Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Igjen takk for innspillene, mye bra info og gode råd her... Jeg kommer ihvertfall til å vente med å kjøpe til Willingen er solgt.. og det skjer ikke for mye, selv om jeg har priset båten godt under de andre Willingene på finn :headbang:

 

Jeg er av den formening at familien tilpasser seg godt med seiling så lenge båten er nogenlunde fornuftig, så jeg tror ikke båtvalget er avgjørende i det henseende.

 

En tilng som gjør meg usikker på 323 er når jeg leser at den ikke seiler i nærheten av lys...... er jo ikke stas om man skulle stille opp i en regatta en gang :nonod:

 

et annet spm som har dukket opp er Volvo vs Yanmar.... er volvo så ille som enkelte skal ha det til? Volvoen i Willingen er utmerket, selv etter snart 30 år...... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Det er generelt vanskelig å seile oceanisbåter opp mot lys tallet. Dette er fordi polardiagrammet er "skjevt". Dvs at de får høyt tall pga raskt skrog. Men for lite seil og for dårlig stabilitet til å følge opp dette potensialet. Så i flere vindretninger og styrker er farten dårlig i forhold til andre båter med samme tall. Generelt har de problem på kryss, spesielt i hard vind samt generelt problem i veldig lite vind. Sterk vind og slør er drimot gunstig. Lys regelen er ikke avansert nok til å ta høyde for dette. Hvilket tall har 323'en da?

 

Diskusjonen mellom volvo og yanmar blir nok aldri ferdig. Men på så små og nye motorer tror jeg forskjellen er liten. Jeg er fonøyd med min yanmar, min ville kjøpt båten også om den hadde volvo.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Begynner å nærme seg en avgjørelse muligens... skal se på en first 31.7 og en oceanis323 denne uken...

noen som mener noe om den ene eller andre båten :confused:

 

Jeg har selv 323 og har seilt den i opp til 20 m/s. Blir båten revet tidlig nok er den stø som ei ferge. Tar sjøene fint og føles god og trygg. Noe som er på sin plass med denne båten er å få oppgradert seilene. Standardseilene er ikke mye å skryte av, men det gjelder vel de fleste (alle?) cruisingseilere. Når du bestemmer deg for båt bør den medfølgende seilgarderoben vurderes nøye. Vi har oppgradert med nye Elvstrøm Genesis til snaut 50K og Elvstrøm gennaker med strømpe. I tillegg vurderer vi et ultralett seil på eget forstag til bruk når vinden er på vei til å svikte helt.

 

Som turbåt er vi svært fornøyd. Gode kabiner og stort bad. Den er lett å manøvrere i trange havner, "lukeparkeringsegenskapene" er elegante, det eneste å bemerke i så måte er at den er litt vàr for sidevind.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Se etter en Bav 34/36. Får du en bra båt som seiler opp mot LYS med lite mannskap.

Et meget klokt råd,etter min mening også, :yesnod: av de beste Bavaria har produsert seilmessig(NBmed dype blykjøler).

Eller ikke tenke fullt såmye på årsmodell,og kjøpe X-Yachts i denne prisklassen :flag_da:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det du sier her kan tolkes på flere måter. Hvis en "rask" båt er lite attraktiv på bruktmarkedet gir jo det gode muligheter for "mye båt for pengene" hvis man vil ha en slik båt? Føler at du det jeg definerer som rask turbåt blir definert som regattamaskin av deg. Hvordan definerer du en "altfor regatta oppsatt båt"?

 

 

Kjøl er kjekt å ha. Gjør at båten kan krysse mot vinden og at den ikke velter. Dens utforming har veldig mye å si for en båts egenskaper. Å si noe annet er vrøvl. Senkekjølsbåter har utrolig lite marked i Norge siden vi er så heldig stilt med drøssevis av gode, billige båtplasser og nesten ingen tidevannsforskjell. Så hvis man skal snakke om hva som er ettertraktet på markedet setter man senkekjølsbåtene i en stor parantes her til lands. Oceanis 323 finnes forresten med en slik. Hvor mange ville Ola Nordmann ha?

 

Niks, her er du på tur. Trådstarter sammenligner to båter av samme merke, og forskjellen på båtene er markante.

