Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Har dere noen gang sett en seilbåt uten rigg som har veltet pga vind?

 

Hvordan kan vi garantere for at det ikke er svakheter i krybbe med fast ramme i galvanisert stål med solide støtteben forankret i rammen?

 

Løse støtter langs skroget er uannsvarlig uansett om riggen er oppe eller nede. Riggen oppe er uansvarlig uansett hvilken krybbe båten står i. De som har det så travelt at de ikke kan ta seg en time for å ta ned masten, er vel dem som bare bruker motor når båten er på vannet også?

 

I Stavanger Seilforening skal mest mulig ned også for dem som har båtene på vannet. Preseningstativ er ulovlig og seilene skal av riggen, for å få den så "ren" som mulig.

 

Tror noen av dere undervurderer kreftene som er i sving når riggen er oppe :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har dere noen gang sett en seilbåt uten rigg som har veltet pga vind?

I Stavanger Seilforening skal mest mulig ned også for dem som har båtene på vannet. Preseningstativ er ulovlig og seilene skal av riggen, for å få den så "ren" som mulig.

 

Tror noen av dere undervurderer kreftene som er i sving når riggen er oppe :nono:

Helt klart,og de fleste av oss her på Østlandet vet ikke hva det vil si at det"blåser" i forhold til hvor overnevnte båteier hører hjemme.Det vi en sjelden gang får "smaken av",har de nesten ukentlig vinterstid. :smash::cheers: Dermed slurever vi altfor mye,og overlater altformye til tilfeldighetene. :nono:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Forholdene er ulike, ja. Plassene er ulikt skjermet, ja. Krybbene tåler ulik belasting, ja.

 

Skjønner ikke hvorfor alt skal generaliserers og males svart/hvitt.

 

Og på spørsmål om seilbåt uten rigg kan velte - selvsagt. Og JA, jeg har sett dette selv. Faktisk så har seilbåt uten rigg veltet, mens båt ved siden av denne med rigg har stått like støtt. Seilaren: Vil du ha mer info??? Så send meg en IM!!

Link to post
Share on other sites

men vi her på västkusten vet, därför plokker de fleste ned riggerne.........

Vâstkusten er rene "andedammen" i forhold til Vestlandet,men fornuftig har de fleste svenske seilere altid vært etter min oppfattning ,der har vi nordmenn mye å lære :flag_sw: Seilkultur og kunnskap :flag_sw:Men en generasjon fartselskende j--- er på frammarsj her også? :sad: (avsporing :lol: )

God jul til alle fra Vâstkusten her på forumet:santcheer1:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Og derfor har vi krav i havna om at seilbåter som ønsker opplag på land i vinterhalvåret skal avmastes.

 

 

Kunne vært interessant å vite hvilke andre krav som da gjelder for opplag. Er det satt krav til hva slags krybbe som kan benyttes?. Stålkvalitet? Hva med alluminiumskrybber? Hjemmelagde krybber? Måte å sette båten opp på? Hva med presenningstativ, som hos Seilaren er forbudt? Hvem godkjenner opplaget? Hvilke garantier kan uansett gis?

 

Hva med store motorbåter og små. Forskjellige krav her også??

Link to post
Share on other sites

Og på spørsmål om seilbåt uten rigg kan velte - selvsagt. Og JA, jeg har sett dette selv. Faktisk så har seilbåt uten rigg veltet, mens båt ved siden av denne med rigg har stått like støtt. Seilaren: Vil du ha mer info??? Så send meg en IM!!

Jeg tror på deg :yesnod:

 

De fleste båter med riggen oppe klarer seg jo gjennom vinteren. Men noen gjør det ikke, og da synes jeg ikke det er en sjangs å ta. Tenk om det er du som står under båten som velter?

Å ta ned riggen er en av mange tiltak for å øke sikkerheten.

 

I denne byen er det kun tre små båter med riggen oppe. En stor båt ville ikke klart seg her, det er for mye vind. Det sier jo litt, når seilforeningen helst vil at båtene på vannet skal ta ned masten!

