Jump to content

"Folk i båt" eller "båtfolk"?


Mouche

Recommended Posts

Jeg syns Mouches angrep på og betegnelse av Syvert er både frekt, respektløst og upassende.

 

En gang til; det du formodentlig anser som et angrep mot syvert var ikke et angrep mot syvert, hadde ham faktisk ikke engang i tankene da jeg skrev;

 

Og så kanskje vi kan slippe denne gruppen litt selvhøytidelige og pompøse gamle menn som har skrytt på seg "jeg representerer gruppen båtfolk, en ekte hedersmann til sjøs"- tittelen som, etter mitt syn, er rimelig patetisk!

 

Det forandrer ikke det faktum at det finnes endel medlemmer i den gruppen jeg her beskriver, det står jeg ved, men ser ingen grunn til å navngi noen, det er ikke poenget eller målet. Men kanskje litt større grad av ydmykhet overfor de som ikke kan og/eller vet alt på sjøen og oppfattes som klønete hadde vært på sin plass, ja det er poenget!

 

Trang til å uttrykke seg? Ja, der har vi vel noe felles, etter mitt syn! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Syverts definisjon på båtfolk og folk i båt slutter jeg meg gjerne opp mot. De få unntakene vi møter et par -tre ganger i løpet av fellesferien. Vi har de samme på landveien. For en tid tilbake ble Princess-eierne skuddskive på dårlig oppførsel på sjøen. På landveien har vi BMW-gutta. Men også i disse to kategoriene finnes det mye bra båtfolk/bilfolk.

Møter jeg båtfolk rundt om, som det jeg gjorde på sydenturen jeg akkurat er kommet hjem fra. Reklamerer jeg mer enn gjerne for dette flotte forumet: Baatplassen. Etter en tid her inne vil man helt ubevvisst, tror jeg, få inn god sjøkultur som våre medlemmer serverer hver dag, 24 timer i døgnet.

 

Jeg var en sterk tilhenger av tvunget båtførerbevis. Jeg kan fortsatt ikke skjønne hvorfor de som er født før 1980 skal slippe dette. Det finnes nok av halvgamle båtgubber som burde ta noen timer på skolebenken for å få inn det mest elementære. Kanskje de også ville fått med seg noen gode holdninger, helt ubevisst?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg syns Mouches angrep på og betegnelse av Syvert er både frekt, respektløst og upassende. Jeg tar avstand fra hans innlegg og meninger, og syns han skyter høyt over målet...og kanskje meningen med tråden...hvis det nå var en mening med tråden da. Mouche synes ikke å ha evner til å respektere andres meninger her inne, men velger "angrep som beste forsvar", derosm noen stiller spørsmål ved hans måte å uttykke seg på.

 

Kanskje er det bare hans trang til å uttrykke seg som gjør utslaget.....

 

 

For en gangs skyld er jeg nesten helt enig med deg Nimbuster. Nå vil jeg imidlertid likevell mene at tråden har en form for berettigelse. Dog vi bør ikke skyte spurv med kanoner.

 

Når det gjelder dette med "trang til å utrykke seg" så har jeg vanskelig for å se at det er bare noen få som har det da. :discuss:

På skøy så kan jo du Nimbuster lese gjennom dine 10 siste innlegg å se hvor mange meningsfylte bidrag du har gitt. Jeg tipper 9 av 10 er skudd mot trådstarter eller andres meninger og intet annet. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det mest markante skillet i båtfolket er ikke det fiktive skillet mellom båtfolk og folk i båt....selv den frommeste blant de såkalte båtfolk kan ble dømt for uaktsomt drap med en uheldig kombinasjon uopmerksomhet og padler/svømmer. Første skritt for å bli en sikrest mulig båtfører er en ydmykhet overfor det faktum at all verdens rutine og teori ikke er noen garanti for at man selv ikke forvolder død/skade.

 

Det mest markerte skillet er de som konsentrere seg om egen oppførsel til sjøss og bedreviterne som er mest opptatt av andres udyktighet.

