Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Det går an å leve lykkelig uten selvslående fokk.. Men blir savnet for stort er det faktisk mulig å ettermontere på en 31,7. Og ved å droppe å kjøpe ny Hanse slipper man også alle turene til importøren for reklamasjoner.. :newyearcheers::lol::wink:

 

Jeg forstår godt at mange kan det, til og meg jeg ser at det ikke er bra seilmessig i lettere vind, men jeg har også endel erfaring med seiling og barn og da blir verden veldig annerledes enn når jeg er alene. Det er ingen tvil om at jeg ville hatt et annet oppsett om jeg seilte båten mest alene og spes hvis jeg ser ifht regatta. Båt er kompromiss, en må bare finne ut hva som er viktigst for en selv.

 

Husk at denne trådstarter har fortalt oss at han har tre barn, ønsker en båt som går bra, men har ingen regatta ambisjoner. Jeg vil si det er et dårlig råd å si at han ikke bør vurdere båt med selvslående fokk, like dårlig som det ville vært å ikke fortelle at du fort vil føle behov for et større forseil om regattaiveren skulle komme, jeg har nå valgt også av økonomiske grunner (pusser enda mer på huset om dagen) å gå en sesong til med standard selvslående fokk (greit å ha noe så skylde på vet du).

 

Ang reklamasjonsturene så tar jeg det i neste avsnitt :wink:

 

Nå ble jeg nyskjerrig, har lenge siklet etter en HAnse. Er det så mange flere feil og mangler på en ny Hanse i forhold til andre merker? Har du noe dokumentasjon eller annet som viser dette? Meget interresert. Kanskje litt OT men viktig for oss som ønsker ny båt?

 

Det ble omfattende dette så jeg la svaret mitt inn i hentetråden min like godt... For spes interessert så er det altså her:

 

Hanse og Bavaria - erfaringer

 

Bjoris.

31,7 har en fin cocpit med kort avstand til det man trenger , med rorkulten i hånden har du tilgang til akterstag,løygang,storseilskjøte,genoavinsjer og vinsjene er plassert der de skal være. Det gjør båten tilnærmet perfekt i mine øyne. Selvslående fokk ja jo , smak og behag men hadde jeg kjøpt en båt med det montert så hadde det røket over bord med høye kneløft allerede på henteturen

 

Ok, sikkert en flott båt. Hei her på forumet hadde selvslående fokk og gikk over til større båt, uten. Han savner det veldig slik jeg forstår det. Forstår du vil ha det bort om det er en stor bøyle, men når båten er lagd for det er den helt ute av veien og du kan ha andre seil på uten at du tenker på at båten også har denne muligheten. Her er det jo verre med rullemast, vil du bort fra det må vel hele masteprofilen byttes?

 

Husk at ikke alle er like, og jeg syns det er et dårlig råd å si til en 3 barnsfar at selvslåer ikke er noe å ha... Vi kan gi oss der for min del vi blir ikke enig om dette tror jeg :wink:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

2) Kjøpe en båt som er et par år eldre, med rattstyring og tre lugarer. Kanskje med rullestorseil, grunnere kjøl osv. Denne gir en mer sedat seilopplevelse men desto mer komfort til turbruk osv.

Selvfølgelig får man mer komfort ved å velge en større båt med flere lugarer. Men siden trådstarter ønsket en 31-foter går jeg ut fra at han har tenkt gjennom dette selv.

 

At grunnere kjøl, rattstyring, dårligere seilegenskaper og rullemast gjør båten mer komfortabel er noe jeg dessverre ikke kan stille meg bak. Det går ut over stabiliteten og gjør båten mer utrygg i sterk vind. En grunn kjøl er kun et pluss hvis kjølvekten økes slik at stabiliteten beholdes. Selvfølgelig ser jeg at man har flere valgmuligheter i naturhavner hvis båten ikke stikker dypt. Men det har ikke noe med komfort å gjøre og skjærgården er mangfoldig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel ikke veldig bestemt på at båten må være 31 fot, men i forhold til prisnivå og mitt ønske om at båten skal være relativt ny, med adskildte lugarer og skikkelige dusjmuligheter og begrenset reprasjons og påkostnings potensiale regner jeg det som den mest sansynlige størrelsen.

 

kom gjerne med konkrete forslag på andre båter som kan passe til mitt 700.000 budsjett.... eller om noen vet om tilsvarende båter for salg... skal forsåvidt også selge min Willing, så innbytte muligheter er ikke å forrakte :wink:

Link to post
Share on other sites

At grunnere kjøl, rattstyring, dårligere seilegenskaper og rullemast gjør båten mer komfortabel er noe jeg dessverre ikke kan stille meg bak. Det går ut over stabiliteten og gjør båten mer utrygg i sterk vind.

