seg godt fra land rundt Lista avhengig av vind og bølgeretning. Ofte roligere lenger ut. Er været greit kan du gå rett ut fra Egersund og legge kursen direkte til utenfor Lista og så videre sydover til Lindesnes.

Fra Farsund kan du gå mer eller mindre beskyttet Helt ned til Korshan et steinkast før Lindesnes. Korshavn er et idyllisk sted godt egnet for utgangspunkt om du vil runde "neset" tidlig neste morgen.

Kommer du deg rundt "neset" første dagen, kan du jo stoppe i Mandal eller Kr.Sand om du kommer så langt. Så er det bare sjarmøretappen hjem dagen etterpå.

 

Lykke til!

Håper du tar sjøveien som kaptein i egen skute så vi skuelystene kan se frem til fyldige raporter fra hjemturen, samt observasjoner fra alle BP medlemmer på veien hjemover :flag:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Først. Gratulerer så mye med kjempefin båt. Så ut som et nydelig eksemplar du sikret deg :yesnod:

Tusen takk for den ,håper det jeg også

Lykke til!

Håper du tar sjøveien som kaptein i egen skute så vi skuelystene kan se frem til fyldige raporter fra hjemturen, samt observasjoner fra alle BP medlemmer på veien hjemover :flag:

Ja håper på tur jeg ,det er jo det været som stopper det foreløpig .Ser jo fra tirdag så ser det jo flott ut fra Egersund , men det var den turen fra Sandnes å ned dit da . Det ser rimelig mørkt ut på en stund , men er jo ikke mye å gjøre med det enn å vente . Men sier ikke neitakk til båtransport til Oslo heller jeg , båten skal vi da få prøvd ettervært vil jeg mene .Men det å sitte her å vente er jo rein tortur , blir ikke for mange dager så reiser jeg over å håper det blir bra vær ettervært . Blir det sjøveien på egen kjøl , så skal det bli fyldig raport så klart

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei, og gratulerer med flott båt.

 

Egersund - Farsund er mest like tøft som Jæren, om ikke tøffere. Jeg vil anbefale at du venter til det legger seg et noenlunde stabilt høytrykk over Sørnorge.

 

Jeg hadde definitivt ikke lagt ut på denne turen med din nye båt de neste to ukene. Det er rart med det, ukjent farvann, ukjent utstyr, korte dager skiftende vær er viktige faktorer som støtter under min enkle risikovurdering og konklusjon.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: Gratulerer med ny båt! Har fulgt denne tråden med fornøyelse og vil gjerne komme med et forslag. Siden du ikke har vært i Ryfylket før, så er det på høy tid å se litt av den fine skjærgården i vest. Ryfylke er et båteldorado hele året. Brygger satt opp av Ryfylkefriluftråd er tilgjengelige for alle, de er gratis å bruke og de har toaletter og bosstømming. Bruk tiden mens du venter på godt vær over jæren til å bli kjent med båt og en fantasisk natur her i vest. Trenger du tips om hvor turen kan legges kommer jeg gjerne innom i Jåttåvågen og gir deg et ovesiktkart.

Hilsen skipper på "Mari"

Link to post
Share on other sites

Sitter her og studerer en del værprognoser fremover og så vidt jeg kan se det ser det er onsdag som kan bli den dagen du får sjansen til å lure deg forbi jærkysten , etter det jeg kan se ser det ut til å roe seg ned natt til onsdag så da må du regne med litt røft vær i starten hvis du starter tidlig (0600)ser det for ille ut kan du legge deg på været i Tananger til den roer seg litt

Og så MÅ du ut rundt jæren rev før du setter baugen direkte mot Lista -Lindesnes .

hold deg godt av land ut til du har ca 100 m.under kjølen (jæren-Lista)

Greie havner å gå inn langs jærkysten er Sirevåg,Egersund

Når jeg kjørte ned Laluna II brukte jeg ca 10 timer til Spangereid (lindesenes)marsjet da på ca 10Nm

Er været akseptabelt etter passering Lindesnes ville jeg bare forsette utaskjærs og satse på Mandal,Kristiandsand før stopp og evt.

Bunkring ville jeg tatt på Flekkerøya tlf 93042594 ring han før du kommer frem , billigst diesel der :wink: PS! Vimpel gir rabatt bare minn han på det og hils fra meg.

Resten av turen byr ikke på de store værproblemene da det er korte åpne strekker hvis du velger å gå litt innaskjærs ..

Sier det bare ha respekt for været på den første strekningen det kan bli tøft der :sailing:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Bunkring ville jeg tatt på Flekkerøya tlf 93042594 ring han før du kommer frem , billigst diesel der :wink: PS! Vimpel gir rabatt bare minn han på det og hils fra meg.

