Jump to content

"Folk i båt" eller "båtfolk"?


Mouche

Recommended Posts

Eller hva med en tur i båten :sailing:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var egentlig passe tjukk i hue når jeg hengte meg på denne tråden. Den fører jo ingen steds henn. Går i kjelleren og begynner å pusse på en teakstol som skal på akterdekket. Den gir meg mer glede og mening.

 

 

Det noen her som gnåler og tyter på sitt og aldri blir ferdig... ta heller en tur på byen, vask bilen, prat med dama eller spill på slurpa

 

 

Eller hva med en tur i båten :sailing:

 

Båtfolk som ikke vil delta i tråden trenger vel ikke informere alle andre om det........når endelig tråden begynte å få litt temperatur og underholdningsverdi....

rett og slett et heftig "folk i båt"-opprør.......

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masse kjekt har kommet ut av denne tråden. Det aller viktigste er at talsmannen for Norges største båtorganisasjon antagelig vil gå fra å kalle bøllene for "folk i båt" til å bruke ordet han brukte før. Det var ordet bølle. Ordet bølle er nemlig en glimrende beskrivelse for å karakterisere en bølle :wink:

 

DE som har brukt ordet "folk i båt" og ment nybegynner eller amatør" har skjønt at mange andre legger noe helt annet i ordet. Kanskje de også heller skriver nybegynner når de mener nybegynner? Litt synd hvis de mener nybegynner og andre oppfatter det som om de mener bøller.

 

DE som ikke orker å lese strengen, har vist at de leser villig vekk likevel. Tydeligvis er dette interessant. Interessant nok til å kommentere hvor uinteressant det er i alle fall.

 

DE som deltar i diskusjonen gjør det nok fordi man faktisk er på et diskusjonsforum. Noen ser ut til å ha glemt dette enkle faktum.

 

Så enden på visa? Flere skjønner hva som menes når man bruker ord og uttrykk. I tillegg skjønner flere at det er fornuftig å bruke ord og uttrykk andre faktisk skjønner.

 

Noen som skjønner hvor bra det er? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Folk i båter etter min oppfattning alle som oppholder seg i båt.Verre er ikke dette for meg :lol: Når jeg tar meg en tur med båten,så er jeg,de som er med meg,og alle jeg ser rundt meg "folk i båt".Båtfolk er de som har båt og båtliv som en stor hobby,lidenskap,innteresse :yesnod:

Blant diise 2 benevnelser har man selvsagt alle typer menesker: "Bøller,som aldrig tar hensyn til andre og sine omgivelser,lar egoismen råde.

De er ganske enkelt mennesker med dårlig oppdragelse,hvor ordet båt ikke bør nevnes i den sammenheng.Og disse er det ettermin oppfattning litt for mange av. :sweat:

Videre harvi de som ,nok engang etter min oppfattning,kjøper seg altfor stor båt(spesiellt med store motorer) i forhold til kunnskap/erfaring.Jeg kjenner til personer som aldrig harhatt/drevet med båtliv før,og som går direkte på båter(seilbåt/motorbåt) fra 42 fot+ :nonod:

Dette er "risikosport",og får ofte litt ubehagelige opplevelser for omgivelsene.Det er da man bør være litt ydmyke,og selv skjønne at man eri lære/erfaringsfasen(kanskje starte med eks.24-28 fot et par sesonger ørst? :rolleyes: )Den verste kategorien er de som bare leier seg båt hver ferie,uten å "erfare/innteresere" seg for båt/båtliv ellers.Men for all del,de fleste takler dette nogenlunde og blir selvsagt mer erfarene pr.sesong.

Og sist men ikke minst,alle,absolutt alle som ønsker å drive med båtliv ogferdes på sjøen,MÅ :smash: bli flinkere til å hjelpe hverandre,f.eks når man skal fortøye.Gå på land,stå å ta imot,så blir det lettere "å bli fort flinke " for de som er nye/ferske båteiere også.Sitt ikke stille i egen båt når vi ser noen kommer for å legge til.Både i egen og andres innteresse. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og vettuge innlegg som jeg har lært veldig mye av. Først og fremst at man skal være forsiktig med å bruke betegnelser på folk som krever bruksanvisning. Denne tråden har derfor lært meg at jeg skal slutte å bruke betegnelsen "folk i båt". På den annen side ber jeg om forståelse for at jeg har et problem når media konfronterer meg med "båtfolks" uvetting adferd på sjøen (og det er en av favorittagurkene i media om sommeren) hvor jeg må fortelle reporterne at dette ikke dreier seg om "båtfolk", men om en liten gruppe "verstinger" som mangler de mest elementære kunnskaper om lover og regler på sjøen og som oppfatter begrepet "godt sjømannskap" som et fremmedord. Denne gruppen er ikke så mange i antall, men du verden så mye de gjør ut av seg, både i media og overfor andre sjøfarende! Derfor oppsto betegnelsen "folk i båt".

Hilsen Syvert :sailing:

 

 

Hvorfor bruker noen et uttrykk som krever forklaring hver gang det brukes for at folk skal skjønne hva som menes denne gangen?

