Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Jeg driter i om andre båter i Nord Norge har klart å stå gjennom vinterstormene med riggen oppe. Jeg driter også i de matrielle skadene ved båtvelt. Men det er så utrolig unødvendig å risikere eget og andres liv fordi en er for lat til å bruke en time på å ta ned masten!

risikere liv....den faren trur jeg ikke er så stor......

 

men klubbmedlemmers båter,

 

vi har ikke plass till 15-20m radie mellom båter......hade vi haft det, så hade det ikke varet meg emot, o stå med riggen oppe!!!!

 

trur forsikkringsellskaperne fölger mer ganske nöje her....... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vi har ikke plass till 15-20m radie mellom båter

 

 

Jeg måtte ha det Gunga. Forsikringselskapet krever på eksklusive båter att Securitas bevokter dem pga innbrudd. Derfor lar jeg Bav ligge på sjøen :yesnod:

 

Men din derimot, Najad er jo rimelige båter :lol:

 

Ellers utrolig trist for de involverte. Jeg tror nok ikke julen blir helt som forventet for de.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enzo sin båt veltet i fjor. Likevel forsvarer han å sette båter på land med riggen oppe. Ringer det ingen bjeller?

Er du klar over faren du utsatte folk for?

Faren jeg utsetter folk for ? angriper du meg for at båten min var plassert i en krabbe som var feil justert , jeg forsvarer å sette båten på land med masten på , ser ikke noe feil med det om båten er skikkelig sikret. Hadde beina på krabba mi vært plassert rett mot båten (langt nok ned) så hadde de aldri knekt rett av.

Jeg utsetter ingen for fare , faktisk så utsetter du selv folk for mer fare enn det jeg gjør , tenk deg om

Link to post
Share on other sites

faktisk så utsetter du selv folk for mer fare enn det jeg gjør , tenk deg om

Hvis du mener det så må du nesten utdype det. For da må jeg gjøre noe med det!

 

Jeg prøver bare å få frem at kun en time lett arbeid kan spare deg for både ødelagt båt og ødelagt liv. Den timen spanderer jeg!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Vel.

Der du har båten så er det vel mulig å få den i hodet for en turgåer , skal noen få min båt i hodet så må de svømme rundt i 3graders vann og da har de andre problemer enn båt i hodet å tenke på ;)

 

Og det tar nok betydelig mer enn en time for meg å rigge ned og opp igjen

Link to post
Share on other sites

SEILBÅT. Lever i 45 grader, på sjøen, når en går for seil og ved land ligge ( se bilde). Må fjerne rigg ved opplag. Fordeler: Ved motorhavari, viser til tidliggere tråd, sjeldent. Skal ikke nevne D ops.... Hva leser vi om i pressen, seilbåter veltet. Er det .......... som kaster seg på en jappe-bølege for det er inn i disse dager, kansje før finanskrisen. Har disse "seilere" gener/opplæring i sjømannskap, eller er de første generasjon, som må lære alt fra bunnen. Tror de ikke har fått inn seiling og opplag av seilbåter med farsgenene (morsmelken).

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet i en 44 fot seilbåt når det blåste kraftig sidevind. Jeg ble overrasket over hvor mye båten la seg over på siden i kastene. Det ville ikke overraske meg om mange søndagsseilere ikke er klar over hvor mye krefter som påvirker riggen og hvor stort momentet er.

 

Det ville vel ikke være feil å påpeke dette over for båtkollegaer når man mistenker at krybben eller støttene ikke er ordentlige.

Link to post
Share on other sites

mange søndagsseilere ikke er klar over hvor mye krefter som påvirker riggen og hvor stort momentet er.

 

Det ville vel ikke være feil å påpeke dette over for båtkollegaer når man mistenker at krybben eller støttene ikke er ordentlige.

 

Det forutsettes naturligvis at seilene blir tatt ned når båten ligger på land. om seilene står oppe så tror jeg egentlig ikke det spiller noen rolle hvordan krybben er satt opp. :yesnod: Nå skjønner jeg hvorfor så mange er skeptiske til at mastene står på under vinteropplag, :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Med all den trådløse teknologien som finnes i dag så ser jeg ikke noen grunn til at båtene ikke kan lagres på land med seilene oppe. Når det blåser opp så er det jo bare å reise ned til Henrik og reve.

 

Alternativt kan elementer i vegtrafikkloven kopieres.

