Jump to content

Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000


Finn Erik

Recommended Posts

Kjempe flott detta da , både arbeid og bildeserier . HAr fåt ny båt men ca et år gammelt teakdørk ute bak og på plattforma , du sier du brukte spesial lakk for teak fra Efanes . Jeg liker det blankt , men hva med glatta .Blir det veldig glatt med den lakken , eller hvordan er det ? Å lønner det seg å bruke halvblank ? Har altid olja ,men vil prøve med lakk denne gangen .Her må det tåles mye bruk , så jeg regner med div lag med lakk kan gjøre det sånn at det holder seg uten for mye hakk å merker .Hørt at den lakken tåler å bli brukt ,om ikke andre har andre forslag da .? Dette er litt nytt for meg , så håper jeg kan få det til så det blir bra .Da dekket er lagt av en som tydeligvis kan dette , det er flott så utgangspunktet er jo bra . Foresten etter mange nedslipninger og feiling , så lakka jeg et nytt nata teakbord i gammle båten .Brukte 3 stjerner's lakk , med teakbeis oppi .Det blei mega bra ,så vært litt inne på den tanken også .

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

,men vil prøve med lakk denne gangen.

IKKE gjør det, Tine IV. Amerikaneren som hadde min båt før har lakkert teakdekket bak, og det ser pent ut, ja da, MEN farlig :eek:

Det er glatt når vått, for ikke å snakke om hva det er med snø på! :crazy: Litt glattere enn vannet stålis, vil jeg tro!

Jeg har lagt på matter for vinteren. De har frosset fast, så nå er det trygt!

 

Jeg har til hensikt å få fjernet lakken, og deretter la dekket være ubehandlet. Teak, uten lakk, er helt topp som dekk. Det er ikke uten grunn at seilbåter nesten alltid har teakdekk uten noe på.

Link to post
Share on other sites

Hei Tine IV og gratulere igjenn så mye med den nye båten.......... Det at du har fått ny båt er det vel ingen på båtplassen som har unngått å legge mærke til.......:-) Maken til tråd har det vel aldri vært her inne....

Når det gjelder lakking av akterdekk og badeplatform så må jeg nok si meg enig med Regina III.

Til akkurat det er nok ikke Epifanes blank teaklakk det rette. Når det gjelder dørken min, så hadde jeg et ekstra strøk med silkematt på toppen, så lot jeg detaljer og innredning stå blank igjenn.

Badeplattformen min har jeg behandlet med Golden Teak, den som NordWest bruker.( Mange strøk så den ikke er gulgrønn) Et produkt jeg er meget fornøyd med.

Nå har jeg sett at den spesielt på ny teak har en tendens til å bli gul med noe grønnsjær i, ser ikke vakkert ut. Antagligvis har de behandlet teaken bare en eller to ganger med produktet, jeg ser nemlig min nabo som, har en helt ny Nimbus bruke dette produktet relativt hyppig.

( par strøk 3-4 ganger i løpet av sesongen) Han har ikke det problemet.

Har lurt litt på å blande litt mørk rød/brun narvsverte i produktet for å motvirke problemet.

 

Dersom du ønsker å ha et helt blank akterdekk/badeplattform som tåler slitasje og skal være sklisikkert, da er nok over på et område som jeg ikke vet noe om. Jeg ville likevel tro at du må over på et eller annet tokomponent epoxy produkt som feks. WestSystem.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode tips Finn Erik! Det var ditt projekt som inspirerte meg til å prøve å lage en bordplate. Bilder kommer nok i løpet av neste uke.

Hyggelig at arbeidet kan inspirere andre til å sette igang. Hvordan går det med fresingen ? Gleder meg til å se bilder.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IKKE gjør det, Tine IV. Amerikaneren som hadde min båt før har lakkert teakdekket bak, og det ser pent ut, ja da, MEN farlig :eek:

Jeg veit dette blir farlig glatt ,men dette er inne under karlesja , dette skal tåle et møte eller to med gutta . Badeplattforma er jeg enig i , har brukt Hempel teakolje før som jeg bare smører på med en svamp .Men det er jo ikke hele plattforma som er i teak ,kun dem to platene inne i selve badeplattforma som er teak . Tenkte inne under karlesja , der er det ikke vått eller snø om vinteren .Tanken var som sagt kun for å få på noe som tåler en støyt , bare å olje veit jeg ikke om jeg har lyst til heller .Da blir dørken så varm at det er umulig å gå på den i sola ,det var slik i Årø'n men den hadde jo ikke karlesje da . Man får jo kjøpt så mye greier til teakdørken så ikke lett , dissa pakkene da ? Teak rens/fornyer + olje , er det bare noe surr eller ? Selges i pakker med alt i ei pakke , med kost rens osv ? Tenke litt på saken jeg da,dørken er jo nesten ny.Kan se ut som den har fått noen få strøk med noe olje greier .Takker for svar ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hold deg unna/vær forsiktig med Snappy sin rens, dersom ikke det ser helt for jævlig ut. Den " mauvlær " både teaken og nat, utrolig effektiv og stærk.

