Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Slik står båten min i krybba:

img_8987.jpg

Kjølen hviler på selve krybba, kjølen stemplet og stroppet med to laststropper, lastestropper fra springpullere til krybba, støtte forut og akter. Riggen står på med akterstag og lensetakler satt for å unngå pumping i masta. Et minimum av presenning over og seilene tatt av. Dette er det beste jeg har kommet opp med på Vallø i Tønsberg hvor jeg har båten. Her er det ingen egen lagringsplass for master, heller ingen egen mastekran. Så godt som alle båter står med riggen på. Jeg var skeptisk til å begynne med, men har nå vært ombord når det har blåst stiv kuling/liten storm fra et par ulike retninger, og merker så godt som ingen bevegelse i krybba/båten, og kunn litt bevegelse i masta. Ideelt sett hadde det nok vært best å ta av masta, men hos oss er ikke det så lett å få til.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Triste saker og sørgelig for dem det gjelder. Jeg tror nok ikke masten oppe har skylden for dette heller feil plasering av båtene og dårlig strammet krybbe. Det er slike ting den gode danske på Blommis burde kontrollert bedre. :yesnod:

 

-Har alltid sett at disse løse Seaquip-støttene låses parvis i hverandre med kjetting,

om ikke engang DET er gjordt av "proffe-gutta" som jobber med dette hvert år :confused:

:nonod:

 

Bør gå på "proffe-gutta`s" forsikring, om ikke disse vindkastene kan ses på som force majoure da.(Ville veltet uansett).

Godt mulig støttene er båteiers, men da får "gutta" evt si: Beklager, ikke godkjent om ikke kan sikres.

 

Er dette en privat bedrift, eller båtforening?

 

 

-Det står i seilas-artikkelen at den første båten hadde "tynne støtter". Menes det at støttene var låst/sikret, men at de var underdimensjonert iforhold til båten?

Link to post
Share on other sites

hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte??

Hvilet fast punkt? Skal man støpe betongklosser med fortøyingsringer og grave ned i bakken til 300 seilbåter?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

hvorfor kan ikke disse forb.... seilbåtene med masten oppe , ta to tau i masten ned til ett fast punkt på hver side og langt ut ifra båten som sidestøtte??

 

 

fori båtene står tett som sild i tønne.... masten av det er jo det enkleste er mitt svar.

 

Sjøl har jeg aldri hørt om problemstilling om masten skal av før det kom opp her - på vestlandet skal de av - basta. Og de fleste båtplassene (som har endel seilbåter) har mastekran.

 

Køer på kran, ja hvis du velger å gjøre det dagen før felles opptak, da er det kø.

Link to post
Share on other sites

Mener du å feste stropper fra masten til krybben?? Det skjønner jeg ikke vitsen med. Da er det bedre å feste kraftige lastestropper fra kryssholtet til nedre del av krybba, slik SuperNova har gjort (se bildet). Han har også "stemplet" kjølen ser vi. Skal svært mye til for at denne båten velter. Godt eksempel på god sikring dette.... Og det er MYE viktigere enn å trøstesløst fokusere på masta.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er dere i Stavanger er så bekymret for båter som ligger på vannet? 

 

 

De stoler ikke på bryggefortøyningene.

 

Og det er ikke rart. Den havnen ligger idiotisk til en plass der vind og strøm tar utfattelig godt tak. Liker ikke å ha båten der sommerstid en gang.. Helst bør også jollene på land rigges ned...

 

Se bilder fra Stavanger Seilforening på Sølyst under forrige storm her!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

så her skriver mitt försikringsbolag om masten på......

 

Masten på under vintern

Om du vinterförvarar båten riggad måste

du vara extra noggrann med stöttningen

av båten. Masten får hävstångskraft när

det blåser.

Vaggan skall vara extra kraftig. Anliggningsytan

mot skrovet skall vara stor

eftersom skrovet utsätts för större belastning.

Det är också viktigt att stöttor

hamnar mitt för skott eller andra invändiga

förstärkningar.

När du tagit upp båten lättar du på

spänningen i riggen genom att släppa

några varv på vantskruvarna.

Har du förstagsprofil bör denna

straffas åt så att den ej kommer i

egensvängning.

Båtens vinterstöttning bör kontrolleras

regelbundet men i övrigt helst inte röras

fram till sjösättningen. Justeringar som

betingas av markförändringar, blåst och

så vidare ska dock utföras utan dröjsmål.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din mener dette er et Oslo problem og han har nok rett i det.

Det har seg slik at ungdommen i Oslo vokser opp på kafe ved siden av studiene før de begynner å arbeide.

Så er Oslo en storby med et økende behov for arbeidskraft og vi i andre landsdeler bidrar så godt vi kan.

Men vi sender bare arbeidere som ikke har gått i speideren, for disse folkene har vi bruk for selv i marinaene når alle båtene skal på land.

Link to post
Share on other sites

– Slutt med synsingen, få analysene på bordetDen første båten i rekken av båter som veltet på Blommenholm i Bærum i går, stod på grus. Seks av de syv båtene som veltet var oppstøttet av løse støtteben. Seks av syv båter hadde masten oppe. Hendelsen har satt fart i diskusjonen om båtopplag på land.– Slutt med synsingen, få analysene på bordet, mener folk SEILmagasinet har vært i kontakt med.

 

LETTVINT MOTIV. Båtene hos Blommenholm Båtforening står både i stålkrabber og ved hjelp av løse støtteben, mens båtene i nabo-opplaget på Solvik rett over bukten, der det skjedde en velt med tre båter tidligere i høst, alle står med løse støtteben. Dette er et krav fra båtforeningen, som ikke godtar stålkrabber.

 

– Kravet er praktisk motivert. Støtteben er lettere å håndtere, mens stålkrabber er tunge og vanskeligere å flytte. Stålkrabben til min Bavaria 44 veier eksempelvis over 300 kg, sier Andreas Holo.

Link to post
Share on other sites

Bortforklaring og tåkelegging :puke:

 

Hvis de ikke har hatt slike uhell på 28 år med det opplagsutstyret på Blommenholm så har de et ualminnelig godt forhold til høyere makter! Selv om utstyret er montert etter boka!

 

Og hvis de det har - og båtene likevel velter - kan det da tenkes at det blåser mer på østlandet enn før? Kanskje dere snart har like mye vind som vestlandet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...