Jump to content

"Folk i båt" eller "båtfolk"?


Mouche

Recommended Posts

Tittelen sier vel hva spørsmålet er? I mange tråder så vises det til "folk i båt" i motsetning til "båtfolk", men jeg kan ikke huske å ha sett noen klar "definisjon" på hva som egentlig ligger/legges i den ene kontra den andre betegnelsen. Nå har vi jo fått en klar uttalelse på forumet i dag mht hvordan KNBF definerer dene ene gruppen, nemlig "folk i båt";

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry683076 innlegg #93

 

Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i båt". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende.

 

Er dette den definisjonen folk her har i bakhodet når de omtaler folk som "folk i båt" og at alle de andre (det store flertallet) er "båtfolk"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche.

 

Definisjonen din av "folk i båt" er jeg tilbørlig til å støtte 100%. Med nermere fordypning i karakteristikken så kan det sikkert finnes mer, men i all hovedsak, Bra definisjon etter mitt syn. De er heldigvis i mindretall.

 

Dette temaet har vært oppe i x antall tråder her på BP tidligere, og det er stor uenighet i hvilke grenser som oppfylles for gå inn under karakteristikken " folk i båt".

 

Nå er det slik at sjøen er vel til for alle og de som "Vi båtfolk" kaller "folk i båt" kan jo sikkert endres slik at de kommer under vår tolkning av "båtfolk". Vi båtfolk får gjøre vårt beste å være så overbærende som det går og formidle vårt budskap på en hensynsfull måte så vi til slutt ender opp med bare båtfolk. ( Ønsketenkning).

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

KNBF sin definisjon på folk i båt tror jeg faktisk ikke finnes , det er en myte som skipperlue/stiffupperlipp ligaen innbiller seg finnes og dermed blir det "pratet" i enkelte kretser om disse utskuddene , men det er overdrevet non existing

 

Joda det er sikkert de som noen ganger lager ubetenksom kvalme på fjorden men jeg tror ikke det finnes mennesker som driter i alle regler og samtidig har null interesse av å lære disse reglene.

Link to post
Share on other sites

Båtfolk: Samtlige her påforumet definerer seg nok selv og alle deres hyttenaboer og båtvenner som "båtfolk" for "folk i båt" er det jo noen andre som er.

 

I bedreviternes bruk av begrepene faller nok de fleste her på forumet og folk ellers også i båsen "folk i båt" :sailing:

 

Selv synes jeg det er utrolig tøvete begreper som kun sier noen om dem som på ramme alvor bruker dem til å beskrive andre med dem. I beste fall vitner det bare utrolig arroganse.

 

Når bedreviterne bruker disse bergrepene er det for at de kan legge bredsiden til foretelle hvor idiotiske tilstander det er i leden, men samtidig trøste leseren med at det påstandene naturligvis ikke gjelder leseren og hans båtvenner.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.

Jeg ser på "Folk i Båt" som mennesker som ikke har så alt for mye erfaring med båter!. Rimelig ydmyke og eier skjelden en båt selv.

Ikke desto mindre - hyggelige mennesker og godt selskap.

 

Jeg ser på "Båtfolk" som noe - man utnevner seg selv til å være - og ønsker at alle andre skal forstå at man er.

Stort sett folk med mere penger en meg og ofte selvoptatte.

Kan være godt selskap, men størrelsen på båten er ofte omvendt proposjonell med hvor sympatiske de er.

 

Gode båtvenner. Folk man har truffet flere ganger, vet hva de står for - og de vet hva du står for.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler vel egentlig ikke behov for å kategorisere her, men tror mange her inne definerer "folk i båt" som førstereis..de som ikke har peiling. Mens en selv, og de en møter som en ser utøver godt sjømannskap er "båtfolk". Alle på BP er vel båtfolk..ikke?

 

Skjønte kanskje ikke hensikten eller meningen med tråden...

Link to post
Share on other sites

Skjønte kanskje ikke hensikten eller meningen med tråden...

 

Fordi uttrykkene "folk i båt" og "båtfolk" brukes hyppig på forumet og da gjerne for å beskrive personer og deres atferd, både på godt og på vondt (muligens) eller ironisk eller som en hederstittel (da gjerne om seg selv!) og da kan det jo være greit å vite hva man mener/legger i uttrykkene?

