Jump to content

Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000


Finn Erik

Recommended Posts

Den var rå, spørs om ikke jeg må få svigersønn til å lage et sånt merke. :) ( Er i dåpselskap tvillingjenter hos min datter, hun med benkeplata. )Måtte likevel innom å titte her på båtplassen spendt på hvordan det går med Tine IV.... :)

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle fine ord, som sakt veldig morro å få respons på det arbeidet en har gjort. Nå står båten på ny, etter en kjempesesong inne å koser seg og venter på en ny sesong.

Arbeider som foregår denne vinteren er ikke så omfattende, jeg har skrudd av hekkagregatet for å pusse det helt opp, så det forhåpentligvis blir seende ut som nytt igjenn.

Spinneren utenfor propellen er slipt ned og polert, det går an å speile seg i den.

Agregatet er slipt ned og klar for ny lakk, nye dekaler skal lages og klistres på igjenn. Kommer med noen bilder fra dette prosjektet etter hvert.

Regner med at båten kommer til å se strøken ut når våren kommer.

Som jeg nevnte så vidt i et tidligere innlegg, vurderer vi nå sterkt å selge båten til våren. Med båtdilla så kommer også 3 fotsyken å vi ønsker oss noe som er litt større.

Men det blir ikke lett å selge noe som en er blitt så glad i, særlig ikke nå når prisene er på bunn. Har liksom ikke lyst til å tape penger på en båt som en har lagt så mye arbeide ned i.

Vil likevell tro at den kansje kan konkurere i markedet med langt nyere båter og de små Nidelvene ligger jo fortsatt forholdsvis høyt i pris.

Link to post
Share on other sites

Deilig dag.... Nå er det bare å komme igang med en ny sesong. :cheers::flag::cheers_wine::diving:

Alle seter/puter er forøvrig renset med Aseton, jeg vet at det er forskjellige meninger om akkurat det.

Det kommer nok av at skai leveres i mange forskjellige kvaliteter, hos meg fungerte det i alle fall perfekt

interiøret blei seende omtrent ut som nytt. Vasker det etterpå med reint vann og satte det etterpå inn med næring.

Jeg brukte Turtle sin supervask å gni inn, lot det tørke for så å gå over med en tørr microfiberklut.

 

 

 

Er det supervasken du har brukt som "næring"?

 

Dette må prøves snarest.....

Link to post
Share on other sites

Ja det er supervask, heller det rett i hånda og gnir det utover, lar det tørke en stund 15-20 min og gnir det så av med en microfiberklut.

Har oppdaget at skaien da ikke tar til seg skitt så lett etterpå, samtidig som det blir enklere å tørke av dem.

Når jeg tørker av dem fugter jeg en microfiberklut i vann har på litt supervask, vrir opp og tørker over.

Fungerer veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt spurt om om priser og hvor mange arbeidstimer jeg har brukt på dørken.

Her kommer et lite overslag. Det er jo to år siden jeg laget dørken så prisene er bare ca.

Arbeidstimer:

 

Demontering og transport av gammel dørk.....................................5-6 timer

Tilskjæring, høvling og pussing av x- finer .....................................6-8 "

Oppmåling og tegning av dørk på x- finer.......................................2-3 "

Skjæring og høving teak. Sirkelsag+ avretter/tykkelsehøvel............7-9 "

Oppmerking og tilpassing av teakstaver.........................................4-5 "

Praiming og liming av teak til x- finer.............................................8-10 "

Oppfresing av nat med overfres....................................................6-8 "

Pussearbeide før og etter nating....................................................8-10 "

Arbeidstimer på fotskammler........................................................6-8 "

Nating......................................................................4-6 "

Lakkarbeide..................10 ganger av ca 2 timer ...........................20 "

Montering av ny dørk...................................................................6-8 "

 

Arbeide i alt........et sted mellom 70 til 80 timer = 2 hele arbeidsuker.

 

 

Materialer:

 

Teak ca. 12 lm 2,5" x 6" 600.- kr. kubikkfot .......................4000.-

Lim, praimer og natemas.....................................................2500.-

Lakk + div.......................................................................1500.-

 

Materialer i alt........................................................................8000,-

 

Så da er det bare å sette igang for den som har lyst.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har nå pusset ned hekkagregatet, noen få steder er jeg helt inne på metallet, skal nå igang med å lakke og har kjøpt spraybokser fra VP. den nye typen.

Bør jeg først spraye på grunning eller er det bare å sette igang med lakk ? Propellene er også pusset ned så samme spørsmålet gjelder der. Hvilken lakk er best å bruke på propellene ?

Pusset også ned propellene før forrige sesong, grunnet med spesialgrunning og fikk anbefalt å bruke blilakk, men det satt dårlig på. Det er mulig at jeg ikke vasket godt nok før jeg hadde på grunningen.

Regner med at det er mange som har erfaringer med dette her inne. Håper på tips om produkter og framgangsmåte.

Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik!

Skal si du står på.

Har du slipt inn på bart metall bør du absolutt grunne før lakkering.

Dette har alt å si for god heft. Propellene er nok en helt annen sak--her er det

utrolig mange meninger om hva som er best, fra vanlig bunnstoff til vaselin og sprit-tusj.

