Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Det stopper meg ikke fra å seile! Ei heller for å elske å ha duk oppe.

Og kanskje ta seg en god lunch/lettøl underveis mm :cheers::fishing: Mens alle som seiler forbi tror de er j----gode seilere,og tror båten deres t :cool: tar fantastisk høyde i forhold til meg (deg) :lol: ,og kan "slarve " om dette i diverse sammenhenger.Jeg legger ofte merke til stresset som oppstår,når man nærmer seg/kommer opp på siden,kaffekopper mm blir satt til side,det klikker i vinsjer mm,idyllen tar brått slutt.

I yngre ferske seiltider var enhver seilbåt et "offer",men etter hvert som "seilerfaringen" dro seg på,via endel regattaer mm,forsto man at de aller fleste på fjorden man seilte fra,ga blanke,og koste seg oftere enn at de "skjerpet "seg,og gikk over i "regattamodus".Har mange eksempler på dette opp gjennom årene.Og selvtilfredsheten ved å "seile fra på tur"ble mindre og mindre for hver sesong,heldigvis :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Og kanskje ta seg en god lunch/lettøl underveis mm :cheers::fishing: Mens alle som seiler forbi tror de er j----gode seilere,og tror båten deres t :cool: tar fantastisk høyde i forhold til meg (deg) :lol: ,og kan "slarve " om dette i diverse sammenhenger.Jeg legger ofte merke til stresset som oppstår,når man nærmer seg/kommer opp på siden,kaffekopper mm blir satt til side,det klikker i vinsjer mm,idyllen tar brått slutt.

fem@il

 

Ahhh, etter mitt hjerte :cheers:

 

Seilerhilsen "Amalie", en halv knop tregere enn de fleste.

Så ser du en båt med stor bus i seila og kølla rett opp, OSS!

Link to post
Share on other sites

Så derfor er alle som er litt interessert i å se hva båten er istand til idioter?

Jøss,det var da voldsomt :eek:

Hvem er det som nevner idioter her :confused: Her snakker vi om "nyanser innen det gode seilliv",ingen nevner /mener noe er rett eller galt,bare forskjeller :crazy:

Forøverig ser man veli kke hva båten er i stand til ved å seile fra noen som har lunchpause eller hviler middag? :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ikke det at et par knop fra eller to betyr så mye. Men hvis man intresserer seg for selve seilingen; vil man vel helst ha en båt som er svarer på trim. I mangel av god norsk oversettelse kan bruke det engelske uttrykket rewarding to sail. Det vil si at måten den oppfører seg på pirrer nyskjerrigheten slik at man ønsker å å utvikle seg som seiler. Lære nye ting. Komme et skritt videre (uansett hvor langt man er kommet). Jeg har selvfølgelig respekt for at mange syns det er like greit å kose seg med tingenes tilstand og det man kan fra før. Men respekten må være gjensidig. Jeg koser meg mest på seiltur når jeg får lov til å fintrimme og eksperimentere med seilingen. Det er slik jeg vil ha det. Og når man har barn/familie på besøk, må man pirre deres nyskjerrighet ved å gi oppgaver til dem. Jeg vil gjerne ha aksept for at dette er familieseiling god som noen. Og at en god familiebåt godt kan ha så mange trimmemuligheter som mulig. Helst hyssing overalt. Og rorkult. Og minst mulig autopilot. Og mest mulig konvesjonelle seil som må pakkes sammen. Og pakkes opp. Og stues. Og skjøter som må trekkes om. Og spinnaker. Gjerne med bom.

 

Det betyr ikke at jeg setter familiens helse i fare. Heller motsatt. For ved å delta på regattaer hele året får man ta det man får av vær. Dermed lærer man hvordan båten oppfører seg når man skal krysse i sterk kuling uttaskjærs. Og hvordan man skal styre på lens i bølger. Dette er nyttig å vite, for man kan aldri vite hva man havner opp i når man er på tur heller.

 

Så kan man sortere de anbefalte båtene:

 

Rewarding to sail

First 31,7, 36,7

Sun fast 32, 35

Elan 31 og 333

Dehler 29, 33

Bavaria match 35

Maxi mixer

Maxi 999

x-95, 99 og 102

 

Midt i mellom et sted

Hanse 315, 341, 342 og 320Granada 31

Comfortina 32

Albin Nova

Contrast 33

Engelsk Hunter 30

Etap 28, 30, 34

Harmony 31

Bavaria 34,36 (blykjøl og ikke rullemast)

Scanmar 33

 

Boring

Maxi 95

Willing

Gammel najad

Gammel HR

Gib`Sea 33

Jeanneau 30i

Beneteau oceanis 323, 31,311,331

Delphia 33

Bavaria, 30, 31, 33,34 (rullemast, grunn kjøl),36 (rullemast, grunn kjøl)

Hunter 31,33

Dufour 30

Sun odyssey 32/32i

 

Listen er veiledende. Grensene kan diskuteres. Men slik pleier jeg å sortere. Så når jeg sjekker ut båtene er det om å gjøre å finne en i øverste linje som har fin innredning.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Boring

Sun odyssey 32/32i

Ettersom jeg er fersk eier av jumboplassinnehaver (SO 32,2), uten erfaring nok til å argumenter mot listeplasseringen. Men også siden denne kunne tenkes å være aktuell for trådstarter, kan du utdype hva er det som gjør at denne båten er så kjedelig? For en nybegynner synes jeg det er rikelig med varianter av prøv og feil med trim, synes også at responsen på endringene for det meste kommer på en måte som gir læring.

