Finn Erik Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Når det gjaldt den gammle motorromsluka på båten, så var ikke akkurat den et vakkert syn. Det var tydlig at de forrige eierne ikke hadde gitt den spesiell oppmerksomhet. Ute av syne ute av sinn kan mann vel heller si, tror ikke den hadde fått et eneste strøk med olje eller lakk siden den var ny. Luka var laget av samme type materialer som den gammle dørken, den var kantet med aleminiumslister og den bakre listen fungerte samtidig som hengsle. Jeg er av den oppfatning, at selv om ting ikke synes så skal det likevel være ordentilg, så da kunne jeg ikke være bekjent av den gammle luka. Nå ville ikke jeg ha noen synlige aleminiumslister på den nye motorromsluken, men jeg ønsket å bruke den bakre lista siden den fungerer som hengsle. Det blei litt kapping, modifisering og tilpassing av den lista for å få det til, på en ordentlig måte. Ny motorromsluke ferdig natet Her er luka ferdig oljet. De to "dollbordene som deler luka i bredden, er der for at det skal være mulig og montere skinnene, som ryggen slaider på, uten at de skal komme i konflikt med med natene i plata. Motorromsluka på plass ferdig montert i båten.Nå mangler det bare beslag/skinnene til ryggen. Luka er litt breiere i framkant, forskjellen på bredden er fordelt på sidepartiene og lamellene er derfor breiere i framkant enn i bakkant. Breddeforskjellen på lamellene, gjelder forøvrig også dørken i sin helhet. Dette var egentlig ikke noe problem for meg da jeg skar alle lamellene selv. Jeg kunne da bestemme bredden ut i fra hvor de skulle ligge. Men det ville ikke vært like enkelt om en hadde bestilt ferdige lameller. Da får mann vel kunn en bestemt bredde, tror hverfall ikke det er mulig å få tak i lameller som har forskjellig bredde, i den ene og den andre enden av samme lamell. Det er derfor en ofte ser de tynne/smale flisene av noen bord/lameller på serieproduserte skipsgulv. Der er som regel alt i samme bredden og det er tatt lite eller ingen hensyn til formen på flaten der dørken/dekket skal ligge. Likevel koster de jo ofte 4-8000,-kr. for kvadratmeteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 (redigert) Lakkarbeide i full gang, jeg valgte å bruke Epifanes spesial-lakk for teak. Fargene på dette bildet er missvisende, riktigere på bildene under. Jeg valgte etterhvert å lakke dørken silkematt, men jeg beholdt den blanke finnishen på fotkasser og annet interiør. Jeg er veldig fornøyd med det valget, syntes det gir fin efekt med det blanke mot det silkematte. Noen detaljbilder, fikk laget noen Windymerker og lakket ned, blir liksom litt mere fart i sakene da. :) Måtte jo ut å prøve fotkassene i båten, blei fornøyd med meg selv, de passet pefekt. Hadde nesten regnet med noen små justeringer da det ikke var noen rette vinkler. Redigert 20.Januar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Nydelig arbeid du har gjort er jo smykkeskrin du har laget Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Utrolig fint arbeid, Finn Erik! Men skulle jeg ha gått ombord hos deg, ville jeg nok satt igjen skoene på brygga samt sørget for rene sokker.... Får du "råd" til å bruke dette dekket da? ?? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg kommer ombord en tur til deg med golfskoene mine.... de med lange metallpigger :lol: Virkelig enestående flott arbeid du gjør.. Hva har du lagt ned av kroner og arbeidstimer? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Jeg kommer ombord en tur til deg med golfskoene mine.... de med lange metallpigger :lol: Virkelig enestående flott arbeid du gjør.. Hva har du lagt ned av kroner og arbeidstimer? Tror det ville blitt utlovet skuddpremie på deg og de piggskoene dine.. Er ikke ofte vi ser slikt møbelsnekkeri her på BP, det er i hvert fall helt sikkert:smiley: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Utrolig lekkert Finn Erik. Tror du får komme ombord til oss når du skal spise Minivannbakels; vi kan ikke risikere noen smuler på dørken din! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Smykkeskrin og smykkeskrin, jeg liker nok heller sigarhumidorer jeg da, eller en plass til å legge pipa og pipetobakken. JanS/Bamse. Det er ikke noe skoforbud ombord i båten. Båten blir stort sett brukt som badebåt i finvær om sommeren, så vi er nok barbeint det meste av tiden. I tillegg så ligger " heldigvis" båten vår nesten lengst ut på piren så all sand og grus er gått av skoene i god tid før en når båten :) Har derfor aldri hatt noe problem med akkurat det. Nå har vi hatt dørken i to sesonger og den er fortsatt like fin. Nå er jo heller ikke golfsko med stålspikes lovlig på noen golfbaner i Norge, i hverfall ikke i Larvik så at det skulle dukke opp noen med det er vel heller lite sansynlig. Softspikes eller de keramiske er jeg mere redd for, men nå er vel ikke golfsko egnet som fottøy i noen båt kunn dersom en er ute etter å gjøre herværk. Når det gjelder kakesmuler eller smuler fra minivannbakels Trond så ville jeg vel egentlig heller tatt det opp fra min dørk enn fra dørken i båten din. Det er nettopp en av fordelene med å ha en lakert dørk, at den er enkel å holde rein, jeg ville vært mye reddere for en ubehandlet. Vi få heller ta drammen hos deg etterpå Trond :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 (redigert) Dørken lagt på plass i båten, den blei jo laget med den gammle som maler, men det er jo likevel bestandig spennende å se om det passer. Nå har jeg gjort noen forbedringer: På kantene som går inn mot skottene/ytterveggene så er det en renne på et 2-3 cm. for å drenere bort vann. Den gammle dørken lå å dekte over omtrent hele den renna, det var vel kansje en 1/2cm mellomrom. Resulatet var at alt bos, smuler, penger, kulepenner og ting og tang som datt ned i den renna, var så godt som umulig å få opp igjenn, med mindre en demonterte hele dørken. Resultatet var jo da at det tettet igjenn dreneringen samtidig som det kunne danne lukt. Ideiotisk spør du meg og ikke en Windy verdig. Jeg har nå ca. 25 mm. avstand, da kan jeg få ned et støvsugermundstykke og jeg har en mulighet til å få fisket opp evt. ting som skulle dette nedi der. En del av innredning er begynt å komme på plass, for den som har fulgt med helt fra starten, så vil jeg be deg å legge merke til stolsøylene........... :) det blei som jeg nevnte nye. Her er bordet også kommet på plass, som dere ser så har også det fått ny søyle, i og med at det er diselmotor i båten så har den et større motorrom, søylefoten måtte derfor kappes på den ene siden. En av veteranene på Windy gjorde den jobben etter måltaging og litt overtalelse fra min side. Den måtte kappes på båndsagen for frihånd og det var ikke akurat noen jobb han hadde lyst på. Jobben blei utført til 100% jeg kunne ikke ha gjort det så bra selv med det utstyret jeg hadde til rådighet. Bordplaten er også lakket med Epifanes. Jeg har fått spørsmål om den er sprøytet ? Nei den er lakket med kost og skumfrdriver. Navnat på båten fikk jeg min svigersønn til å lage, så lakket jeg de ned på samme måten som jeg gjorde med Windymerkene. Stolene har kommet på plass, nå begynner det å ta form. Begynner å se resulatet nå, ser ikke så verst ut gitt. Redigert 21.Januar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Måtte jo se å få satt inn nye trinn og pusset opp badetrappa også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Januar.2009 Del på Facebook Svart 21.Januar.2009 Utrolig flott, her blir det mange positive kommentarer til sommeren. Og sikkert noen misunnerlige blikk Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Noen kaller dette båtporno det kan hende at det er det men det er i hvertfall en ting som er sikkert det mangler ikke pågangsmot eller finger ferdigheter dette er bare lekkert. Det er jo spesielt hyggelig at man ikke kjeder seg for ledigang har aldri vært sundt meget pent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bendixx Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Hei, dette