Ser jo allerede etter få svar at disse uttrykkene oppfattes svært forskjellig og det skulle vel i seg selv berettige denne tråden, etter mitt syn! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jan H. Syvertsen i Båtmagasinet utgave januar 2009, side 28/29 snakker om "folk som benytter båten til å få utløp for aggresjoner som de ellers må holde i tømme." uten å kalle disse uttrykkelig "folk i båt".

 

Så fortsetter han i neste settning og gi en krystallklar definisjon hva han mener med "folk i båt":

 

"I tillegg kommer et økende antall `folk i båt`som kjøper store motor- og seilbåter som sin første båt, ofte som alternativ til hytte, uten å ha de mest elementære kunnskaper om båtlivets skrevne og uskrevne regler."

 

Så etter KNBF sitt syn er du "folk i båt" hvis du kjøper for stor båt uten å ha peiling på båtlivet. I båtmagasin innlegget er det helt klart ikke snakk om folk med aggresjoner, men de som drister seg å kjøper båt som KNBF synes er en nummer for stort for de. Det var dette som fikk meg å reagere og til å skrive innlegget i den andre tråden. I etterkant har Syvertsen moderert dette her i BP til det som Mouche siterer i første innlegg, nemlig folk som ikke er bare nybegynnere i for stor båt men som gir blaffen og viser "uvettig atferd".

 

Jeg er enig med salt at "folk i båt" er et tøvete begrep og brukes iallefall i båtmagasininlegget til å snakke nedsettende om de som har litt stor båt i forhold til ansiennitet på sjøen.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

jeg regner meg for å havne i folk i båt kategorien etter egen betraktning av ordet..... mest fordi jeg fiser avgårde uten å kunne allverdens om latteral?? merker og lite om navigering..

o hoi hvor bra det går det også, hvis man er ydmyk til egne ferdigheter.. :flag:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har oppfattet det, er "Båtfolk" vel en hederstittel som båtinteresserte bruker om sine likesinnede.

 

"Folk i båt" er vel da en slags motsetning av dette, gjerne brukt litt nedsettende av "båtfolk" om dem som ikke mestrer båten og sjømannskapet like godt som en selv.

 

Det problematiske med å bruke slike betegnelser blir hvem som skal plasseres hvor. Dette blir veldig subjektivt. Selv har jeg etterhvert kommet til at jeg ikke er noen tilhenger av slike begrep. Jeg gjør mine tabber, har fremdeles mye å lære,og ligger vel sånn midt på treet med tanke på kunnskap og ferdigheter til sjøs. Jeg reagerer egentlig når "Båtfolk" diskuterer seg imellom "håpløse" tilfeller de har vært ute for.

Det er noe med at kua glemmer at den selv har vært kalv. Enkelte har vokst opp med sjølivet, mens andre må lære det meste som voksen. Begge kan ha stor glede av å være på sjøen, så hvorfor mener da noen at de har rett til å frata "amatørene" denne gleden? Det viktigste er vel at man opptrer ansvarlig og hensynsfullt, så kan man vel bære over med at ikke alle løser oppgavene like elegant.

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller.

 

Her er vel gjerne kjernen i utsagnet.

Altså de som gir blaffen, ikke har begrep om sjømannskap og altså heller ikke vil vite noe om det.

Om disse kan kalles "folk i båt"? Tja, si det.

Her på forumet har det versert ulike samlebegreper på de som oppfører på en måte som en selv finner irriterende.

F.eks. "folk i båt" "hekksjøgeneraler" ++

 

Det er uansett liten tvil om at med over nevnte kunnskapsnivå og holdning kan det lett bli konflikter.....

 

Så kan man naturligvis lure på om samfunnet har nytte av at de samme personene, i alle fall de yngste, pålegges ett teorikurs.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilke kategori jeg tilhører men jeg innrømmer at jeg er uerfaren med båt (landkrabbe :lol: ). Jeg liker å være på sjøen men har ikke hatt anledning til båt før... og man begynner vel fra starten? :rolleyes:

 

Jeg forsøker ihvertfall å gjøre noe med kunnskapen og leser det jeg kommer over (jada jeg vet at praksisen er vel så viktig)

og dette forumet er jo fullt av gode tråder om man vil plukke opp noen tips :flag:

 

det er sikkert flere av "oss" der ute...

