Jump to content

Hjelp til seilbåtkjøp 600-700.000


Cortinas

Recommended Posts

Det vet man når man stiller opp i div.regattaer med skipper/rormann av "grei kaliber",med mannskap som har vært i seilbåt før,og med nogenlunde tomme vanntanker,og seilgarderobe "midt på treet". :sailing::wink:

mvh

fem@il

 

Akkurat det jeg mener, men det er og blir en subjektiv vurdering når så mange faktorer virker inn. mitt engasjement her er fordi jeg synes det hadde vært hyggeligere å forenkle valget fremfor å gjøre det så j... komplisert og perfeksjonert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Akkurat det jeg mener, men det er og blir en subjektiv vurdering når så mange faktorer virker inn. mitt engasjement her er fordi jeg synes det hadde vært hyggeligere å forenkle valget fremfor å gjøre det så j... komplisert og perfeksjonert :smiley:

Det er dessverre,for noen(jeg synes ganske hyggelig problem) problematisk å bytte båt :yesnod: Det skal det vel være,når man tross alt legger ned "veldig mange penger" i denne fritidssyssel.Jeg husker meget godt selv,skulle bytte båt etter 18års "kjærlighetsforhold" :lol:

Men det var noen kriterier som måtte klarlegges på forhånd:

1)Pris,hva skulle båten max.koste

2)Hva skulle båten nå hovedsakelig brukes til

3)Hvilke plassforhold var viktig(4 ukers ferie+ maaaange helger i all slags vær)Boforhold

4)For meg var dyp blykjøl denne gang viktig

5)Enkel/grei seilhåndtering(seilkvalitet midt på treet var for meg viktig)

6)Bra seilegenskaper/en trygg god båt som kunne stille på regatta om ønskelig med muligheter for å hevde seg.

7)Antatt god gjenkjøpsverdi(jeg er av typen som ikke bytter båt som bil)

mm.

Rekkefølgen av punktene uvesentlig. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Mitt råd til trådstarter blir: Hold deg til maxs 700 000

30-32 fot sier du. Jeg vil anbebefale deg og øke utvalget av båter ved å se på 29 -35 fot.

og sist men ikke minst øke utvalget ved å se på alt fra nytt til 10 år gamle båter.

Så kan han bruke tiden. Og det er mye fint brukt for 700 .

Link to post
Share on other sites

Hold deg til maxs 700 000

30-32 fot sier du. Jeg vil anbebefale deg og øke utvalget av båter ved å se på 29 -35 fot.

og sist men ikke minst øke utvalget ved å se på alt fra nytt til 10 år gamle båter.

Helt enig :cheers: ,men jeg ville øke fra 30-36(38),i og med at de har3 barn og har hatt såpass stor båt som Willing :sailing:

Ta seg god tid.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på båter opp til 35 i tillegg til alle andre båter :wink: leser finn mange ganger hver dag og ser vel alt...

 

eldre enn 2000 er fortsatt uaktuellt,

 

ender egentlig opp med å like first 31.7 og Oceanis 323 best og div. bavaria hanse minst :wflag: hver gang jeg kikker....... sånn det ser ut nå er beneteau båtene favoritter, synd det ikke er store utvalget på finn akkurat nå..................

 

og willingen er ikke kjempestor selv om den har mange sengeplasser :nonod: 31 fot der også

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Du må sammeligne samme generasjon. En comfortina 32 er ikke nødvendigvis mindre sjødyktig enn en HR fra samme epoke. Sammenligner man first 36,7 med oceanis 37 kommer first'en bedre ut på stabiliteten.

nei, hvorfor bare sammenligne inom samme generasjon.......

seilegenskaper er så mye mer en bare fart/LYS

 

eksempelvis comfort ombord i sjö, o capzise......

gjorde en kjöring på First 36.7 vs gamle trygge HR 352.....

http://www.image-ination.com/sailcalc.html

 

men föreslår att vi går tilbake til trådstarterns spm......tror ikke han er ute efter en 'ras-hest' som går på arsenikk :smiley:

 

Performance Comparison

 

LOA

Beneteau First 36.7 36

Hallberg Rassy 352 34.75

 

LWL

Beneteau First 36.7 30.25

Hallberg Rassy 352 28.58

 

Beam

Beneteau First 36.7 11.5

Hallberg Rassy 352 11.08

 

Displacement

Beneteau First 36.7 12939

Hallberg Rassy 352 14770

 

Sail Area

Beneteau First 36.7 667

Hallberg Rassy 352 549

 

................................

