Jump to content

"Folk i båt" eller "båtfolk"?


Mouche

Recommended Posts

Om man moter folk i baat eller baatfolk saa vil .............

 

Men hva er, etter ditt syn, forskjellen på de to gruppene "folk i båt" ogh "båtfolk" siden du tilsynelatende mener det finnes sånne "grupperinger"? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i båt". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende.

 

Dette er sitatet fra Syvert gjengitt i første innlegg idenne tråden. Folk i båt er de vi kaller bøllene, men båtfolk er alle de folkene i båt som ikke er bøller.

 

Hvis vi legger den definisjonen til grunn: Hva da med den neste av Syverts oppfatninger om at bøllene egentlig ikke vet bedre? Betyr det at i det øyeblikket de skjønner og slutter å være ufrivillige bøller så kan vi kalle dem båtfolk?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tankegangen din er som vanlig håpløs Lotus. Det er hverken du eller jeg eller andre som skal lære folk adferd på sjøen med knyttende never , skrik eller å gjengjeldende hekkbølgeaksjoner . Vi bør ikke møte nye båtfolk på dennne måten ?

 

Båtførerbevis er svaret Lotus.

 

En dag i sommer var jeg ute med båten, som vanlig i 6-7 knop. Langt foran meg så jeg en kajakkpadler, jeg satte ned farten og styrte båten slik at jeg hadde god avstand til ham-----trodde jeg. Men hans rop om at jeg var "for nær" fikk meg til å sette farten helt ned, og se meg tilbake. Det var riktignok noen små hekkbølger bak meg som han måtte takle, noe han klarte helt fint.

Men jeg lærte at jeg må ha enda bedre avstand til f. eks. padlere, fordi han hevet armen og ropte. Og takk for det!

6-7 knop på en deplasementbåt lager ikke store bølger, men alt er relativt. For kajakk er de store nok. Og bølgene fra "brøyteploger" er plagsomme også for min båt om de kommer for nær. Dette kan læres, om man er interessert. Og da er man kanskje "båtfolk"? :sailing::cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Sjølv om denne sitt langt inne, så må eg faktisk innrømme at det finnes "folk i båt" her på Sunnmøre også. Låg uttafor et bunkringsanlegg og venta på tur. Når han som fyllte var ferdig å fylle, kasta han loss, "småmatrosane" hoppa ombord, og skipper'n ga full gass ut frå brygga. Stakkars dei som låg i snekka forran han og fyllte...

 

Dei måtte halde godt tak i båten for at den ikkje skulle dunke inn i brygga. Veldig provoserande oppførsel av den lille daycruiser-skippern!

Link to post
Share on other sites

Det er vel en vesentlig forskjell på " Folk i båt " og det som en kansje kan kalle " Svin i båt " Føreste kategorien her er jo trods alt folk og som kansje ikke har den helt store erfaringen. Disse kommer sansynligvis etterhvert til å bli " Båtfolk " Eller det jeg forstår man her mener er båtvante folk. "Svin i båt" er det derimot mindre håp for. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Det er gledelig å lese i tråd etter tråd at ingen av de (hvor mange?) tusen medlemmene her på BP har plaget folk i uthavn, har lagd for store hekkbølger,fortøyer for stramt eller for slakt, har for stor båt eller for liten båt, har brutt sjøveisregler etc etc.. men at dette gjelder kun andre. Vi er såpass mange medlemmer her nå vel at de andre idiotene som gjør alle disse dumme tingene er så få at problemet nærmest er eliminert :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Med henvisning til innlegget fra Kingsea:

Jeg har både lagd mange og svære hekkbølger som har plaget andre båteiere (har hatt både Scand Baltic og Scand Atlantic),

og jeg har brutt flere av sjøveisreglene,

og nå er sikkert båten vår for stor.

Forbedringspotensialet mitt er åpenbart stort.

Jeg forsøker ofte å tenke på hekkbølgene - og sliter med å dra gasspådraget tilbake.

Desverre synes jeg at dieselvannvarmeren bråker litt for mye - men dette får jeg ikke gjort så mye med.

I uthavn bruker jeg heller generatoren og strømoppvarming enn dieselvarmeren. Dieselvarmeren bråker faktisk atskillig mer enn generatoren ombord.

