Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Om man seiler på tur med barna sine og la oss nå snakke om seilareal når det plutselig blåser opp , la oss si du seiler kryss 10knops vind så 3dobles vinden på 5minutter.

 

Da ville jeg valgt en båt med tyskerskjøte, eller med storsseilskjøte i rekkevidde.Dette vis det var en av hovedkriteriene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips og råd så langt,

jeg er ingen garvet seiler enda, og skal ikke seile regatta med egen båt, så det bør nok ikke være noen fullblods-racer.

men det er jo gøy at det flytter seg når man seiler.

 

De fleste av de som har vært innom til nå i tråden din er vel folk som liker at båten seiler hakket bedre og vel så det som rene turbåter og det ser jo ut til at du også er opptatt av, men du har tre barn du skal ha med deg samtidig. Dette mener jeg vil påvirke hvilken båt som fungerer best for deg selv om jeg jo er 100% enig, kjøp en båt som seiler godt. Heldigvis trenger du ikke nødvendigvis å måtte gi helt opp det ene for å få det andre, en båt er kompromiss og du må ta stilling til hva som er viktigst og hva som er nest viktigst osv. Jeg vil si det er umulig å vite om en ikke har seilt en del, tror derfor du trenger å få prøveseilt alternativene du finner aktuelle på papiret. Klassiske kompromiss vil jo være:

 

Plass/løsninger:

Er takhøyde avgjørende, mange av de du har nevnt har ikke takhøyde for meg på 183 cm. Noen av disse er svært smale i baugen og har køye som i praksis er mest egnet som barnekøye, mens de mer utpregede turbåtene og de som er litt større ofte har en fullverdig voksen køy fremme også. Blir det mye matlaging ombord? Pentryene er forskjellige, men de fleste skulle vel duge tror jeg. Hos oss er dette et svært viktig området for mor og dermed helt avgjørende selvsagt;). Lagringsplass, her er båtene forskjellig, en har jo med seg ekstremt mye pikk og pakk...

 

Seilegenskaper og håndterlighet:

Det hjelper lite om båten seiler som en gud, hvis det blir et pes å holde orden på seilføringen med 5 i cockpit der ofte 4 ikke er med på hva som skjer i det hele tatt... Ergo du er sjelden mer singelhanded enn når du seiler med familien, iallefall om barna er små, slik som hos oss der den ene voksne må holde konstant kontroll på minsten på 1 år. Her kommer mange moment inn, skjøte i cockpit har vært nevnt, viktig, ja, men pes med små i cockpit samtidig kan det fort bli, det er iallefall utrolig deilig å kunne seile uten et eneste tau i cockpit, det er fult mulig. Men er vinden ustabil eller på grensen er det et problem, vi løser det ved å dra det bak til rormann, viktig å ha den muligheten, ellers er du bra lost. Problemet vårt er at vi har ikke alltid gjort dette når problemet har kommet og vips så har vi fått oss en liten broach.

 

Rullestorseil, da snakker vi turbåt, praktisk er det, ingen tvil, så kan vi lage en egen tråd om bare det, men jeg skjønner at mange faller for rullestor. Da får du ikke så bra seilegenskaper (spes hvis ikke seilet er kostbart), men en letthåndterlig båt det får du.

 

Hva med å slippe å skjøte om når en slår på kryss? Noe mer praktisk kan ikke jeg tenke meg, løsningen heter selvslående fokk, de færreste båtene har dette som standard. Ok, vi snakker igjen om redusert seilegenskaper, spesielt i lett vind, men med barna ombord er det klart at det kan være gull verdt.

 

Vel, det finnes som sagt mange kompromiss i en båt og det som kan være gull for noen kan være et h... for andre. Ergo ut å prøv med hele familien... Tipper det vil være mange selgere til våren som mer enn gjerne tar dere med på tur, tviler på at det blir kø på kaia hos noen selgere til våren så slik sett har du alle muligheter til å få en knallbåt til god pris... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men når barna begynner å bli 7-8 år eller mer; da kan det være greit å gi disse arbeidsoppgaver under seilingen. Så da er det fint med mange finurlige trimmingsmuligheter de kan eksperimentere med..

Du verden,her begynner det bli innteressante disk.her påBP? :confused: Se også et pat andre innlegg ovenfor,ser man det? :discuss::newyearcheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville lagt litt til grunn hva som er viktigst for deg, har du mye seilerfaring? Isåfall tror jeg du fort kan gå lei av de "kjedligste" båtene som har for lite duk og for dårlig rorfølelse/trimme muligheter. I motsatt fall kan det kanskje være greit å starte med en campingvogn som gir mye plass pr krone. Jeg ville da ikke vært redd for også å vurdere Bavaria

Jeg vet ikke hva man mener med "kjedelig båt" og campingvogsameligninger blir bare tull. Alle båter - absulutt alle båter kan trimmes og en kan utmerket godt ha seilglede uten at båten er regattaoppsatt. Da våre barn var små seilte vi en Vega, vi seilte også regatta og trimmet og ordnet som bare det. Skulle jeg velge en egenskap for familiebåt m/små barn vil det være senkekjøl arr. , noe som gir en seilbåt en betydelig utvidet bruksverdi.