Hei Lotus og resten av bønsjen :seeya:

Som det fremgår av ovenstående innlegg tidligere i tråden, er jeg enig i det Lotus skriver i hans siste innlegg.

Hilsen Syvert :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Syvert

 

Det var godt å se at du ikke har gitt opp båtplassen likevel.

 

I og med at dette er ett diskusjonsforum vil det alltid være slik noen opplever at det er personen som blir tatt, ikke saken.

Den som anklages for det opplever det gjerne motsatt.

 

Når Sydvesten så godt forstår at du trekker deg fra båtplassen pga. det du opplever som ufine angrep fra Mouche blir det ett sjarmerende paradoks.

 

Synes absolutt at du skal fortsette å poste/diskutere på båtplassen.

Det vil være til nytte både for båtplassen og KNBF.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Johannes.

 

Og jeg vil gå enda lengre: Jeg synes at du ikke gjør jobben din, Syvert, dersom du ikke fortsetter å bruke denne arenaen til å informere om dine og KNBF's gjøren, laden og syn på båtrelaterte forhold.

 

Så min tilbakemelding til deg (jeg er ikke et medlem hos dere) er: Hold stø kurs!

 

Og med det mener jeg at du også gjerne må (les: bør) bruke spissformuleringer som "folk i båt", når du ønsker å sette søkelyset på mangel på "sjømannskap" hos enkelte båtfolk. 

Så jeg er ikke enig med deg, når du (på bakgrunn av reaksjonene her) har bestemt deg for å ikke bruke slike retoriske poeng i framtiden, fordi "de krever bruksanvisning".

 

 

Jeg oppfattet også Mouche's formuleringer som uppercut-lignende. Men det synes jeg du skal tåle. Ha fokuset på budskapet ditt. Og ikke boycott baatplassen!

 

(Og slutt gjerne med den viftingen med det hvite flagget. Ingen grunn til det!)

Link to post
Share on other sites

Folk i båter etter min oppfattning alle som oppholder seg i båt.Verre er ikke dette for meg :lol: Når jeg tar meg en tur med båten,så er jeg,de som er med meg,og alle jeg ser rundt meg "folk i båt".Båtfolk er de som har båt og båtliv som en stor hobby,lidenskap,innteresse :yesnod:

bli fort flinke " for de som er nye/ferske båteiere også.Sitt ikke stille i egen båt når vi ser noen kommer for å legge til.Både i egen og andres innteresse. :cheers:

mvh

fem@il

 

Kunne ikke sagt det bedre selv !!

Båtfolk..er etter min mening personer som har et lidenskapelig forhold til båt , og som gjerne benytter denne mesteparten av året, vinter,vår sommer og høst , eller stikker innom båten opptil flere ganger i uka med eller uten kamera etc...

Resten av oss, vil etter min ydmyke mening være "folk i båt" enten vi liker betegnelsen eller ikke....vi trives ombord sammen med andre "folk" eller alene.

Som et slående eksempel har vi Tine IV som nettopp har kjøpt seg ny båt. Han fikk nærmest abstinens av 3 grad da han var uten båt i en 2 ukers periode.....et slående eksempel på "båtfolk" slik jeg oppfatter denne betegnelsen. Kunne sikkert ha nevnt mange andre "båtfolk" men nøyer meg med Astor, Roaldbj,Lars H m.m ....+++++

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at dette er noen diskusjon. Syvert mener at noen oppfører seg dårlig på sjøen og kaller disse "folk i båt" noe som er en svært forsiktig betegnelse, og han har også forklart hvem dette gjelder. Nå mener jeg at båtfolk jevnt over er både hyggelige og fornuftige mennesker, men det er noen, få tror jeg, som jeg vil kalle "idioter i båt". Du kan også finne slike peroner i bil "idioter i bil". Om en finner disse til hest vet jeg ikke - mulig i OL?

Dersom en ikke selv mener å ikke høre til denne kategorien, da er det vel liten grunn til å omdefinere Syverts forsiktige begrep "folk i båt". :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skjønner du ikke at dette er noen diskusjon, pettersand?

En diskusjon er det absolutt, men er det noe å diskutere?

Selvfølgelig er det noe å diskutere.

 

Dersom en ikke selv mener å ikke høre til denne kategorien, da er det vel liten grunn til å omdefinere Syverts forsiktige begrep "folk i båt".

Der har du misforstått. Vi diskuterer ikke dette fordi vi mener å tilhøre den ene eller andre kategorien, vi diskuterer det fordi vi ikke skjønner hva Syvert og du mener når dere sier "folk i båt". Syvert skjønner absolutt poenget og ser at formuleringen "folk i båt" kan være uheldig. Dette fordi det er minst 3 oppfatninger av folk i båt.

 

Noen oppfatter folk i båt som folk som er i en båt.

Andre oppfatter folk i båt som de som er ferskingene på sjøen.

Dessverre hadde begge disse gruppe ikke fattet poenget med hva det var de burde oppfatte, fordi det man egentlig mente var båtbøllene.

