Jump to content

Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000


Finn Erik

Recommended Posts

Ja nå er jo dette foreløpig en tråd om arbeider som allerede er gjort så jeg kan jo røpe at nye bord og stolsøler blei kjøpt inn. :) Kommer tilbake dette seinere, men det var jo når jeg fikk satt de gammle føttene på den nye dørken at lysten blei vekket. Som jeg har nevnt tidligere så er jeg nok litt av et petimeter med stor sans for små detaljer.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser flott ut.

 

Jeg eide tidligere en Windy 9800 hvor det var laget et teakgulv etter samme metode. På den oppsto det på en viss krumning i dørkplatene siden undersiden som var av kryssfiner ikke var forseglet med lakk eller epoxy, mens overside var helt tett for luftfuktighet. Har du gjort noe for å redusere faren for dette?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nei, men det var en av grunnene til at jeg valgte nettopp den typen X-finer som jeg gjorde. Denne typen X-finer er helt vannfast og tåler store påkjenninger. X-fineren er jo også overflatebehandlet med et vannfast lag, endene er selvfølgelig behandlet med lakk. Så jeg er ikke spesielt redd for at det skal oppstå noen krumning i platene.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Materialer blei kjøpt inn fra en lokal trevarefabrikk. Teakplank i dim 2,5" x 6" jeg passet på å få fin tettvokst plank som var flaskskåren. Dette for at jeg skulle skjære 5mm skiver fra kanten av planken og jeg ønsket jo selfølgelig kantskårene skiver...

 

Mulig jeg virker dum nå, men kan noen forklare meg forskjellen på flask å kantskåren? eller jeg vet jo forskjellen, men hva er hva?

Kan være kjekt å vite til fremtidige prosjekt :confused:

Link to post
Share on other sites

Tenk deg at du ser på enden av et bord eller en plank, du vil da se at åringene på et flaskskårent bord er tydlig buede, du kan også se hvilken av breisidene på bordet som har ligget nærmest kjernen/margen av stokken som bordet eller planken er skjært ifra. (Det er forøvrig rettsiden av en plank, den siden som er nærmest midten.Den siden er eldre, har ofte mer kjerneved og tåler bedre slitasje samtidig som den er mer motstandsdyktig for slag.) På denne flaskskårede planken så vil det være et tydlig flammete mønster på begge breisidene og et stripete mønster på kantene.

Ser du derimot på enden av en flasksåren plank vil åringene stå så godt som loddret/vinkelret på den breieste siden av planken, denne planken vil da ha et stripete mønster på begge overflatene og flammete mønster på kantene.

 

Et trestykke er hygroskopisk, det vil si at det har evnen til å ta til seg og gi fra seg fuktighet.Treet vil da krympe og svelle avhengig av hvor mye fuktihet det er i det. Den siden som er lengst unna midten av stokken er yngre mer porøs, mindre stabil og vil følgelig ta til seg mer fuktighet enn den andre siden. Resultatet er da at tresykket vil bøye seg den motsatte veien av det åringene går.

En kantskåren plank vil derimot holde seg mye mer stabil, da det ikke vil være noen forskjell på sidene på denne.Det hender også at lignine som er limstoffet i treet slipper i åringene med det resultat at små trestykker kan løsne og dette av. Det er derfor etter min mening særdeles viktig at det ikke er flasksårene lammeller/staver i et skipsgulv/dørk som ofte kan utsettes for fugt. Spesielt dersom overflaten skal stå ubehandlet eller kun blir behandlet med olje en gang imellom.

 

Det blei mye, men jeg håper forklaringen er forstålig.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant ut etterhvert at de orginale fotkassene kansje ikke helt stod til den nye dørken,

syntes også at det kunne være greit å ha noen små rom til å oppbevare saker og ting.

Satte derfor igang med å disigne og lage noen nye, som var tilpasset den nye dørken og var mulig å åpne.

De gammle kassene var også skrudd fast på en måte som gjorde de umulig å demontere uten å fjerne

teakpropper og skru av toppen.

Ganske idiotisk egentlig med tanke på at disse måtte fjernes dersom det skulle være mulig å ta ut dørken.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_267.jpg

 

 

Jeg laget kassene av samme typen X-finer som jeg brukte i dørken, disse måtte jo også selvfølgelig kantes.

Ønsket også at det ikke skulle være noen skarpe hjørner, laget derfor en hjørnekloss med spor til fineren

og rundet av ytterhjørnet. Passet samtidig på at den bygde 5mm. på utsiden så jeg kunne legge teaklameller inntil.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_279.jpg

 

Natene på lokket måtte flukte med natene i gulvet, så det skulle litt måling og tankegang til

før det var i "vater" for å si det som.........

 

bilder_av_doerk_finn_erik_281.jpg

 

Alle skruene som jeg benytter er selvfølgelig syrefaste.

Nå er fotkassen klar for tilpassing av lameller, her hadde jeg jo nå mengder å

velge mellom. Materialene til disse fotkassene blei derfor så godt som gratis.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_287.jpg

 

 

 

Lameller ferdigtilpasset og klar for liming, jeg brukte her en litt kraftig tape for å hode alt på plass.

Til dette limearbeidet brukte jeg Aralditt standard et lim jeg har god erfaring med i forbindelse knivlaging.

 

NB! Sagen bak på bildet er den jeg brukte til å kløve teakplanken med.

