Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Jeg kjenner denne historien godt, og ja det var kanskje den modellen jeg seilt, ikke over Biscaya, men fra Bergen til Østlandet. Nå er Ocanien slett ikke den første seilbåten som har kantret i Biscaya i storm og mindre en dette, så det for en mene hva en vil om.

Jeg synes for øvrig denne diskusjonen har lite for seg, kanskje du selv kan skaffe deg noe erfaringer med ulike båttyper og skrogdesign så kan vi heller snakkes etter hvert.

Noen vil alltid klare å finne noe om det meste ,bare man leter godt nok :crazy::eek: Båter som kantrer,mister kjøl("er" mener noen),holder på å synke,synker :diving: Det rare er(kanskje ikke så rart)at man finner alltid noe negativt/negative hendelser om alle båter,dersom man leter godt nok. :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Takk for at du er "lugn" når jeg knirker litt :wink: Jeg kjenner ikke så mye til de aller nyeste modellene, og det blir ofte et nokså individuelt valg ut fra de egenskaper den enkelt vektlegger og dette knyttet opp til det en vil betale. Jeg synes vel heller ikke det så mye å velge i 30-32 klassen, da snittstørrelsen for båtkjøp har økt, også noe produsentene har tatt høyde for.

Skulle jeg ha ønsket meg en båt i denne størrelsen vil jeg ha gått på bruktmarkedet, dvs jeg vil ikke ha brukt så mye penger på en ny båt i en størrelse som ligger i ytterkanten av det markedet etterspør.

Link to post
Share on other sites

Ville og sett på bruktmarkede. Og en båt eldres ikke på samme måte som bil. En båt som er 10 år er en bedre båt enn en ny etter mitt syn.

Og etter alt jeg har lest om kjøp av ny båt/ henting av båt ++ så er dette nærmest dokumentert her på forumet.

Alle de feilene som aksepteres på nybåten av flere her, hadde jeg aldri godtatt ved kjøp av bruktbåt.

I tilegg så har ikke nye båter bedret seg etter samlebånd kom inn i produksjonen.

Og hvis det er din første båt du skal kjøpe så kan du finne en båt til halv prisen av nybåten.

Og etter noen år så vet du mer om hvordan din neste båt skal være.

Jeg drømte og om ny båt da jeg skulle ha meg min første båt. Da var det med Bavarias storselger på 34 føtter jeg hadde i tankene.

Det ble i steden 22 år gammel Maxi Fenix. Ingen av disse er lengre drømmebåt for meg.

Men jeg er glad det ikke endte med Bavariaen. Den kostet mer enn tre ganger så mye. Jeg tapte ikke en krone på Fenixen. Og det ble en billigere lærdom på vei etter drømmebåten.

 

Det er svært få raske seilbåter i norge. De fleste seiler 0-8 nm. Og ja jeg har hatt Fenixen i 14nm i 2 sekund

men jeg sier ikke den seiler det for det. 0-8nm noen båter ved riktig vind og retning noe mer.

En del får det til å høres som deres båter går noe så f.-"@,--, fort.

Regatta og nybegyner i performens båt tror jeg ikke er den beste starten på regattadrømmen heller.

Dette ble mye fra meg, men jeg synes det har hvert litt ensarta råd du har fått her. Ta en titt på båter som er 10 år.

Seil dem. Bruk god tid å gå gjennom hele båten. Prut på pris.

Lykke til med båtkjøpet.

Link to post
Share on other sites

Enig med at mange er i bilmodus i seilbåtverden. Ny modeller, stor fart ... en lystabell beskriver tydelig hvor liten fartsforskjellen det er mellom depl. seilbåter i samme størrelse/vekt. Skal en opp i fart m/seil snakker vi om joller, brett og ekstreme regattabåter. Og så må vi få slutt på

"parkering" og "lukeparkering". Det for være grenser til landkrabbespråk!! :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Må si meg uenig i fartskommentarene deres , å si at båter som seiler 0-8kn er båter som går like fort det er bare tull. Det kan være tildels betydelig forskjell på en båt som seiler 6 kontra 8knop , den forskjellen er 33% og det er betydelig , en annen ting som det heller ikke tenkes på med fart er at en båt der det er tenkt litt mer på fart gjerne også seiler betydelig høyere opp mot vinden og da vil tiden fra A til B når vinden er rett i mot være betydelig til fordel rask båt

Link to post
Share on other sites

Utfyllende kommentar til fartsforskjeller:

Litt avhengig av hvor du bor i landet, så har du visse 'transportetapper' som ofte foretas på vei til- og fra ferie.

