Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Skal ha seilbåt, og har ca 700.000 til rådighet.

 

Har kikket litt på Benetau Oceanis 31, Vært så vidt innom Tango 30, Harmony31, Elan 31, Lekt litt med tanken på bavaria 31 -men vet ikke om jeg gidder alle bavariadiskusjonene i hver havn,

 

Har lyst på noe som er rimelig nytt, og har ok plass til mor far og tre små barn...

 

Håper på gode tips...

Link to post
Share on other sites

Hei Cortinas,jeg bytta inn min Beneteau Oceanis 323 til Oslo båtsenter i høst. Dette var en båt som jeg var meget fornøyd med. Måtte bytte pågrunn av helse messige årsaker. Denne båten bør du ta en nærmere titt på, meget strøken og velholdt.

Mye utstyr.

 

Men uansett hva du velger, så lykke til. Seiling er helt topp.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert Hunter også? Selges vel ut en del demobåter i disse dager som er tatt inn med veldig lav dollarkurs. Dette er fine båter om tur står mer i fokus enn skarpseiling.

 

Synes jo dog ikke du skulle være redd for en brukt Bavaria. Burde jo kunne få mye fin båt i din prisklasse.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert Hunter også? Selges vel ut en del demobåter i disse dager som er tatt inn med veldig lav dollarkurs. Dette er fine båter om tur står mer i fokus enn skarpseiling.

 

Synes jo dog ikke du skulle være redd for en brukt Bavaria. Burde jo kunne få mye fin båt i din prisklasse.

 

 

har kikket på hunter såvidt men liker absolutt ikke "targabøylen"

Link to post
Share on other sites

Skal bare trøste litt jeg :yesnod:

 

Har hatt Bavaria i mange år, og har aldri opplevd diskusjon om merket i havna. Ikke ute og ikke hjemme!

Broder'n har Bav også, og er like uvitende om at vi har dårlige båter :smiley: .

 

Så ikke vær redd, broder!!! :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Nei, kan vel være enig med deg i at utseendemessig så er det ikke allverdens, men har vel sine klare fordeler også som; enkel seilføring, alltid klar av bommen osv

Forøvrig så er vel ditt budsjett det som trengs for en 31-foter (demobåt), og den båten er etter det jeg kan huske av tester ikke den som scorer høyest. La meg dog påpeke før "alle" andre gjør det at en test er en test er en test! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel...bøylen er vel en av hovedgrunnene til å gå for hunter så liker man ikke den er jo ikke saken noe å reflektere over. Ellers er det vel ikke noen dum prisklasse å skulle kjøpe båt i nå om dagen. Et spørsmål blir jo om han skal gå for en ny 31 foter med to lugarer eller kjøpe en båt som er kanskje noen flere år og få 3 lugarer.

Link to post
Share on other sites

Vi har jo svært ofte våre egne preferanser i bakhodet når vi er med på slike diskusjoner. Det er jo selvsagt velmenende selv om du får ta det for det det er... Og, ja det går ann å kjøpe noe annet enn Bavaria og få like mye for pengene...

 

Siden jeg har Hanse og er veldig fornøyd med det, til og med godt fornøyd med forhandleren! ville jeg sett nærmere på Hanse 320 til 750.000.

 

Hakket større enn de andre du tenker på. Du har nok tenkt nøye gjennom hvilken størrelse du ønsker, men forstår du ønsker ny/nyere båt og da blir det jo ofte pengesummen en har til rådighet som bestemmer størrelsen. Ville tatt en runde til ifht 30 fot og 3 barn. Det er lite, det er min oppriktige mening. Selv om du ikke ønsker Bavaria så finnes det nyere båter et par fot større som er attraktive og flotte familiebåter, Hanse 341/342 f.eks vil være mulig å få ned mot 700.000 tror jeg i dagens marked. Ingen i markedet akkurat nå, men nå er det også lite seilbåter for salg, ville ventet til utbudet ble mye større, det kommer det til å bli utover fra mars...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

fem@il Postet idag 13:40

 

Kjøp deg ihvertfall en båt med 2 akterkabiner,barna er ikke små sååååålenge

 

mvh

fem@il

 

Vel alt er relativ. Startet selv med en 27 fotrer og 3 middelsstore barn. Fant etter hver ut at vi måtte ha mere plass, men først etter at elste mann ikke gadd mere. Begrunnelse for trangt.

