gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 hmm.. litt flaut men kor sitter glødepluggene ? og er de noen ledninger til di ? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 De sitter som regel i nærheten der dieselrørene går inn i dieseldysene, ved siden av eller over. Det er en ledning inn på hver glødeplugg, denne skal ha 12v ved gløding. du ser det er en stikker som man kan tre en kabesko innpå. Det er et rele som styrer glødinga. relét styrer tiden på glødinga, og om det skal glødes eller ikke. Og relét får signal fra en vanntemperaturgiver som sitter i forbindelse med radioatorslangen eller en crossmember/alurørgreie i forbindelse med denne slange (alltid øvre slange) Det er ikke flaut å ikke vite. Vet man ikke er det bedre å spørre enn å gå i baret ved å leke "jeg-kan-alt-så-jeg-trenger-ingen-som-forteller-meg-noe Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 eg trur der ikkje er noe sånt på min motor. er verken ledninger, noen plass og koble kabelsko innpå eller noke sånt... vist der skal 12volt, rele og ei ledning til vanntemp så har i vertfall ikkje eg lagt de opp.. så da er jo de klart ka feilen er. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Har du et bilde av motoren, begge sider ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
index Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 De fleste nyere direkteinnsprøytede dieselmotorer har ikke gløding. Min har i alle fall ikke det, og den er fra 1990... Starter på første nappet så lenge den får nok strøm... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) har bare gammle bilder sån den såg ut før.. og fant ikkje noke glødeplugger. men tok av dyse slangene og kinna til der kom diesel så håper og få start i morga.. så får vi se om den blir satt på sjøen Redigert 6.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 De fleste nyere direkteinnsprøytede dieselmotorer har ikke gløding. Min har i alle fall ikke det, og den er fra 1990... Starter på første nappet så lenge den får nok strøm... Ja det har du helt rett i :) Det forklarer jo også at han sliter med start hvis startmotoren drar sakte rundt :) Er ikke som en bensiner med gnist på plugga :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 ka skal eg gjer for at den skal gå fortere rundt da?? koble på 24volt? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jupp, det hadde jo ihvertfall fått fres på starteren :) Og antagelig ødelagt en del også :) Bruk som nevnt tykkere kabler fra batteri og ned til + på starteren, og fra batteri og inn på blokka på motoren, altså - Får du tak i noen gamle startkabler vil de kunne brukes, men de bør være litt tykke. Pass bare på at det ikke er selve plasten rundt som er tykk, det hender nemlig det, så er det inni mye tynnere :) Og gjerne så korte som mulig selvsagt. Og helst like lange. Like lange, lik motstand Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 mål spenningen på batteriet mens du kjører starterern. de batteria dine er det startbatteri da?? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jupp, det hadde jo ihvertfall fått fres på starteren :) Og antagelig ødelagt en del også :) Bruk som nevnt tykkere kabler fra batteri og ned til + på starteren, og fra batteri og inn på blokka på motoren, altså - Får du tak i noen gamle startkabler vil de kunne brukes, men de bør være litt tykke. Pass bare på at det ikke er selve plasten rundt som er tykk, det hender nemlig det, så er det inni mye tynnere :) Og gjerne så korte som mulig selvsagt. Og helst like lange. Like lange, lik motstand har kjørt på ein ny kable i dag men den er noe for lang. kinna i rundt 1min i dag for og få diesel fram til dysa og da kjente eg at pluss kabelen var godt varm. men kan prøve og kutte den ned litt.. mål spenningen på batteriet mens du kjører starterern. de batteria dine er det startbatteri da?? de faller til rundt 9 eller noke på volt metere frammi båten. om batteria er start bateri veit eg ikkje. kjøpt på biltema som sagt. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Spenningen synker som regel en del når du drar den på stareren. Men kom på en ting. På dieselpumpa, den pumpa som fordeler dieselen til alle røra, der skal det gå inn 12. Det er dieselstopperen. Når du skrur av tenninga forsvinner spenningen, og motoren stopper. En slik må det vel være på denne motoren :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 ja den er på plass.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Og en ting til. Er det ekstern matepumpe for dieselen på denne motoren, eller sitter den på motoren ? den kan være mekanisk eller elektrisk. Fiat har jeg ikke mye greie på, hadde det derimot vært en 6.2l diesel V8 så..................:) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 ja den står på motoren. er ei mekanisk. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Skal vi se. Den får diesel pumpa får spenning regreima sitter riktig starteren går rundt Alt dette tilsier jo at motoren bør starte. Men du må ha tykke nok kabler fra batteri og til starter + motorblokka. Pøssig du Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 skal prøve starte den i morga... har bare pompa fram dieseln i dag så ga eg meg.. skal prøve i morga og starte :D Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Du får helt sikkert fres i den! Blir det prøvetur i morgen da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 vi får se.. regner med de blir prøvetur vist den starter :D Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
karlrs Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Har startet masse dieselmotorer på stargass uten skader. Men må brukes m måte. En liten dasj etter du har begynt å kjøre starter Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Nei, det skader ikkje med ein liten dusj (2-3 sekunder) med startgass inn i innsuget. Med du bør ikkje gjere det ofte, stargassen tærer opp motoren innvendig. Om kablane blir for varme, så tyder det på at dei er for tynne, du må ha tykkere kabel. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 no har eg ein ca 100mm2 kabel på pluss og ein 70mm2 på minus.. men minus kabelen blir ikkje varm.. bare pluss.. har prøvd og starta den i dag men får faaaeeen!!! ikkje start.. har skrudd av dyse slangane på toppen og ser der kommer ein fin dæsj diesel. men den starter ikkje :cryin: og no er de flo sjø og... Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
bellen Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har du prøvd med startgass? Du kan også prøve å blåse med ein varmluftspistol inn i innsuget samtidig som du prøver å starte (la den varme opp innsuget litt før du prøver å kinne) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Spray inn startgass mens starter går! tipper det blir fart i den da, Siden motoren går rundt sitter sikkert regreima riktig Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
gangso Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 har prøvd med start gass og da bare fiser den litt.. kan ikkje ha noke varmepistol inn da turboen sitter i veien. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.