Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Gunga Din mener dette er et Oslo problem og han har nok rett i det.

Det har seg slik at ungdommen i Oslo vokser opp på kafe ved siden av studiene før de begynner å arbeide.

Så er Oslo en storby med et økende behov for arbeidskraft og vi i andre landsdeler bidrar så godt vi kan.

Men vi sender bare arbeidere som ikke har gått i speideren, for disse folkene har vi bruk for selv i marinaene når alle båtene skal på land.

 

Jeg synes det argumentet er noe flåsete, men nok om det.

 

I båtforeningen våres hadde vi denne diskusjonen i våren med mast av/på, og fant ut av seilbåtene skulle rigges ned. Det og få tak i en mastekran var ikke bare bare, så det ble til og sveise en selv. Noe som ble suksess:) Seilfolkene var noe skeptisk til den nye regelen anng masterigging, men de fleste var fornøyd når de hadde fått det til!!

I vår båtforening har heller aldri noen båter veltet og det er gode vindforhold der, men så er det jo unge Oslo mennesker som tar seg av den delen og...... :smiley:

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange ganger sett på disse støttene og tenkt at dette er unntaket for uttrykket selvgjort er velgjort. Men så er det jo ikke så mange båtene som velter og da er det vel sånn passe greit.

 

Men hvis vi tenker det høye tyngdepunktet så kan det nesten sammenlignes med at det er forbudt å oppholde seg under hengende last.

 

Jeg tror nok det er på tide med å regulere dette litt slik at det kan være noen klare svar å få.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din mener dette er et Oslo problem og han har nok rett i det.

Det har seg slik at ungdommen i Oslo vokser opp på kafe ved siden av studiene før de begynner å arbeide.

Så er Oslo en storby med et økende behov for arbeidskraft og vi i andre landsdeler bidrar så godt vi kan.

Men vi sender bare arbeidere som ikke har gått i speideren, for disse folkene har vi bruk for selv i marinaene når alle båtene skal på land.

 

 

Haha! Knallbra skrevet! :lol::cheers:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ved å ha masten opp (ved båt på land) får man en enorm belstning på båten ved sterk vind, all presset blir da på krybbens to punkter mot båten på den ene siden.

 

Enorm blastning??? hvor mye er det? 100N? Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet? Det klarer da en person uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Enorm blastning??? hvor mye er det? 100N? Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet? Det klarer da en person uten problemer.

 

Kraften på støttene er jo stor selv om du benytter liten kraft i toppen av masta, basic kraft X Arm det, og det er vel hele poenget her, at det skal ikke så mye vind til på toppen av masta før det blir stor kraft i andre enden(kjølen/skrogstøttene)

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet?

Hva har det med vindens kraft mot riggen å gjøre på en båt som står på land i en krybbe ? Skjønner ikke helt hva du vil frem til, beklager.

Link to post
Share on other sites

Hva har det med vindens kraft mot riggen å gjøre på en båt som står på land i en krybbe ?

 

Det ble brukt et bilde der noen seilbåter på bare master krenger litt p.g.a. vind, poenget mitt er at det skal ikke mye kraft til før det krenger som på bildet.

 

La oss regne litt. Kraft fra vind kan regnes ut fra formelen F = 0,5* p*v*v*A*Cd

p er tetthet og ved havoverflaten 1.2 kg/m3

A = areal

V= vindhast

Cd = Dragkoeff.

 

Hvis vi f.eks. sier at vi har en 15 m. mast med 20 cm bredde gir det et areal på 3 m2

For enkelhets skyld la oss regne med Cd = 1, det er konservativt anslått

Med V 20m/s blir kraften 720 N (antar da gjennomsnittlig 20m/s over mestens lengde).

 

Eller i Nm 720 * 7,5 m. = 5400 Nm,

Kraften på støttepunkter 3 m. over bakken blir da 1800 N. hvis det er er to punkter altså 900N. Enormt?

Øker vi til 30 m/s blir momentet 12150 Nm kraften på hver støtte ca 2000 N.

 

Hva så med med tipping? Kan hele båten tippe p.g.a. masten? Hvis man har støttepunkter 2 m. ut fra båtens senterlinje og en båt på 7 tonn, må det et moment på 140000 Nm for å få dette til å tippe. Dvs. mer enn 100 m/s.

Link to post
Share on other sites

Det klarer da en person uten problemer.

Kommer vel an på lengden av tauet vil jeg tro og ikke minst størrelse og tyngde på båt og vindens eventuelle styrke og retning.