 

Ja...det betviler jeg ikke. Men for en veldig stor (om ikke majoriteten) av norske ferieseilere vil stabiliteten være mer enn god nok til å gi god komfort under alle forhold de kan påregne å støte på. Uansett langt bedre sikkerhetsmessig enn de fleste motorbåter.

 

Igjen blir det en avvening av flere forhold. Det som passer for dem som seiler til Shetland hvert år er ikke nødvendigvis det som passer for dem lunker rundt med familien i Blindleia og langs svenskekysten eller krysser til Skagen når værmelding er god.

Link to post
Share on other sites

kom gjerne med konkrete forslag på andre båter som kan passe til mitt 700.000 budsjett.... eller om noen vet om tilsvarende båter for salg... skal forsåvidt også selge min Willing, så innbytte muligheter er ikke å forrakte :wink:

 

Synes det lå veldig lite seilbåter i denne prisklassen på finn.no nå i forhold til i sommer. Så kan nok være gode grunner til å vente. Ellers kan du jo sjekke ut dem som importerer nyere brukte båter som f.eks njaa.no. Ser det ligger ute en del båter med 3 lugarer i din prisklasse der.

Link to post
Share on other sites

Husk at denne trådstarter har fortalt oss at han har tre barn, ønsker en båt som går bra, men har ingen regatta ambisjoner. Jeg vil si det er et dårlig råd å si at han ikke bør vurdere båt med selvslående fokk,

 

Han savner det veldig slik jeg forstår det. Forstår du vil ha det bort om det er en stor bøyle, men når båten er lagd for det er den helt ute av veien og du kan ha andre seil på uten at du tenker på at båten også har denne muligheten.

Husk at ikke alle er like, og jeg syns det er et dårlig råd å si til en 3 barnsfar at selvslåer ikke er noe å ha... Vi kan gi oss der for min del vi blir ikke enig om dette tror jeg :wink:

Helt enig,selvslående fokk var helt topp,og jeg savner det relativt ofte,(ikke alltid.)Så ofte lettvind er det sjelden her på norske/svenskekysten,at en selvslående fokk av god kvalitet er noen "sinke" :nonod:

Spe på med en god gennaker med strømpe,såhar du det du trenger. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ville jeg tatt en titt på brukt Beneteau Oceanis, og sammenlignet den med First 31.7, da får dere et greit bilde av forskjellene som er på en klassisk turbåt, og en noe raskere turbåt. Det er ikke lett å se for seg forskjellene på et pc tastatur.

 

 

Å sammenligne 31.7 og Oceanis 31 eller 323 for å finne ut om du er ute etter en cruiser eller en performance cruiser er et meget godt råd, jeg har selv hatt Oceanis 323 og slik du beskriver ditt behov (familieseiling og ingenregattaambisjoner) vil jeg mene at dette er riktigere båt enn 31.7. At det var en First 31.7 som vant ARC gjør ikkke denne båten til noen ideell turseiler, de seilte båten som en regattabåt med bl.a. spinakerbytte midt på natten.... (beundringsverdig).

 

Oceanisbåtene (og tydeligvis også de nye Hansene :wink: ) har desverre litt korte og lette kjøler de blir derfor lett logirige når det blåser på litt.

 

 

Jeg forstår godt at mange kan det, til og meg jeg ser at det ikke er bra seilmessig i lettere vind, men jeg har også endel erfaring med seiling og barn og da blir verden veldig annerledes enn når jeg er alene. Det er ingen tvil om at jeg ville hatt et annet oppsett om jeg seilte båten mest alene og spes hvis jeg ser ifht regatta. Båt er kompromiss, en må bare finne ut hva som er viktigst for en selv.

.....

Husk at ikke alle er like, og jeg syns det er et dårlig råd å si til en 3 barnsfar at selvslåer ikke er noe å ha... Vi kan gi oss der for min del vi blir ikke enig om dette tror jeg :wink:

 

??? Skjønner hva du mener men skjønner ikke helt argumentet, for min del er det å seile med (små) barn ganske likt det å seile alene, man er ofte alene fordi en av foreldrene må ta seg av barna. For meg er selvslåer eller ikke ikke avgjørende for (tur/familie)båtvalg. Det som imidlertid er avgjørende er en god autopilot som kan slå ved kryss (bruker dette mye alene selv ved korte krysslegg).

