Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel

gangso

Recommended Posts

De sitter som regel i nærheten der dieselrørene går inn i dieseldysene, ved siden av eller over. Det er en ledning inn på hver glødeplugg, denne skal ha 12v ved gløding. du ser det er en stikker som man kan tre en kabesko innpå.

Det er et rele som styrer glødinga. relét styrer tiden på glødinga, og om det skal glødes eller ikke. Og relét får signal fra en vanntemperaturgiver som sitter i forbindelse med radioatorslangen eller en crossmember/alurørgreie i forbindelse med denne slange (alltid øvre slange)

Det er ikke flaut å ikke vite. Vet man ikke er det bedre å spørre enn å gå i baret ved å leke "jeg-kan-alt-så-jeg-trenger-ingen-som-forteller-meg-noe :flag:

Føkk deg...

De fleste nyere direkteinnsprøytede dieselmotorer har ikke gløding. Min har i alle fall ikke det, og den er fra 1990... Starter på første nappet så lenge den får nok strøm...

Ja det har du helt rett i :)

Det forklarer jo også at han sliter med start hvis startmotoren drar sakte rundt :)

Er ikke som en bensiner med gnist på plugga :)

Føkk deg...

Jupp, det hadde jo ihvertfall fått fres på starteren :) Og antagelig ødelagt en del også :)

Bruk som nevnt tykkere kabler fra batteri og ned til + på starteren, og fra batteri og inn på blokka på motoren, altså -

Får du tak i noen gamle startkabler vil de kunne brukes, men de bør være litt tykke. Pass bare på at det ikke er selve plasten rundt som er tykk, det hender nemlig det, så er det inni mye tynnere :)

Og gjerne så korte som mulig selvsagt. Og helst like lange. Like lange, lik motstand :yesnod:

Føkk deg...

Jupp, det hadde jo ihvertfall fått fres på starteren :) Og antagelig ødelagt en del også :)

Bruk som nevnt tykkere kabler fra batteri og ned til + på starteren, og fra batteri og inn på blokka på motoren, altså -

Får du tak i noen gamle startkabler vil de kunne brukes, men de bør være litt tykke. Pass bare på at det ikke er selve plasten rundt som er tykk, det hender nemlig det, så er det inni mye tynnere :)

Og gjerne så korte som mulig selvsagt. Og helst like lange. Like lange, lik motstand :yesnod:

har kjørt på ein ny kable i dag men den er noe for lang. kinna i rundt 1min i dag for og få diesel fram til dysa og da kjente eg at pluss kabelen var godt varm. men kan prøve og kutte den ned litt..

mål spenningen på batteriet mens du kjører starterern. de batteria dine er det startbatteri da??

de faller til rundt 9 eller noke på volt metere frammi båten. om batteria er start bateri veit eg ikkje. kjøpt på biltema som sagt.

William Andrè

Spenningen synker som regel en del når du drar den på stareren.

Men kom på en ting. På dieselpumpa, den pumpa som fordeler dieselen til alle røra, der skal det gå inn 12. Det er dieselstopperen. Når du skrur av tenninga forsvinner spenningen, og motoren stopper.

En slik må det vel være på denne motoren :)

Føkk deg...

no har eg ein ca 100mm2 kabel på pluss og ein 70mm2 på minus.. men minus kabelen blir ikkje varm.. bare pluss..

har prøvd og starta den i dag men får faaaeeen!!! ikkje start.. har skrudd av dyse slangane på toppen og ser der kommer ein fin dæsj diesel.

men den starter ikkje :cryin: :cryin: og no er de flo sjø og...

William Andrè

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...