er noe av det fineste arbeidet jeg har sett, og så fint at du vil dele det med oss andre på denne måten! Men hvordan fester du egentlig den nye dørken i båten? Ligger den bare løst? Og hva med lukene, er de hengslet eller ligger de bare løse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Dørken er festet med skruer under interiøret og fotkassene. "Sideplatene " er jo så store at de trengte ikke mange skruene. Stykket som bordsøylen står på er skrudd fra undersiden, lemmen intil den er hengslet. Resten av lukene ligger løst, jeg vurderte å skru fast den midtre luken fra undersiden, men den ligger så støtt av egen tynde at det ikke har vært behov. Takker igjenn for alle posetive komentarer og håper at jeg kan ha insprert noen til å gå igang med tilsvarende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 (redigert) Jeg jøpte båten midt på sommeren 2006 så dette var arbeidet i båten i løpet av vinteren. Båten hadde gammelt disign på striper som var noe slitt, jeg ønsket båten strøken så dette måtte jo gjøres noe med for jeg kunne sette den på vannet. Satte derfor igang med å få av alle striper og dekaler på båten. Både utvendig og innvendig. Beste måten å fjerne dette på er å bruke en dampvasker, bruker den på samme måte som når en fjerner gammel tapet. Gammle harde og tørkede striper og dekaler blir myke og enkle og fjerne, til slutt vasket jeg alle limrster bort med Aseton. Båten var nå klar for rensing og en omgang med MaxWax akrylpasta og polering. Båten ferdi strippet og polert. Nye striper og dekaler begynner å komme på plass, det er kjekt å ha en svigersønn som jobber i reklamebransjen med denslags. Han har jo trods alt fått benkeplate på kjøkkenøya. Båten på brygga i Helgeroa klar for sjøsetting sesong nr.2 i vårt eie. Endelig båten på plass ved brygga i Stavern Deilig dag.... Nå er det bare å komme igang med en ny sesong. Alle seter/puter er forøvrig renset med Aseton, jeg vet at det er forskjellige meninger om akkurat det. Det kommer nok av at skai leveres i mange forskjellige kvaliteter, hos meg fungerte det i alle fall perfekt interiøret blei seende omtrent ut som nytt. Vasker det etterpå med reint vann og satte det etterpå inn med næring. Jeg brukte Turtle sin supervask å gni inn, lot det tørke for så å gå over med en tørr microfiberklut. Legg merke til innvendig stripe, den har fått en ekstra sølvfarget tynn stripe på seg samtidig som navnet til båten også har fått plass rett under gasspaken utenpå den blå stripen. Redigert 22.Januar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Ny for sesongen var også kalesje. Fikk laget den hos en lokal sadelmaker: Arne Haugen Jeg valgte mørk blå og det har jeg i ettertid vært veldig fornøyd med. Den gammle kalesjen var hvit og det som er merkelig er at måkene var mere glad i den. Resultatet var mye mindre måkeskitt på den mørkeblå enn det var på den hvite kalesjen. Det høres kansje mærkelig ut, men min teori er at dyr/måker liker å sitte på et underlag/bakgrunn som de synes minst mulig på. Jeg har i alle fall ingen annen forklaring..... Er det andre som har merket det samme ? Jeg tok utgangspunkt i orginalkalesje, men jeg hadde litt andre ønsker når det gjaldt utforming av vinduer og plassering av glidelåser. Deilig å kunne være med å bestemme hvordan en vil ha det. Jeg sa at jeg ønsket mørkeblå kalesje, menn jeg fant fram til et stoff som var lyst på undersiden, blir liksom litt trivligere inne i båten da. Ja da var båten kommet på vannet. Etter en liten stund blei jeg flyttet til en ny plass, lengere ut i havnebasenget. Jeg fikk en ny nabo, like pirkete som meg og hann hadde akkurat kjøpt seg en kliss ny 30 fot Nimbus. Båten på den nye plassen Min nye nabo kikket på båten min og komenterte selvfølgelig dørken, han syntes nå den var flått, men det dershbordet så jo forferdelig gammeldags ut da. Det må du se og få gjort noe med, du kan jo ikke ha det sånn sa hann og gliste fra øre til øre. Jeg måtte jo innrømme det, når jeg så på den speller nye båten hans, den formelig sto å lyste med alle sine nye brytere og duppeditter, i tillegg så hadde han jo innfeldt GPS. GPSen min stod jo som en bauta midt i glaninga, jeg måtte jo si meg enig. Jeg fant ut der og da at det fikk bli neste vinterprosjekt. Dershbordet mitt slik det så ut. Prosesen å få det til å se nytt ut er hva det nå skal handle om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 22.