Jump to content

Lading i uthavn !?


Avmønstret1

Recommended Posts

Hva slags aggreater har dere da. kom med anbefalinger til noe som kan brukes som nødlader på batterier, og som bråker minst mulig.

 

Har: Ikke noe

Bråker minst: Solcellepanel.

 

Bråker minst av aggregat: Godt isolert vannkjølt Diesel aggregat. Eneste lovlig å innstalere. Ulempe, koster skjorta og vel så det.

 

Av bensinaggregater så er vel Honda det som går for å være best og stillest. Ulempe. Høy pris.

 

ellers så er Kipor nevnt lenger opp i tråden. er mange som har det og som er fornøyd. Under halv pris av Honda. Ulempe. Bråker noe mer.

Aggregat på under 2kw. anbefales ikke å kjøpe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det går sikkert an å sette en Kipor eller Honda på badeplattformen i uthavn, men enda bedre er å ha en laaaang ledning å sette den bak en knaus eller lignende bort fra båtene. Har selv blitt overrasket over at den slett ikke kan høres, med riktig plassering. Og da gjenstår bare ett "problem" å irritere seg over, nemlig ledningen som ligger der og som "noen" kan snuble i. Men dette er vi jo godt vant til i havner med landstrøm, uten at noen klager. :discuss::cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

eller ;)

 

Hvis nabo nåten skal gå, så pleier de ofte å starte motoren en stund før de faktisk drar.. start din samtidig, og når de drar fra stedet stopper du din igjen. ;) Så får han andre skylda og ikke du.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vel, sett fra et miljøsynspunkt vil jeg foretrekke å lade tomme batterier med et lite aggregat, heller enn å kjøre en diger diesel med 10 ganger større forbruk. Jeg mistenker de som starter "beistet" tidlig på morran for at de skal lage varmt dusjvann til dronninga, ellers er det rett hjem. :lol:

Link to post
Share on other sites

Var en tur ombord og testa litt ladder !

 

 

Batteriet på 115 amp har ikke vert ladda på en stund men var vell ganske nær toppladdet, satte på alle lys i båten en stund før jeg plugga i ladderen da målte jeg forbruk på 270 w i starten for så å dette ned til ca 107 w etter en stund !

Ladderen er en CETEK Multi XS 25000 som er oppgitt til 300 W !

 

Vil tro at den var på fullguffe i strten (etter indikasjonslammper på ladderen) da det vist forbruk på 270 W !?

Link to post
Share on other sites

Har jobbet i den bransjen mellom 97 og 02. Vi gikk konkurs og såvidt meg bekjent har både Whispertech og Solo i Tyskland (som begge hadde kommet et godt stykke videre enn oss) dratt inn årene. (Ikke nødvendigvis med konkurs, men innstillt aktivitetene på området.)

 

Etterhvert har vel de fleste realister innsett at stirling-motoren som varmekraftmaskin virker bare dersom man enten ikke behøver å se på virkningsgraden (stirling-leketøysmotorer) eller kostnadene (militær- og romfartsanvendelser).

 

Hvorfor denne siden fortsatt er oppe vet jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Hifo.

Tar utgangspunkt i min 310 Hk / 6,5 liters motor = 230 KW (Finnse jo en formel for utregning av drivstoff). Må da være betraktelig større forbruk enn aggregat på 2,7 Hk / 2 KW selv når aggregatet må kjøre fullt, mens beistet bare går på 1000 omdr. Myyyye mer CO2. :cryin: Og mer bråk. :sleep:

Link to post
Share on other sites

vindgenerator er det ingen som har nevnt. Har ingen erfaring med disse selv, men ser at bla. www.seatronic.no selger sånne. I motsetning til solceller lader de jo både dag og natt , og de er miljøvennlige og gratis i bruk.

Link to post
Share on other sites

Hifo.

Tar utgangspunkt i min 310 Hk / 6,5 liters motor = 230 KW (Finnse jo en formel for utregning av drivstoff). Må da være betraktelig større forbruk enn aggregat på 2,7 Hk / 2 KW selv når aggregatet må kjøre fullt, mens beistet bare går på 1000 omdr. Myyyye mer CO2. :cryin: Og mer bråk. :sleep:

skal ikke påstå noen ting jeg. men hvor mange hestekrefter bruker motoren på å gå på litt høy tomgang? i min båt med den gamle 10 l bussmotoren 200hk. kjørte jeg en sommer i 6,5 knop og 800- 1000 rpm.. fordi leddet ut av gearkassen hadde fåt alt for mye vinkel etter "justeringen " av motorfester av meg. målte da ett forbruk på rundt 5 liter i timen. målte flere ganger.. hvor mye bruker ett agregat i timen på nesten full guffe da?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, Hifo. Husker ikke formelen. Kanskje det ikke blir forskjell å snakke om. Har ikke aggregat heller enda. Men min motor bråker jo bra mye mer enn de små nye aggregatene selv på sakte, synes jeg. (Men jeg liker nå V8-lyden, jeg da).