Det hjelper å bli minnet om sine synder.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en vesentlig forskjell på " Folk i båt " og det som en kansje kan kalle " Svin i båt " Føreste kategorien her er jo trods alt folk og som kansje ikke har den helt store erfaringen. Disse kommer sansynligvis etterhvert til å bli " Båtfolk " Eller det jeg forstår man her mener er båtvante folk. "Svin i båt" er det derimot mindre håp for. :discuss:

Heisan båtfolk og folk i båt :seeya:

Takk for mange gode og vettuge innlegg som jeg har lært veldig mye av. Først og fremst at man skal være forsiktig med å bruke betegnelser på folk som krever bruksanvisning. Denne tråden har derfor lært meg at jeg skal slutte å bruke betegnelsen "folk i båt". På den annen side ber jeg om forståelse for at jeg har et problem når media konfronterer meg med "båtfolks" uvetting adferd på sjøen (og det er en av favorittagurkene i media om sommeren) hvor jeg må fortelle reporterne at dette ikke dreier seg om "båtfolk", men om en liten gruppe "verstinger" som mangler de mest elementære kunnskaper om lover og regler på sjøen og som oppfatter begrepet "godt sjømannskap" som et fremmedord. Denne gruppen er ikke så mange i antall, men du verden så mye de gjør ut av seg, både i media og overfor andre sjøfarende! Derfor oppsto betegnelsen "folk i båt". Forslaget om "svin i båt" er jo et kreativt alternativ, men egner seg neppe på trykk. Jeg har tidligere brukt betegnelsen "båtbøller", men jeg fikk på kjeften for det også. Så det er ikke så lett å unngå å tråkke noen på tærne. Det gode spørsmålet blir da om jeg skal ta hensyn til det, eller om noen her på BP har et godt råd om hvilken betegnelse vi bør bruke på denne gruppen "verstinger" som dessverre blir stadig flere. I alle fall synes som om at det er flere her inne som deler den oppfatningen.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt betegnelsen "båtbøller", men jeg fikk på kjeften for det også. Så det er ikke så lett å unngå å tråkke noen på tærne. Det gode spørsmålet blir da om jeg skal ta hensyn til det, eller om noen her på BP har et godt råd om hvilken betegnelse vi bør bruke på denne gruppen "verstinger" som dessverre blir stadig flere. I alle fall synes som om at det er flere her inne som deler den oppfatningen.

Hilsen Syvert :sailing:

 

Vi trenger ikke flere tøffelhelter som unnvikende ikke får frem poenger men pjatter desto fortere og fortere for tekkes andre imbesiller :smash:

 

At du har vært en god båtmann og ikke lagt noe mellom, har nemlig vært din og desverre noen få styrke.

 

Støtt så på kursen din, Syvert. Hva du ville kalle disse idiotene vet du best selv. Folk-i-båt er vel det mest dannede likevel. :seeya:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kall en spade for en spade - er vist et uttrykk. Båtbøller er akseptabelt i mitt vokabular og der støtter jeg deg :smiley:.

 

Tja...vet ikke helt om bølle er det riktige begrepet heller.

En bølle er vel en som bevisst driter i andre og finner glede i å plage andre.

 

I den kategorien båtbrukere som diskuteres her er nok grunnen ofte uvitenhet, manglende forståelse og manglende innsyn i hva ders oppførsel påfører andre av diverse ubehageligheter.

Men en del gir nok blaffen også...ingen tvil om det.

Når det er sagt finns det så mange avarter av båteiere at det er vanskelig å finne begreper som dekker.

 

Likedan ser vi vel av og til at folk behersker båten perfekt underveis, men blir bråkete fyllesvin under land.

Er de da dårlige sjøfolk, eller hva ?

Link to post
Share on other sites

I veitrafikken bruker man jo "bilbøller" om folk som ikke bryr seg om trafikkregler og elementær oppførsel i trafikken, uten at noe reagerer på det. "Båtbøller" bør bli en like akseptert betegnelse på folk i båt som ikke bryr seg om sjøveisregler og elementær oppførsel på sjøen og i havn. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Heisan båtfolk og folk i båt :seeya:

 

Skjønner faktisk ikke problemet ditt; kan du ikke glemme ordet "båt" et øyeblikk og kalle de du har i tankene for "bøller", "dri***ekker" eller "folk som ikke vil respektere regelverket" eller "folk som driter i alle andre" for dette er jo den type ord du har vist du mener i din definisjon av begrepet "folk i båt"?

