Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Her følger du været i tananger; http://vindkast.no/, lykke til med turen ! Gjorde selv denne turen på denne årstiden for 2 år siden, hadde i oppdrag å levere en Sun 33 i Kr.sand. Startet i relativt godt vær kl. 09:00, fra Hummeren i Tananger, da kl. var 20:00, bestemte vi oss for å avlever e i Mandal, da var det stupmørkt, og vinden hadde tatt seg betydelig opp, fikk rimelig juling på denne turen ja.

Moralen; Været skifter fort, og spesielt på denne tiden av året !

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er på plass, Runo - og at mannskapet også finner seg til rette. Ta nå ingen sjanser på veien hjem, du har - som du selv sier - god tid!

 

Vi sitter nå og koser oss ombord i Horten gjestehavn. Ved siden av oss ligger gamlebåten din, Tine III. Alt vel. Ser deg vel her snart. :seeya:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ja god tur og ta dere god tid :)

Ser ut til at dere har det bra da...

 

Hva er det vi andre gjør galt som ikke har limosinservice, sekretærer lenger og pc med innebygget batterivann.
vi annonserer ikke båtbytte før etter det er utført

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ta deg god tid til å vente på roligere vær, er min oppfordring. Vent til vinden har lagt seg og til det er meldt lite vind. Det tar tid før sjøen legger seg...oftest er den rotete det nærmeste døgnet etter at vinden legger seg, og det gjør overfarten slitsom.

 

Det er lange strekk du skal forsere, og med mye sjø/rotete sjø er det som evigheter dersom du hele tiden må jobbe med roret for å ta sjøen best mulig. Ofte må du gå i lavere fart enn du først trodde, og da blir strekket enda lengre.

 

Jeg gikk strekningen Molde - Oslo i beg. av april for 2 år siden, med kulingen bak meg, i tildels rotete sjø og med 0 grader og sludd/regn. Vi klarte likvel å holde 15-16 knop på det værste. Hele turen gikk utmerket, men jeg må innrømme i ettertid at det var tøft, og at vi kanskje var litt "dumdristige".

 

Tenk sikkerhet i full bredde, og vær føre var! Tenk over hva som evt. kan oppstå, og vær foreberedt på det.

Søk nødhavn dersom været skaper tvil i deg.

Gå langt ut, og godt utenfor strømbeltet og "det grunne beltet" langs Jæren.

 

Siste værvarsel:

Det er meldt sørøstlige vinder, ingen kuling eller friske vinder i dag og i morgen. Fra mandag er det meldt mer vind igjen.

http://www.tranoy.net/stavanger/weather/fr...varsel_dnmi.htm

 

God tur til deg og mannskapet!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da blir det spennende å se hvor langt de velger å gå i dag

 

været ser ikke så galt ut i området men henger nok litt tungsjø

observasjoner kl 0700 idag

Oksøy: ? liten kuling 12 1 grad Lindesnes: NØ liten kuling 11 lett sludd 1 grad Lista: NØ frisk bris 8 lett regn 2 grader Obrestad: Ø lett bris 5

2 grader Sola: Ø laber bris 7 lett sludd 4 grader

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Den kunne du spart deg havørn...

 

Vi gjør jo vårt beste for å piske opp stemningen, og lage litt drama i vinterkulden......og så kommer du? Hvorfor leser du denne tråden da? Du finner sikkert andre tråder du kan forbarme deg over også, tror du ikke?

 

Vi har jo nærmest "overtalt" ham til å ta sjøveien, så da kan vi ikke bare gi opp og la tråden seile sin egen sjø?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke småtterier når gutta fra indre strøk skal ha en liten seilas i ytre strøk.

 

Havørn: jeg tror du bør sjekke syrevekta!

 

Tine IV har vært i Egersund for bunkring, er på vei videre mot Lindesnes. Håper på kristiansand før mørket kommer.

Ingen enorme bølger - flatt vann, slik at gutta fra Indre strøk klarer seg veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Den kunne du spart deg havørn...

 

OK.

 

Nå var det både en :wink: og en :smiley: hengt på her, så du skal nå ta i litt for å misforstå dette. Men det tar jeg til etterretning, som det heter. Betydningen av "komisk" kan misforstås.

Bølgene er ofte større etter at turen er over? :wink:

 

Tine IV har en underholdende fortellermåte. Jeg håper og tror at han skjønte hva jeg mente. Det er det viktigste.

 

Jeg er nå litt spent på hva dieselforbruket er når status gjøres opp etter turen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...