 

Støtter og de som sier at du bør gå for en båt > 35 fot og med 3 kabiner. Jeg har seilt ganske mye både store og små båter både som barn og som foreldre - vi var mangre somre 2 voksne, 3 barn og en golden retriever i en 27 fot kvartstonner, jeg var da barn og husker det som kjempefint, men jeg må inrømme som forelder at det er ganske behaglig å nå ha en kabin til hver av barna evt andre venner. Du vil dessuten merke stor forskjell på seilegenskaper på en 31 og 36 fots båt. Uten å ha nilest LYS-tabellene så vil jeg tro at en First 31.7 har tilsvarende lystall som f.eks. en Bavaria 36 CR.

 

Det bør være fullt mulig å få en 5 år gammel 35+ fot seilbåt med 3 kabiner til rundt 700 000,-

Link to post
Share on other sites

Oceanisbåtene (og tydeligvis også de nye Hansene :wink: ) har desverre litt korte og lette kjøler de blir derfor lett logirige når det blåser på litt.

 

Nå må vi ikke gå i surr på båter som har såpass med duk at det trengs reving når det blåser opp og de som faktisk bare har for lett kjøl :wink: MEN, den enorme bredden i akterskipet gjør at mer moderne båter lettere mister grepet enn eldre modeller, det er en ulempe. Fordelen er mye mer plass både i akterkabiner og i cockpit samt bedre unnavindsegenskaper. Selv om 350en har like høy kjøl% og i tillegg har mer av vekten i bulben pga T-kjølen ville det overraske meg om ikke 350en mister grepet tidligere enn 342en f.eks. Moderne båter må seiles "flatere" enn eldre, mer klassiske og jeg ser på vår at den går bedre med å reve tidlig enn å pine den med full seilføring for lenge...

 

??? Skjønner hva du mener men skjønner ikke helt argumentet, for min del er det å seile med (små) barn ganske likt det å seile alene, man er ofte alene fordi en av foreldrene må ta seg av barna. For meg er selvslåer eller ikke ikke avgjørende for (tur/familie)båtvalg. Det som imidlertid er avgjørende er en god autopilot som kan slå ved kryss (bruker dette mye alene selv ved korte krysslegg).

 

Jeg vil tro det er betydelig lettere å få tak i en bra autopilot til båten du liker enn å få et selvslåer opplegg som fungere. For å få dette til å fungere må riggen være høyere enn om den er beregnet for 140% genao. I helt lettvind trenger du overlappen uansett størrelse på seilene, men du vil over ca 6-7 knop vind erfare at du seiler likt med båter som må slite med digre genaoer og små vinsjer. Jeg gir meg ikke på dette, det er og blir tull og tøys å si at dette ikke er et vesenlig poeng. Enig med deg at du aldri er så alene som når du har barn med, nettopp derfor er det jo så deilig å slippe å be dem passe seg når det skal slås, dessuten har vi i sommer hatt en krypende krabat som ikke gjør som vi sier:) og som kryper etter alt som rører seg! Vel, jeg tror jeg skal gi meg med dette selvslåer argumentet, men vis meg den med barn som har selvslående fokk som ikke syns det er et vesentlig punkt i forhold til det å ha en letthåndterlig båt... :wink:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva er seile bra?

 

Jeg har seilt vår båt, og synes det har gått veldig bra. Men det hender jeg har med en kompis som er en racer til å trimme, å sette seilene skikkelig. Da seiler båten meget bra. Hele tiden ser han etter detaljer.

 

Med dette mener jeg att det meste ligger på seileren ombord og kunnskaper. I tilegg ha en optimal seilgarderobe. Det er bare og lese tester med båter med foldepropp, skikkelig seil, testet mot tilsvarende båter med fast prop og std seil.

 

I denne prisklassen her ville jeg sett på en Match 35 fra Bavaria. Lengre vannlinje enn 31,7 og større plass innvendig. Men det finnes flere 34 fotere som har 3 kabiner.

 

Ellers tilbake til 31,7 som seilte Arc. Karl Otto er en meget god seiler, Se hva han har klart å utrette innen trans-sat, Pauline og Pål seiler ofte 31,7 sin i regattaer. Vedr

Hovdan/Skagen er barna med og det også i tøffe forhold. En meget aktiv familie innen seiling. Og de som har fulgt ARC har fått med seg att de har foretatt inntil 3 spinnakerskift hver natt. Aktiv dekksjobbing.

 

Men lykke til, mye og velge imellom. Og tenk etter, er det regatta/familieseiling jeg er ute etter. Hva med boforhold? eller er det mest underveis som er det viktigste.