Link to post
Share on other sites

har du mye seilerfaring? Isåfall tror jeg du fort kan gå lei av de "kjedligste" båtene som har for lite duk og for dårlig rorfølelse/trimme muligheter. I motsatt fall kan det kanskje være greit å starte med en campingvogn som gir mye plass pr krone. Jeg ville da ikke vært redd for også å vurdere Bavaria

For Bjoris har IKKE campingvogn,han har Hanse :lol::lol: Den er IKKE kjedelig(spesiellt ikke invendig) :smash: ,og har flusst med trimmuligheter :sailing: Ja,ja,enhver er salig i sin tro :lol:

Godt nytt år

:newyearsign::fireworks2:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva man mener med "kjedelig båt" og campingvogsameligninger blir bare tull. Alle båter - absulutt alle båter kan trimmes og en kan utmerket godt ha seilglede uten at båten er regattaoppsatt. Da våre barn var små seilte vi en Vega, vi seilte også regatta og trimmet og ordnet som bare det. Skulle jeg velge en egenskap for familiebåt m/små barn vil det være senkekjøl arr. , noe som gir en seilbåt en betydelig utvidet bruksverdi.

 

Med kjedelig båt mener jeg en båt som seiler med relativt sett lav høyde og fart og som det da enten ikke er så mye å trimme med eller som ikke reagerer på trimming. Et eks. er jo HR342, slik jeg har forståttet var det derfor Enzo byttet sin etter kort tid, tross at det er en sober båt som sikkert fremstår som, og er drømmen for mange. Vi er som kjent forskjellige, men poenget var å belyse forhold som er viktige for noen (ikke alle) når en kjøper båt. Om det er viktig for en selv må en jo finne ut av... Senkekjøl er et godt poeng, men i denne prisklassen og når det skal være nyere så er det vel ikke store utvalget?

 

Selvsagt kan en ha det moro i alle salgs seilbåter, noen ser muligheter andre går lei av at ting ikke går slik det burde eller kunne gått. Blant annet er det jo klart at noen båter har enklere LYS tall å seile opp til enn andre, det kan jo gi mange muligheter i regatta selv om den kanskje ikke seiler så fort. Blir f.eks til stadighet slått av en 31 foter med LYS 1,05, men tror ikke den båten kan være spennende å seile for det...

 

For Bjoris har IKKE campingvogn,han har Hanse :lol::lol: Den er IKKE kjedelig(spesiellt ikke invendig) :smash: ,og har flusst med trimmuligheter :sailing: Ja,ja,enhver er salig i sin tro :lol:

Godt nytt år

:newyearsign::fireworks2:

mvh

fem@il

 

:newyearsign: til deg også. :yesnod:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vurder også dette med dybtgående på båten. Skal du seile i skjærgården og overhodet ikke tenke på regatta kan du få båter med dybde ned mot 1.3 meter. Vet for egen del at en båt som den Firsten det ble linket til med nærmere 2 meter dypgående ville stengt meg ute fra mange fine plasser.

Link to post
Share on other sites

Heller ikke jeg har måttet "forsvare" båten vår, en Bavaria 32.

 

Men stemmer i med andre som anbefaler 3 lugar versjon.. med mindre en av ungene er en 15 åring som er lei av båt.

Men la meg gi deg ett råd. Du kan finne mange fine båter for beløpet du har å bla opp med.

Sats på noe som er 35+ fot - selv om du kjøpe en noe eldre båt... Du kan aldri få plass nok.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

liker first 31.7 godt, hvordan er den å håndtere for en ikke-proff, stort sett alene....?

 

er ikke mange tilsalgs, hverken av elan eller first.. er det bare sesongen? dukker det opp flere etterhvert?

 

står i spec på first 31.7 at den kun har 30l drivstofftank.... er ikke det lite til turbruk..?

Link to post
Share on other sites

Det er nok mer drivstoff i firsten en 30liter , er du ute etter en sånn båt , ta kontakt med Normar og 31,7klubben , der vil du nok få tips om folk som skal selge , er en sånn til salgs her i Tønsberg ihvertfall. Den må vel være tilnærmet perfekt å håndtere for en ikke-proff som seiler stortsett alene

Link to post
Share on other sites

First 31,7 og Malø. Ja, ja. Det er spriker i rådene, ja:)

 

Enzo hvorfor er 31.7 perfekt å håndtere, bare nyskjerrig, tenker du størrelse eller er det andre løsningers ombord du mener er spesielle i denne kontra tilsvarende. Jeg vil jo mene at en f.eks må tenke på om ikke selveslående fokk kan være vesentlig når vi snakker om håndtering, men kanskje denne hadde dette også?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg nyskjerrig, har lenge siklet etter en HAnse. Er det så mange flere feil og mangler på en ny Hanse i forhold til andre merker? Har du noe dokumentasjon eller annet som viser dette? Meget interresert. Kanskje litt OT men viktig for oss som ønsker ny båt?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Bjoris.