 

Jeg har seilt såkalt "high performance" båt som jeg forstår du sikter til. Den er morsomt å seile under riktige forhold, men båten er også krevende, og klart ubehagelig under forhold som stor sjø og lite vind. Personlig vil jeg ikke ha valgt en slik båt familiebåt med mindre barn. I tillegg kom de momenter som jeg tidligere har nevnt.

 

Jeg er ikke i bransjen og bryr meg derfor ikke om det norske marked og trodde ikke vi diskuterte det heller. Båter, nye og brukte kan kjøpes over hele Europa. Ang. tidevansforskjeller, litt oppgradere om norskekysten vil vel ikke skade.

 

 

 

Dersom en kan lese en lystabell kan også se hvem som er mest "turganger" :wink:

 

Generelt vil jeg si følgende. Skulle jeg kjøpe båt i denne prisklassen vil jeg ta ut noen, se nøye på spesifikasjonen og velge ut to-tre kandidater for grundig gjennomgang og sammenligninger. Så vil jeg se på samme båtype® - 2 til 3 år gammle. Da er de oppgraderte, alle

småfeil er rettet opp, standardseil av dårlig kvalitet er skiftet ut, dvs båten er bedre en ny. Og prisen kan være lavere.

Link to post
Share on other sites

Generelt vil jeg si følgende. Skulle jeg kjøpe båt i denne prisklassen vil jeg ta ut noen, se nøye på spesifikasjonen og velge ut to-tre kandidater for grundig gjennomgang og sammenligninger. Så vil jeg se på samme båtype® - 2 til 3 år gammle. Da er de oppgraderte, alle

småfeil er rettet opp, standardseil av dårlig kvalitet er skiftet ut, dvs båten er bedre en ny. Og prisen kan være lavere.

 

Dette kan vi vel alle slutte opp om.

 

 

"high performance"
Mener du da fist 31.7 :confused:

Etter min mening er dette en sportslig familiseiler.

Link to post
Share on other sites

Den er lett å manøvrere i trange havner, "lukeparkeringsegenskapene" er elegante, det eneste å bemerke i så måte er at den er litt vàr for sidevind.

Hvordan kan dette henge sammen :confused: Elegante "lukeparkeringsegenskaper",men vàr for sidevind. :confused: Alle er vel "elegant lette å manøvrere/legge tilmedi stille greie forhold,det er ved mer eller mindre sterk sidevind slike "dårlige" egenskaper avsløres?? :diving:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Som andre har sagt tidligere, om du skal samelnligne 323 og 31.7 så må du og seile begge to ikke bare ta en titt inne i dem. Når båten er vel fortøyd så er det garantert 323 som foretrekkes (høyere bokomfort).

 

Vi har selv eid 323 og var veldig fornøyd med bokomforten i båten ift størrelse. Jeg på 181 hadde ståhøyde i båten, usikker på om jeg har det i 31.7 (har vært i den men aldri seilt den). Den modellen vi hadde hadde ikke løygang (men hanefot), og heller ikke bakstag - det savnet vi endel.

En kamerat har en 323 med løygang og på hans båt kommer løygangen litt i konflikt med sprayhooden, sjekk at dette er OK om du går for 323.

 

Båten er morsom på slør og lens, spesielt i lite vind, men ikke fullt så god på kryss (iallefall ikke med standard seil som vi hadde). Den har et bredt skrog så den er antagelig veldig morsom med gennaker (det hadde ikke vi). Jeg synes båten var litt jolle-aktig å seile (både i positiv og negativ forstand). I det store og det hele var vi knallfornøyd med båten og vi hadde ikke byttet om vi ikke skulle på langtur.

 

Har nå Bavaria Cruiser og oppfatter den subjektivt som et hakk bedre på generell kvalitet/solidhet (rigg, el opplegg, utstyr, røropplegg, septik, tilgang til ettermontering osv), finishen på trearbeidet under dekk er dog penere på Oceanis XXX serien.

 

Ift "lukeparkering" så synes jeg ikke at 323 var spesielt enkel, den har et høyt fribord ift vekt og får lett avdrift i litt vind (eldre tyngre båter med lavere fribord og spaderor er enklere å "lukeparkere"). Jeg synes 42'foteren som vi har nå faktisk er enklere å lukeparkere med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt såkalt "high performance" båt som jeg forstår du sikter til. Den er morsomt å seile under riktige forhold, men båten er også krevende, og klart ubehagelig under forhold som stor sjø og lite vind. Personlig vil jeg ikke ha valgt en slik båt familiebåt med mindre barn. I tillegg kom de momenter som jeg tidligere har nevnt.