 

Påfallende mange ulykker forårsakes av erfarne båtfolk...........som er lommekjent fordi de har kjørt samme strekning tusen ganger før.

 

Alle kan i en gitt situasjon være "versting" til sjøss og de som ikke inser det er de farligste av alle verstinger.

 

Selv tresnekker i 5 knop kan være dødelige for andre trafikanter/svømmere hvis den selvgode fører er mest opptatt av å fundere over sin egen fortreffelighet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En gang til; det du formodentlig anser som et angrep mot syvert var ikke et angrep mot syvert, hadde ham faktisk ikke engang i tankene da jeg skrev;

Først og fremst; takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Ovenstående sitat forteller meg at Mouche ikke bare er en usedvanlig nedrig, frekk og provosernde kverulant, men han har attpåtil "mage" til å skrive ovenstående når han bruker et sitat fra ett av mine innlegg som utgangspunkt for det innlegget som jeg reagerte på!

Nei da, jeg ligger ikke nede for telling. Jeg bare konstaterer at mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves (uten sammenligning for øvrig). Derfor velger jeg å bruke tiden til mer konstruktive gjøremål enn å krangle med kverulanter på BP. Akkurat nå jobber vi for eksempel med en båtforening på Vestlandet som må forsvare sin eksistens overfor kommunen, med en sak hvor båteiere på Østlandet kjemper mot kommunen for å beholde båtplassene sine . Det store bøyeprosjektet vårt er på gang i samarbeid med Kystverket. Et 50-talls bøyer blir tilgjengelig i uthavner for alle båtfolk, uavhengig av medlemskap i KNBF. De første bøyene vil bli lagt ut i Troms. En annen viktig sak er å stoppe Finansdepartementets utspill om eiendomsskatt på flytebrygger (se "Røsten fra Ruffen" på www.knbf.no). Eller....

Dessverre kjenner jeg fremtredende ressurspersoner i båtlivet som jeg har tipset om tråder på BP som burde interessere dem. men de betakker seg for å engasjere seg på BP nettopp på grunn av kverulanter som Mouche. De kan ikke begripe hvorfor jeg vil meg selv så vondt! På den annen side er det jo ikke kverulantene dette går ut over, for de kan jo ikke se lenger enn til sin egen selvopptatte nesetipp uansett, men det store flertallet av saklige, vettuge medlemmer som sprer både synspunkter, kunnskap, erfaring og gode råd på BP, og som jeg har lært mye av. Jeg kommer derfor til å fortsette å lese innlegg på BP, men dere kan ikke forvente noen innlegg fra min side i fremtiden.

Lykke til videre!

Hilsen Syvert :wflag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Nå var jo ikke det min hensikt motor, at du nesten skulle være enig med meg. Kanskje tiden er inne for en liten selvransakelse? Sjekk dine egen innlegg, og gjør din oppfatning om det. Forøvrig greit å høre at du følger med på mine innlegg...

 

Forøvrig må jeg si meg svært enig med Syvert, i sitt siste innlegg......kanskje Mouche burde lese dette flere ganger? Kanskje burde han se seg tilbake, og se hva han skriver...og mener?

 

Min oppfordring går derfor til Syvert:

Ikke la en og annen kverulant her inne ødelegge for ditt engasjement på BP! -det ville vært hyggelig om du fortsatte å komme både med informasjon og synspunkter på ulike forhold.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo viktig å mene noe om ting og tang og ikke bare noe om andres innlegg da Nimbuster. :discuss:

 

Jeg har imidlertid via Syvert`s innlegg, fått styrket troen på at medlemskap i KNBF har sin berettigelse. Flott Syvert, og det er bra at du fortsetter å lese her på forumet (om ikke annet). Hva vi diskuterer her er jo ofte noe av det som opptar oss som liker å ferdes i båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer derfor til å fortsette å lese innlegg på BP, men dere kan ikke forvente noen innlegg fra min side i fremtiden.

Lykke til videre!

