Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Feil forum.

Her har alle sitt eget regelverk basert på livsyn og ståsted.

He he, har sett det....

 

@ Gunga Din. Jeg er veldig klar over reglene selv, men trådstarter hevder dette er ulovlig. Mitt poeng er at så lenge jeg ikke går for motor er dette en helt grei lanterneføring.

 

Som sagt var dette på en Banner 28 som jeg kjøpte som 20-åring og den gang så jeg ikke helt behovet for motor. Hadde faktisk båten på vannet i mange uker før jeg kjøpte en liten utenborder til den. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har billigbåt og motorlanterne er standard fra verftet, vet ikke hvordan det er med 320en, antar det er likt selv om den er under 10 meter... min er 10,59.

Kan bekrefte at dette er "i orden" også på 320.

I tillegg er det brytere og elektrisk opplegg for tricolor, for den som ønsker å ettermontere dette i mastetoppen på sin nye Hanse :smiley:

Link to post
Share on other sites

det du kunde ha gjort, er att ha en kombi röd/grönn i pulpit+ "ankerlanternen"......da har du rett konfig. vid motorgang :smiley:

 

Men da har du jo ingen akterlanterne under seil.

 

Banneren min hadde rød og grønn i pulpit, akterlanterne i hekken og ankerlanterne i mastetoppen.

 

Jeg hadde tre brytere Nav (rød og grønn) Akter og Anker.

 

I teorien - Nav og akter for seil. Nav og anker for motor. Men det som skjedde i praksis kunne være litt av hvert beroende på hukommelsen.

Link to post
Share on other sites

wannabe reketråler.

Pass deg nå du ikke tirrer skipperen ombord :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tok en tur inn Frognekilen i snøen og på baketuren bestemte jeg meg å se hvad mange båter ikke hadde motorlanterne(topplanterne heter de på norsk!). Dem var faktisk mange, jeg med mitt blond hår klarte ikke å spasere i snøen med tyggis og telle samtidig men dem var flere en fingrene jeg har. Og dem er.....spytte tyggis.....10 stk!

Hmmm, 11, en liten til jeg klarte å bruke i kulden der!

Link to post
Share on other sites

Servicemannen; Jeg har en seilbåt. Kan du forklare meg hvorfor en seilbåt må ha topplanterne og hvorfor det ikke er lovlig dersom båten ikke har topplanterne men kun side- og akterlanterne evt tricoloren? Forutsetter her at båten er mellom 7 og 20 meter som vel er det vanligste for fritidsbåter.......

Link to post
Share on other sites

1) Det som seilbåtfolket ofte kaller "motorlanterne" er det som i sjøveisreglene defineres som "Topplanterne", dvs en lanterne med hvitt lys som dekker en ubrutt bue på 225 grader forover, fordelt med 112,5 grader på hver side av senterlinjen.

 

2) En seilbåt som KUN DRIVES FREM AV SEIL, skal føre sidelanterner og akterlanterne. Alternativt kan seilbåter under 20 meter føre en sammensatt lanterne, ofte kalt "tricoloren" som dekker begge sidelanterner pluss akterlanterne. Denne skal IKKE føres samtidig med båtens andre side- og akterlanterner.

 

3) En seilbåt som drives frem av MOTOR, selv om den har sine seil oppe, er i sjøveisreglenes forstand et maskindrevet fartøy. Dette fartøyet skal i utgangspunktet føre topplanterne, akterlanterne og sidelanterner.

 

4) Båter under 12 meter, dette gjelder både seil- og motorbåter, har anledning til å føre en lanterne som viser hvitt lys hele horisonten rundt. (Som f.eks ankerlanternen). Den vil da dekke behovet for både topp- og akterlanterne på denne båten. Men det er KUN når seilbåten drives frem med motor at dette er aktuelt!

 

5) Hvis man fører den rundtlysende lanternen SAMMEN med en annen topp- og/eller akterlanterne så blir det galt. Men vil da vise to hvite lys over hverandre; noe som bringer oss inn på slepebåter, etc. Det lar vi ligge her.

 

6) Båter som er under 7 meter og som ikke går fortere enn 7 knop har anledning til å føre kun en rundtlysende hvit lanterne. Men sidelanterner skal føres hvis praktisk mulig. Det er denne regelen som misbrukes i stor grad av skjærgårdsjeeper og denslags som racer avgårde med 20-30 knop og kun har den ene rundtlysende lanternen....

Poseidon har svar til ditt spørsmål, du bør lese litt i den tråden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Servicemannen; Jeg har en seilbåt. Kan du forklare meg hvorfor en seilbåt må ha topplanterne

Selvsagt er det bare sprøyt om noen hevder at en seilbåt må ha topplanterne for den gitte størrelsen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

seilbåt underveis for motor, "motorseiling" som du kaller det?

 

Motorseiling er når både seil og motor bidrar til fremdrift. Da denne famøse kona skal heises opp/ned.

Går jeg f.eks. med storseilet oppe som rulledemper er jeg en motorbåt.

 

Begynner å lete litt med lyskasteren. Joda der var den en 40 fots seiler

 

Jeg har et lager tomflasker ombord for å ha noe å pælme etter de som lyser på meg i stupmørke med lyskaster.

Link to post
Share on other sites

De spikker fliser med deg Servicemannen. Du forutsetter at seilbåten har motor og faktisk bruker den en gang i blandt (noe som er en ganske rimelig antagelse). dhjerp og Sydvesten (og kanskje fler) snakker om seilbåt - ikke alle har motor og disse trenger da heller ikke topplanterne.

Sånn er det jo her på båtplassen :sailing:

Masse flisespikkeri, men vi blir vel litt klokere av det også.

 

mvh tuffff

 

Red. Jeg var visst ikke kjapp nok.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...