 

Capsize Ratio

Beneteau First 36.7 1.96

Hallberg Rassy 352 1.81

 

Hull Speed

Beneteau First 36.7 7.37

Hallberg Rassy 352 7.16

 

Sail Area to Displacement

Beneteau First 36.7 19.36

Hallberg Rassy 352 14.59

 

Displacement to LWL

Beneteau First 36.7 209

Hallberg Rassy 352 282

 

LWL to Beam

Beneteau First 36.7 2.63

Hallberg Rassy 352 2.58

 

Motion Comfort

Beneteau First 36.7 23.98

Hallberg Rassy 352 30.23

 

Pounds/Inch

Beneteau First 36.7 1243

Hallberg Rassy 352 1131

 

litt forklaringer......

 

Capsize Ratio:

A value less than 2 is considered to be relatively good; the boat should be relatively safe in bad conditions. The higher the number above 2 the more vulnerable the boat. This is just a rough figure of merit and controversial as to its use.

 

Hull Speed:

This is the maximum speed of a displacement hull. Some racers and lighter boats are able to achieve greater speed by lifting over the bow wave and riding on top of the water,that is, planing.

 

Sail Area to Displacement: The sail area is the total of the main sail and the area of the front triangle. I cannot be sure that this datum was entered correctly for each listed boat. A racing boat typically has large sail area

 

Displacement to LWL:

A medium value would be 200. 300 would be high (Heavy Cruising Boat) and 100 would be low (Ultra Light Displacement-ULDB). Boats with low numbers are probably uncomfortable and difficult to sail.

 

LWL to Beam:

A medium value would be 2.7. 3.0 would be high and 2.3 would be low

 

Motion Comfort:

Range will be from 5 to 60+ with a Whitby 42 at the mid 30's. The higher the number the more comfort in a sea. This figure of merit was developed by the Yacht designer Ted Brewer and is meant to compare the motion comfort of boats of similar size and types.

 

Pounds per Inch Immersion:

The weight required to sink the yacht one inch. If the boat is in fresh water multiply the result by 0.975. If you know the beam at the waterline (BWL) multipy the result by BWL/Beam.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Syns bare dette viser at forskjellene er mindre enn mange tror og at 36,7 på ingen måte er en ekstrem båt. 352 er på den tunge siden. Som forventet. Jeg tenker litt i denne retningen: Hvis man skal seile i 6 knop; da kan man gjøre det med mindre seil med en 36,7 enn en 352. Dermed er 36,7 mer lettseilt. Er du uenig?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

neida er ikke uenig...skall man bare seile i 6kn....en fin dag da stemmer det du skriver...

 

men havner du ut i litt tufft väder, da er 352an tillräckligt livlig hun oxo, men har betydligt roligare/lugnare rörelser i sjöen, seiler man som de fleste, med en minimal besettning da er det att föredra og hun er mer lettseilt en Firsten....

 

en jobberkompis til meg, hans son, drog over Biscaya med familjen i en First 36.7,

hans kommentar var......Aldrig mer i en sånn båt !!! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

en jobberkompis til meg, hans son, drog over Biscaya med familjen i en First 36.7,

hans kommentar var......Aldrig mer i en sånn båt !!! :smiley:

Men hvis han hadde dratt med en 352, hadde kan kanskje sagt... aldri mer i slikt vær!!! :wink:

 

Er det drittvær så er det drittvær.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...