Hilsen Syvert :wflag:

Jeg har full forståelse for ditt synspunkt og ikke minst avgjørelsen som du har tatt her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dessverre kjenner jeg fremtredende ressurspersoner i båtlivet som jeg har tipset om tråder på BP som burde interessere dem. men de betakker seg for å engasjere seg på BP nettopp på grunn av kverulanter som Mouche.

 

Man bør vel ikke la seg påvirke av et lite mindretall eller enkeltpersoner vel? Avogtil treffer man noen som kun er "kverulerende" men dette er nok et lite mindretall. Man får heller akseptere at det er det store flertallet man skal representere og adressere så får noen heller kverulere. Det kan jo også være bra det også noen ganger...

 

Selv om jeg er foreløpig regner meg som "folk i båt" kategori og muligens ikke er enig i allt så setter jeg pris på folk som engasjerer seg for ett mulig "beste" for flesteparten av medlemmene. Tror selv det er forskjellige typer "folk i båt" også

 

"alle til lags kan ingen gjere" er vel gyldig også her?

 

Stå på Syvert og alle andre som vil være med å bidra til flertallets beste !!! :cheers:

Redigert av spoonlight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har liten forståelse for folk som ikke kan diskutere på et diskusjonsforum uten å i tide og utide true med å trekke seg. Dette er generelt og har ikke noe med syvert spesielt å gjøre.

 

Så har jeg liten sans for de som skiller mellom båtfolk og folk i båt og vinkler det negativt det der med folk i båt. Og når man så spør hva som menes med folk i båt, klarer de ikke engang å fortelle hva de mener med betegnelsen, men likevel bruker de betegnelsen flittig. Da er det kanskje på tide å slutte å bruke uttrykket når dere ikke engang oppi deres eget hode fatter hva dere selv mener med det?

 

 

Syvert mener at "folk i båt" er det samme som båtbøller, men han gikk vekk fra å bruke ordet båtbølle fordi han fikk negative tilbakemeldinger. Problemet nå, som andre også har skrevet, er jo at de det gjelder ikke skjønner at folk i båt er det samme som båtbøller.

 

Så har vi de som mener at "folk i båt" betyr disse ferskingene, amatørene som har en lang vei å gå før de blir båtfolk. Javel. Så når syvert prater om båtbøllene, prater en annen om båtamatørene. Så teit da. Vel, forvirringen blir verre når man legger til de som bruker "folk i båt" nedsettene uten engang å klare å definere hva de mener.

 

Astor, f.eks klarer ikke å fortelle konkret hva han mener mår han bruker betegnelsen "folk i båt". Er det virkelig så vanskelig?

Vet du hva jeg mener hvis jeg sier folk i båt? Da mener jeg folk som befinner seg i en båt. Og hvorfor i alle dager skal vi tillegge det en annen betydning?

 

Mener jeg båtbøller, ja så sier jeg båtbøller. Hva hvis alle skulle gå rundt å å si frukt mens det faktisk er appelsin de mener?

 

Hvorfor gå rundt og si folk i båt når det er båtbølle de mener? Kan man ikke bare si båtbølle da?

Hvorfor gå rundt å si folk i båt når det er ferskinger man mener? Kan man ikke bare si ferskinger?

 

Her på diskusjonsforumet skriver jeg en god del og har klare meninger om mye.

Noen er enige og noen er uenige, men ingen har noensinne klaget på at de ikke forstår hva jeg mener.

 

Ok. Hva da om jeg skulle bruke en masse generelle ord, ingen konkrete ord og så tillagt hvert ord den definisjon som er oppe i mitt hode?

Teit, sier dere nok da, men det er jo akkurat det mange av dere gjør når dere bruker betegnelsen "folk i båt".

 

Neste gang noen bruker betegnelsen, skal jeg spørre hva vedkommende mener. Så kan vedkommende forklare til han blir lei eller jeg spør hvorfor han ikke i stedet brukte ordet bølle eller amatør eller noe annet hvis det faktisk er det han mener. Og når vedkommende bruker betegnelsen folk i båt og mener enda en ny ting, er det på tide å minne vedkommende om hva som foregikk i hue hans forrige gang han brukte betegnelsen folk i båt.