Lagt til. Hjemmelagede krybber både i tre og metall er forbudt i Seilforeningen også...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Andre krav vi har er at båter i opplag skal sikres forsvarlig. Videre skal overdekking sikres slik at klapring i vind unngås. Havna ligger slik til at det er mer eller mindre daglige sjekker over tilstanden. I tillegg har vi en ganske omfattende branninstruks for båter i opplag. Vi har et eget utvalg som er ansvarlig for at båter er forsvarlig sikret og ikke minst i forhold til det interne regelverk. Men, er ikke så vanskelig å holde oversikten da opplagsplassen inneholder knapt 100 båter.

Link to post
Share on other sites

I denne byen er det kun tre små båter med riggen oppe. En stor båt ville ikke klart seg her, det er for mye vind. Det sier jo litt, når seilforeningen helst vil at båtene på vannet skal ta ned masten!

 

 

Sikkert en fornuftig vurdering det, Seilaren. Slik er altså forholdene hos deg. Hvis seilbåter på vannet også helst bør rigge ned, da skjønner jeg at båtplassen må være ekstremt utsatt. Men slik er det ikke alle plasser i vårt langsgtrakte land. Forholdene kan faktiks være svært forskjellige. Noe også andre her har vært inne på.

Link to post
Share on other sites

dra ikke alle nordmenn over samme kam........tror det er ett 'O-fjord'-problem :wink:

Nedarvet seilkultur,Gunga Din,det vet du sikkert hva er. :cheers: Hjelpe hverandre,gi plass,hyggelig,diskutere seil/utstyr/fart/seiltrim i en lett hyggelig tone uten "nybegynnerens verdensmestertakter",litt ydmykhet overfor hva andre har og har tilegnet seg gjennom et langt seilerliv.Om det er IF -Scampi-Hanse-Bavaria-HR-Sweeden Yacht.Det er vår felles innteresse som diskuteres/samtales om .Det er god seilkultur,og det er etter min ringe oppfattning svensker flinke til,med en dessverre litt utglidende tendens ,(nok en avsporing),men allikevel aktuell til tråden,fordi man da vet litt mer hva som skal til for trygg /sikker lagring av båt og rigg,inkl ettersyn. :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ååå landet vårt er da så mye mer enn oslofjorden til stavanger , se nordover til den delen av landet der fjellene er så høye at lokale vindforhold kan bli temmelig voldsomme , i vår nordlige del av landet så kan det være relativt stivt til tider men det kommer ikke i avisene for det har altid vært slik

Link to post
Share on other sites

Slik er altså forholdene hos deg. Hvis seilbåter på vannet også helst bør rigge ned, da skjønner jeg at båtplassen må være ekstremt utsatt.

Problemet er bare detat når "NV 25-30 m/sek" en sjelden gang treffer "Son-Fredrikstad-Osloområder-mm som er utsatt,så skjer det nesten alltid slik som i Oslo denne gang.Og kan ikke helt skjønne den "kraftige" vinden som skal ha herjet i Osloområdet i de siste dagene :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Enzo sin båt veltet i fjor. Likevel forsvarer han å sette båter på land med riggen oppe. Ringer det ingen bjeller?

Er du klar over faren du utsatte folk for? Tenk hvis et barn sto og så på at båten din ristet før veltet!

 

Jeg driter i om andre båter i Nord Norge har klart å stå gjennom vinterstormene med riggen oppe. Jeg driter også i de matrielle skadene ved båtvelt. Men det er så utrolig unødvendig å risikere eget og andres liv fordi en er for lat til å bruke en time på å ta ned masten!

 

På avsperret område der ingen av tilgang kan folk slurve så mye de bare vil for meg. Men der folk ferdes må folk ta sikkerheten på alvor. I min havn går et tiltalls turgåere gjennom opplagsplassen hver dag!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...