Jump to content

Prosjekt: Princess 35 som får en liten ansiktsløfting.


Sjøkua

Recommended Posts

Etter ønske fra noen medlemmer her på forumet har jeg nå tatt noen bilder av hva jeg gjør med båten min!

 

Litt om båten:

Båten er en Princess 35 fra 1991 med 2 X 330HK motorer.

Denne båten så veldig fin ut da jeg var å kjøpte den, Men etter jeg fikk den hjem fant jeg det ene etter det andre. Mye av dette skylles dårlig vedlikehold fra tidligere eiere.

 

Det første som måtte gjøres var å bytte alle eksosslangene da benn og klemmer var nesten tæret bort.

Etter dette kom det bare slag i slag! Dette kommer nå lengre nede i tråden.

 

Først vill jeg presangtere Formannen og Elektrikkeren ombord!

 

kaare_og_arne.jpg

 

Formannen har som oppgave å følge med at vi gjør ting riktig, og bestille varer!

Dette er han flink til da han har hvert båtman en mansalder, og vet stortsett hvor vi får tak i tingene.

 

 

Båten hadde hatt en elektrisk brann før min tid, og påkostet ca 125 000kr på det elektriske.

Dette var da helt ok trodde jeg, men nei da!! Det var altfordårlig sikkret så en slik brann kunne komme igjenn.

De hadde bare lagt opp nytt ledningsnett så alle gamle sikringsbokser var brukt på ny!

Det er jo som sakt litt utstyr som er montert fra 1991 til nå, så her ble det en opprydning!

 

arne_el.jpg

Her er elektrikkern igang med bestillingslistene sine.

 

Da ting hadde roet seg litt hadde jeg jo lyst til å begynne med litt Stæsj jeg da!

 

Varmeren som sto i båten var en Wallas 30D med ett utak. Denne ble fort solgt og inn med en Webasto 5000 med 7 dyser.

Alle slangene ble isolert for å oppnå best mulig resultat.

 

Så begynte jeg med å montere en ny plotter!

 

Før jeg begynte:

styreposisjonen_foer..jpg

Her var det noen dataskjermer å slikt som ikke var av min interesse å beholde.

 

Når jeg var ferdig:

 

styreposisjonen_etter.jpg

 

Meget fornøyd med den Garmin 4012.

Det var bare en ting at min plan var å kunne bruke denne både oppe og nede, men dette gikk ikke sånn som jeg hadde montert den!

Saken ble da att jeg kjøpte en Garmin 4010 til FB. Disse skal jeg koble i nettverk.

 

Jeg fikk fort beskjed om att dette var å begynne i feil ende!

Jeg tok da med meg høytrykkspyleren ned i båten for å begynne å gjøre rent motorrommet.

Det viste seg fort att når nye motorer var montert i 2000 var det bare malt oppå gammel møkk!

Så dette var ikke lett å få til ordentelig!

 

Her under rengjøring:

motorvask_1.jpg

 

motorvask_2.jpg

 

motorvask_3.jpg

 

Nå er det ferdig vasket og bare maling gjennstår!

Venter på litt varme ellers får jeg fyre som rakkern.

Når dette er malt skal ny isolasjon monteres! ( En isolasjon som tåler litt vask og ikke trekker til seg alt som orginalisolasjonen.)

 

Så når dette var gjort begynnte jeg i dag med ny dørk!

 

Materialene som skal benyttes til dørken er 12mm Finerplater med hvite nater.

Rundt luker og kanter som ender i det frie blir det kantet ned 12 X 12mm teak lister.

 

noen bilder av arbeidet i dag:

 

for_maling.jpg

 

Her er jeg klar til å lage mal!

 

 

 

maling_1.jpg

 

maling_3.jpg

 

maling_4.jpg

 

Materialvalget til å lage mal av har jeg valgt 12 finnerremser som skrus sammen!

 

Her er noen bilder fra ferdig malet!

maling_ferdig_1.jpg

 

maling_ferdig_2.jpg

 

Da var det bare å få med seg malene til verkstedet uten å ødelegge dem!