 

Mange hensyn å tenke på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Støtter deg til fulle Bjoris. Selvslåer er en super løsning. Og joda denne savner jeg. Seilte mer. Og som du skriver så er det kun i lite vind under 4/5 ms. den ikke følger like godt med. Hanse har jo en ganske høy rigg på båtene sine. (krever rullesleider for å få opp storseilet er ellers meget tungt)Nå er det montert skjøtevogn på Hanse sine båter så genoa er fullt mulig.

Minuset på Hansen jeg hadde var et seil som ikke var lett å trimme. Seilet var utrolig urolig i akterliket, enten måtte jeg falle av eller frem på dekk for å stramme liklinen. Med ulempen dette medførte. Ble bedre med spiler i seilet.

Føltes litt gammeldags å gå tilbake til en båt uten selvslåer, sa vel tidligere at jeg aldri kom til å kjøpe en båt uten. Men, ting forandre seg. Bruk og bruksområde forandrer seg.Neste båt tipper jeg blir med selvslåer igjen. Kanskje jeg montere skinne på båten jeg har nå ,dette skal jo la seg gjøre.

 

Tror jeg har nevnt det før, hadde Hanse hatt en fornuftig forhandler med et snev av sørvis hadde jeg hatt en ny Hanse i dag.

Solid båt som jeg faktisk savner.

Link to post
Share on other sites

Ellers tilbake til 31,7 som seilte Arc. Karl Otto er en meget god seiler, Se hva han har klart å utrette innen trans-sat, Pauline og Pål seiler ofte 31,7 sin i regattaer. Vedr

Hovdan/Skagen er barna med og det også i tøffe forhold. En meget aktiv familie innen seiling. Og de som har fulgt ARC har fått med seg att de har foretatt inntil 3 spinnakerskift hver natt. Aktiv dekksjobbing.

Dette er jo eksempel på at man bør prøve å komme seg bort fra "pappa-seiler- alene-mens-mor-og-barn-er-passasjerer"-tankegangen. Barn trenger ikke være spesielt store før de deltar aktivt i seilingen og navigasjon. Og da er det greit om båten ikke er for stor. En av mine nabobåter er en granada 31. En velseilende båt med brukbart volum. Familien har to barn på 18 og 16 år pluss bikkje. I sommer dro de runden bergen-danmark-læsø- svenskekysten-bergen. Da hadde de også med bestemor på 80 år.... Med den rette instillingen kommer man langt selv med liten båt. Da er det også lettere å låne den bort til barna når de blir 14-15 år.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig får man mer komfort ved å velge en større båt med flere lugarer. Men siden trådstarter ønsket en 31-foter går jeg ut fra at han har tenkt gjennom dette selv.

 

At grunnere kjøl, rattstyring, dårligere seilegenskaper og rullemast gjør båten mer komfortabel er noe jeg dessverre ikke kan stille meg bak. Det går ut over stabiliteten og gjør båten mer utrygg i sterk vind. En grunn kjøl er kun et pluss hvis kjølvekten økes slik at stabiliteten beholdes. Selvfølgelig ser jeg at man har flere valgmuligheter i naturhavner hvis båten ikke stikker dypt. Men det har ikke noe med komfort å gjøre og skjærgården er mangfoldig.

Selv om en er fornøyd med sine egne valg, skal en ikke se bort fra at andre valg kan ha noe for seg. Personlig vil jeg ikke ha valgt en altfor regatta oppsatt båt til familiebåt, det handler om det praktiske, sikre og behagelige, men også om økonomi --- det fleste lette og (bare litt raskere) båtene aldri bli de meste ettertraktede på bruktmarkedet, en rask båt i dag er ikke nødvendigvis en rask båt i morgen i regattasamenheng.

Det er også mye snakk om kjøl- dyp, grunn tung og lett. Å snakke om kjøl i slike termet er vel nokså konservativt---hva skal en båt egentlig med kjøl? Kjøl i tradisjonell form er mest en "snubblefot". Dessuten er det ingen nyere båtere i dag som har dårlige seilegenskaper, forskjellene mellom båtmerkene er helt marginale.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker både 323 og 31,7 , Oceanis 323 har et enormt toalett , fin akterkabin og er ellers gjennomtenkt , veldig fin båt som jeg har seilt en god del.

31,7 har jeg ikke seilt men jeg har vært ombord i slike , jeg liker cocpiten bedre i den mens jeg liker oceanisen bedre under dekk , smak og behag altså.

Jeg ville vel uansett prøvd å få sett en Bavaria match 35 , de får du nok til under 700 000.- og det må bare være tipp topp båt til den prisen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 stk. 323, den siste som nå ligger for salg i Oslo Båtsenter er en meget oppgradert 08 mod.Etter at jeg og mor lærte litt mer seiling, ble vi mye tryggere.