 

Virker som han har sluttet med dette, jeg spurte han i fjor når jeg var der å skulle fylle, samt jeg spurte han om priser og dette på telefon en gang.

Det var ingenting å hente da, ei heller forskjell i pris på å fylle 10 eller 800 liter. Så enten så er det trynefaktor, eller så har han sluttet med det.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Fint å ha dere som følger med her , spesielt dere som bor over der å som kan været der borte .Er jo ikke å sammenligne med været der å det vi her er vant til ,har fått noen 100 råd og flere kommer og det er bare bra . Håper dere forsetter å følge med været , så kansje vi klarer å smette ned til Egersund .Da blir kansje selger med den strekka han har gått der 100 ganger , med båt .Han er foresten bosatt i Siravåg og er utdannet skipper så sikkert greit om han blir med første etappe ,bare å ta imot slik tilbud vil jeg mene . Som dere sier , været ser mindre bra ut fram til onsdag men ser fremdeles ikke bra ut fra Sandnes å ned . Hadde som sagt vært kjempe å gått den turen , men tar den gjerne imot i Oslo også jeg når det er som det er . Vi følger med på været , så ser vi om ikke jeg får tlf om at den blir sendt nedover .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja Ja Runo og Tone gratulerer dere får vel ikke gjort noe annet enn og svare på innleggene

vi gleder oss på deres vegne ser ut som dere har vært heldige med hjelp av et par konsulenter

underveis jeg vil gratulere så mye med ny båt gleder meg til og hoppe over hekkbølgene dine i påsken

 

Kari Halvard +to tenåringer og skipshund :cheers::cheers_wine::cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

..........hold deg godt av land ut til du har ca 100 m.under kjølen (jæren-Lista).........

 

Først av alt GRATULERER !!!!

 

Deretter ... beklager LALUNAII ..... Jeg har reist opp og ned der minst 20 ganger, og etter at jeg har snakket med "de lokale" på Hitra og andre plasser, så er de litt uenige med deg ... og basert på egen erfaring så må jeg si meg enig med dem...

 

1. Ta det lille strekket fra Sandnes til Tananger som "shakedown" ... og legg deg inn der for en gjennomgang av maskin mm., da maskinene vil være gode og varme, og du vil ha kjørt dem litt hardt ... sjekk kjølevannsslanger, oljeslanger osv... Og hvis alt er bra (inklusiv været), topp opp tankene og sett i gang...

 

2. Jæren blir fort Rotete uansett, men du vil finne ut at sjøen blir mer behagelig etter at du har rundet revet og setter kursen mot Egerøy... Trenger ikke 100m under kjølen ... 30 til 40 bør være mer enn nok .... roter du deg ned under 20, så blir det fort mye mer krøll og strømsjø...

 

3. Hvis du skal inn til Sirevåg, så er det vel en god nok plass og svinge på innsiden av Egerøy, men innseilingen på Nordsiden kan være litt rotete..., så jeg foretrekker å gå på utsiden av Egerøy...

 

4. På utsiden av Egerøy er det ganske dypt, så "plain sailing" .... men tar du indre leden ned til Hitra, så er det jo noen småting å passe seg for...

 

5. Lista .... snakk med hvemsomhelst av de gamle fiskerene der nede ... og de vil si det samme ..... "alle som legger seg langt ut fra Lista, har det mer ubehagelig, i lengre tid enn de som legger seg 1.5NM fra land i en rett linje fre Egerøy og forbi Lista.... " Sjøen blir slått ned mellom 4 og 2 NM ute, og mellom 1 til 2 NM så er det en "renne" med roligere vann, før bølgene bygger seg opp igjen mot stranda på Listalandet..... der skal du være!!!

 

Resten av turen er jo bare koselig .....

 

Tok en båt fra Stavanger til Oslo en tidlig Mai helg for mange år siden ... og vi hadde kun en overnatting ombord .... men vi betalte ikke for bensin for to tørste V8 OMC King Cobra på 370 HK som var ombord .... gøy var det likevel...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei Divemaster

Ikke uenig med deg men ser du på rett linje fra revet til Egerøy så ligger dybden på ca 100 m.

derfor jeg sa det

og med ruskete vær vil jeg heller ha litt godt av land i tilfelle noe skjer så en har en bedre sikkerhet

og det samme hvis du ligger på den avstanden ut fra Listalandet så vi er ikke så uenige der heller i henhold til de avstandene du nevner fra land

 

Lagt til :

tror du surrer litt med innseilingen til Sirvåg den er jo ikke ved Eigerøya det er innseilingen til Egersund

Sirvåg er ca:5Nm før :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...