Jump to content

"Folk i båt" eller "båtfolk"?


Mouche

Recommended Posts

Jeg synes påny at Mouche har en fin tråd.

For noen år siden, eller kanskje det var for et halvt år siden, så mente jeg at jeg var "båtfolk".

Nå har jeg tenkt meg litt mer om og tror at det er riktigere å kalle meg "folk i båt".

Det hender at jeg gjør så mye rart på lange seilaser når jeg blir våt, trett, sulten og sliten at jeg utvilsomt må karakteriseres som "folk i båt".

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ”båtfolk” er en selvoppnevnt tittel som av og til ikke er sammenfallende med andres dom av den "selvoppnentes" ferdigheter som båtfører.

 

Det sikreste er nok at alle utnevner seg selv til ”folk i båt”, så får man heller akseptere å bli skrytt av når man oppfører seg bra på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Dette med stigmatisering og båssetting blir så forbannet vanskelig når alle hopper omkring mellom båsene etter eget forgodtbefinnende.

Hvorledes skulle det gå i havnene i det ganske land om dette brer om seg til også å gjelde båsene der :boxing:

 

Nei her må "folk i båt" og "båtfolk" bli ved sin lest, nei, båt må det vel bli.

 

Når Roaldbj blir "folk i båt" da kunne man jo like gjerne si at (-- reference to evil site removed --) er folk.

 

Nei, dette går jo ikke!!

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ofte slik at det er lettere å ha høye tanker om seg selv enn om andre. Den egentlige forskjellen er kanskje ikke tankene, men at noen klarer å holde tankene for seg selv?

 

Det blir omtrent som når noen insinuerer at CB er på grensen med blondinene sine, mens man i realiteten ikke kan skjønne hvor grensen er hvis man aldri har hatt en blondine selv. Det er med andre ord ikke alle som vet hva CB snakker om.

Det er mye lettere for hundene, for de skjønner alle hvorfor de lukter hverandre i baken, for de har alle prøvd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Roaldbj - Jeg har jobbet til sjøs i 30 år, de siste 19 som skipper, og har hatt fritidsbåt vel så lenge. Til deg vil jeg si at jeg også anser meg som folk i båt, for å være ærlig så lærer jeg stadig vekk noe nytt av gamle gubber i snekker, unge seilere i fancy båter eller av kjente og ukjente her inne på BP.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Heisan både båtfolk og folk i båt :seeya:

Siden en uttalelse fra meg er opphavet til denne tråden, må jeg innrømme at jeg først ble fly forbanna da jeg leste enkelte innlegg i tråden. Deretter ble jeg sur og vonbroten, men etter nærmere ettertanke takker jeg for både salt, pepper og ikke minst for påminnelsen om at man skal være forsiktig med å slenge med leppa, spesielt når det gjelder betegnelser (metaforer) som krever en bruksanvisning. Når også bruksanvisningen fører til at man kommer ut å kjøre, kan det bære helt galt avsted. Jeg ber derfor om uforbeholden unnskyldning til alle som føler seg truffet på en eller annen måte. På den annen side ber jeg om en smule forståelse for at det ikke alltid er så lett å velge de riktige ordene når en journalist eller en radio/TV-reporter krever en uttalelse på sparket, og da helst med en spissformulering eller en kraftsalve. Jeg skulle jo gjerne ha sendt utalelsene ut på "høring" her på BP først, men det er dessverre ikke mulig. Da må jeg heller finne meg i at alle glødehodene tenner, og spesielt de her inne som lader opp kanonene bare de ser KNBF eller navnet mitt i et innlegg.

Avdøde stortingsrepresentant Hanna Kvannmo sa en gang at livet er for kort til at man ikke må prioritere det man vil irritere seg over. Kanskje noe å tenke på for noen og enhver?

En ting er i alle fall bombesikkert: Både folk i båt og båtfolk (du må ikke en gang ha båt) er velkommen som medlemmer i KNBF for å si sin mening om både forbundet, hvordan det drives og om forbundet hadde vært best tjent med å kvitte seg med en flåkjefta generalsekretær.

Hilsen Syvert :wflag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det er viktig for et forbund å ha en leder som har mot og mening og tør å stå for det.

 

Stå på du Syvert. Jeg pratet med deg ang. en sak fo omlag 10 år siden og mer trivelig kar å prate med er det skjelden man møter.

 

( Selv er jeg påståelig og gir meg ikke før den motsatte sannhet er bevist, jamfør min diskusjon med SW, ifm det nye kjøpsdirektivet fra eu. Sikkert mange her på forumet som synes jeg er en tulling som tør å motsi en av forumets avatarèr, :smiley: )

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden en uttalelse fra meg er opphavet til denne tråden, ...