31,7 har en fin cocpit med kort avstand til det man trenger , med rorkulten i hånden har du tilgang til akterstag,løygang,storseilskjøte,genoavinsjer og vinsjene er plassert der de skal være. Det gjør båten tilnærmet perfekt i mine øyne. Selvslående fokk ja jo , smak og behag men hadde jeg kjøpt en båt med det montert så hadde det røket over bord med høye kneløft allerede på henteturen

Link to post
Share on other sites

Skal ha seilbåt, og har ca 700.000 til rådighet.

 

Har kikket litt på Benetau Oceanis 31, Vært så vidt innom Tango 30, Harmony31, Elan 31, Lekt litt med tanken på bavaria 31 -men vet ikke om jeg gidder alle bavariadiskusjonene i hver havn,

 

Har lyst på noe som er rimelig nytt, og har ok plass til mor far og tre små barn...

 

Håper på gode tips...

 

Du skriver at du ikke vil ha Bavaria fordi du er redd for Bavariadiskusjon i hver havn. Det kan jeg garantere deg at det ikke blir. Etter 6 år med Bavaria, har jeg aldri hatt en negativ opplevelse eller diskusjon rundt mitt valg av båtmerke. baatplassen er i så måte ikke representativ for båtfolk flest. Når sant skal sies er jeg på sjøen for å kose meg, og det er nok de fleste andre også. Har faktisk erfart at Bavaria kverrulanter fra baatplassen er svært så hyggelige når man bare treffer dem på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ville jeg tatt en titt på brukt Beneteau Oceanis, og sammenlignet den med First 31.7, da får dere et greit bilde av forskjellene som er på en klassisk turbåt, og en noe raskere turbåt. Det er ikke lett å se for seg forskjellene på et pc tastatur.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg nyskjerrig, har lenge siklet etter en HAnse. Er det så mange flere feil og mangler på en ny Hanse i forhold til andre merker? Har du noe dokumentasjon eller annet som viser dette? Meget interresert. Kanskje litt OT men viktig for oss som ønsker ny båt?

Har personlig ingen erfaring. Men Bjoris har jo noe som du kan lese om i hans blogg: http://www.bjoris.blogspot.com/

Det er dog ikke værre enn at om man er forelsket i båten, så tar man sjangsen og lar det stå til.

 

Forøvrig ville jeg tatt en titt på brukt Beneteau Oceanis, og sammenlignet den med First 31.7, da får dere et greit bilde av forskjellene som er på en klassisk turbåt, og en noe raskere turbåt.

Det har du rett i så lenge "en titt" også inkluderer en prøvetur.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Med 3 små og 700 000 til rådighet hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg ville hatt en 3 cabins båt. Da sikrer du mye mere fred i båten rundt leggetid i lang tid fremover. ca 35 fot kan ikke være så mye mere uhåndterbar en 31 fot heller! Men du opplyser ikke om du har begrensninger i.f.m båtplass.

Gå heller ned noen år i alder for å få 3 cabiner!

 

Lykke til :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er nok lurt å gå noen runder ved et slik kjøp. Er jo tydelig at man har flere alternativer her i denne prisklasse:

1) Kjøpe en tilnærmet ny, liten og "sportslig" båt der man har rorkulten i ene hånden og akterstagsstrammer i den andre. Dette gir sikkert mer seilglede og bedre utgangspunkt for regatta.

2) Kjøpe en båt som er et par år eldre, med rattstyring og tre lugarer. Kanskje med rullestorseil, grunnere kjøl osv. Denne gir en mer sedat seilopplevelse men desto mer komfort til turbruk osv.

3) Kjøpe en eldre, gjerne svensk båt av høy kvalitet med mye teak osv. Få både lite plass og seilglede men derimot en båt som er rolig i bevegelsene til havseilas. Vært forberedt på utgifter til ny motor, nytt teakdekk osv.

 

Her forsvarer gjerne vi på BP de valg vi selv har gjort og egne preferanser. Jeg tror det er viktig at trådstarter analyserer eget behov. Selv ville jeg stilt spørsmål ved seiling med 3 barn i en liten båt rigget for "performance" seiling med rorkult og mye tau i cockpit. Ville her satset på høy komfortfaktor og plass og heller startet motoren når man skal krysse avsted i trangt farvann og motvind osv - men har jo full forståelse for at mer hardcore seilere vurderer dette annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...