Båten har meget god bo komfort for å være en båt på 33 fot.

Seilegenskapene var vi veldig fornøyde med. Det skulle ikke mye vind for å seile, det holdt med 3-4 sek. Det meste vi prøvde båten i , var i 17 sek. og ca 2-til 3 meter sjø. Vi hadde da 2 rev og godt innrulla gennao. Båten føltes god og trygg.

Har en god kamerat som er en meget dyktig kjent seiler. Han godkjente båten, noe som føltes veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Personlig vil jeg ikke ha valgt en altfor regatta oppsatt båt til familiebåt, det handler om det praktiske, sikre og behagelige,

Dessuten er det ingen nyere båtere i dag som har dårlige seilegenskaper, forskjellene mellom båtmerkene er helt marginale.

Dette må jeg si meg helt enig i :cheers:

Iflg trådstarters første innlegg,så må da letthåndterlighet /trygghet/god plass være det som teller.Vi snakker tross alt om 5stk individer ombord i helger og ferier,og de norske sommerene er ikke akkurat preget av"bare godvær".Legg vekt på komfort for hele familien.Til pris opp mot 700.000 får du en "knallbåt" med litt tålmodighet. :yesnod:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Personlig vil jeg ikke ha valgt en altfor regatta oppsatt båt til familiebåt, det handler om det praktiske, sikre og behagelige, men også om økonomi --- det fleste lette og (bare litt raskere) båtene aldri bli de meste ettertraktede på bruktmarkedet, en rask båt i dag er ikke nødvendigvis en rask båt i morgen i regattasamenheng.

Det du sier her kan tolkes på flere måter. Hvis en "rask" båt er lite attraktiv på bruktmarkedet gir jo det gode muligheter for "mye båt for pengene" hvis man vil ha en slik båt? Føler at du det jeg definerer som rask turbåt blir definert som regattamaskin av deg. Hvordan definerer du en "altfor regatta oppsatt båt"?

 

Etter hva jeg har forstått sitter trådstarter fra før på en Willing som er en god men gammeldags seilbåt. Grunnen til å skifte til nyere båt på omtrent samme størrelse handler sikkert mest om den standarden moderne båter har på kabiner/toalett/tekniske installasjoner osv. Mens willingen er en traust turbåt av den solide, stive sorten kan man ikke akkurat si det om oceanis 323. Den er riktignok tyngre men ikke på de riktige stedene.

 

 

Det er også mye snakk om kjøl- dyp, grunn tung og lett. Å snakke om kjøl i slike termet er vel nokså konservativt---hva skal en båt egentlig med kjøl? Kjøl i tradisjonell form er mest en "snubblefot".

Kjøl er kjekt å ha. Gjør at båten kan krysse mot vinden og at den ikke velter. Dens utforming har veldig mye å si for en båts egenskaper. Å si noe annet er vrøvl. Senkekjølsbåter har utrolig lite marked i Norge siden vi er så heldig stilt med drøssevis av gode, billige båtplasser og nesten ingen tidevannsforskjell. Så hvis man skal snakke om hva som er ettertraktet på markedet setter man senkekjølsbåtene i en stor parantes her til lands. Oceanis 323 finnes forresten med en slik. Hvor mange ville Ola Nordmann ha?

Dessuten er det ingen nyere båtere i dag som har dårlige seilegenskaper, forskjellene mellom båtmerkene er helt marginale.

Niks, her er du på tur. Trådstarter sammenligner to båter av samme merke, og forskjellen på båtene er markante.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg vil råde trådstarter til å vente med kjøp til markedet tar seg opp. Det er lite utvalg nå og selv om en kan like Oceanisen eller Firsten så er det greit å kunne se på andre aktuelle merker også, en kan jo bli overrasket. Husk også at når en ser på båt har det lett for å bli lagt for mye vekt på plass og innvendige løsninger ombord og for liten tid til å prøveseiling og faktisk få tid til å vurdere båten seilmessig, har en hele familien med så vil det fort bli vanskelig å få samlet fokus om seilingen. I dagens kjøpersmarked ville jeg nok tatt meg to turer, en tur med hele familien og en tur alene der jeg fikk seilt skikkelig å sett hvordan båten er da...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

har en hele familien med så vil det fort bli vanskelig å få samlet fokus om seilingen.

Dette kan du ikke mene seriøst :confused: Disse har en seilbåt fra før,og er dermed ikke helt "grønne" i forhold til mange andre ?

Hele familien bør stå 100% samlet om dette,skal dette bli vellykket? :crazy:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...