Kjenner litt til Elan 333 som tydelgvis refererer til her. Det er jo egentlig en båt i samme sjanger som first 31,7. Siden du sier kombinasjonen mye bølger og lite vind blir jeg jo spent på hvilken båt du ville valgt i et slikt tilfelle? Og hva gjør Elanen mer krevende enn f.eks en oceanis 323?

 

Selv har jeg seilt både gammeldagse langkjølede båter og moderne turbåter ala 323 samt raske turbåter ala first. Ingen av disse er spesielt barnevennelige i kombinasjonen lite vind og mye sjø. Det blir gjerne til at en bruker motoren under slike forhold når man er på tur. På regatta derimot må man jo bare prøve å få det til å funke. Kanskje kombinasjonen bølger og lite bind ikke er spesielt barnevennelige uansett båt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert vet er "balansert depl." i endeskipene en viktig forutsettning for det en tradisjonelt regner som grunnlag for gode sjøegneskapet. En del båtmodeller har dratt fra dette prinsippet og har nærmet seg et kileformete skrog. Å seile i lett medvind i stor sjø med en slik båt uten at vinden får den opp med baugen (surf/halvsurf) er å oppleve "båthelvete".

Når det gjelder Oceanic, kjenner jeg kun O 39, en umerket og rask sløre/medvindsbåt under alle forhold. Andre båter jeg vil ha valgt under slike forhold var min gamle Hero 101 , den gikk støtt som toget ( om ikke like raskt) under slike forhold, og for øvrig min nåværnde båt med to ror og kjølen neste helt oppe.

Så kan en jo diskutere hvor viktig de helt eminete kryssegenskaper er for en turbåt. Ja, de skal være bra, en skal kunne krysse rimelig bra under alle forhold, men hvor mange barnefam. trykker på med bankekryss når det blåser ? Det er de andre egenskapene (som er nevnt tidligere) som de fleste i praksis prioriterer, og som sikkert er fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert vet er "balansert depl." i endeskipene en viktig forutsettning for det en tradisjonelt regner som grunnlag for gode sjøegneskapet. En del båtmodeller har dratt fra dette prinsippet og har nærmet seg et kileformete skrog. Å seile i lett medvind i stor sjø med en slik båt uten at vinden får den opp med baugen (surf/halvsurf) er å oppleve "båthelvete".

Mener du at baugen graver seg ned, eller at hekken løfter seg slik at roret ikke biter?

 

Når det gjelder Oceanic, kjenner jeg kun O 39, en umerket og rask sløre/medvindsbåt under alle forhold. Andre båter jeg vil ha valgt under slike forhold var min gamle Hero 101 , den gikk støtt som toget ( om ikke like raskt) under slike forhold, og for øvrig min nåværnde båt med to ror og kjølen neste helt oppe.

Oceanis 39 og din Kelt 39 vil vel alltid komme godt ut av en sammenligning med en 33 foter? Men at hero 101 er sjøverdig er jeg enig i. Men trådstarter har jo en willing som også er veldig godsjøbåt om enn ikke like rask som hero.

Så kan en jo diskutere hvor viktig de helt eminete kryssegenskaper er for en turbåt. Ja, de skal være bra, en skal kunne krysse rimelig bra under alle forhold, men hvor mange barnefam. trykker på med bankekryss når det blåser ? Det er de andre egenskapene (som er nevnt tidligere) som de fleste i praksis prioriterer, og som sikkert er fornuftig.

Joda, men en båt som går godt på "bankekryss" har sansynligvis veldig god stabilitet som er en prisverdig egenskap på en turbåt. Veldig greit om båten lar seg kontrollere hvis vinden plutselig øker før man rekker å reve.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Mener du at baugen graver seg ned, eller at hekken løfter seg slik at roret ikke biter?

 

Ja, oppdriften er stor bak og liten foran. Båten vrir seg i alle rettninger, vanskelig å styre- nesten alle ,også de sjøsterke ble sjøsyke. Blåser det bra går det fint, baugen løfter seg og båten surfer i vei.

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert vet er "balansert depl." i endeskipene en viktig forutsettning for det en tradisjonelt regner som grunnlag for gode sjøegneskapet. En del båtmodeller har dratt fra dette prinsippet og har nærmet seg et kileformete skrog. Å seile i lett medvind i stor sjø med en slik båt uten at vinden får den opp med baugen (surf/halvsurf) er å oppleve "båthelvete".