Ser du dårlig får du et stempel i førerkortet som forteller at du må bruke briller når du kjører bil. Hvis båten din velter mer enn to ganger i krybben i løpet av ti år så får du noen prikker slik at det forlanges at båten skal lagres på land liggende på siden, med eller uten seilføring. Kanskje ankerlanternen må stå på slik at ingen slår opp skaden i hodet etter julebordet. :drink:

Link to post
Share on other sites

ja om dom ikke er snabbe o vri båterne opp mot vinden, ner hun snur...... :smiley:

 

:lol::lol:

 

Ser det for meg.... kanskje kulelager på krakkene :crazy: Hadde blitt fine værhaner det :wink:

 

Eller denne samtalen:

 

"Hvor har du båten i vinter?"

 

- "Jeg ligger på svai på Blommenholm opplagsplass"

 

"Bruker du forkatting??"

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Men det blir feil fokus når man etter et båtvelt legger skylden på masten.

 

Nå leser du hva som er skrevet som Bgjengen leser Hakkespettboka.

Den store banditten er de løse støttene. De skulle vært forbudt.

Men sammen med masta på er det ganske uforsvarlig.

Dessverre er det endel marinaeiere som liker disse støttene da de er lette å lagre om sommeren.

 

Men velter en båt med løse støtter og masta oppe, så kan eieren betale skadene selv og ikke velte det over på andre gjennom forsikringen. Men som sagt, det skal nok en ulykke med personskade til før noen våkner.

 

Jada, jeg vet at båter uten mast har veltet. Men båter med masta på velter oftere.

Link to post
Share on other sites

SEILBÅT. Lever i 45 grader, på sjøen, når en går for seil og ved land ligge ( se bilde).
Har du sett en seilbåt med 45grader krengning noen ganger , tror neppe det ?
Fordeler: Ved motorhavari, viser til tidliggere tråd, sjeldent.
Hva er skjeldent ?
Er det .......... som kaster seg på en jappe-bølege for det er inn i disse dager, kansje før finanskrisen.
Hvem er det som kaster seg på en jappebølge for at det er "in" kan du ikke forklare det ?
Har disse "seilere" gener/opplæring i sjømannskap, eller er de første generasjon, som må lære alt fra bunnen.
Det er ingen som har fått sjømannskap gjennom genene , alle mennesker har begynt en plass og det er ved bunnen man begynner , det gjelder nok deg og.
Tror de ikke har fått inn seiling og opplag av seilbåter med farsgenene (morsmelken).
Det er det ingen som har fått , hva er det egentlig du vil fram til ? kan du ikke bare si det rett ut istedet for å stokke om på ordene slik du gjør.
Link to post
Share on other sites

Forholdene er ulike, ja. Plassene er ulikt skjermet, ja. Krybbene tåler ulik belasting, ja.

 

Skjønner ikke hvorfor alt skal generaliserers og males svart/hvitt.

 

Og på spørsmål om seilbåt uten rigg kan velte - selvsagt. Og JA, jeg har sett dette selv. Faktisk så har seilbåt uten rigg veltet, mens båt ved siden av denne med rigg har stått like støtt. Seilaren: Vil du ha mer info??? Så send meg en IM!!

Det er direkte uansvarlig slik mange seilbåter blir lagret om vinteren. Hadde alle benyttet krybber av denne typen

baadstativer_baadvogneogloeftesystemera02.jpg

hvor BÅTEN STÅR PÅ KRYBBA OG LÅSER DEN, da er man nærmere det forsvarlige. Da kan man også sikre masta med fall i en annen krybbe - enda mer forsvarlig.

Tar man i stedet av masta har man stort sett gjort det man kan for å føle seg trygg.

Da gjenstår bare å sjekke båt og opplagsutstyr noen ganger i løpet av vinteren.

 

Faren jeg utsetter folk for ? angriper du meg for at båten min var plassert i en krabbe som var feil justert , jeg forsvarer å sette båten på land med masten på , ser ikke noe feil med det om båten er skikkelig sikret. Hadde beina på krabba mi vært plassert rett mot båten (langt nok ned) så hadde de aldri knekt rett av.

Jeg utsetter ingen for fare , faktisk så utsetter du selv folk for mer fare enn det jeg gjør , tenk deg om

 

Var det ikke din forsikring som dekket skaden Enzo? Da er det vel du som regnes som ansvarlig - om enn indirekte - for uhellet?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Enig i det, men noen plasser er det bare slik, samme hos oss, går turfolk mellom båtene og snoker hver eneste dag. Gudene vet hva de kikker etter, propeller kanskje.