Link to post
Share on other sites

Kjære Lotus. Noen ganger bør man ikke skrive alt man tenker! Man må ha noen oppfatninger som man ikke bør dele med andre, Det tror jeg de fleste folk har.

Og hvis du leser innleggene mine grundig så vil du kunne lese dette: Syverts definisjon på båtfolk og folk i båt slutter jeg meg gjerne opp mot. De få unntakene vi møter et par -tre ganger i løpet av fellesferien. Vi har de samme på landveien. For en tid tilbake ble Princess-eierne skuddskive på dårlig oppførsel på sjøen. På landveien har vi BMW-gutta. Men også i disse to kategoriene finnes det mye bra båtfolk/bilfolk. Vi har noen som ikke klarer å innordne seg på en måte som forsurer tilværelsen for båtfolket rundt seg. Vi har trolig alle møtt dem. Selvopptatte mennesker som elsker å provosere omgivelsene sine. Selv har jeg for lengst sluttet å irritere meg på andre båtfolk. Men jeg danner meg en oppfatning av mennesketypen.

 

Om du vil kalle folk for båtbøller så er dette helt greit for meg. Jeg bruker ikke denne kategorien på mennesker jeg møter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du bruker ikke denne kategorien på mennesker du møter?

Den skjønte jeg ikke Astor. Hvis du ikke vil kalle en bølle for en bølle, hva vil du da kalle ham? "Folk i båt" hvis han er i en båt. "Folk i bil" hvis bøllen er i en bil?

 

Hva kaller du da en bølle som hverken er i bil eller i båt?

Er du da ikke med og skaper stor grad av forvirring?

 

Samtidig hadde jeg ikke fått med meg at du faktisk har skrevet nøyaktig hva du mener med folk i båt. Beklager at jeg ikke så det.

Bra at du faktisk har en definisjon på hva du mener når du sier "folk i båt".

Bra at Syvert har en klar definisjon på det samme.

 

Ikke bra at så få skjønner hva man mener når man bruker uttrykket folk i båt.

Ikke bra at mange mener noe helt annet med uttrykket enn båtbøller.

 

Hvorfor bruker noen et uttrykk som krever forklaring hver gang det brukes for at folk skal skjønne hva som menes denne gangen?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter: Denne diskusjonen fører ingen steds hen, og det visste du nok når du startet den.

 

Syvert: Håper du ikke lar utsagn fra noen få kverulanter avholde deg fra å delta her inne, da har vi mistet en verdifull medspiller. Og vi er altså 20 000 medlemmer nå.....

 

med betenkt hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Fører ingen steds hen?

Vi har nå i alle fall fått avklart at folk legger forskjellige ting i begrepet "folk i båt"

Hva legger du i begrepet JanS? Båtbølle, fersking amatør eller noe annet?

 

Syvert har antagelig fattet pointet og innsett at han som fremste talsmann for et stort båtforbund ikke kan omdøpe begrepet båtbøller til "folk i båt" bare for å unngå å såre bøllenes følelser. Spesielt siden omdøpingen medfører babelsk forvirring og at mange ikke fatter hva han prater om. Det må være mulig å kalle en spade for en spade selv om bøllene finner det aldri så sårende. Han skulle bare fortsatt å bruke ordet båtbølle slik som før. Det gikk det jo an å skjønne uten store problemer for resten av befolkningen. Alle vet hva en bølle er uansett om han sitter bak rattet i en båt, en bil, bak et skrivebord, i en offentlig etat, eller noe helt annet.

 

Så igjen JanS? Jeg synes denne diskusjonen har vært veldig nyttig. Spesielt for Syvert vil jeg tro. Det burde ringe en bjelle som signalerer at man må bruke ord folk flest skjønner meningen av.

 

Og hvis du skulle ha problemer med å kunne svare på hva du legger i begrepet "folk i båt", beviser det enda tydeligere hvor greit det er med en avklaring.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bruker ikke denne kategorien på mennesker du møter?