 

hvem vet?... muligens "folk i båt" blir "båtfolk" etterhvert? :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en litt diskusjon for diskusjonens skyld eller utslag av generell kjedsomhet (henger meg på :wink: ) Jeg synes ikke Syvertsens utsagn var vanskelig å forstå, jeg forstår det i alle fall. At uerfaren båtfolk kjøper seg seg store og kraftige båter er vel helt ok, så lenge de har normalt vett og forstand og bruker det, men i motsettning til bilkjøring hvor en er pålagt opplæring så gjelder ikke det i båt og dermed skjerpes kravet både til læreevne og en smule evne til å se andre sjøfarende. Noen få makter ikke dette, de oppfører seg ubehagelig og/eller farlig for omgivelsene. Men jeg treffer ikke disse ofte, mulig de er nokså få eller samlet i et spesielt område. Det har i alle fall ingen ting med å se ned på nybegynner i båtliv som noen mener. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Du er selvfølgelig velkommen til å ha et innlegg i denne tråden (-- reference to evil site removed --), men hvis ditt eneste bidrag er å komme med personkarakteristikker av negativ karakter og disse ikke engang er det minste relevante i forhold til tråden, så er det fint om du viser litt mere respekt både for trådstarter, tråden som sådan og dennes deltagere og heller finner noen annen form for tidtrøyte eller andre steder å få ut din "gruff"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i båt". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende.

 

Jeg ser bare at det du beskriver også stemmer godt på hyttefolk og folk i hytter . Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i hytte". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler i strandsonen, som ikke har begrep om hva godt naboskap er og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd på hytta og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og alle tilreisende og gjester føler seg uvelkommen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser bare at det du beskriver ............

 

Jeg beskriver ingenting, jeg siterer Generalsekretær Jan H. Syvertsen i KNBF og jeg gir også linken til hans uttalelse om dette her på forumet!

 

Jeg oppfatter dine innlegg i denne tråden kun som et forsøk på å avspore tråden og ødelegge denne. Jeg kan bare, nok en gang, anmode deg om å lage din egen tråd om hva du selv ønsker belyst/diskutert og vise meg som trådstarter og de som har deltatt/ønsker å delta i denne tråden den lille respekt å holde deg til tråden, lage din egen eller forøvrig forholde deg passiv til denne tråden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter dine innlegg i denne tråden kun som et forsøk på å avspore tråden og ødelegge denne. Jeg kan bare, nok en gang, anmode deg om å lage din egen tråd om hva du selv ønsker belyst/diskutert og vise meg som trådstarter og de som har deltatt/ønsker å delta i denne tråden den lille respekt å holde deg til tråden, lage din egen eller forøvrig forholde deg passiv til denne tråden!

 

Nå tøyser du igjen Mouche. Dette er ikke på siden av saken eller avsporing å sammenligne med andre fritidsaktiviteter. Båtførererbeviset, som du er en stor motstander av kan få med seg den lille gruppen folk i båt som gir f*** i lover og regler og den øvrige kategorien båtfolk kan bli enda bedre . Det er lys i tunellen Mouche bare man fokuserer riktig .

 

Men folk i hytter er det kanskje ikke håp for . Da må det hardere skyts til for at de skal forstå ?

Link to post
Share on other sites

Folk i båt ja det minner meg om den gang jeg skulle være "slepebåt" for en 40 fot cruiser. Hvad mannen i den store balja ikke skjønte var at det var teknisk umulig for en 20 fots båt med 70hk bakpå å både dra og styre retningen på balja bak. Gubben skjønte ikke at det var han som bestemte retningen på egen båt. i stedet for at han brukte ror endte det opp med periodiske kursendringer med bruk av baugpropell.

 

Neste gang jeg skal slepe noen skal jeg spørre dem om de er båtfolk eller bare folk i båt. :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Folk i båt eller båtfolk?Det Mouche`s tråd etter min mening har et poeng med,er alle(ganske mange)som oppfører seg som idi--- på sjøen til sjenanse og fare for sine omgivelser :nono: De driter i lover og regler,og ikke minst i alle rundt segmed sin oppførsel :sad:

En ting er sikkert,dette er ikke "båtfolk" i mine øyne. :smash:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...