Men jeg har planer om å montere et økonometer på beistet for å følge med på forbruket. Da kan jeg kanskje finne den optimalt mest økonomiske marsjfarten, iallefall.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser at Power craft aggregat på 3000w, 5hk, har et forbruk på 420gr/kwh,og Firman aggregat på 2200w, 5,7hk, bruker 1,5 liter i timen på maxbelastning. så da er det jo bare å regne da! :smiley: Dette er Julas aggregater.

Link to post
Share on other sites

Appropo Lading med aggregat.

Snakket med to el. folk her om dagen om lading av batteri med aggregat. De sier du i tilfelle må kjøpe agregat med lade utak. Aggregatet et standard 220V aggregat av den rimelige sorten leverer ikke ren nok sinuskurve.

Redultatet blir at batteriet ikke tar lading av strøm levert fra aggregat via lader.

Begga hadde prøv ut dette i sine hytter på fjellet. Fikk ikke økt syrevekt etter kjøring med aggregat.

 

De anbefalte vindgenerator for lading i viterhalvåret.

Jeg har ingen erfaring med dette.

 

Er det noen som har andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Det som periss sier kan stemme.

Noen aggregat er så dårlig at den rett og slett detter ut eller begynner å "hakke" allerede ved minste belastning.

Det kan skje f.o.m. 25% allerede, mens de fleste andre som er dårlig begynner med bråk mellom 50% & 75%.

Bortsett at en lader i så fall kanskje ikke klarer å komme på effekt og spenning

er det også mulig at en dårlig aggrgat klarer å øddelegge laderens elektronik.

 

Dette treffer dessverre ikke bare "billigbillig", men også noen aggregatprodusenter med såkalt gode navn.

Så skulle man helst la forklare seg at ønsket aggregat -ikke- øddelegger utstyr,

slik at selgeren må svare på slike skader, eller minst høre om erfaringer som andre har allerede.

Med masse elektronisk utstyr ville i hvert fall jeg være very forsiktig med å bruke merke "gaaanske-billig".

 

Et enkelt mulighet for å forsikre seg kunne kanskje være å gi aggregatet til et e-verkstedt med oscilloskop.

Da kan de kjapp kjøre noe belastning og så vet man hva som kan forventes.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan du navngi noen produsenter som lager disse aggregatene, som ikke takler ladere Jorg?

 

Vet fra tiligere at du er veldig forsiktig med å "henge" ut andre innen ditt fagområdet og all respekt for det.

 

Men her så er vi jo litt vekk fra det du selv selger, for Sterling har vel ikke aggregater?

Så håper at du kan komme med noen navn.

 

Vi har jo en egen tråd om firmaer som vi har dårlig erfaring med, så å nevne merker/modeller man ikke bør kjøpe skulle ikke by på problemer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

jeg har kjøpt to av de billigste aggregatene det er mulig å få tak i . et 2200 w norgesaggregat til 1300 +mva og ett norgesaggregat 1000w til 2200+mva. ( lite i str og vekt ) begge er selvsagt kinaprodukter.

begge klarer i det minste å drive laderene mine . ikke veldig store, men det største er en uintelligent sak med 25 a ladstrøm..

det største drar igang vinkelslipere og sirkelsage som en lek..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg fortsatt ikke inn i det, Mariell, fordi jeg har ikke nok omfattende info.

Ang transportable finnes det mange brukelige, få gode, men også veldig masse søppel på markedet.

Men det vet jeg også bare pga. det som jeg fikk lest i bland og pga. en test som ble kjørt fra Sterling.

På den tida undersøkte Sterling andre aggregater på sinusbølgen for å sammenlikne det med et produkt som de ville forhandle selv.

 

Men bare for å skremme Dere litt:

Også Honda har i hvert fall to modell på markedet som ikke er "så 100%".

Ellers treffer slik sikkert også alle produsenter.

 

Fantes det ikke en tråd om det for ikke lenge siden?