Den skjønte jeg ikke Astor.

 

 

Var egentlig passe tjukk i hue når jeg hengte meg på denne tråden. Den fører jo ingen steds henn. Går i kjelleren og begynner å pusse på en teakstol som skal på akterdekket. Den gir meg mer glede og mening.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus!

Ja hm--hva jeg legger i begrepet "folk i båt" ? Såvidt jeg husker har jeg brukt uttrykket en gang her inne, for flere år siden, og da mente jeg vel noe slikt som "fersking". ( Finner ikke igjen innlegget) Men tråden her har vel bare vist at alle legger det de vil i begrepet, kanskje etter situasjon og omstendigheter? Rimelig nok, så langt jeg kjenner til er det vel aldri egentlig definert.

Enig med deg at en spade bør kunne kalles en spade. Og Syvert må gjerne hauke litt fra ruffen sin, de som føler seg truffet har vel bare godt av det.

Postet vel i tråden mest for å gi Syvert en støtte, skjønner ikke hvorfor han skulle provoseres her. Og jeg finner det nyttig å se innleggene hans om dette og hint, og om hva som rører seg i forbundet.

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Postet vel i tråden mest for å gi Syvert en støtte, skjønner ikke hvorfor han skulle provoseres her.

Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor han LAR seg provosere. :confused:

 

Når det ender i slike utrykk som "usedvanlig nedrig, frekk og provosernde kverulant", da føler ihvertfall jeg at medlemskapet i KNBF blir mindre verdt.

 

Generalsekretæren i KNBF burde holde seg for god til slikt når han - som her på Båtplassen - faktisk fronter KNBF's saker.

Link to post
Share on other sites

Jammen er det godt at våren snart er her. Makan til idioti som i denne tråden er det heldigvis langt mellom. Så Worse får se til å bli mer produktiv i ÅF! :lol:

 

Hvis det er vanskelig å få grep om hva det ligger i begrepene båtfolk og folk i båt, så er det kanskje ikke meningen at man skal ha grepet om det??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er så enig med SW!

 

Hvem har sagt at dette er "begreper"? Hva skal til for å kalle noe for et begrep?

 

Jeg hadde faktisk tilgode å høre dette "begrepet" folk i båt ....før trådstarter skriver dette og kaller det for begrep.

 

Det kan vel ikke bygge på noe annet enn å putte folk i båser, eller kategorisere båtfolket?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nimbuster - nå har jeg lest igjennom tråden i all hast og ser at det nok er riktig som du påpeker at jeg i et innlegg beklageligvis har begått den store feil å bruke ordet "begrep", men hvis du sjekker nøye så tror jeg du vil finne at jeg med unntak av dette ene innlegget har brukt ord som "betegnelse" og "uttrykk" og de samme ordene er brukt av de fleste andre her så håper det er greit?

 

Og forøvrig så er det generalskretæren i KNBF som har kommet med definisjonen av "folk i båt" og da formodentlig i motsetning til hva som menes med "båtfolk", og da har man vel på et vis foretatt en slags kategorisering eller puttet folk i bås utvelgelse? Et søk i forumet på "båtfolk" vil vise svært mange innlegg og av de fleste av de som har ytret seg i denne tråden, en del av disse innleggene sier sitt - let, les og gjør deg dine egne tanker!

 

Forøvrig viser denne tråden med all mulig tydelighet at ingen synes å være enige om hva som ligger i/legges i disse uttrykkene, ikke er villig til (i stand til?)å si hva man selv legger i disse sågar, og da er det vel kanskje på tide å slutte å bruke disse eller skal man/en fortsette å bruke disse, men uten å vite/mene noe om hva man mener med bruken av ordene?

 

Forøvrig helt enig med Skipper Worse at det i denne tråden er en hel masse idioti og det skyldes, etter mitt syn, at ordene og bruken av disse er tåpelig og meningsløst, og det var vel på sett og vis også min hyptose da jeg startet tråden, en hypotese som jeg anser som bekreftet!

 

Ha en fortsatt fin aften!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...