Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Jeg vurderer også å flytte motorlanternen opp til toppen av masta. Egentlig kunne jeg tenke meg å få akterlanternen opp dit også, fordi den orginale posisjonen gjør at den er delvis skjult bak det utenpåliggende roret... Tanken var da at de to lanternene kunne utgjøre ankerlanternen også. Resultatet ville evt blitt at jeg ikke hadde noen akterlanterne i samme høyde som sidelanternene (men i toppen av masta istedet).

 

Ville det blitt "ukorrekt" ut ifra deres forståelse av reglene for lanterneføring? Kunne det bli missforstått?

Link to post
Share on other sites

denne lösning

 

Problemet med begge løsningene ville jo være spinn/gennaker.

Den ville gjøre kort prosess med lanternene.

 

Eller så synes jeg det er litt på kanten å være så bastant med lanterneanvendelsen i tilfellet motorseiling.

Det er ikke til fare eller sjenanse for noen om motoren startes for å stå opp en stake e.l. uten å tenne topplanterna.

Det er imidlertid til stor sjenanse og kanskje fare dersom den tennes.

 

Lovens bokstav foran lovens intensjon.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er mange seilbåter som er levert uten topplanterne, men min Beneteau First 31.7 fra 2002 mangler i alle fall topplanterne. Har trodd at jeg kunne bruke ankerlanternen, men så vidt jeg forstår av diskusjonen her må jeg da sette inn en bryter som gjør at jeg kan slå av akter lanternen mens anker lanternen lyser.

Link to post
Share on other sites

Har flere ganger møtt seilbåter uten lanterneføring i Drøbaksundet i stupmørket. At de tør!

Jeg følger alltid med på radaren når jeg går i mørket eller tjukka ligger tett. Og det skal disse båtene uten lanterneføring være glade for. Her går nyttetrafikken opp og ned fjorden hele døgnet. Synd. De setter andres og egen sikkerhet i fare.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har flere ganger møtt seilbåter uten lanterneføring i Drøbaksundet i stupmørket.

Nå har jeg aldri vært i Drøbaksundet, men her vestpå er det nå mitt subjektive syn at det er flere motorbåter uten lanterner enn hva som er tilfelle med seilbåter! Og motorbåtene har ofte en fart som er 5 X det en seilbåt klarer å prestere med derav økt farepotensiale!

Link to post
Share on other sites

Men de er mange Bavaria, Beneteau, Hanse og flere båter i den kategorien som ikke er i følge regelverket. Mens båten er i garanti bør eiere av dem kreve leverandør om endring på disse sakene.

Kan du nå komme med hvilke modeller av Bavarie dette gjelder... prøver her siden den andre seriøse tråden du startet ble stengt av Ingar... Jeg trenger denne informasjonen for å konfrontere Lundebåt med denne påstanden om manglende laterner siden produsenten ikke kjenner reglene og siden det er kun du som har sette dette på Bavaria båter levert Norge så er det kun du som sitter på fasiten...

 

Dette burde da ikke være for mye forlangt... Som du selv skriver så er dette levert fordi produsenten ikke kan reglene og dermed synes jeg det er rett at vi kontakter produsenten om dette...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noe galt i å kreve endring av leverandør dersom noe ikke er i følge regelverket i garantitiden.

 

Men jeg har registrert at det er en som påstår: "Det er ikke levert en eneste ny Bavaria seilbåt i Norge med manglende topplanterne så lenge Lundebåt har vært importør...". Er det noen som har en slik oversikt? Ikke noen mulighet for at noe slipper gjennom internkontrollen?

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

Man kan unngå hele problemet ved å kjøpe brukt charterbåt fra et maritimt land som faktisk gidder å bruke ressurser på å håndheve regelverket. F.eks Kroatia.

 

Var forresten en kjapp seiltur nedom der og så håndbalkamp i går. Synd det ikke gikk veien...

sun_flyer.ext.jpg

 

Men seriøst; har en kompis som kjøpte en bav 39cr som var brukt som utleiebåt. Den hadde oppgraderte lanterner. Men jeg vet ikke om det var nødvendig i forhold til regelverket.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri vært i Drøbaksundet, men her vestpå er det nå mitt subjektive syn at det er flere motorbåter uten lanterner enn hva som er tilfelle med seilbåter! Og motorbåtene har ofte en fart som er 5 X det en seilbåt klarer å prestere med derav økt farepotensiale!

 

Nå gjaldt denne tråden seilbåter og lanterneføring, derfor referte jeg til egne observasjoner. :wink:

Folk i landstedbåter er den store synderen. Men det for bli i en annen tråd. Større motorbåter har som oftest god lanterneføring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Folk i landstedbåter er den store synderen.

 

i somras kom det in en helt ny båt i havnen, som la seg i båset intill meg, skulle besöke en annen nabobåt....

 

SB-lanternen var monterad 'up-side-down'...dvs den sende lyset akterover....

 

jeg påtalte dette, ägaren hade ikke notert det. -konstigt sa han, båten er helt ny fra fabrik

 

det går nog lite vel snabbt ibland på desse båtfabrikker......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For meg ser det ut til at mange ikke skiller mellom seilbåter under seil og seilbåter med motor som fremdrift. Går vi for seil, skal lanterneføringen være som beskrevet for seilbåter, går vi for motor skal lanterneføringen være som for en motorbåt. Noe midt i mellom eksisterer faktisk ikke, så "motorseiling" er et for meg helt ukjent begrep og som kun forvirrer.

 

Går man for motor er man definert som motorbåt uansett om seilene er oppe eller ikke. Det syndes mye mot dette på dagtid også, og jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang har sett en seilbåt som har seilene oppe og som går for motor at den har dagsignalet oppe. Derimot virker det som om disse tror de fortsatt er en seilbåt med fri rett til vei etc..... :headbang:

 

Jeg ser heller ikke problemet med plassering av topplanternen i fremkant av mast da denne kun skal benyttes under motor. Jeg hadde sikkert blitt blendet av denne dersom jeg hadde hatt seilet oppe, men jeg tar opp seilene kun når jeg skal seile. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

står ett intressant inlegg i senaste På Kryss;

 

KBV bötfellde ett par som kom i gummibåt med bare en vit lanterne....(vilket man kan ha om båten bare kan gå i maks 7kn)

 

denne gummibåten kunde gå fortare........därför böter, felaktig lanternföring !!

 

då sp han, om vi hade kommit uten lanterne.....samme böter... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da har jeg et spørsmål; Den første seilbåten med fast kjøl jeg hadde var en Banner 28 (8,5 m) kjøpt i 82/83. På den var det en tricolor i toppen av masten og skrudd fast i den var en ankerlanterne. En bryter til hver lanterne. I følge noen innlegg her inne burde da dette vært ulovlig. Hvorfor det?

Link to post
Share on other sites

mitt svar förutsetter att du bare har desse 2 lanterner

 

tricolor; för seil helt OK !

eller ankerlanterne vid ankarliggning oxo OK!

 

men vid motorgang så skall du ha topplanterne i tillegg.

att då tende din ankerlanterne i tillegg.....ger rett lysbild!

MEN....det står i IS att det skall vare ett minsteavstånd mellom posisjonlys(i ditt fall tricoloren) og den vite motorlanternen

det er det som er ulovlig (sen kommer du oxo ha 2 vite overvarandra akterut, vilket heller ikke er enl reglementet)

 

det du kunde ha gjort, er att ha en kombi röd/grönn i pulpit+ "ankerlanternen"......da har du rett konfig. vid motorgang :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...