 

Som trådstarter føler jeg meg meningsberettiget hva angår den påstanden. :wink:

 

Nei, din uttalelse er ikke opphavet til denne tråden, men din definisjon av "folk i båt" minnet meg om alle de innleggene hvor "båtfolk" og "folk i båt" har vært brukt i hytt og pine på diverse tråder, men uten at i allefall jeg har fått noe klart inntrykk av hva som menes (av den enkelte) når disse uttrykkene brukes. Denne tråden har i så måte vært svært oppklarende :eek: da den enkeltes mening hva angår dette uttrykket spriker som de berømmelige staurene til tidligere statsminister Per Borten, så jeg er like dum som før!

 

 

En ting er i alle fall bombesikkert: Både folk i båt og båtfolk (du må ikke en gang ha båt) er velkommen som medlemmer i KNBF for å si sin mening om både forbundet, hvordan det drives og om forbundet hadde vært best tjent med å kvitte seg med en flåkjefta generalsekretær.

Hilsen Syvert :wflag:

 

Interessant at du ønsker deg medlemmer som; Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende.

 

Det skal du i allefall, du stiller ikke store krav til dine medlemmer! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ingen mening om båtfolk eller folk i båt. Dette er helt uint for meg.

 

Men det jeg synes er mer int. er hva som skal til for å få "båteiere" eller "førere av båt" til å oppføre seg/vise hensyn/ heve egen kompetanse. Motorbåter går fortere enn før, seilbåter seiler fortere enn før. Flere større båter enn før. Alt dette gjør att vi alle må følge med i tiden og ta lærdom.

 

Men dette er er vel OT :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

....En ting er i alle fall bombesikkert: Både folk i båt og båtfolk (du må ikke en gang ha båt) er velkommen som medlemmer i KNBF for å si sin mening om både forbundet, hvordan det drives og om forbundet hadde vært best tjent med å kvitte seg med en flåkjefta generalsekretær.....
Jeg har alltid oppfattet at dette har vært ditt grunnleggende synspunkt - jeg må få bestilt lua, den med glans på skyggen. Som gammal gubbe (løper halvmaraton) må jeg vel forplikte meg til slik lue? Er fremdeles medlem av KNBF.
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe forhold til hverken utrykket "båtfolk" eller "folk i båt". Selv anser jeg meg for å være båtvant etter å ha vært med på vannet siden jeg var en neve stor. Men utlært - aldri i verden. Gjør jeg mange feil - ja, det hender jeg beregner feil, men erfaring kommer da godt med. Synes jeg baugpropell er for pyser? - absolutt ikke. Kjekt hjelpemiddel som bør benyttes dersom man har det. Tar jeg i mot lærdom fra andre? - Med stor glede.

Deler jeg min kunnskap? - Selvfølgelig, dersom noen vil høre på. Er de fleste mennesker hyggelige? -JA

Hva er det man krangler om??

 

Noen få personer som kun tar hensyn til seg og sitt, og ingenting annet, finnes her i verden. Disse er de samme om de sitter i bil, båt, fly eller foran en datamaskin.

Jeg synes de aller fleste oppfører seg bra på vannet, enten de er nybegynnere eller ikke. Er man hyggelig selv er stort sett andre det tilbake.

Så får folk kalle seg "båtfolk" eller "folk i båt" så mye de vil for meg.

Link to post
Share on other sites

Om man moter folk i baat eller baatfolk saa vil man fort oppdage at det finnes gode og daarlige sider i begge leire. Jeg leter ikke etter merkelapper for aa sette paa mine baatvenner. Vi har sjñen felles og gleder oss over det.

Om folk rundt meg vil sette en merkelapp paa oss i Astor er helt greit. Vi storkoser oss paa sjoen, hele aaret.

 

 

Hilsen Astor i sydelige stroek.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At der er berettigelse for uttrykkene "Båtfolk" og "Folk i båt" er jeg helt sikker på. Hvor grensene går er nok ikke alltid like enkelt å fastslå... Det hele handler en del om å ha en litt ydmyk tilnærming til båtlivet. Å komme brautende som en verdensmester når erfaringsnivået er tilnærmet null blir absolutt feil uansett om en er i båt eller i andre sammenhenger.

 

Noen få personer som kun tar hensyn til seg og sitt, og ingenting annet, finnes her i verden. Disse er de samme om de sitter i bil, båt, fly eller foran en datamaskin.
... bare at når disse er på sjøen kalles de "Folk i båt" :lol:

 

Jeg synes de aller fleste oppfører seg bra på vannet, enten de er nybegynnere eller ikke. Er man hyggelig selv er stort sett andre det tilbake.
Helt enig, stort sett oppfører folk seg greit på sjøen men unntakene finnes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

At der er berettigelse for uttrykkene "Båtfolk" og "Folk i båt" er jeg helt sikker på. Hvor grensene går er nok ikke alltid like enkelt å fastslå... Det hele handler en del om å ha en litt ydmyk tilnærming til båtlivet. Å komme brautende som en verdensmester når erfaringsnivået er tilnærmet null blir absolutt feil uansett om en er i båt eller i andre sammenhenger.