F.eks om man bor i Bergen så har man røffly 200 NM til Sørlandet med 'transportetappe' (og jeg vet at man ikke trenger dra til sørlandet på ferie, men si nå at det er dit man vil).

 

Med en 40 foter kan man regne 7.5 knop i snitt - selv om det skulle bli litt motvind og ruskevær - som det gjerne blir på den strekningen. Med en 30 - rundomkring - foter er nok snittfarten ikke mye større enn 5 knop.

 

Med en 40 foter tar det da 27 timer - eller to gode dagsetapper - hver vei fra Sørlandet. Med 30 foteren snakker man om 40 timer, dvs 3 kanskje 4 dagsetapper (litt mer værutsatt er man jo i en 30 kontra en 40 foter).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Gleden av å gå noen grader høyere eller en tidel fortere enn båten du seiler mot skal du ikke kimse av. Frustrasjonen når det er du som seiler en grad og tre lavere og en tidel og to saktere skal du heller ikke kimse av. Å snakke om at et par knop til eller fra ikke betyr noe er noe av det dummest jeg har hørt. Selvsagt finnes det båter som seiler 20 knop, men det er så langt fra turbåt du kan komme og ikke får du den relativt ny for 700.000 heller. Ergo må en velge mellom de som går mellom 5,5 og 6,5 knop på skarp kryss og jeg tror mange ville solgt båten som gikk 5,5 knop for å få den som gikk 6,5 knop. Mange vil nok også være villig til å bruke en del penger på å få båten til å gå fortere/høyere, nye seil etc. Som Enzo er inne på, en må regne i % for å forstå at tilsynelatende små forskjeller på et instrument betyr mye i praksis. Antar de finnes de som vinker og syns det er helt greit at det kommer en båt på siden og glir forbi, en slik seiler tror jeg ikke jeg kan identifisere meg med... Hvis tiden fra A til B betyr noe så kjøper en motorbåt:lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik liten puslebåt, skal jeg noen plass...og det skal jeg jo innimellom, fks Grimstad - Fredrikstad nonstop. Ja da var snittfarten på rett side av 6 knop. Ble motortimer for å få til det i det gode sommerværet, men det var en avtale vi skulle rekke. Genialt å ta det om natta og utaskjers. På med autopilot frem med kaffekoppen og en bunke aviser.

Link to post
Share on other sites

14nm i 2 sekund

til lazy day 2.

Nå blander du litt begrep her. Hastiget er knop distanse er nm. Seiler du 14nm på 2 sekunder så går det rimelig fort i en feniks ja.

 

Beklager kunne ikke dy meg.

 

Og som de andre presiserer her synes jeg en fartsforsjell på en 0,5 knop er betydelig i en seilbåt når man skal et stykke.

Link to post
Share on other sites

Må si meg uenig i fartskommentarene deres , å si at båter som seiler 0-8kn er båter som går like fort det er bare tull. Det kan være tildels betydelig forskjell på en båt som seiler 6 kontra 8knop , den forskjellen er 33% og det er betydelig ,

Tull? Vi snakker vel om båter med ca samme vannlinjelengde og vekt? Kan noen vise til 33% forskjell på lystall på dagen turbåter i samme klasse?

Gode slør og medvindsegenskaper er mest viktig for en god turbåt, men den må selvfølgelig kunne krysse også. Men saken er at det er jerngenoa som brukes når en skal hjem med fam. og barn og det blir motvind, og det er vel også helt greit? At det er noen seilfundamentalister her og der det er så, men det gir seg gjerne med alderen :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley:

 

For noen er 0,5 knop ekstra viktig! For andre er 0,5 knop ingenting, eller kanskje en koselig time ekstra.

 

Men, jeg har stilt meg et spørsmål: "Hvorfor er 0,5 knop viktig?"

 

For de som alltid har lange transportetapper har jeg full forståelse. Også for de som har seilbåten til regattabruk, eller som er veldig konkurranse-fokusert.

 

:cheers:

 

Det blir feil å latterliggjøre det, men det må være lov å lure på motivene for diskusjonen noen ganger. Er det for å fremheve egne kunnskaper, våre egen fortreffelige perfeksjonisme eller rett og slett for åvære kverulant? :smiley:

 

Kan vi ikke bare godta at man har hver sine behov, ha det som fokus i stedet for hva som er best, det eneste riktige eller saliggjørende?