Vi lånte en en 32i med rullemast i sommer og på denne er jeg enige at det var få muligheter til å trimme, men på den annen side var vi da helt blodferske på seiling og var glade sålenge vi fikk båten til å gå noenlunde i den retning vi ønsket :smiley:

 

På den annen side var flere andre av båtene på boring listen din aktuelle for oss når vi valgte båt, så slik sett er det vel den type båt vi skal ha på det nåværende tidspunkt :lol:

 

Men på lørdag skal vi seile grommere skute :flag:

Link to post
Share on other sites

Vel Sun Flyer, er enig i at orginalt strippa 323 er kjedelig. Mens den jeg hadde ,var betydelig oppgradert med vinsjer, bedre seil og akterstags stramming , løygang osv.Ble faktisk veldig morsom å seile. Båten ble fult godkjent av gode regataseilere.

Mens jeg selv er en nybegynner når det gjelder seiling.

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg er fersk eier av jumboplassinnehaver (SO 32,2), uten erfaring nok til å argumenter mot listeplasseringen. Men også siden denne kunne tenkes å være aktuell for trådstarter, kan du utdype hva er det som gjør at denne båten er så kjedelig? For en nybegynner synes jeg det er rikelig med varianter av prøv og feil med trim, synes også at responsen på endringene for det meste kommer på en måte som gir læring.

Jada, den seiler ikke dårlig. Men en båt uten akterstagstrammer? Kjedelig... Seriøst; jeg hadde en sun odyssey 35 i 7 måneder pga at ingen fortalte oss at det kom sun fast utgave et halvt år senere... Vi syntes 35'en seilte kongebra. Helt til vi skulle være med i regatta med den.. Kjedelig å ha 35-foter som ikke holder følge med express på kryss. Hvis dere blir veldig giret på seiling vil dere kanskje vokse fortere ut av en sun od enn en sun fast? Husk også at sf 32 er kategori A, mens so 32 er kategori B. Uansett er det jo rimeligere å være mannskap hos andre på regattaseilingen. :smiley:

 

 

Vel Sun Flyer, er enig i at orginalt strippa 323 er kjedelig. Mens den jeg hadde ,var betydelig oppgradert med vinsjer, bedre seil og akterstags stramming , løygang osv.

Mens jeg selv er en nybegynner når det gjelder seiling.

For det første; for en nybegynner er det morsomt å seile uansett. For det andre; hvorfor ikke bare kjøpe en båt som har oppgraderingen i stedet for å koste 100 000,- på å piffe opp en kjedelig en?

 

Sun's liste kan man lese baklenges...om man ser til sjöduktighet... :lol:

skulle hellre sitte i en gammel HR enn en First 36.7 den dagen väder-gudarne ikke er med :wink:

Ikke nødvendigvis. Du må sammeligne samme generasjon. En comfortina 32 er ikke nødvendigvis mindre sjødyktig enn en HR fra samme epoke. Sammenligner man first 36,7 med oceanis 37 kommer first'en bedre ut på stabiliteten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor ikke da dra til med seilbåt som virkelig seiler fort. Nå hisser jeg sikkert mange på meg men Hanse, Dufor, First ol. er vel ingen fartsmaskiner. Det er flere båter som har for lite seil som feks. Hanse. Da seiler de dårlig i lite vind og det er der du kan hent mest fart.

 

Hvilken båt er det du tenker på innenfor rammen trådstarter har satt, nyere ca 30-32 fot barnevennlig og maks 700`?

 

Jeg hisser meg ikke, du har rett når det gjelder Hanse iallefall. LYS blir av en eller annen grunn veldig høyt på Hanse kontra Bavaria f.eks. I standardoppsett er min erfaring at 350en umulig kan hevde seg mot Bav 38 i lettvind, seiler rimelig likt i mellomvind og sterk vind. Så får vi se hva oppgradering til nytt seil og div andre tilpasninger gjør for farten og høyden. Problemet er bare at både Jeanneau og Bavaria har merkelig lave LYS-tall. Det er vel tippet at 350en får 1,22, kanskje til og med 1,23. Bav 38 er jo under 1,20 for ikke å snakke om Jeanneau 40.3 som har 1,19 inkl foldepropell og gennaker, 5 fot større båt er ikke lett å slå når du seiler med Dacronseil, selvslående fokk og et båt som er solid, men dessverre også veldig tungt. Ikke bare skal jeg seile forbi disse mye større båtene, jeg skal seile ganske mye forbi dem også for å bli først på LYS, det tror jeg blir en stor nøtt å knekke, krysser fingrene for at LYS blir lavere enn "fryktet". SunFlyer forteller om problemer med å seile fortere enn en Express. Mja, i lettvind har vi ikke sjans mot en veltrimmet Express, nesten like irriterende som Bav 38 disse i lettvind :lol:

 

Det er ikke lite seil på en Hanse, problemet i lettvind er manglende overlapp mellom forseil og storseil. Dette er viktig i lettvind, ikke så viktig når vindmåleren passerer 6-8 knop vind. I tillegg sier seilmakerne at en selvslående fokk må være av ekstremt god kvalitet for at ikke svakheten med løsningen skal komme tydelig frem. Frå nå av leveres Hansene med Performanc seil, laminatseil fra North som tilvalg. Hadde nok valgt denne oppgraderingen om jeg skulle kjøpt nå, men satser heller på å presse ut penger til en 105% fokk, det blir veldig spennende å se om jeg syns forskjell i fart og høyde er verdt prisen, forventningene er store. Planen om å utsette det varte ikke lenge :lol:

 

Det kan faktisk virke som mange seilbåtfolk og motorbåtfolk er veldig like, da det ser ut som man er like opptatt av fart............. :wink:

Derfor har jeg begge deler

 

Jeg ser klart fordelen med motorbåt fra tid til annen. Vi har jo hatt raske motorbåter i 5 år så vi vet hvordan det er. Blir jeg søkkrik, noe som er svært lite sannsynlig, ville jeg hatt en Targa type båt liggende ved siden av seilbåten. Syns f.eks den nye Minor 31 så veldig bra ut, men 2 mill er to Hanse 350 så billig er det ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

LYS blir av en eller annen grunn veldig høyt på Hanse kontra Bavaria f.eks. I standardoppsett er min erfaring at 350en umulig kan hevde seg mot Bav 38 i lettvind, seiler rimelig likt i mellomvind og sterk vind. Bavaria har merkelig lave LYS-tall. Det er vel tippet at 350en får 1,22, kanskje til og med 1,23. Bav 38 er jo under 1,20 nesten like irriterende som Bav 38 disse i lettvind :lol:

Dette stemmer vel ikke helt :confused: Min har 1.22med rullestorseil,og de jeg kjenner som seiler regatta har 1.21-1.23.Modellen fra 2003-2005.

At "DaCåsta"har veldig lavt ,har jeg komentert her på forumet før,og som ihvertfall jeg ikke skjønner noe av.(men det skal ikke så mye til når det gjelder meg og nyere Lysregler :headbang: )Rent praktisk så stemmer nok dette også veldig bra,sett ut fra hvilke båter jeg uproblematisk seiler fra.Tror tilogmed at med hyppig deltagelse av mange i regatta med Bav 38 2003-2005 så hadde dette Lystall 1.23 blitt oppjustert,men det er nå min erfaring /mening:sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

:smiley: Nå dreier denne diskusjonen inn på lystall, meningsløse diskusjoner om trimmingsmuligheter og diverse igjen...

 

Hva med trådstarters eget innspill? :

 

Takk for mange gode tips og råd så langt,

jeg er ingen garvet seiler enda, og skal ikke seile regatta med egen båt, så det bør nok ikke være noen fullblods-racer.

men det er jo gøy at det flytter seg når man seiler.

 

 

Jeg tror faktisk jeg vil hevde at Sun Flyers mening om at rullemast og vanlig kjøl er noe dritt, er så subjektivt og galt i denne sammenhengen at jeg vil anbefale trådstarter å se bort fra det.

 

Og det begrunner jeg med at både for familiens velvære og båtglede har det vært en velsignelse med en helt ordinær båt med enklest mulig betjening. I hvertfall som en start.

 

Det har ført til at kona har gått fra å være skeptisk til entusiastisk, og hvor viktig er ikke det da?

Minstegutten som i dag er 16 år, har fra han var 12 år vært istand til å reve seilet alene, ta inn seil, slippe ut, være med pappa om oppgaver han ellers ikke kunne gjort.

 

Jeg vil anbefale å bruke hodet, hjertet og følelser fremfor slik subjektiv perfeksjonisme. Realisme kan vel også være et godt alternativ? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk jeg vil hevde at Sun Flyers mening om at rullemast og vanlig kjøl er noe dritt, er så subjektivt og galt i denne sammenhengen at jeg vil anbefale trådstarter å se bort fra det.

Subjektivt? Ja. Galt? Det var det med å respektere andres meninger da. Sa jeg at noe var dritt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Amalie: Legg også merke til dette sitatet:

 

 

Utsagnet hans har jeg også sett, og hans tvil er basert på nettopp disse subjektive meningene. For hvordan måler man om en båt seiler opp mot lys? Skipperens ferdigheter? Mannskapet? Last/utstyr? Kun båten? Kan den seile alene?

Link to post
Share on other sites

hvordan måler man om en båt seiler opp mot lys? Skipperens ferdigheter? Mannskapet? Last/utstyr? Kun båten? Kan den seile alene?

Det vet man når man stiller opp i div.regattaer med skipper/rormann av "grei kaliber",med mannskap som har vært i seilbåt før,og med nogenlunde tomme vanntanker,og seilgarderobe "midt på treet". :sailing::wink:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...