Jeg mener å huske at vi har en rekke veldig fagkundige her på BP,

som i hvert fall ga innspill om forskjellige aggregat et stedt.

 

Hvis ikke da er det jo bare å starte en slik tråd.

Med det dykker dette folk sikkert opp igjen og det blir spennende.

Forresten også for meg. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har følgende oppfatning:

De som har dyre båter kjøper gjerne dyre aggregater.

De som har billige båter kjøper billige aggregater.

Strømmen skjønner ikke forskjell på billig og dyr båt, for strøm er strøm.

De som har dyre båter / dyre aggregater forventer mye.

De som har billige båter / billige aggregater forventer mindre.

Alle får omtrent som forventet, men noen får problemer og noen båter kan for eks. blir litt mer brannfarlige.

 

Få er allikevel klar over at hva man kan montere i en båt er omtalt i byggestandardene.

Ting som leverer 230 volt i en båt kommer inn under tilsyn med elektriske installasjoner, og det skal være samsvar mellom komponent, installasjon etc.

 

Slik jeg ser det, så er det en mulighet for at det er tillatt å koble til et ikke ”båtgodkjent aggregat” via landstrømsinntaket hvis aggregatet står på land. (I båten har det ikke lov å være).

 

Hvor mye elektrisk utstyr man kan få ødelagt som følge av at aggregatet er dårlig eller at ting ikke passer sammen aner ikke jeg.

 

Hvor mye et slikt aggregat på land kan forstyrre naboene vet jeg heller ikke. Fordelen er da kanskje at disse aggregatene er lette og små, og så virker de ikke under vann. :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor sans for betraktningene til Ole Petter.

Jeg har oppfattet det slik at Ole Petter daglig jobber med forhold knyttet til strøm-spørsmål ombord i båter.

I tillegg har vel Ole Petter grunnutdanning fra universitetet i Trondheim.

Ut fra dette oppfatter jeg at det kan være greit å lese innleggene til Ole Petter grundig.

 

Jeg har gjort mange målinger av støynivået jeg produserer med generatoren ombord.

Når jeg ligger for svai har jeg målt støyen jeg skaper når dieselvarmeren har gått (Webasto Termo 90 S) og når generatoren har gått (Onan med vannutskiller).

På BB side hvor eksosutslippet til generatoren sitter skaper generatoren en gjevn støy på ca 50 dB(A) målt omlag 1 meter fra eksosutslippet.

Når jeg beveger meg på hele SB side av båten, er det ikke mulig å måle støyeffekten av generatoren.

Det påfallende hos meg er at Webastoen, som har eksosutslipp under badeplattformen akterut, under stor aktivitet (booster effekt) har betydelig høyere lydnivå - i området 55 dB(A) målt på 3 - 4 m avstand bak båten.

Jeg merker atskillig mer støy fra dieselvarmere enn fra generatorer med lavt turtall.

For meg er det ikke aktuelt å lade med båtmotorene, derfor omtaler jeg ikke dette.

Når jeg ligger lenge på svai i uthavner har jeg som prosedyre å starte generatoren.

Deretter ror jeg til de nærmeste båtene og spør om de plages av generatoren.

Jeg har enda til gode å høre noen som plages av generatoren.

Tvert om har jeg flere ganger blitt bedt om å gi ladestrøm, og da er de hjertelig velkommen til å legge seg longside og få noen timers lading.

Jeg kjenner til at andre generatorer produserer mer støy.

Med dette ønsker jeg bare at de som er så kritiske til bruk av generatorer ombord å vurdere hvilke erfaringer de har med ulike naboboter som har generator.

I løpet av to sesonger har jeg aldri mottatt negative kommentarer til vår generator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor sans for betraktningene til Ole Petter.

støy.

Og jeg har stor sans for dine refleksjoner/innlegg i denne sammenheng :cheers: .Hadde bare alle hatt samme oppfattelsen av lading/motorgange/aggregat i ,uthavner så hadde (etter min oppfattning) det ikke vært noen problematikk i dette som trådstarter innledet med.

Bare fryd og gammen. :cool:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg har båt, og ikke hytte ved siden av enkelte her inne på forumet. Et strømaggregat på badeplattformen i nabobåten ødelegger heldigvis bare en kveld.

 

Forøvrig vil jeg :cheers: for roalbj, som faktisk setter seg i robåten for å høre om naboene sjeneres av aggregatet. Avstanden er med andre ord for stor til å spørre direkte. Hadde alle vært like hensynsfulle, ville det nok vært fred også i midtøsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...