 

Her er vi vell fremme på verkstedet:

maling_paa_dyno.jpg

 

Da var det bare å finne frem finnerplatene å tilpasse disse så de passet med natene:

retting_av_plater.jpg

 

retting_av_plater_2.jpg

 

Etter dette måtte jeg få overført malene til platene:

mal_paa_plate_1.jpg

 

mal_paa_plate_2.jpg

 

Etter dette var det bare å ta sagen fatt og begynne å skjære.

Resultatet ble slikt:

ferdig_plate_1.jpg

 

ferdig_plate_2.jpg

 

Meget fornøyd sålangt..

 

Nå er det bare å tilpasse og kante motoromslukene, noe jeg skal prøve å få gjort i morra!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Dette ser veldig bra ut..... men en ting jeg angret litt på da jeg gjorde det samme i min gamle Sea Ray var at jeg laget litt for få og dermed for store motorromsluker... De ble veldig tunge når skikkelig isolasjon kom på.. De lukene jeg laget var nok på rundt 1.3-1.4m lange og 90cm brde og det ble litt fosr stort etter itt syn... Hadde jeg gjordt dette på bytt så hadde jeg laget 4 mindre luker og ikke to store... Dog brukte jeg vannfast kryssfiner av 20mm og deretter 6mm teakstaver limt og natet... Dette i seg selv ble også tungt i utgangspunktet og ble ikke bedre med isolasjon...

Link to post
Share on other sites

Se der ja Kua, flotte bilder, og akkurat slike prosjekttråder vi liker. Ellers er jeg enig med SV at du kanskje burde dele opp de to lukene i flere små. Vekta er en ting, men det at du må flytte vekk det meste av det du har i salongen når du skal ned i motoren, gjør at du kvier deg og heller utsetter den inspeksjonen du planla. Er ikke sikker på om det er så smart?

Link to post
Share on other sites

Kjempe greier kua , sjefen måtte jo sitte der å se på ser jeg . Går det ikke ann å få den mannen i arbeid ? Neida han er sikkert best som formann , dette ser jo knall ut så langt .Men er litt skremende alt som dukker opp , begynner å lure jeg nå ang kjøp av ny båt . Som du sa så var båten ok den , men så dukker det opp det ene etter det andre . Håpe det ikke blir for mye da , lykke til videre . Mere bilder mye mere bilder , dette her som er morro og spenende for oss andre . Stå på

PS:Hjelper å mase ,endelig så kom dem :wink:

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Mange måter å organisere motorromsluker på. Som et innspill kan du jo se hvordan det er i Escada. Jeg har fagverk av eik(trur jeg) hvor langsgående bærer er i dim 2x7" mens tverbjelkene er 2x3". Stivt i massevis og ikke antydning til svikt og gynging når vi går på gulvet. Vi har jeg 6 separate luker slik at jeg kommer til

 

29122008290.jpg framre del av motorene med sjøvannsinntak, impellerbytte osv.

 

29122008291.jpg Midtre del med tilgang til ventildeksler, oljepeiling og dieselpumper, filter mv

 

29122008292.jpg og bakre for tilgang til Racorfilter, pakkboks, tappekran til dieseltanker.

 

29122008295.jpg Lukene har et kryssmønster for avstiving og støyisolering med blyinnlegg

Link to post
Share on other sites

......Denne båten så veldig fin ut da jeg var å kjøpte den, Men etter jeg fikk den hjem fant jeg det ene etter det andre. Mye av dette skylles dårlig vedlikehold fra tidligere eiere.......
En flott tråd. Det er nyttig at forskjellige og nyanserte erfaringer kommer frem knyttet til bruktbåtkjøp. Mine negative erfaringer knyttet til tidligere bruktbåtkjøp gjelder eldre motorer.
Link to post
Share on other sites

Mange måter å organisere motorromsluker på. Som et innspill kan du jo se hvordan det er i Escada. Jeg har fagverk av eik(trur jeg) hvor langsgående bærer er i dim 2x7" mens tverbjelkene er 2x3". Stivt i massevis og ikke antydning til svikt og gynging når vi går på gulvet. Vi har jeg 6 separate luker slik at jeg kommer til

 

Hei!

 

Ja dere har plass over motorene dere men i min båt har jeg bare 2cm fra motoren til gulvet.

 

Det blir en luke på hver side hos meg men ikke så store som orginalene.

