Jump to content

Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000


Finn Erik

Recommended Posts

Jeg fikk nok en spesialpris men jeg syntes nå absolutt at det ikke var så dyrt, er jo vant til at alt som har med båt å gjøre så skrives det med gaffel.

Du må nok regne med en pris på et sted mellon 15 og 20.000.- for noe tilsvarende. Da med alle instrumenter, brytere og rattet. Med tanke på at rattet av leine ville ha kostet nesten

6000.- dersom jeg skulle bestilt det fra Windy så syntes jeg jo ikke det er så ille. :)

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte det hos Lia byggevarer i Langangen. Det er vistnok Bostik som eier fabrikken, så en hviklen som helst byggevareforretning som forhandler Bostik sine produkter vil nok kunne skaffe det.

Jeg blei satt i tontakt med selgeren og fikk god innføring i bruken av han.

Limet selges i utgangspunktet kun til båtprodusenter, men natemassen har jeg sett i andre byggevareforetninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråd er umådelig lærerig:

 

I stedet for at bevidstløst skifte båd når den ser lidt umoderne eller slidt ud, så er det jo et meget mere rimeligt alternativ at modernisere den gamle. Nye puder, farver, teak og instrumenter kan gøre underværker.

 

Spørgsmålet er hvad os med mindre håndvækerkompetencer end Finn Erik gør? :confused:

 

At bede et bådværft om at gøre det job, Finn har gjort er måske dyrere end at skifte båden ud?

 

Jeg ved ikke om der er en BP-pris for "Bedste Renoveringsprojekt" - men hvis der er, så er her en fin kandidat til prisen for 2009... :flag:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Er det Bostik som eier fabrikken burde det gå greit å skaffe dette.

Har noen flere spørsmål om limet.

 

Hvor lange er holdbarheten på uåpnet tube?

Hvor lenge må lim klemmene stå i vanlig romtemperatur?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Ikke dårlig det, når en trebåtentusiast kan bli inspirert til arbeider på egen båt etter å ha sett arbeidene på en plastbåt :cool:

 

Nå må jeg vel tilstå at det ofte går den andre veien for min del. Hjertet mitt er nok trebåtentusiast.

En strøken plattgatter på 30 +fot i mahogny og origonpine hadde nok ikke vært av veien.

Får se en gang i framtiden, men akkurat nå rekker ikke tiden til, å gjøre og holde noe sånt strøkent tar ikke så reint liten tid.

Det blir nok plastbåt i noen år til først, så vi har begynt å sysle med tanken om å få oss noe større om ikke så lenge.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du---den syingen din--det kan vel ikke være 2,5 cm mellom hullene?

2,5 mm kanskje? Det så ut til å være et tålmodighetsarbeid?

 

Jeg har vel ikke forklart meg godt nok. Og feste et skaitrekk over et "plastlokk" som er dekket med skumplast kan by på litt av en utfordring, særlig når det har en fasong som dette hadde.

Det gammle trekket var stiftet med små kramper tett i tett på undersiden, dette var nok en medvirkende årsak til at det gammle "lokket" var blitt så dårlig/svekket og lite egnet til å trekke igjenn.

Noe som blei prøvd, med det resultatet, at det omtrent gikk i oppløsning.

Dette ville jeg unngå nå når jeg hadde kjøpt et nytt "plastlokk" fra Windy.Det er jo ikke sikkert de "lokkene" er å få tak i neste gang når det skal trekkes om.

Derfor ville jeg finne på en annen måte å feste skaien på.

 

Trekket var jo nå allerede ferdig sydd av sadelmaker. Den skaien som skulle brettes rundt på undersiden var nå, etter at det en gang var stiftet på det gammle "plastlokket" for lite/smått til at den bare kunne limes. Det er vel også tvilsomt at bare lim ville holde.

Som jeg nevnte tidligere så hadde jeg ikke lyst til å bruke kramper for å feste den igjenn. Så nå var gode råd dyre.

Jeg måtte lage meg et feste under på "plastlokket" som jeg kunne bruke når jeg skulle sy på skaien.

Det er dette festet, jeg laget på denne måten som jeg prøvde å bekrive i innlegget forran.

Her borret jeg opp en hullrekke med en avstand på ca. 2,5 cm. mellom hullene. Så laget jeg en søm av meget sterk tråd i den hullrekken. Den sømmen fungerte nå som feste for stingene jeg brukte, da jeg igjenn sydde på skaien over "plastlokket"

Ikke så enkelt å forklare, men jeg håper det blei forstålig.

.

Link to post
Share on other sites

Hvor lange er holdbarheten på uåpnet tube?

Hvor lenge må lim klemmene stå i vanlig romtemperatur?

 

Hvor lang holdbarhet det er på uåpnet tube er jeg ikke sikker på, men jeg ville nå tro at det ihverfall er en 2-3 år

Jeg jobbet i romtempratur og lot det tørke fra den ene til den andre dagen før jeg tok av tvingene. Det holdt i masse vis, så det er mulig at jeg kunne ha tatt dem av før, men jeg husker ikke nå eksakt svar på det du spør om. Jeg har noe lim igjenn og kan sjekke dersom du ønsker.

Link to post
Share on other sites

Det varte ikke så veldig lenge før jeg måtte ut i båten for å se hvordan dette blei seende ut.

20080219_173431_bytte_av_dersjb.jpg

 

 

Etterhvert så var det varme nok i lufta så jeg kunne sette igang med monteringen, her var det

stort sett bare å sette "stikkontaktene " i hverandre og skru dekslene fast der de skulle være.

Litt nøyaktighet,tapeing og kutting var det, men det går under kategorien kosearbeide.

 

 

 

20080316_154154_bytte_av_dersjb.jpg

 

Det meste av sakene på plass, nå er det bare å sette Windymerket på plass nede i høyre hjørne.

 

20080316_154247_bytte_av_dersjb.jpg

 

 

 

20080316_154410_bytte_av_dersjb.jpg

 

 

 

20080316_154616_bytte_av_dersjb.jpg

 

Våren var kommet og det var på tide å få godsakene ut i sola. Ser du godt etter,så ser du at Windymerket

også er på plass

20080519_184411_etter_sjoesettin.jpg

 

For den oppservange så har du sikkert lagt merke til at det stod et lingemerke ved rattet.

Her hadde jeg nå satt et panel og det er to utsparinger der merket var, jeg kunne ikke sett lingemerket utenpå der.

Så lingemerket måtte få en ny hedersplass, han har jo trods alt lagt noe av sjelen sin igjenn i båten.

Det kan jeg vel forresten si at jeg også har gjort nå.

 

 

20080519_184158_etter_sjoesettin.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...