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Et av problemene.....hvor i all verden skal jeg plassere GPSen ? Den skulle jo være lett og se på samtidig som den ikke måtte stikke seg ut for mye. Det var jo ikke mye plass igjenn der de andre instrumentene står. Nei her måtte jeg i tenkeboksen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dezibella Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Det er et vanvittig fint arbeide du har gjort Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Her ligger det visst an for et nytt spennende kapittel, Finn Erik! Håper du er like grundig med dokumentasjonen her også, du er jo reine lærer'n! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
hanssae Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Alle seter/puter er forøvrig renset med Aseton, jeg vet at det er forskjellige meninger om akkurat det. En fantastisk fin båt både utvendig og innvendig Hyggelig at andre også har funnet gleden med Aseton . . . Bruker bare Aseton til missfarget og skitten skai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 23.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Ja Aseton er et vidundermiddel til mer en skai. Fenderlista mi feks. var skitten og "grågrønnbrun" den blei omtrent som ny den også. Skyldte godt med vann og satte den inn med fendershine etterpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Balle Klorin Svart 23.Januar.2009 Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 Aceton er utrolig effektivt på mange typer skai, plast og gummi, men man bør prøve forsiktig på et sted som ikke syns først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 23.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2009 (redigert) Etter å ha vært i tenkeboksen en stund, så fant jeg ut at jeg fikk trekke et evt. nytt panel noe lengere ut. Windy 8000 er den eneste etter hva jeg vet, som har et instrumentpanel som har en "knekk" på hver side. Dette med de "knekte" sidene ser kansje litt tøft ut, men de stjeler en del plass og jeg ønsket å få plassert GPSen inn i panelet. Jeg laget derfor en mal av en fiberplate for å se hvorden det kunne bli seende ut. Jeg hentet ut noen kopier av nye instrumenter, kopierte de opp i full størelse og limte de opp på de plassene som jeg syntes var hensiktsmessig for å gi et ryddig og greit inntykk med god balangse. Nå så det ikke akkurat så lekkert ut med den brune fiberplate, men jeg hadde i alle fall fått testet at det var plass til GPSen i panelet. For å få et bedre inntrykk kledde jeg plata med carbonfolie og cromtape. Nå så det straks bedre ut. Imitert treverk eller respateks er ikke akkurat tingen, det brukes hverfall ikke lengere av Windy. Nå hadde jeg egentlig fått nok treværk i båten . Et nytt ratt av den typen som bla. Windy bruker blei satt opp på ønskelista. Som det går fram av bildet, så måtte det nye instrumentpanelet være så høyt at den løftet dekslet over litt på sidene. Det var egentlig en bagatell, for det dekselet over måtte trekkes om uansett. Jeg ville ikke ha skruehuller etter den gamle plasseringen av GPSen og skaien var så sprø og gulnet at den likevell var moden for utskifting. Så det å sjøte litt på sidene kunne jo ikke være noe problem. Etter å ha snoket en del rund om kring på nettet, fant jeg fram til et firma i Sverige som heter GUSSI De lager instrumentpaneler selger brytere instrumenter og ratt. Ja det er faktisk de som leverer dette utstyret til en vesentlig del av båtprodusentene i både Norge og Sverige bla. Marex, Nidelv, Stormway og Windy. Dette måtte jo være de rette