Enig med SveinHa. Jeg tror imidlertid at problemet med uvettig adferd på sjøen er større i Oslofjorden og på Sørlandet enn ellers i landet. Jeg vurder faktisk å montere et videokamera i akterkant av hardtop'en for å oppdage svære halvplanere som kommer "close bravo" i rom sjø og som snur opp ned på alt løsøre om bord fordi jeg ikke får en sjans til å møte hekksjøen med baugen. Ofte hilser og vinker de når de passerer! Dette forteller meg at dette gjør de ikke på pur f..., men rett og slett fordi de ikke vet bedre. :headbang:

Hilsen Syvert :eek:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg tror imidlertid at problemet med uvettig adferd på sjøen er større i Oslofjorden og på Sørlandet enn ellers i landet. Dette forteller meg at dette gjør de ikke på pur f..., men rett og slett fordi de ikke vet bedre. :headbang:

Hilsen Syvert :eek:

 

 

Nå er vi nok på sporet av en sannhet. :yesnod:

Hva med å innføre særskilt krav til førere av fritidsbåter i denne landsdel?

Vestlendinger,Trøndere, Nordlendiger er nok langt mer modne og hensynsfulle enn disse bortskjemte jappegutta. :eek:

Man bør også forby høy sigarføring oppe på flybridge da dette kan medføre problemer med utsikten ned til de mindre fartøy. :smash:

 

Fra spøk til alvor så er nok det å ferdes i de farvann jeg er noe helt annet enn lengre sør. Tettheten mellom båtene er vel ikke i nærheten av hva den er hos Dere.

Link to post
Share on other sites

... svære halvplanere som kommer "close bravo" i rom sjø og som snur opp ned på alt løsøre om bord fordi jeg ikke får en sjans til å møte hekksjøen med baugen. Ofte hilser og vinker de når de passerer! Dette forteller meg at dette gjør de ikke på pur f..., men rett og slett fordi de ikke vet bedre.

Interessant. Vi har gjentatte ganger hatt diskusjon om disse og andre situasjoner. Er disse førerne bøller fordi de ikke vet bedre, eller gjør de dette fordi de rett og slett er bøller?

 

La oss anta at du har rett. De vet ikke bedre. Er det sannsynlig? Vel, i så fall burde disse folkene i båt kjapt lære seg hvordan dette påvirker andre båter. Det lærer de av hevede knyttnever, skrik og klare beskjeder fra den som utsettes. Samtidig lærer de det når de blir utsatt for det samme. Spørsmålet man da kan stille seg er: Tar det mer enn en halv dag på sjøen for å fatte pointet for selv den mest tungnemme av disse ufrivillige bøllene?

 

Eller kan det være slik at hekksjøgeneralen er omtrent like mye eller lite oppegående som alle andre og vet nøyaktig hva de gjør, de bare velger å ikke bry seg om konsekvensene av at de velger å gjøre som de selv vil. Og det velger en bølle alltid.

 

Kanskje båtfolket her kan tenke tilbake til da de som fersk båteier fikk en av disse sjøens brøyteploger og hvor lang tid det gikk før man skjønte dette med hekkbølger? Dummere eller smartere enn gjennomsnittet? En halv dag eller en hel sesong uten å fatte pointet?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La oss anta at du har rett. De vet ikke bedre. Er det sannsynlig? Vel, i så fall burde de kjapt lære seg hvordan dette påvirker andre båter. De lærer av hevede knyttnever, skrik og klare beskjeder fra den som utsettes. Samtidig lærer de det når de blir utsatt for det samme. Spørsmålet man da kan stille seg er: Tar det mer enn en halv dag på sjøen for å fatte pointet for selv den mest tungnemme av disse ufrivillige bøllene?

 

Tankegangen din er som vanlig håpløs Lotus. Det er hverken du eller jeg eller andre som skal lære folk adferd på sjøen med knyttende never , skrik eller å gjengjeldende hekkbølgeaksjoner . Vi bør ikke møte nye båtfolk på dennne måten ?

 

Båtførerbevis er svaret Lotus.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare spør jeg, Havgapet. Svaret er det dere som kommer med og du har kommet med ditt svar. La oss se hva andre mener.

Og bare slik at andre ikke skal misforstå like mye som deg: Spørsmålet var egentlig bare hvor lang tid det tar før en slik ufrivillig bølle skjønner at han er en bølle.

 

For skjønner de det rimelig kjapt, er det faktisk ikke mange som er bøller av ren uvitenhet.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...