Jump to content

Men... - HVA er nå dette?


Batdilla

Recommended Posts

En båtshake?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Brannteppe?

Og vinneren er: fs! Korrekt svar er brannteppe innebygget i en beholder. Har ikke sett denne varianten før - dumpet tilfeldigvis over den hos www.sikkerhetsbutikken.no. Den koster 990,-

 

Jeg synes ideen med å "gjemme" brannteppet i noe litt mer pent å se på er genial. Ytterligere en fordel er at man beskytter teppet mot os og søl fra matlaging, hvis man har teppet i nærheten av en plass der det lages mat. Nå er det ikke sikkert en slik sylinder passer i alle typer båter, men da kan man improvisere litt, som jeg har tenkt å gjøre. Kjøpte for en tid siden et vanlig brannteppe. Dette planlegger jeg nå å skjule i en egnet teak konstruksjon, eller noe lignende. Ikke nødvendigvis en sylinder, fasongen kan være hva som helst, bare teppet glir lett ut når man trenger det. Muligens kommer jeg til å bygge det inn i en pyntegjenstand. Kanskje sette på ekstra bakplate på et bilde i ramme og skjule det der?

 

Et viktig moment å ha i bakhodet er at man ikke skjuler det så godt at man ikke finner det igjen ved behov. Kanskje bør det være så lett tilgjengelig at også gjester ombord kan finne det uten å vite om det? Da er vel egentlig den opprinnelige embalasjen som selve teppet ligger i best. Dette kan man muligens omgå ved å sette opp et merkeskilt som tydelig viser hvor brannteppet befinner seg. Til syvende og sist blir det en vurderingssak for hver enkelt - hvor mye vektlegger man tilgjengelighet kontra det visuelle? Og hvor stor regner man sannsynligheten for at andre enn det faste mannskapet kan få behov for å bruke teppet og at det derav må være lettere synlig enn hvis bare mannskapet skal finne teppet? Ideen er herved overbrakt. Og til de som ikke har brannteppe ombord - tenk en gang til på om også du burde skaffe deg et slik.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det var kanskje vel optimistisk og tro at vi kunne gjette oss fram til brannteppe fra dette bildet?

Kanskje. Mye av vitsen med akkurat denne oppgaven var å meddele at branntepper finnes i forskjellige innpakninger. Samt å sette litt fokus på dette med brannteppe.
Link to post
Share on other sites

Det var da som ... Batdilla gjør dette bedre enn meg, men svaret er korrekt, dvs en kondensator.

 

Dette var eksamensoppgave i faget kraftelektronikk ved Horten Ingeniørhøgskole i 1984. Av 50 elever var det ingen som klarte denne enkle løsningen. Alle gikk for avanserte løsninger med tyristorer el. Læreren var en luring.

Link to post
Share on other sites

Det var da som ... Batdilla gjør dette bedre enn meg

Åh - jeg har fått min andel av skuffelser jeg også etter hvert som den ene oppgaven etter den andre har blitt avslørt omtrent før fasiten er klartgjort. Jeg synes du gjør det bra jeg. Bra at flere blir med og lager oppgaver, det blir litt kjedelig i lengden hvis ikke andre lager oppgaver også. Flere! Flere! :sailing:
Link to post
Share on other sites

men det er noe med disse surringene - hvis det er det. Det er noe som signaliserer gjenkjennelse under hjernebarken, men  :yesnod:

Nei da, det er først etter at du vet hva det er at du surrer!  :wink:

 

Bilde

 

Lars H.  :smiley::cool:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm, er det en flaske med edle dråper oppi ????

Mjaaa? Edle og edle, 9,90 hos Meny! Fullstendig bilde i morgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...