På disse blir det montert lukeløftere. Formann driver å sjekker opp nå!

 

Ellers hadde det hvert fint med 6 luker, men da må jeg bytte motorer.

 

Lukene begynner nå å bli ferdige, så utover natten håper jeg å være ferdig med gulvet under salongen!

 

Legger ut noen bilder når jeg kommer hjem! ( Sitter på kontoret på verkstedet med kaffe å røyk nå.. ha ha )

 

Markus

Link to post
Share on other sites

En flott tråd. Det er nyttig at forskjellige og nyanserte erfaringer kommer frem knyttet til bruktbåtkjøp. Mine negative erfaringer knyttet til tidligere bruktbåtkjøp gjelder eldre motorer.

 

Jeg har hvert heldig med motorene tror jeg. De er fra 2000 og gått bare 650 timer.

 

Kanskje litt feil å si att jeg også bare finner feil! Er nok litt for pirkete!

Link to post
Share on other sites

Til Tine III:

 

De siste innleggene bør vel ikke gjøre deg mer skremt enn før?

 

Du bør i hvert fall være obs på at båt og motor er kanskje 20 år gammelt, så du må forvente å bruke ganske så mange timer og en del kroner før du kan si deg fornøyd. Som de fleste sier, som er lite kresne og gjerne vil at alt skal være topp.....det ene drar det andre med seg. Men, det går an å ta det over tid...2-3 år...etter en prioriteringsliste.

 

PS: P 35 90-modell bør kanskje gå for 1050?

 

Jeg er svært pirkete, og jeg har ny nåt...har vært mer enn nok å gjøre der også for å få den akkurat slik vi helst vil ha den....

Link to post
Share on other sites

Til Tine III:

De siste innleggene bør vel ikke gjøre deg mer skremt enn før?

Neida langt ifra ,har endelig lært at alt behøver ikke være ferdig med en gang .

Du bør i hvert fall være obs på at båt og motor er kanskje 20 år gammelt, så du må forvente å bruke ganske så mange timer og en del kroner før du kan si deg fornøyd

Godt jeg klarer det meste selv , den norske stat har ikke så gode lønninger :wink:

.PS: P 35 90-modell bør kanskje gå for 1050?

Går den for 1 mill , er den min.Men det bestemmer ikke jeg

Jeg er svært pirkete, og jeg har ny nåt...har vært mer enn nok å gjøre der også for å få den akkurat slik vi helst vil ha den....

Jeg blir stadig mobba for at jeg er pirkete , jeg vasker å gnikker på det meste året rundt .Er det snakk om noe i bua ,så får jeg høre at .Det ækkeno rart i det vel ,så pirkkete som du er

 

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Hei da var det en ny dag med båtarbeid.

 

I dag har jeg ikke fått gjort alt som var planlagt men har kommet ett stykke videre.

 

Jeg har fått tilpasset, og skjert ut motormoslukene av platene og kantet en av disse.

 

Her har jeg tatt sagen fatt:

i_gang_med_saga_1.jpg

 

i_gang_med_saga_2.jpg

 

Sagen jeg benytter er en Festol sag som går etter skinner!

Dette er en dyr sag men veldig bra til dette bruket!

 

Legger også ved ett par bilder av kantingen rundt lukene:

kantet_2.jpg

 

kantet_1.jpg

 

Dette var desverre hva jeg rakk i dag, så håper på en mere produktiv dag i morra!

 

Markus

Link to post
Share on other sites

Hei da har jeg blitt edru igjenn og fått noen timer i båten!

 

I da har jeg gjort ferdig noen flere dørkplater og prøvd platene som er ferdig herdet!

 

Resultatet ble bra, så nå er det bare å bygge videre.

 

Legger ved ett bilde av dørken i båten!

 

plater_ferdig_i_baaten..jpg

 

Markus :seeya:

Link to post
Share on other sites

Veldig fint arbeid,skal bli spennende og se fortsettelsen og sluttres. :newyearsign:

 

Takker for det!

 

Tror ikke båten bli gjennkjennlig inne!

Kommer på nye ting hele tiden! :headbang: Dette var en båt jeg egentlig ikke skulle gjøre noe serlig med!

 

Så det er like spennende for meg å se resultatet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...