 

Som nevnt i andre innlegg her så er det vel flere faktorer som har spilt inn med hensyn til årsaksfaktor for hendelse. Grunnforhold, krybbe, sikring av båt og mast med mere.

Link to post
Share on other sites

Enorm blastning??? hvor mye er det? 100N? Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet? Det klarer da en person uten problemer.

ta og samle sammen 10 personer som skal holde en 15 m høy , løs mast oppreist. og ta en person som skal prøve å dra masten overende med ett tau i toppen. . hvem vinner???

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En meget fornuftig utregning Krimart som viser de reelle vindkreftene som virker på masten... Det er nok ikke særlig tvil om at vindkreftene som virker på masten er svært oppskrytt av de som ikke har peiling her på forumet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

............Hva så med med tipping? Kan hele båten tippe p.g.a. masten? Hvis man har støttepunkter 2 m. ut fra båtens senterlinje og en båt på 7 tonn, må det et moment på 140000 Nm for å få dette til å tippe. Dvs. mer enn 100 m/s.

......

 

Interessant!

 

Hva blir det hvis båten veier 4,5 tonn? I så fall har du båten min. 15m mast og 4,5 tonn.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Broren min fikk knust båten sin i en slik massevelt i fjor.

 

Og vi er overbevist om årsaken. Det er ikke støttebena som er problemet, men menneskelige feil. Båten som veltet først hadde tau fra presenningen festet i støttebena. Det har vi bilder av.

 

Og i en annen velt på Gressvik skjedde det samme.

 

Overdekkingen av båt med presenning som festes uklokt eller er for omfattende er et mye større problem enn masten. Det er min erfaring når jeg har fulgt med i havna i mange år.

Link to post
Share on other sites

Enorm blastning??? hvor mye er det? 100N? Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet? Det klarer da en person uten problemer.

 

Mitt poeng var at presset blir på noen få punkter

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke noen grunn til å finne en åsak. Det er litt den samme diskusjonen om at dagens båter ikke tåler en grunnstøting. Er det ikke viktigst at en ikke grunnstøter, jeg mener at det er dårlig sjømannskap å grunnstøte (ja jeg har vært på fler ganger). Er det det samme når en setter en båt på land, en båt er konstruert til å ligge på vannet. Nå som båtene har blitt store og tunge kan det være en diskusjon om hvorfor de skal på land.

Jeg mener i hvertfall at hvis en båt som velter når den står på land er det like dårlig sjømannskap som å ha fordårlige fortøyninger i havna eller gå på ett skjer.

Det handler om å vit hva man holder på med, sjømanskap handler om ALT med båt - ikke bare når sommeren er som best..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Hva så med med tipping? Kan hele båten tippe p.g.a. masten? Hvis man har støttepunkter 2 m. ut fra båtens senterlinje og en båt på 7 tonn, må det et moment på 140000 Nm for å få dette til å tippe. Dvs. mer enn 100 m/s.
En meget fornuftig utregning Krimart som viser de reelle vindkreftene som virker på masten... Det er nok ikke særlig tvil om at vindkreftene som virker på masten er svært oppskrytt av de som ikke har peiling her på forumet...

Jeg tipper! :crazy: Men har ikke peiling :confused:

 

Derimot har jeg øyne og erfaring :cool:

 

Og en ubestridelig sannhet: DET BLIR MINDRE BELASTNING UTEN MASTA PÅ BÅTEN!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at ikke alle kan lese, og det har jeg full forståelse for... men når en kommer til den konklusjonen etter å ha lest tråden om at løse bukker og masten oppe er framifrå greier, så er det ikke gode lesekunnskaper som slår meg først..

 

Kan ikke se ett eneste medlem som i denne tråden hevder at løse bukker er det optimale for seilbåter med masten oppe.... men at noen leser det selv ønsker andre skriver er ikke noe nytt her på forumet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enorm blastning??? hvor mye er det? 100N? Hvis du tar et tau fra toppen av masten på en seilbåt og drar i det sidelengs fra land, hvor mye kraft skal det til for å krenge omtrent som båtene på dette bildet? Det klarer da en person uten problemer.

Du kan regne på dette hvor mye du bare orker :eek: ,og det er det helt sikkert mange som har gjort før deg,uansett så er det desidert flest båter som går overende M/RIGG enn uten+ at det i flere og flere havner blir forbudt med masta oppe på land,og forsikringsfolkj eg har snakket med arbeider for en endring vedr. forsikringen til båter som står på land m/mast,heldigvis. :flag: Dette er da ikke uten grunn? :confused:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...