folka å ta kontakt med. Jeg fikk kontakt med en kar som heter Erik, han snakket svorsk og var meget hyggelig. Erik syntes at prosjektet mitt hørtes spennende ut og ba meg å sende over de malene jeg hadde laget. Etter en stund så fikk jeg en prøve instrumentplata tilbake sammen med instrumentringer og div. overflatemønster som jeg kunne velg mellom. Jeg har registrert at fargene på nyere båter har blitt lysere, så jeg gikk vekk ifra mørk carbonlook og over til noe lysere som dere ser av bildene. Nå var alle planene klare for neste vinter og naboen skulle ikke lengere få muligheten til å mobbe respateksen min. Jeg regnet med at dette kom til å bli helt topp. Redigert 23.Januar.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Så fort sommeren og båtsesongen var over så var det igang å demontere. Erik fra GUSSI var i området, han ville gjerne ta en tur ut og se på båten og jeg hadde noen spørsmål i forbindelse med demonteringen. Erik var ikke snauere enn at han hjalp meg med den jobben. Så her er Erik i full aksjon. Når sant skal sies så blei det vel heller meg som hjalp Erik med demonteringen. Jobben blei gjort i løpet av en snau time. For en uinnvidd så er det litt av et virrvar med ledninger og styr, men nå var ikke det så farlige greiene da Erik tok med seg alt sammen. Gammelt deksel blei demontert og nytt trekk blei sydd. Den jobben var det min venn sadelmaker Arne Haugen som tok seg av. Arne monterte også trekket på den gammle dekselplata men det skulle vise seg at det ikke helt var tingen. Den gammle plata var så opptæret å sprø at den kunne nesten ikke røres. Jeg bestilte derfor en ny fra Windy (Kjekt med et båtmerke som har godt utvalg i reservedeler selv om båten begynner å bli noen år ) Jeg tok av trekket på den gammle plata og satt igang å motere det på den nye. Nå var det meg som gjorde jobben. Det gammle trekket var stiftet fast i plastplata med stiftemaskin, jeg tror det var en av årsakene til at den var blitt så svekket. Jeg valgte derfor å borre en " søm " med huller hele veien rundt. Avstanden mellom hvert hull var ca. 2,5 cm. Jeg har sydd en del knivslirer, så jeg brukte samme sømmen som brukes der. ( Syr med begge endene av en tråd, stikker de så begge endene gjennom hvert fra hver sin side ) Jeg hadde nå laget meg en plass jeg kunne bruke til å feste trekket i. Så nå var det bare å sette igang med nål og tråd å sy på trekket igjenn. Resultatet blei bra det. Jeg fikk lagt på en blå kjeder rundt foten av kompasset, dette er ikke orginalt, men jeg syntes nå den pyntyet litt ekstra opp. Det er de små detaljene som teller :) Endelig pakken fra GUSSI er kommet og jeg blei som en liten unge på julaften igjenn. Dette var BÆRRE LEKKERT .... sånne pakker er det morro å pakke opp. Nå var det fram med kamraet å dokumentere herlighetene. Jeg kunne nesten ikke vente med å få det på plass i båten. Her var det mye snadder. Som dere ser så hadde jeg invistert i nye instrumenter hele veien, byttet ut de gammle sorte og fikk inn noen nye med hvit bakgrunn. De blanke ringene rundt blei også fint. Det nye rattet svarte også til forventningene, jeg var fornøyd med meg selv. Selv om det ikke var meg som hadde laget alt dette så var det meg som hadde disignet det og bestemt hvordan alt skulle være. Jeg syntes spesielt Cromringen som jeg førte opp og rundt rattstammen blei tøff, og med det nye rattet så blei det liksom prikken over ièn. De to utsparingene i panelet her bak rattet er der tilfelle jeg skulle finne på noe ekstra feks. tankmåler på septik og vann kunne jo være greit. Nå er det bare å få alt sammen på plass i båten. Det blir nok en snadderjobb, her skal jeg ikke forhaste meg. Jeg får bare vente til det blir litt varmere i været, her passer det ikke å være kald på fingrene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole-Jacob Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Dritlekkert -- rett og slett.. Hvor fant du denne Erik/Gussi? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.