 

Status nå etter at vi har mere plass. Eldste mann tilbake men nå med kjæreste, så nå er vil like langt.

 

Det viktigste er at du/dere finner en båt som du mener fungerer ut fra dine bohov nå.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tatt en rask titt på finn.no, fant jeg denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15345720

 

Den pekte seg ut som det beste kjøpet i forhold til dine krav. En velseilende, lettseilt turbåt som også seiler bra i regatta. En slik båt har større bruksområde og er morsommere enn de rene cruisingbåtene som bavaria, oceanis ol.

 

Lykke til med valget!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg ihvertfall en båt med 2 akterkabiner,barna er ikke små sååååålenge :nonod:

I båt under 34-35 fot ville ikke jeg ha valgt 3kabiner men det er jo smak og behag , jeg vet om en Oceanis 323 2005 modell som du muligens får for rundt 775000.- veldig godt utstyrt og velholdt båt med yanmar , cocpitkalesje,varme,plotter,ais og alt det andre. Det er veldig bra båt i denne klassen.

Hadde det vært jeg som skulle handle så hadde jeg sett på Beneteau first 31,7 og Bavaria Match 35 også

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Sunflayer. First 31.7 lingner forøvrig meget på Elan 31. Men Firsten er mere minimalistisk i innredningen.

Når det gjelder Bavaria så er 35 Match er dette også et godt valg.

 

Jeg ville prioritert seilbarhet og trimm muligheter av rigg. Det er dette som gjør seilingen interesang og utfordrende.

 

1 pri. i en seilbåt synes jeg er storseilskjøte i cokpitt nær ror plasseringen, slik at storseil enket kan løses ut av den som styrer.

 

Har hatt nok av opplevelser hvor hurtig utløsing av storseil har vært påkrevet.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Sunflayer. First 31.7

 

Jeg ville prioritert seilbarhet og trimm muligheter av rigg. Det er dette som gjør seilingen interesang og utfordrende.

 

1 pri. i en seilbåt synes jeg er storseilskjøte i cokpitt nær ror plasseringen, slik at storseil enket kan løses ut av den som styrer.

 

Firsten er jo flott og den vant jo ARC overall med 3 barn ombord så sånnsett skulle den passe for deg med tre barn, men, vel, ja, mange har sagt sitt om størrelsen, men for noen er det helt sikkert ok med 30 fot og 3 barn. Slutter meg til de andre her ang at en båt må være moro å seile, samtidig skal den for oss med barn også være trygg og lettseilt. En båt med masse duk er ikke alltid det selv om seilekspertene selvsagt er uenig i det, men tro meg, det er ikke alltid like lett å få revet i tide med barn ombord, ting har en tendens til å skje samtidig og stressfaktoren går rett i været på et øyeblikk, da er det greit å ha en solid båt som ikke krever fin tuning hele tiden. Litt usikker på 31.7 der, men tror kanskje Hanse 320 er litt mer medgjørlig slik sett og et like godt kjøp som 31.7en. Den seiler også bra og en kan fint kose seg i regatta med en slik båt. Du må dog være forberedt på å investere i et bedre forseil enn selvslåeren for å hevde deg ifht LYS. Det er jo dessverre slik at du kan ha inntil 110% forseil uten tillegg i LYS, derfor er det litt uheldig i LYS systemet å ha båt med selvslående fokk som standard. Det trengs også 6-7 knop vind før båten seiler tilsvarende som de med genoa.

