Jump to content

Prosjekt: Princess 35 som får en liten ansiktsløfting.


Sjøkua

Recommended Posts

Nydelig arbeid Kua. Nydelig arbeid :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir saker :-)

 

Hva bruker du til å skjære ut lukene? Får du kappet uten at det fliser seg?Kantlister du både innerside av lukehull og selve luken?Litt vanskelig å se på bildet.

 

Hei!

 

Jeg bruker en festool sag som går etter en skinne.

Det er viktig at skinnen ligger på en siden som skal være pen.

Skinnen har en gummileppe som ligger helt inntil bladet på sagen.

I hjørnene bruker jeg en vippesag der det ikke er skjert helt igjennom, men Festoolsagen har skjert det øverste laget da.

 

Jeg lister begge deler med 12x12mm teak.

 

Legger ved ett bilde av sagen:

i_gang_med_saga_2.jpg

 

Sjøkua

Link to post
Share on other sites

Hvor mye må man ut med for sag og skinne?

Blir forøvrig kjempebra dørker :smiley:

 

Den saga fra Festool er veldig dyr, tror den koster 5 - 6000,- eks mva.

Den blir forhandlet av Motek AS.

 

Vet også at Makita har kommet ned en sånn sag. Tror patenten til festool har gått ut så mange kommer sikkert med den nå.

Link to post
Share on other sites

Bare for å gjenta meg selv og andre , lekkert . Dette blir mega flott , men som du sier så er nok verktøyet viktig her . Det at du er snekker hjelper vel litt også . Men dette ser bare helt 100 ut , stå på kua .Gleder meg til flere bilder og når du er ferdig , må komma meg en tur oppover snart å se trur jeg .

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vet også at Makita har kommet ned en sånn sag. Tror patenten til festool har gått ut så mange kommer sikkert med den nå.

 

Ok, jeg fant ut at Gustavsen AS selger føringskinne så da er det mulig jeg kan bruke min Bosch til denne.

 

Sitat fra nettsiden :wink:

"Nå slipper man å kjøpe dyre Festol verktøy for å få tilgang til en slik skinne……"

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det?? Tror det bare er negativ tannvinkel...

 

 

er ikke helt sikker , men ble fortalt det av tømrer .

det med tannvinkel høres jo logisk ut også :)

 

er ihvertfall utrolig bra sag , kappet i laminert sponplate med denne sagen .. uten ett eneste hakk i laminatet.

men skinnen trodde jeg først og fremst var for å sage rett :)

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøkua!

Flott jobb du har gjort med dørkplatene!

Men hvor får du tak i fintannede blad til sirkelsag, jeg har saumfart de lokale pusherne og finner bare svære herdede blad med stor bredde.

'mvh

JanS

 

Hei!

 

Takker!

 

Jeg kjøper dette av en lokal verktøy type!

Grosisten ligger i oslo!

 

Hvis du sender meg en IM med måla på bladet skal jeg sjekke hva han får tak i og pris!

Han er billig forhold til byggevarekjedene.

 

 

Kua

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering!

 

Nå har jeg igjenn fjernet dørkene fra båten og tatt disse inn på verkstedet! Lakeringen begynner i kveld!

 

Jeg hadde tenkt å legge de 4 første strøkene med pensel så gå over til sprøyte.

 

Ellers har jeg tekt å begynne med å bygge om instrumentpanelet, og bytte alle brytene til noe mere moderne!

 

Jeg skal ta bilder etter hvert så dere får følge med hva som skjer!

Link to post
Share on other sites

Slutte med å sitte i tlf hele dagen bare for å snoke hvor jeg er , jobbe nå . Sist jeg spurte sovna du på soffan , holder ikke detta Kua .Nå må du stå på litt , snart påske jo .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine!

 

Jeg må jo prøve å finne ut hvor du er og hva du kjøper!

Som du vet liker jeg ikke komme med en røys av en båt når dere har strøkne. Var hos Rem på søndag og fant ut att jeg hadde mye å gjøre.

 

Over til båten!

I går slipte jeg ferdig dørkene så de var helt klare for lakkering, så ble det kaffepause mens støvet la seg.

Friske og rask gikk jeg på og gjorde rent, så lakkerte det første strøket.

 

Om jeg må si det selv ble dette meget bra! :lol:

 

Skal prøve å ikke glemme kameraet i dag!!

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Dette kan du sikkert Kua, men alikevel. Legg på en fem-seks strøk med blank Epifanes med rull og fordriver. Slip over og avslutt et siste strøk eller to med sprøyte med silkematt.

Blirsåvakkertatte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette kan du sikkert Kua, men alikevel. Legg på en fem-seks strøk med blank Epifanes med rull og fordriver. Slip over og avslutt et siste strøk eller to med sprøyte med silkematt.

Blirsåvakkertatte.

 

Hei!

 

Hadde tengt å bare bruke silkematt jeg!!

 

Er dette dumt??

Link to post
Share on other sites

Hei Tine!

Je

Som du vet liker jeg ikke komme med en røys av en båt når dere har strøkne.

Den båten din blir jo som ny, så kom ikke her .Vi så hvordan den andre båten din var , skal være rimelig flink skal du finne noen feil der . Så tenker det er vi andre som må stå på jeg , om vi vil ha flotte båtær te påsken også .Nok å gjøre ombord i den nye min også , men som du veit det er jo øyet som ser . Men har lyst å pusse ned all teak og lakke før påsken , men uffameg for en jobb .Kansje nøye meg med å komma iorden , men spørs jo når jeg får dama hjem da.

Men tilbake til dørkane dine , mange bruker matt/silkematt og halvblank å blank . Brukte god gammaldags 3 stjerna jeg , fra Maxbo til rundt 300- for 3 liter . Det blir slitesterkt , men kansje litt for blankt for deg . En ting til , er når du legger på et par lag med matt til slutt .Så slipper du å se all dritten på dørken så fort , men med mange lag så du får den blanke dybden .Så tenker jeg dette blir knall fint . Veit hvor jeg skal legge meg med skuta , når jeg skal lage til dørken til byssa . Men en ting til , husk bilder og ikke som jeg .Etter 2 turer til vesten ,har jeg ikke et bilde .Men det er vel alderen det kansje ? :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig det at det er kun siste strøket som skal legges med glansgrad. Blanklakk er mer slitesterk og det er enklere og bygge opp tykkelse uten å få slipp mellom lagene. Så lakk med blank alle strøkene fram til siste. Dersom du bruker Epifanes så bruk tynner og pass på at det ikke blir for tykke lag, da kan lakken fort levre seg.

Link to post
Share on other sites

så bruk tynner og pass på at det ikke blir for tykke lag, da kan lakken fort levre seg.

Husk også å ikke ha det for varmt inne , lett for å dra på med varme .Men det er ikke så lurt , er min erfaring da . Var vel en lakkerer i havna som sa 10-12 grader er fint temp inne til slik jobb .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...