 

Mye turgåere er jo ett sterkt hint på at det er ett attraktivt område for allmuen.

 

Syns det var en utrolig dårlig idé å skulle sperre av attraktive turområder i strandsonen for lagring av tomme båter om vinteren.

 

Sett det på spissen så får folk heller ta båtene "med seg hjem", eller sikre de på annen måte, det er tross alt private eiendeler.

 

Men det er en annen debatt, måtte bare si det :lol:

-----------

Og jeg er selv en som "snoker", både på båter som ligger på land og på sjøen. Syns rett og slett det er fint å kikke rundt på båter, og særlig undervannsskrogene til seilbåter, som ellers er temmelig vanskelig å få kikket på. Og jeg er ikke alene om dette, har da sett en del tråder med bilder av diverse undervannsskrog her på forumet.

 

Jeg ville kanskje endret språkbruken fra snoking til kikking.

 

Når jeg var liten guttunge var det ett høydepunkt å kunne gå langs brygger, kaier og opplag sammen med faren min og kikke på forskjellige båter. Han øste av sin tilsynelatende bunnløse kunnskap om forskjellige båttyper.

 

De gangene jeg har prøvd å gjøre det med egne unger har jeg ofte blitt stoppet av låser og gjerder. Det å ikke få kikke er som å bli stengt ute fra godttebutikken, veldig, veldig, veldig dumt. :yesnod:

 

Men jeg skjønner jo at tyverier er ett problem.

Link to post
Share on other sites

Det var en forsikringsskade ja , jeg som ikke er spesialist mente før velten at beina ikke sto langt nok under båten mens folka på opplagsplassen som satte båten på plass og justerte krabba mente den sto korrekt , nå er de proff og jeg amatør og kanskje jeg tar feil og de har rett. Det ble ihvertfall ikke noe problem med forsikringen så den sto vel bra "nok" , beina sto slik de står på veldig mange båter , uansett så synes jeg at beina skal stå slik at presset er 100% paralelt med "kjeppen".

Båten sto låst oppå en krabbe som var dimensjonert for større båt enn jeg hadde og det var ekstra sikring foran og bak men det skjedde et uhell med den alikevel. Heldigvis gikk ikke min eller nabobåten i bakken.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre ofte en 'missing link' i ansvarskjeden når det skjer uhell i båthavner - og andre steder for den saks skyld.

Det bør være mulig å utforme regler som styrer ansvaret dit det skal være, og da sikter jeg ikke bare til ditt uhell Enzo. Da tror jeg de som er ansvarlig for å sette opp båtene vil være mer nøye med jobben, enten det er båteier eller andre.

 

De fleste uhell skjer heldigvis uten personskade eller tap av liv, men skulle noen miste livet i et slikt tilfelle, vil jeg tro at det ville føre til en del innskjerpinger og nye krav.

Dessverre et liv for sent....

Link to post
Share on other sites

Kan godt forstå at man ønsker å slippe jobben med av/på masting uavhengig om jobben er stor eller liten (alltid greit å slippe jobb)

 

Men er det slik at det blåser mer på østlandet nå enn før så har man noe å lære av vestlendingene med å ta masten.

Jeg kjenner ikke til noen plasser på vestlandet der man får lov til å ha masten oppe.

 

Er ganske sikker på at hadde det slutta å blåse på vestlandet så hadde man nok la masten stå der også - men dette tror jeg det er liten sjans for at skal skje..... desverre

 

Nordover i landet vet jeg ikke hvordan dette praktiseres.

Link to post
Share on other sites

Den store banditten er de løse støttene. De skulle vært forbudt.

Men sammen med masta på er det ganske uforsvarlig.

Dessverre er det endel marinaeiere som liker disse støttene da de er lette å lagre om sommeren.

Ikke bare endel,men nesten samtlige marinaer jeg kjenner til,og de kan ikke få fullrost disse støttene når du spør. :confused: Har aldrig skjønt at de tør,med kjølen hvilende bare på noen små treklosser uten binding til noe mer,og 4-6 løse støtter som i bestefall er bindt sammen med kjetting.

Dette må da være ekstremt utsatt for vibrasjoner som fører til forskyvninger /vridninger av støttebena? :sweat:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...