 

Som et innlegg riktig hevdet; ville jeg så fort fram på ferie, hadde jeg valgt motorbåt. :smiley:

 

Selv har jeg et avslappet forhold til knop for tiden. Har hatt hurtiggående cabincruiser, men det var den tidens behov.

Nå er det VÅR tur til å ta livet mer med ro, og dermed bryr jeg meg filla om båten klarer 6,5 eller 7,5 i snitt, kryssningshøyde eller laken kontra motor.

 

Jeg skal på tur, og det er turen som er viktig :yesnod:

 

For øvrig tror jeg mange her innerst inne er enig i dette, men lar seg rive med i diskusjoner :boxing: He he!

Det var i hverfall det inntrykket jeg fikk etter å ha skrevet et innlegg om emnet unormale seilbåt-eiere

 

Er jeg helt "tett" som mener at behovet er viktigere enn perfeksjonistisk tåkeprat når det gjelder å bestemme seg for båttype? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er klart at behovet er viktigst, og det handler ikke bare markjordbær og bayer, men nokså serøst hva, hvordan og hvor en skal bruke båten. Jeg forstår utmerket at de som er glad i å seile regatta har fokuserer på det, og de som seiler tur m/fam. har det i fokus. Og en skal heller ikke undervurdere gleden i å seile fra nabobåten. Det som ofte kan være problemet er å klargjøre disse behovene/ønskene, slik at det ikke havner i sjø- og båtromantikkens tåkehav, men tar høyde for blåst-og regnværsdager.

Link to post
Share on other sites

I bunn å grunn er vi vel eneige i dette Pettersand. Men 0,1 knop er viktig når du møter en annen seiler på fjorden.

Hvilken tilfredstillese er det ikke å krysse forran på neste krysslegg :smiley:

 

Men de fleste av oss som har seilbåt har valg dette utifra at vi ønsker å være på søen og underveis. Var vi på sjøen for å komme frem så hadde vi kjøp oss motorbåt i stede.

 

Eller som en eldre sjøulk tørt sa når han overhørte to motobåt eiere som diskuterte hvor jkoret tid de hadde brukt fra a til b. "Si mæ guta, trives dokk it på sjøn"

Link to post
Share on other sites

Det er klart at behovet er viktigst, og det handler ikke bare markjordbær og bayer, men nokså serøst hva, hvordan og hvor en skal bruke båten. Jeg forstår utmerket at de som er glad i å seile regatta har fokuserer på det, og de som seiler tur m/fam. har det i fokus. Og en skal heller ikke undervurdere gleden i å seile fra nabobåten. Det som ofte kan være problemet er å klargjøre disse behovene/ønskene, slik at det ikke havner i sjø- og båtromantikkens tåkehav, men tar høyde for blåst-og regnværsdager.

 

Det er vel det som er problemet, mange av oss ønsker i både pose og sekk og forskjellige behov som skal dekkes i en og samme båt, det lar seg jo gjøre det, men så er det slik at de fleste av oss har en maks sum som vi kan/ønsker å bruke på båt. Men, det nytter ikke å analyserer behovene i filler heller... Det kan iallefall være lettere å se på det som finnes innenfor de hovedkriteriene en har satt seg og så følge følelsene like mye som fornuften:

 

Beneteau 323, 31 (også ny og ingen brukte pt)

Hanse 315, 341, 342 og 320

Jeanneau 30i, helt ny så neppe å få brukt, det er vel en 32 også som er ok?

Delphia 33, litt dyrer enn du hadde tenkt

Hunter 31,33

Engelsk Hunter 30, solid sak, spesiell, men antakelig skikkelige saker.

Bavaria, 30, 31, 33, gml 34 er ikke noe dumt valg heller, eller kanskje enda bedre 36 AC

Dehler 29, flott båt

Etap 28, 30, 34

Gib`Sea 33

Harmony 31

 

Sikkert flere også, men som brukt vil du nok måtte reise utelands for å finne dem...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg ser helt klart fordelen med at seilbåten går fort. Jeg ser helt klart for meg at det er greit å spare noen timer på "transport etapene"

Ja og det å seile forbi andre i og utenfor regatta.

Men hvorfor ikke da dra til med seilbåt som virkelig seiler fort. Nå hisser jeg sikkert mange på meg men Hanse, Dufor, First ol. er vel ingen fartsmaskiner. Det er flere båter som har for lite seil som feks. Hanse. Da seiler de dårlig i lite vind og det er

der du kan hent mest fart. Når det blåser er det lett å klare skrogfart og da er fort fartsfølelsen der.