 

 

bilder_av_doerk_finn_erik_293.jpg

 

Godt med skrutvinger for å holde alt på plass. Her er det viktig å følge med så det ikke sklir fra hverandre noen steder.

Det vil i så fall føre til masse ekstra arbeide i etterkant.

bilder_av_doerk_finn_erik_328.jpg

 

Ferdig limt pusset og oljet fotkasse.

Bordbiten som ligger oppi er tilpasset lokket, samtidig som det fungerer som hjelp for å

feste fotkassen i båten. Viktig at det er laget på en måte som gjør at det enkelt å demonte

Når det ved en seinere anledning er modent for vedlikehold/oppussing.

 

 

bilder_av_doerk_finn_erik_340.jpg

 

Ferdig fotkasse..... Nå er det bare hengsler, tilpassing og lakking igjenn.

Ganske fornøyd med resultatet. Den blei ihvertfall betydlig bedre enn de gammle, samtidig

som jeg nå hadde en fin plass til å legge småtteri.

Fotkassen er laget en 3-4 cm. høyere enn den som stod monteret orginalt.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_341.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er produktet som blei brukt til å nate med, all den tid jeg var veldig fornøyd med limet fra Simson,

så jeg ikke noen grunn til å gå over til noe annet fabrikat nå. Dette er da et spesialprodukt som er tenkt

kunn til nating.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_343.jpg

 

Natearbeidet var litt av et klin, skulle nok hatt en pumpe som en kunne koble trykkluft til,

Nå hadde jeg ikke det så denne fikk duge.

Etter jeg hadde lagt i natene, dro jeg over med et breit stemjern for å være sikker på at det ikke blei liggende igjenn

noen luftlommer.

Natemassen fikk så tørke et par tre dager før jeg skjærte vekk overflødige massen med en Olfakniv.

Passet på å ha skarpe blader som jeg trakk godt ut av skaftet.

Så var det å pusse over med en planslipemaskin med 40 papir. Jeg passet da på å ikke trykke for hardt på maskinen,

det vil resultere i at en trykker natene ned og sliper bort treværk istede. Pusset så gradvis med finere og finere papir

60-80 og til slutt 120 papir.

 

Etter dørken var fedig slipt var det på tide å starte med overflatebehandling. Teak som akkurat er jobbet med er jo

relativt lys i overflaten, olje eller lakk av leine er ofte ikke nok for å oppnå den patina som en ønsker. Jeg brukte derfor

 

 

 

først Hempel sin Teak colour restorer for å få en noe mørkere farge, samtidig som jeg oppnådde å få et lysfilter.

Problemet med teak er at den bleikes fort dersom den bare er lakket, så det er gått å ligge litt i forkant med fargen samtidig

som en får et lysfilter.

Etter en dag tørke smørte jeg så på Hempel sin Teak olje.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_344.jpg

 

Dørken ferdig behandlet med overstående produkter.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_345.jpg

 

Fargene på bildene lyver en del, noen med blitz og andre uten.

 

 

bilder_av_doerk_finn_erik_346.jpg

 

Det kunne i første omgang virke skjoldete i fargen, men det viste seg at det gjevnet seg fint ut etterhvert.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_347.jpg

 

 

bilder_av_doerk_finn_erik_348.jpg

 

bilder_av_doerk_finn_erik_350.jpg

 

Nå skulle alt være klart for å sette igang med lakkarbeidet.

 

bilder_av_doerk_finn_erik_351.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare en ting å si... berre lækkert... og jeg er imponert over arbeidet :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang. Datteren min og svigersønn bygde nytt hus i denne perioden som

jeg laget ny dørk til båten. På kjøkkenet så skulle det være en arbeidsøy, i og med at huset ligger i Helgeroa

og er i skipperstil foreslo jeg at benkeplaten burde være i "skipsdekk". Jeg fikk selvfølgelig jobben.

Platen er laget etter samme prinsipp som dørken, bare i eik og lakket med tre støk blank og et strøk silkematt Epifanes.

I hullene bak blei det en induksjonstopp en plate med to gassbluss og ei stenplate for å sette fra seg varme kjeler.

 

NB! Trenger jeg si at datteren min er kokk... :smiley:

 

doerk_og_benkeplate_001.jpg

 

 

doerk_og_benkeplate_002.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vannvittig fint arbeide... men hvorfor er det en ekstra list\stav i det smale partiet rett til høyre foran bena til venstre sete?

(kortsiden av det smale partiet...)

veldig bra at du gidder sette sammen gulvet , for å vise hvordan det blir.. hvor mange dager bruker man på en slik jobb , med stort og smått?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er en luke ned til et rom, hvor det står lampeolje til kokeapparatet. Dersom det er den du mener så flukter staver og nat på den med det øvrige. Det kan nok kansje virke rart når en ser på den luka isolert, men jeg har tenkt på helheten og da syntes jeg det var viktig at natene flukter med den omliggende dørken.

 

Kostnader og hva som er brukt av tid kommer jeg tilbake til seinere.

Link to post
Share on other sites

Benkeplata er først kantet hele veien rundt, kantlista blei jo da følgelig bøyd rundt buen. Etterpå satte jeg på "dollbordet" og det blei da skjøtt midt på i buen, det blei delevis fasongskjært, for så å bli høvlet og tilpasset på utsiden. Så brukte jeg overfresen med et annlegg og freste innsiden av "dollbordet". Her gjaldt det å holde tunga rett i munn.

Hele benkeplata er limt med vanlig snekkerlim.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...