Må pusses etterpå for å få en javn flate. Brukes den en eller flere ganger hvert år så går det nok ikke mange åra før teaken må byttes. :eek::confused:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg bestemt meg for å selge båten, er litt i tvil om det er lurt å legge den ut på finn.no før den er helt klargjort for ny sesong. Jeg har, som dere har sett nok bilder, men båten står jo nå vinterlagret inne og er kansje ikke mest representativ.

Hva gjør jeg legger jeg den ut likegodt først som sist eller er det lurt å vente 1mnd. eller 3

 

20070629_145338_baatenpaavannet1.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ventet til det blir mer varme i været...

Tror en stor del av potensielle kjøpere av din type båt ofte ikke tenker så mye på båt før det er shorts og t-skjorte vær...

 

Og en annonse funker alltid best når den er fersk :yesnod: Tror (mye troing :lol: ) midten av Mai og utover er beste tiden for dyrere daycruisere...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at du ikke kan unngå at den lakkerte teaken blir både falmet, matt og at friskheten taper seg....gradvis. Hvor lan tid det tar vet jeg ikke, men min erfaring er at uansett hvor godt du prøve å beskytte teaken, vil sterk sol og tildels fuktig luft gjøre sitt. Teaken må vedlikeholdes, mattes og lakkeres kanskje hvert år for å motvirke denne prosessen. Men, uansett hvilken behandling teaken har fått, så må den vedlikeholdes og renses/vaskes. Det er jo ikke så mange alternativer til innvendig behandling av teak eller?

 

Men du verden for et arbeid du har nedlagt, og flott håndverk! Det er entusiasme i praksis!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ventet til det blir mer varme i været...

Tror en stor del av potensielle kjøpere av din type båt ofte ikke tenker så mye på båt før det er shorts og t-skjorte vær...

 

Og en annonse funker alltid best når den er fersk :yesnod: Tror (mye troing :lol: ) midten av Mai og utover er beste tiden for dyrere daycruisere...

 

Ja jeg mener også at rundt påsketider må være den rette tiden, men så har jeg jo tenkt å kjøpe ny båt selv også da. Jeg vil ikke komme i den situasjon at jeg blir sittende med to båter.

Har ikke solgt båt på finn.no før så her trenger jeg råd og vink. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at båten din selger seg uansett årstid, der er alltid noen som ser verdien i det du har gjort , som samtidig ønsker seg denne type og størrelse båt.

Den utmerker seg spesiellt med den bilde dokumentasjonen du kan fremvise av prosjektene dine.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg lagt den ut nå med grundig informasjon og en mengde bilder.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da begynner oppussingen av drevet å vise resultater. Her et par bilder av dekslet som nå er klar for klarlakk.

Ikke lenge nå før båten blir avertert for salg. Det store problemet er bare at det ennå ikke har dukket opp noen 32 Scirocco som passer i alder og pris.

 

deksel_med_logo_2.jpg

 

 

deksel_med_logo.jpg

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ja båten er vel egentlig bedre enn ny. :eek: Nå er motor også gått over, den har fått en skikkelig service, samtidig er det ryddet, vasket, renset og lakket i kjelleren, nå ser det ut som nytt oppi der også. Det eneste som gjennstår nå er vel egentlig å få solgt den, menn som jeg har skrevet i anonsen på finn.no så er det med tungt hjerte.

 

PS.

Er det lettere å selge en båt som står på land, eller er det like greit å få den på vannet først som sist ?

Link to post
Share on other sites

Dersom det kommer en som er seriøst interesert så kan den være på vannet i løpet av en 1/2 time.

Regner med å la den stå på land til over Pinse. Skal på vannet med annen båt likevel.

Skal være med å seile båten til min fetter Pål Fevang i Pinsen... Gleder meg........

en Swan 66. Oslofjordens råeste stod det i Finansavisen

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...