Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Mange av billigre seilbåter har vært levert uten motorlanterne siste årene. Leverandører har ikke vært klare over reglene hvordan lanterneføring skal være på seilbåt som kjører for motor. I følge internasjonal regler kan båt under 10 meter benytte ankerlanterne i steden for motorlanterne men der skal akterlanterne slås av. For par år siden ble en norsk båt stoppet i Sverige med akter og ankerlanterne på. Den fikk 7000 skr i bot men forhandleren i Norge betalte båteier den sumen til bake og monterte motorlanterne. Leveransen ble endret fra den dagen men de er mange båter av forskjellige merke på vannet her med feil lanterner.

Link to post
Motorlanterne er mitt i mast foran. Hvis man har ekstern bryter på akterlanterne kan man bruke topplanterne på båt under 10 meter hvis man slår av akterlanternen mens kjørt er på motor.

Ikke så viktig, men er det ikke 7 meter a?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

i Sverige er det båter under 12m som kan före topplys o akterlanterne som en runtomlysende lanterne........

 

kan båten gå fortare enn 7 kn dessutom sidolanterner rött/grönt.......under maks 7 kn så håller det med en runtomlysande vit

 

"Motorbåt som endast för en vit lanterna skall enligt SjöTK 2 kap. 14 § i svenskt inre vatten

hålla väl ur vägen för andra fartyg."

 

dvs för man bare en runtomlysande vit har man en utöked vikeplikt for alle andre fartyg :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Men de er mange Bavaria, Beneteau, Hanse og flere båter i den kategorien som ikke er i følge regelverket.

 

Mulig jeg har sett feil, men har ikke sett det som blir beskrevet her. Dette har ogå med att når du er under seilføring brukes rød/grønn og akterlanterne. Når en motrer tennes lanterne i masten også.

 

Ankerlanternen sitter på toppen. Men dette må være de aller minste båtene eller.

Vi sees!

Link to post

Her var det visst litt mye surr på en gang . . . .

 

Men for ikke å gjøre det verre enn nødvendig:

 

1) Det som seilbåtfolket ofte kaller "motorlanterne" er det som i sjøveisreglene defineres som "Topplanterne", dvs en lanterne med hvitt lys som dekker en ubrutt bue på 225 grader forover, fordelt med 112,5 grader på hver side av senterlinjen.

 

2) En seilbåt som KUN DRIVES FREM AV SEIL, skal føre sidelanterner og akterlanterne. Alternativt kan seilbåter under 20 meter føre en sammensatt lanterne, ofte kalt "tricoloren" som dekker begge sidelanterner pluss akterlanterne. Denne skal IKKE føres samtidig med båtens andre side- og akterlanterner.

 

3) En seilbåt som drives frem av MOTOR, selv om den har sine seil oppe, er i sjøveisreglenes forstand et maskindrevet fartøy. Dette fartøyet skal i utgangspunktet føre topplanterne, akterlanterne og sidelanterner.

 

4) Båter under 12 meter, dette gjelder både seil- og motorbåter, har anledning til å føre en lanterne som viser hvitt lys hele horisonten rundt. (Som f.eks ankerlanternen). Den vil da dekke behovet for både topp- og akterlanterne på denne båten. Men det er KUN når seilbåten drives frem med motor at dette er aktuelt!

 

5) Hvis man fører den rundtlysende lanternen SAMMEN med en annen topp- og/eller akterlanterne så blir det galt. Men vil da vise to hvite lys over hverandre; noe som bringer oss inn på slepebåter, etc. Det lar vi ligge her.

 

6) Båter som er under 7 meter og som ikke går fortere enn 7 knop har anledning til å føre kun en rundtlysende hvit lanterne. Men sidelanterner skal føres hvis praktisk mulig. Det er denne regelen som misbrukes i stor grad av skjærgårdsjeeper og denslags som racer avgårde med 20-30 knop og kun har den ene rundtlysende lanternen....

 

- - - -

 

Dette var noen hovedlinjer fra reglene for lanterneføring. Dette er stoff som vi går grundig gjennom på f.eks D5L-kurset her på baatplassen. Men hvis noen har spørsmål skal jeg selvfølgelig gjøre mitt beste for å svare.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Dette store surr er å topplanterne er ikke ankerlanterne eller...? Hvilken annen topplanterne fører båter i den kategorien?

Hvis jeg forstår deg riktig nå så vet du ikke forskjell på en topplanterne og en ankerlanterne, om det er sånn så ville jeg vel valgt å starte en annen tråd hadde jeg vært deg


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Norske regelverket har jeg ikke lest ........

 

Men det var kanskje en ide om du gjorde nettopp det før du begynte å forklare regelverket for andre?

 

(Forøvrig står de lanternereglene som har vært diskutert her i den INTERNASJONALE delen av Sjøveisreglene, ikke i de norske særreglene.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har billigbåt og motorlanterne er standard fra verftet, vet ikke hvordan det er med 320en, antar det er likt selv om den er under 10 meter... min er 10,59.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Fatter ikke hva det er det sures med. På min Bavaria i likhet med alle andre seilbåter i samme størelse er det en Ankerlanterne øverst i masten og en topplanterne midt i masten. I tilegg er det Rød/grøn lanterne i baugen og akterlanterne bak samt en tricolot under ankerlanternen. Med disse lanternene dekker jeg alle behov enten jeg seiler eller går for motor og det er helt etter regelverket.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...