Men jeg ønsket ikke å ta valget for trådstarter, bare nyansere litt.

Link to post
Share on other sites

Skal ha seilbåt, og har ca 700.000 til rådighet.

 

Har kikket litt på Benetau Oceanis 31, Vært så vidt innom Tango 30, Harmony31, Elan 31, Lekt litt med tanken på bavaria 31 -men vet ikke om jeg gidder alle bavariadiskusjonene i hver havn,

 

Har lyst på noe som er rimelig nytt, og har ok plass til mor far og tre små barn...

 

Håper på gode tips...

 

 

:smiley: I mitt innlegg hadde jeg bare trådstarters innledning som utgangspunkt. Der nevner han ikke mye om antall knop, fart eller lystall, men derimot en mengde fine familiebåter. Det var også grunn til at jeg tenkte på mine egne båtopplevelser og valg.

 

Hans utgangspunkt var familiebåt, og det var også mitt. Jeg så på Bavaria pga økonomi, men har slett ikke angret. Kunne sikkert tenkt meg en orustbåt eller en engelsk luksuriøs en.

 

men, min økonomi var nå engang akkurat passe til at familien har hatt noen vidunderlige ferier, selv i en ringe bavve :smiley: Og med det utgangspunktet har jeg ikke til hensikt å fremheve en båt jeg har, for jeg kunne sikkert tenkt meg mange andre også.

 

Likevel er jeg veldig enig med den som fremhevet eldre (03-05) Bavaria 34 eller 36 som vel så godt utgangspunkt som en nyere 31. Min bror har en 2007/30-fot mens jeg har 2004/36 fot. Jeg seiler raskere, men koser meg akkurat like mye med mindre seil og mindre justering for å holde hans fart :lol:

 

Og som nevnt tidligere, kjærringa (! uten sensur) trives j.... godt når stolpen ikke er så ille skjev, og stettglasset kan stå på bordet i stedet for mellom låra. Blir så dritkaldt...

Link to post
Share on other sites

Men 0,1 knop er viktig når du møter en annen seiler på fjorden.

Hvilken tilfredstillese er det ikke å krysse forran på neste krysslegg :smiley:

Bare en liten komentar til dette,hvordan vet man "hvor alvorlg/seriøst" rormann i den andre båten tar dette? :cool: Det kan jo være en "Amalie 36"(positivt ment,så det er sagt ,Amalia 36 :wflag: )Er selvttilfredsheten alltid like stor når man seiler fra/forbi noen på helgetur/ferie,så er det jaggu ikke rart en ofte hører hvor dårlig fart/høyde/seilegenskaper både den ene og de andre båten har. :lol: Som en annen her på BP skrev i et innlegg i en annen tråd:80% av seilerne i Norge,mener selv at de er blant de 20% beste i landet :lol: Har opplevd mange slike"fraseilinger" flere ganger selv,begge veier. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg derimot vet med 80% sannsynlighet at jeg blant de 20% dårligste seilerne i landet. Det stopper meg ikke fra å seile! Ei heller for å elske å ha duk oppe.

 

Bare en liten komentar til dette,hvordan vet man "hvor alvorlg/seriøst" rormann i den andre båten tar dette? :cool: Det kan jo være en "Amalie 36"(positivt ment,så det er sagt ,Amalia 36 :wflag: )Er selvttilfredsheten alltid like stor når man seiler fra/forbi noen på helgetur/ferie,så er det jaggu ikke rart en ofte hører hvor dårlig fart/høyde/seilegenskaper både den ene og de andre båten har. :lol: Som en annen her på BP skrev i et innlegg i en annen tråd:80% av seilerne i Norge,mener selv at de er blant de 20% beste i landet :lol: Har opplevd mange slike"fraseilinger" flere ganger selv,begge veier. :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ja og det å seile forbi andre i og utenfor regatta.

Men hvorfor ikke da dra til med seilbåt som virkelig seiler fort. Nå hisser jeg sikkert mange på meg men Hanse, Dufor, First ol. er vel ingen fartsmaskiner. ..........

 

 

............ Har opplevd mange slike"fraseilinger" flere ganger selv,begge veier. :sailing:

mvh

fem@il

ENIG

 

har litt svårt o se vad det er for moro o seile om en annen båt....spes om den har lavare LYS...

og även med höyere LYS....denne båten er kansje bare ute o 'kose-seiler'.....(eller kansje ferie-lastet?!)

 

skall man ha en riktig regattamaskin......så valg en sådan! (men den er ikke mye o ferieseile med!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...