 

Lurer forsåvidt også litt på hvem du hilser til i din innledning for ingen her det jeg kan huske, eller har hørt om, passer inn i din definisjon av "folk i båt"? :confused:

 

Ellers så viser jo denne tråden at hva den enkelte mener om begrepene "båtfolk" eller "folk i båt" spriker som tidligere nevnt, som staurene til Per Borten, og da har kanskje tråden hatt sin "misjon" selv om enkelte ikke har sett poenget med tråden? Så ja, kall en spade for en spade, men gjør det på en måte slik at folk faktisk skjønner hva du/man legger i ordet/begrepet for introduksjonen av begrepet "folk i båt" har ikke vært særlig oppklarende eller opplysende noe denne tråden klart demonstrerer!

 

Og så kanskje vi kan slippe denne gruppen litt selvhøytidelige og pompøse gamle menn som har skrytt på seg "jeg representerer gruppen båtfolk, en ekte hedersmann til sjøs"- tittelen som, etter mitt syn, er rimelig patetisk!

 

Kall en spade for en spade - er vist et uttrykk. Båtbøller er akseptabelt i mitt vokabular og der støtter jeg deg :smiley:.

 

:yesnod:

 

I den kategorien båtbrukere som diskuteres her er nok grunnen ofte uvitenhet, manglende forståelse og manglende innsyn i hva ders oppførsel påfører andre av diverse ubehageligheter.

 

"syverts" definisjon av begrepet "folk i båt" finner du i trådstarters (mitt) første innlegg i tråden! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og så kanskje vi kan slippe denne gruppen litt selvhøytidelige og pompøse gamle menn som har skrytt på seg "jeg representerer gruppen båtfolk, en ekte hedersmann til sjøs"- tittelen som, etter mitt syn, er rimelig patetisk!

Hei Mouche :discuss:

Takk for denne "uppercut'en"! Jeg kan glede deg med at innlegg som dette gjør at det kommer til å bli veldig lenge til neste gang denne selvhøytidelige, pompøse, patetiske gamle blæregubben skal plage deg og dine likesinnede igjen her på Baatplassen. Når Baatplassen tillater innlegg med et slikt lavmål av argumentasjon, så velger jeg å bruke tiden på en bedre måte. Det er jo grenser for mye selvplaging man skal påføre seg selv i min alder!

Hilsen Syvert :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hehe, her var det visst folk som var hårsåre...

 

Korleis folk ser på seg sjølv i forhald til "båtfolk" og "folk i båt" har vore oppe til diskusjon før.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=b%E5tfolk

 

Så der plasserer faktisk 18,5% av Båtplassen sine medlemmer seg inn i "Folk i båt" kategorien.

Så er det virkeleg 1/5 av dei som ferdes på sjøen som plager folk? Eller er det "båtbøllene" som tidligere nemnt her?

 

Men trur Krisida Madni har eit godt poeng, med at addresaten ikkje veit kven "vi" snakker til.

 

Alt må lærast, manøvrering av båt, fortøying av båt, korleis behandle båt, og korleis oppføre seg på sjøen.

Noko kan komme gjennom teori, men masse må nok "desverre" komme gjennom praksis.

Kanskje eit lite "nybegynderkurs" hos forhandlerane hadde vore betre enn kva båtførerprøva er?

 

Syvert: Det er flott at dere vil arbeide for båtfolket i Noreg, men om du forlater stortinget i like stor fart såsant du treff på folk som er uenig med deg og har evnen til å sette ting på spissen, som du no forlater dette forumet; Så trur eg desverre at medlemstallet ditt kjem til å synke.

 

Regner med at du er interesert i å ha så mange medlemmer som mulig i KNBF, og hadde då kanskje arrangement retta mot dei ferskaste båtførerane vore ein god ide?

Gjerne med litt aktiviteter, problemstillinger, tips til ankringsplasser, osvosvosv?

 

Inkluder, ikkje ekskluder!