Selv bruker jeg ingen ting og tar heller en rengjøring med skrape og kost en gang i blant.

Med våtdrakt-----------

Antar at geografiske forhold i havna har betydning, lys, strøm, forurensninger, næringsforhold for

småkrypene, saltgehalt etc. Kanskje lurt å høre med nabo-båtene?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det er noen spørsmål om liming av teak i forbindelse med en bordplate som skal lages. Jeg gjorde en del erfainger med dette i jobb med mitt dørkprosjekt.

Dersom det skal lages en bordplate i teak med nat er det viktig å kjøre opp natene med en overfres i etterkant for å få det nøyaktig.

Bruk en skinne, slik som jeg har vist i blideserien lengere fram i tråden, et meget godt hjelpemiddel for å styre fresen presist..........

Link to post
Share on other sites

Anng teakdørker, så skjønner jeg ikke hvorfor du kjører opp not med overfres? Jeg lager en 5x3 mm fals i staven, og legger de tett i tett. Bruker krampepistol for og feste de til underplata. Jeg gjorde som du har gjort første gangen med overfres, men det var så tidkrevende, at jeg heller programmerte cnc fres til og gjøre jobben, men det var litt tungvint i alle buene.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ser nøye på hvordan jeg har laget dørken, vil du se at det er forskjellig bredde foran og bak, denne forskjellen er hentet opp med forskjellig bredde i hvert bord. Jeg har dollbord rundt hele veien (vansklig å få endene 100 % om en ikke kjører natet i etterkant ) Hvordan ville du kjørt natene rundt stolsøylene om du ikke skulle ta dem i etterkant ? Viktig at natene treffer og flukter alle steder selv om det er forskjellige bredder i bordene. Jeg er ikke tilhenger av de tynne flisene som ofte blir når dørken lages av bord med lik bredde. For meg så er det ikke så viktig at jeg sparer noen timer, jeg vil ha det 100 % strøkent og da er det ofte ingen snarveier. I og med at du stiller spørsmålet så tviler jeg på at du har lest hele tråden......... :rolleyes: Her er det ikke snakk om noen industriproduksjon, men en enkel dørk som er tilpasset på en helt annen måte en du får i en serieprodusert båt. Der er det ofte mye og sette fingeren på etter min mening, helt utrolig at de kan ta de prisene som de gjør.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest hele tråden, sett alle bildene og synes du har gjort en kjempefin jobb. Misforstå meg rett!! Jeg har laget dørker til 5 båter der ingen er like, men etter de 5 prosjektene så har jeg også plukket opp noen triks.

Tillater meg til og legge ved noen få bilder.

dsc00659.jpg

Synes det ble litt artig med lyse nater, selv om det ikke er det enkleste og holde rent da...

 

dsc00658.jpg

Mvh

Henboe

Redigert av henboe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her får du den problematikken som jeg nevnte med lik bredde på alle stavene:

De smale flisene på hver side av lemmen bak og spesielt de som kommer inntil den lemmen på hver side og til slutt helt ut mot yttersidene.

Natene rundt dollbordet for luka stemmer ikke med natene mellom stavene, hengsler og håndtak blir plassert ut i nat.

Vakkert arbeide, men dette er detaljer som jeg ønsket å løse på en annen måte.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det bare å ta av seg hatten!! Utsøkt arbeide fra ende til annen. Er du klar over hvor høyt du setter standarden?? He..he...vel all honør til deg. Smykkeskrin bli det utalt på tråden her- og det har du. Det betyr ikke at det ikke kan brukes røft- ditt ,valg av materialer motvirker denne effekten :) Det er godt at du lå vekt på god teak plank- det er mye av grunnalget man legger der. Hadde fabrikantene lagt så mye arbeide som du har utført din båt- ville ikke det vært serlig mulig å kjøpe båt her til lands. Kos deg med båten- du er en kunstner ihl. til ditt syn på håndtverk. Du gir inspirasjon til mange- men det er viktig å innse sine begrensninger her. Dette krever myye tid, og ferdigheter som ikke alle har. Forstår det slik at du er lærer innen faget- og det er også meget viktig.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode ord, men med de prisene som er på båter og båtutsyr i dag så har vi vel all mulig grunn til å sette store krav til kvalitet.

Vi gotar nok alt for ofte ting som ikke er bra. Jeg oppfordrer til å si ifra, klag på kvalitet som ikke holder mål, ellers så er vi med på å bidra til forfallet.

Det er forbrukerne som bestemmer, uten oss har produsentene ingen å selge varene sine til.

Link to post
Share on other sites

Dersom det skal lages en bordplate i teak med nat er det viktig å kjøre opp natene med en overfres i etterkant for å få det nøyaktig.

Bruk en skinne, slik som jeg har vist i blideserien lengere fram i tråden, et meget godt hjelpemiddel for å styre fresen presist..........

 

Teakstaver på bordplata er nesten ferdig limt og snart er det fresing med 6 mm. notfres som står for tur. Styreskinne er også laget. Tør nesten ikke prøve fresen da jeg er redd for at endeveden i listene/stavene flises opp når fresn går på tvers av stavene. Er dette noe problem, mon tro?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...