Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

oki takker for svar.

 

skal ta ein tur til verlo og høyre ka pris dei har på den reima. vist ikkje så bestiller eg på meca.

 

trudde dreve ikkje var vert meir en ein tusen lapp eg :P

 

men dele motor er vell vanskelig og få solgt når der ikkje er marinisering osv.

 

men badeplattform ka pris trur dåkke den ligger på? den er så og si strøken. mangler bare teak plankene eller ka de heite.

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Hei, du burde nok ringe/snakke med fagfolk, propell valg er meget viktigt! :yesnod:

 

Men eg tasta inn informasjonen om båt og motor som du oppga, i ein kalkulator for propeller.

 

Dette er grove ca. svar, menkansje ein liten vind i riktig retning:

Diameter: 15,38

Stigning: 23,73

(Eg synest det virket litt rart, men det er vel andre som veit....)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med den utvekslinga på drevet så må du opp i ganske høy stigning for å få litt fart på båten.

Jeg har ingen gode formler for utregning av propell men har en som ikke tar hensyn til motoreffekt, her må du anta hvilken fart du kan oppnå.

 

Antar vi at du klarer 30 knop på maks ved 4200 rpm og at du da vil få en slipp på 20% så må du ha stigning på 23" tommer

 

Formel for utregning av fart på båt

Stigning i tommer 23

Turtall 4200

Gir utveksling 2,15

Slipp på propell i % 20

 

Teoretisk fart i knop 37

Faktisk fart i knop 29,58

 

Synes å huske at du hadde kjøpt en 14" x 21"??

 

Dersom du har nok effekt i motor og min antakelse om slipp på ca 20% er riktig gjør du med denne ca 27 knop på maks.

 

Formel for utregning av fart på båt

Stigning i tommer 21

Turtall 4200

Gir utveksling 2,15

Slipp på propell i % 20

 

Teoretisk fart i knop 34

Faktisk fart i knop 27,01

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

ja hadde egentlig kjøpt ein 14x21 men fikk den aldri. men no har eg funne ein helt ny 14x23 til ein ok pris, så kjøper den.

er ein venstre propell men de er vell riktig?

 

og så har eg bestilt reima og skal kjøpe lager på mandag håper eg.

 

har foresten gjort litt i båten i dag.

 

før:

dsc_0358.jpg

 

dsc_0359.jpg

dsc_0364.jpg

dsc_0365.jpg

 

etter:

dsc_0372.jpg

dsc_0371.jpg

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Artig og følge med på prosjektet ditt!

 

Trenger vel såpass strøm for en lang sommerdag/helg på sjøen med musikk med trøkk og kjølebag på 12v !!!!?

 

Lykke til videre !!

 

F

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

eit bateri bruker eg opp på 10min på fult med annlegge mitt :P

 

men om eg roer ned så varer eit bateri i ca 2-3timer. men er jo altid greit og ha litt ekstra med størm :)

 

og så har eg eit spørsmål trenger eg høgre eller venstre propell?

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Du skal ha venstre propel, Du kan også bruke Høyre, men da må du shalte om girvelgeren på drevet, Du nevner at du skal ha stereo anlegg i båten som suger tom batteriet ditt på 10 min, Gromt anlegg :cool:

Du bør tenke på all vekten du fyller båten din med, :ghost:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei gangso!

 

Kjempekjekt prosjekt du holder på med! Vi er omtrent på samme alder, og jeg er meget imponert over mange av båtkunnskapene dine! Gleder meg til å se forsettelsen!

 

Et spørsmål. Kanskje har du svart eller nevnt det en annen plass, men men. Hvilke andre planer har du for prosjektet ditt? Tenker på puter, eller lignende. Men dette blir vell kanskje for dyrt?

 

Lars

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

puter, kalesje og gulv og sånt skal eg ta litt etter kvart framover mot sommeren.

 

først og fremst no skal eg fikse den og få den klar for sjøen.

 

men i dag har eg kosa og god snakka litt med båten i gjenn :) har satt på belgane og de styre på drevet, fått på plass varmeveksler og rør osv.

 

de som gjenstår er:

 

-register reim(bestilt torsdag 24 april)

-propell(bestilt i dag 27 april) vant ein 14x23 tommer på ebay så tar vell 2uke før den kommer.

-få på ny eksos slange, har ein eksos slange no men den er jalla

-kjøpe diverse slange klemmer.

-koble til turteller.

William Andrè

Link to post
Share on other sites

ja skal tenke på de når eg er sta og kjøper. men eg ser ikkje forskjel på "vanlig"? og syrefaste klemmer :giggle::tongue:

 

Det er lov å spørre der du kjøper klemmene vet du.

 

Vet ikke den du kjøper av heller (i tilfelle du kjøper på en bensinstasjon eller jernvare) så ikke kjøp. Kjøp når du vet du får riktige klemmer :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Rustfrie syrefaste klemmer og skruer er merket met A4, A2 er rustfritt, men ikke syrefast.

 

På drevbelgene er det vel normalt bare enkle klemmer ja, men her må du bruke A4. Du vil uannsett normalt ikke få lekasje inn i båten om belger på drev tar inn vann uannsett, tanken med dobbelt opp med klemmer på slanger under vann etc. er nettopp med tanke på sikkerhet rundt vanninntrengning, to klemmer er enkelt og greit tryggere en kun en og er vel ett av CE-krav på nyere båter.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er ikkje plass til to eller fleire klemmer på drevet.

 

Helt riktig, Hvis du kjøper belger og s-slange hos volvo-penta pusheren følger riktig type slangeklemmer med, Men de har også syrefaste slangeklemmer på biltema, Normalt er ikke slangeklemmer med blå skruehus syrefast.

 

Nå venter vi i spenning på hvordan skuta di kommer til og fungere, så det er bare og henge i stroppen :flag:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...