 

Husk på at dei fleste startar som "folk i båt" og nokon kjem derreter til å bli "båtfolk". Det er framtidige bidragsytera til foreninga di!

Link to post
Share on other sites

Så der plasserer faktisk 18,5% av Båtplassen sine medlemmer seg inn i "Folk i båt" kategorien.
Selv om de 18.5% har plassert seg selv i den kategorien vil jeg nok tro at de er litt mer "båtfolk" enn de selv mener og det er rett og slett fordi jeg mener at alle eller i alle fall langt over 90% av Båtplassens medlemmer er mer enn middels opptatt av båt og båtliv. Der er jo et veldig beskjedent antall selverklærte hytteeiere med skrivekløe her (hva nå de gjør i et båtforum?) men bare det at en engasjerer seg her er i seg selv positivt for holdningene til båt og båtliv.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Der er jo et veldig beskjedent antall selverklærte hytteeiere med skrivekløe her (hva nå de gjør i et båtforum?) men bare det at en engasjerer seg her er i seg selv positivt for holdningene til båt og båtliv.

En veldig stor andel av båteierne i Norge er vel strengt tatt hytteeiere. Selv om folk har små båter som brukes på dagtid, og sover i hytter kan de være "båtfolk"!

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei Mouche :discuss:

Takk for denne "uppercut'en"!

 

Nå har vel ikke jeg hverken navngitt deg eller noen andre eller på annet vist påpekt hvem jeg har i tankene så om du anser deg å være en av de så er det din egen vurdering og får således stå for din egen regning. Utgangspunktet for tråden, som jeg startet, var uttrykkene "båtfolk" og "folk i båt", uttrykk som har blitt brukt i diverse tråder og som etter mitt syn, aldri har fått noen avklaring mht hva som menes. Din definisjon av "folk i båt" var således såpass "kraftig" (også med tanke på din posisjon) at den fortjente en viss oppmerksomhet og var den utløsende faktor som gjorde at jeg startet tråden.

 

Der er jo et veldig beskjedent antall selverklærte hytteeiere med skrivekløe her (hva nå de gjør i et båtforum?) men bare det at en engasjerer seg her er i seg selv positivt for holdningene til båt og båtliv.

 

Noen av oss evner faktisk å ha to tanker i hodet samtidig, eier av og interesse for båt/er og sjøliv og eier av/interesse for hytte, er det så farlig da eller er det "farlig" eller uønsket for "båtfolket" å ha noen medlemmer her som faktisk opplever disse fra landsiden les; fra hyttesiden og således kan se en sak fra mere enn en side?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke jeg hverken navngitt deg eller noen andre eller på annet vist påpekt hvem jeg har i tankene....

...

Noen av oss evner faktisk å ha to tanker i hodet samtidig...

Dette her er nå et sidesprang i tråden men hvordan kan det ha seg at du, Mouche, ikke skjønner at Syvert føler seg truffet, det lå jo i tjukke lag i innlegget ditt men samtidig følte deg veldig truffet som hytteeier, jeg nevnte ikke deg i det hele tatt... :giggle: :giggle: :giggle:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men hva er, etter ditt syn, forskjellen på de to gruppene "folk i båt" ogh "båtfolk" siden du tilsynelatende mener det finnes sånne "grupperinger"? :wink:

 

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så leter jeg ikke etter merkelapper på folk jeg møter på sjøen. De to grupperingene kom jo fram i tidligere innlegg av andre i denne tråden. Og som sagt og skrevet har jeg selv ingen definisjon på disse to grupperingene.

Selv er jeg vel båtmann som alle andre her på BP? Ordet båtmann er vel et vidt begrep etter min oppfatning.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg syns Mouches angrep på og betegnelse av Syvert er både frekt, respektløst og upassende. Jeg tar avstand fra hans innlegg og meninger, og syns han skyter høyt over målet...og kanskje meningen med tråden...hvis det nå var en mening med tråden da. Mouche synes ikke å ha evner til å respektere andres meninger her inne, men velger "angrep som beste forsvar", derosm noen stiller spørsmål ved hans måte å uttykke seg på.

 

Kanskje er det bare hans trang til å uttrykke seg som gjør utslaget.....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...