Når det gjelder Oceanic, kjenner jeg kun O 39, en umerket og rask sløre/medvindsbåt under alle forhold.

 

 

Ja, oppdriften er stor bak og liten foran. Båten vrir seg i alle rettninger, vanskelig å styre- nesten alle ,også de sjøsterke ble sjøsyke. Blåser det bra går det fint, baugen løfter seg og båten surfer i vei.

Ser ingenting her som tyder på at oceanis 39 (øverst) er bedre på dette enn elan 333 (nederst).

393.jpg

elan333.jpg

 

Heller tvert om?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Artig tråd med mye informasjon fra mange med forskjellig mening.

 

Som ganske så fersk seilbåtmann har jeg gjordt meg noen erfaringer som jeg gjerne kan dele.

Vi hadde rimelig likt utgangspunkt som dere, bare at vi har 1 liten på 1 år og en til som kommer til sommeren.

 

Vi vektla hvordan båten var under dekk viktigst. Det og prisen, vi skulle kjøpe ny.

Det var vesentlig færre båter i størrelsen 30-32 fot når vi bestillte høsten 2007 og valget vårt sto mellom Hanse 320 og B31C.

Rimelig like båter i størrelse og pris. Under dekk, som var vår prioritet nr 1, syntes vi B31C var langt bedre enn Hanse 320.

 

Altså ble det en ny B31C bestillt i august 2007 med levering påsken 2008.

 

Nå etter 1 års seiling ser jeg litt annerledes på valget, ikke at jeg ville valgt Hanse 320 da vi ikke likte den i det hele tatt, men at det ville vært lurt å titte mer på bruktmarkedet eller ventet på de nye modellene til andre fabrikanter.

 

At noen her mener båten min ikke gir seilglede er tøv, det føles ut som den flyr. Andre kan nok fly fortere skal jeg gjerne være med på. Men hadde jeg villet ha fart ville jeg ikke valgt seilbåt i utgangspunktet. Målet med turen er å være på tur!

 

Oppsummering:

 

- Jeg er veldig godt fornøyd med leverandøren, Lunde båt, og måten de har ordnet opp reklamasjoner nesten før jeg har meldt om dem.

 

- Godt fornøyd med løsninger, stuerom og plass under dekk med noen unntak som ikke gardiner bad/akterkugar, ikke fall til sluk bad.

 

- Ikke fornøyd med lave cockpitkarmer (komforten ble mye bedre etter jeg kjøpte puter med sugekopper til å ha på karmen) og den buede løsningen i fremkant av cockpit er et design produkt. Fint å se på men ikke egnet til time ut og time inn i sjø. Da trengs en krok å sitte i.

 

- Bra med tyskerskjøte som nåes fra styreposisjon. Ikke fullt så bra med skjøte for genoa og at du da må rundt rattet og frem. Alene bruker jeg autopilot når jeg skal slå.

 

- Rattet er ikke riktig plassert / for stort føles det som, det er klønete å komme seg forbi over benkene. Enda værre hvis man har oppe halve kalesjen og det er bølger. Fungerer utmerket når man er i land og henger rattet på rekka :-)

 

- Mye har vært sagt om den elektriske bakluken som også er badeplattform med stige. Jeg syntes det fungerer greit og et brukbart kompromiss for å få en lengre cockpit på en liten båt.

Link to post
Share on other sites

Ser ingenting her som tyder på at oceanis 39 (øverst) er bedre på dette enn elan 333 (nederst).

Heller tvert om?

Jeg kan ikke uttale meg om de modellene du viser. Mine erfaringer er fra eldre modeller av begge båtene, og jeg er ikke i tvil om at denne Elanen hadde en helt annen skrogform enn Ocenanic 39. For øvrig gir en plantegningen bare en antydning av skrogformen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner denne historien godt, og ja det var kanskje den modellen jeg seilt, ikke over Biscaya, men fra Bergen til Østlandet. Nå er Ocanien slett ikke den første seilbåten som har kantret i Biscaya i storm og mindre en dette, så det for en mene hva en vil om.

Jeg synes for øvrig denne diskusjonen har lite for seg, kanskje du selv kan skaffe deg noe erfaringer med ulike båttyper og skrogdesign så kan vi heller snakkes etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...