 

320en har skjøte i cokpit, og det er en fordel som det nevnes, hvis regattaiveren min ikke reduseres blir det nok tilpasninger på 350en vår på dette punktet, men det blir ikke i år... har ikke tid. MEN vi har bare i år sikkert hatt 10 broacher pga at jeg ikke har fått ut storseilet. Det er stort på 350en og dermed blir det fort et problem når du får et par sekundmeter ekstra i en vindkule, spesielt når du allerede har vurdert å reve...;) Det er jo litt av moroa og ingen av broachene har medført mer enn litt ommøblering innvendig og litt blafrende seil før roret igjen har tatt tak og vi har kommet oss videre... Må innrømme at det i regatta har blitt litt høylytt diskusjon når mannskapet, tross deltakelse i x antall regattar ikke kommer på hvilket tau som er storseilskjøte og dermed skyter vi opp i vinden... Det kan kanskje nevnes at mannskapet stortsett har vært min far med dårlig rygg :smiley: Pleier å mobbe han ved å si at jeg burde fått redusert LYS-tall som følge av den dårlige ryggen hans, men, men. Pt har vi nå ikke lystall så det har ikke vært så farlig...

 

Tror jeg ville lagt litt til grunn hva som er viktigst for deg, har du mye seilerfaring? Isåfall tror jeg du fort kan gå lei av de "kjedligste" båtene som har for lite duk og for dårlig rorfølelse/trimme muligheter. I motsatt fall kan det kanskje være greit å starte med en campingvogn som gir mye plass pr krone. Jeg ville da ikke vært redd for også å vurdere Bavaria

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

så det bør nok ikke være noen fullblods-racer.

Det er ingen som har nevnt noen fullblods-racer enda. Dette er regattabåt: http://www.mumm30.org/photos/displayimage....&fullsize=1

Men noen "cruising-fundamentalister" kaller alle båter som seiler bra for regattabåter... :wink::smiley:

 

En cruiser-racer har flere fordeler mot en vanlig turbåt. Stabilitet er en av de. F.eks er first 31,7 en kategori A (havgående), mens oceanis 323 (som har omtrent samme skrog) bare er kategori B.

 

En annen fordel med raske båter er at man lærer raskere å bli en bedre seiler fordi båten reagerer raskere på det du gjør.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

være trygg og lettseilt. En båt med masse duk er ikke alltid det selv om seilekspertene selvsagt er uenig i det, men tro meg, det er ikke alltid like lett å få revet i tide med barn ombord, ting har en tendens til å skje samtidig og stressfaktoren går rett i været på et øyeblikk, da er det greit å ha en solid båt som ikke krever fin tuning hele tiden.

 

Vet ikke om jeg misforsto deg her bjoris men om jeg ikke gjorde det så er det jo en veldig fin diskusjon på gang :lol:

 

En båt med mye seil la oss ta et eksempel en performance cruiser opp mot en ren turbåt.

Bavaria 35 match mot bavaria 35 cruiser.

Om man seiler på tur med barna sine og la oss nå snakke om seilareal når det plutselig blåser opp , la oss si du seiler kryss 10knops vind så 3dobles vinden på 5minutter.

Du har da noen fler kvadratmeter å reve på matchen kontra cruiseren der er jeg enig , men om nå denne vinden kommer som sluppet ut av en sekk så tror jeg nok jeg ville hatt familie med barn oppi den med mest seil alikevel. For det første så stikker den 220cm med blykjøl ? mot cruiserens noe grunnere kjøl , den har større ror , den har lang løygang i cocpit som er lett å håndtere , den har skikkelig akterstagstrammer (regner med det er skikkelig oppgradert i forhold til turbåten).

Hvor mye har man revet på en typisk bigspace turbåt kontra en performance cruiser i 30knops vind ? jeg tror den raske tåler mer vind før reving og systemet for reving/seilhåndtering er nok bedre tilrettelagt for tøff bruk , antall kvadratmeter spiller liten rolle sålenge båten ikke er totalt overrigget.

 

Jaja da var det sagt , båtene jeg sammenlignet kunne like godt vært jeanneu sun OD mot Sun fast 35 eller en oceanis mot en first

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...