 

I stedet for å såre bøllenes følelser ved å kalle dem bøller, kalte man dem folk i båt. Bøllene skjønte nå plutselig ikke at det var dem som ble omtalt, men at man bare snakket om noen folk i båt, muligens noen som ikke var veldig flinke. Da kunne det jo slett ikke være bøllene.

 

Skjønner du sammenhengen nå?

 

Kaller jeg deg sermil er det jo greit å vite om det er en hedersbetegnelse eller noe nedsettende?

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at dette er noen diskusjon. Syvert mener at noen oppfører seg dårlig på sjøen og kaller disse "folk i båt" noe som er en svært forsiktig betegnelse, og han har også forklart hvem dette gjelder. Nå mener jeg at båtfolk jevnt over er både hyggelige og fornuftige mennesker, men det er noen, få tror jeg, som jeg vil kalle "idioter i båt". Du kan også finne slike peroner i bil "idioter i bil". Om en finner disse til hest vet jeg ikke - mulig i OL?

Dersom en ikke selv mener å ikke høre til denne kategorien, da er det vel liten grunn til å omdefinere Syverts forsiktige begrep "folk i båt". :sailing:

 

La oss kalle en spade for en spade. Det finnes idioter i båt også, som pettersand skriver. Resten er båtfolk. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men hvem vil påstå at "båtfolk" aldri kan komme til å opptre "bøllete"? Ihverfall at de kan bli oppfattet slik av andre? Er de da plutselig ikke båtfolk lenger selvom de lever og ånder for båtlivet?

Derfor: La oss holde fast ved betegnelsen "båtbøller"-----de kan finnes i begge kategorier. desverre. :discuss:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

La oss kalle en spade for en spade. Det finnes idioter i båt også, som pettersand skriver. Resten er båtfolk. :wink:

 

Var det ikke du som nevnte uttrykket "båtmann" Astor? Jeg synes det uttrykket er bra og har en positiv klang, i allefall hos/for meg. Og så kan vi kalle en bølle for en bølle, en idiot for en idiot (selv om det ordet brukes på en helt annen måte enn den opprinnelige!), en uerfaren for uerfaren, en nybegynner for en nybegynner osv og vips så er alle problemer løst og alle vet hva man faktisk mener?

 

Jeg synes i allefall det blir litt for dumt når man i "hytt og pine" skal bruke et uttrykk som ingen synes å være enige om hva man egentlig mener med, noe denne tråden til fulle har vist med all tydelighet, og dermed har den også vist sin berettigelse selv om det også på det punktet er betydelig uenighet her på forumet! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var det ikke du som nevnte uttrykket "båtmann" Astor? Jeg synes det uttrykket er bra og har en positiv klang, i allefall hos/for meg. Og så kan vi kalle en bølle for en bølle, en idiot for en idiot (selv om det ordet brukes på en helt annen måte enn den opprinnelige!), en uerfaren for uerfaren, en nybegynner for en nybegynner osv og vips så er alle problemer løst og alle vet hva man faktisk mener?

Jeg synes i allefall det blir litt for dumt når man i "hytt og pine" skal bruke et uttrykk som ingen synes å være enige om hva man egentlig mener med, noe denne tråden til fulle har vist med all tydelighet, og dermed har den også vist sin berettigelse selv om det også på det punktet er betydelig uenighet her på forumet! :rolleyes:

 

Høres bra ut. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser ut som de fleste, bortesett fra Lotus (i flertall = vi) er enige og skjønner hva som menes. "Båtbølle" er greit for meg. Bruker en begrepet "skogsmatros" tenker jeg på noen som er uerfaren og vil heller bruke begrepet "uerfaren" eller "nybegynner" i båtliv, noen som vi skal ønske velkommen og stelle godt med.

Hilsen en "sermil" tidligere skogsmatros :flag:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

123 innlegg om dette tema illustrerer lite annet enn i hvilken nesten ekstrem grad det går an å diskutere oppad stolper og nedad vegger om ord hvis betydning deet er rimelig liten dissens om. Det er pinadø ikke rart at det gar til hel**** med kongeriket når "folk" er opptatt av å gnåle og tyte seg imellom mht. hva de skal legge i en populærbetegnelse på "andre". E det vanskelig å forstå at "folk i båt" er en alminnelig nedsettende betegnelse på amatører, tullinger, apeatter, bøller og kødder i båt som ennå ikke har lært seg livet på sjøen godt nok til å tas inn i det gode selskap og kalles "båtfolk"? M.a.o. "kalver" i motsetning til "kyr" om man vil. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er tydeligvis veldig vanskelig å forstå, SW. En del mener at "folk i båt" er amatørene eller de ferske, mens andre mener det er bøllene. I jussens verden betyr slike ting veldig mye, gjør det ikke?

 

Hvis jeg kaller nabofamilien for folk i båt og mener med det at de er noen amatører, ville sikkert nabofamilien blitt sur hvis andre trodde jeg mente bøller og fortalte nabofamilien at jeg hadde kalt dem for bøller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...