Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

....henge ca 2 meter over dekk i forstaget.

Lettere å se av andre båter, da lyset vil ligge i det naturlige synsfeltet for andre som er på sjøen.

Brittene benytter jo anker vesentlig mye mer enn oss, og det er uansett en interessant observasjon.

 

Selv benytter jeg meg av denne løsningen, både når det gjelder ankerlanterna og den svarte kula, de henger i forstaget.

Vi gjør det riktige her på kysten av Møre :cheers:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kan vi da være enige om følgende?

 

Servicemannen

-motorlanterne er lanterne som ikke eksisterer

-det er kun ett sett regler som gjeder og de gjelder både for skipstrafikk og seilbåter

-ulike land kan ha ulike tilleggsregler som også gjelder og som ligger så nær opp til de internasjonale regler som mulig

 

Lazyjack

Akterlanterne -135 grader akterover

Ankerlanterne - hvit rundtlysende

-Antar det var slik du hadde tenkt det

 

Mulligan

Skal du følge reglene så skal topplanterna være på når motoren brukes til fremdrift. Blir du blendet av at lanterna lyser i seilet og du slukker denne så må du stanse motoren.

Hva reglene sier er en ting, om vi velger å følge de en annen. Selv er jeg en av de som slår av alt lys ombord når det blir mørkt og trangt nok.

 

Men siden vi også nå har seilbåt så lurer jeg på hvorfor topplanterna på slike båter er plassert under toppen av forseglet.

Etter det jeg husker fra +30 år tilbake da jeg lærte sjøveisreglene så var det krav til minimun høyde over dekk og sidelanterner.

Er det angitt makshøyde nå eller har det med noe annet å gjøre? Er rimelig grønn på seilbåter og teflonminnet har også slått inn for fullt.

 

Jonn

Link to post
Share on other sites

Kansje litt OT men prøver likevel.

For å gjøre kaoset komplett så lurte jeg på om noen har kjennskap til og bruke en rød rundtlysende lanterne over en grønn rundtlysende lanterne i mastetoppen? Dette er vistnok lovlig i følge sjøveisreglende: Regel 25 punkt c.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map032

Vurderer og installere denne kombinasjonen pga økt synlighet i traffikerte områder.

Link to post
Share on other sites

Hvilken paragraf?

 

23:

"(a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne."

 

Når du motorseiler er du ikke seilbåt, regel 3:

"(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt."

Link to post
Share on other sites

Kansje litt OT men prøver likevel.

For å gjøre kaoset komplett så lurte jeg på om noen har kjennskap til og bruke en rød rundtlysende lanterne over en grønn rundtlysende lanterne i mastetoppen? Dette er vistnok lovlig i følge sjøveisreglende: Regel 25 punkt c.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map032

Vurderer og installere denne kombinasjonen pga økt synlighet i traffikerte områder.

Av alle har innleggene jeg har lest her på BP er det vel de i denne tråden som har sjokkert meg mest, Ingen skjønner nesten noenting av lanterneføring,og de som skjønner det gir f**n.. helt utrolig. Men innlegget til Aphrodite her overgår nå alt av vås.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke det Kingsea.

 

COLREGS sier;

 

© A sailing vessel underway may, in addition to the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule, exhibit at or near the top of the mast, where they can best be seen, two all-round lights in a vertical line, the upper being red and the lower Green, but these lights shall not be exhibited in conjunction with the combined lantern permitted by paragraph (b) of this Rule.

Det er endel brukt i utlandet, og er også korrekt lanterneføring i Norge.

Det som sjokkerer meg er uttalelsene til de som presumptivt skal ha greie på det.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg helt på linje med Mulligan.

Den norske versjonen av sjøveisreglene sier

c) Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel

Hvorfor mener du at dette ikke er lovlig Kingsea?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kanskje lese Colregs para 3 c, Mulligan? Definisjonen på "A sailing vessel"?

 

Her er den:

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

For vi snakker vel fremdeles om lanterner på seilbåt underveis for motor, "motorseiling" som du kaller det?

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Nei, vi snakker om under seil. Det står 'seilfartøy', og vi har vel allerede etablert at seilbåten er motordrevet fartøy når motoren driver båten, uavhengig av hvorvidt seilene er oppe eller ikke. Denne kombinasjonen kan ikke brukes av motordrevet fartøy, det er det vel ingen som hevder.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

.......Men siden vi også nå har seilbåt så lurer jeg på hvorfor topplanterna på slike båter er plassert under toppen av forseglet.......
Jeg husker ikke så mye om seilbåtlanterneføring, men det meste er beskrevet i Vedlegg I. Plassering av og tekniske detaljer for lanterner og signalfigurer i Sjøveisreglene, http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html.

Dette gjelder når seilbåten går for motor:

(d) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan føre den øverste lanternen lavere enn 2,5 meter over rekken. Når det føres en topplanterne i tillegg til sidelanterner og en akterlanterne, eller slik rundtlysende lanterne som er beskrevet i Regel 23 © (i) føres i tillegg til sidelanternene, skal denne topplanternen eller rundtlysende lanternen imidlertid føres minst 1 meter over sidelanternene.

Link to post
Share on other sites

I sommer så jeg en Båt ganske nærme meg på radaren, som jeg ikke så. Begynner å lete litt med lyskasteren. Joda der var den en 40 fots seiler for motorkraft uten lys. Da kommer det på noen Sidelanterner i mastetoppen, det er jo feil og klin umulig å se i trange steder.

Må jo se på himmelen å se om det er noen seilere i nerheten :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Fordi dette gjelder større seilfartøy som pr def. er over tolv mtr. De kan heller ikke brukes sammen med kombilanterner, men skal benyttes sammen med korrekt lanterneføring for seilbåter over tolv meter. (rød/grønn)

Redigert av Kingsea (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Dette går det vel ikke an å lese ut av sjøveisreglene? Hvor står det i såfall?

Jeg har ikke vurdert å anskaffe nevnte kombinsjon selv, men jeg var av den oppfatning at dette var lovlig på alle seilbåter. Hvis så ikke skulle være tilfelle er det greit å få oppklart det. Med henvisning til sjøveisreglene, og ikke bare til uskrevne sedvaner.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg siterer igjen fra COLREGS:

 

 

 

(a) a sailing vessel underway shall exhibit:

 

(i) sidelights;

 

(ii) a sternlight.

 

(b) In a sailing vessel of less than 20 meters in length the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule may be combined in one lantern carried at or near the top of the mast where it can best be seen.

 

© A sailing vessel underway may, in addition to the lights prescribed in paragraph (a) of this Rule, exhibit at or near the top of the mast, where they can best be seen, two all-round lights in a vertical line, the upper being red and the lower Green, but these lights shall not be exhibited in conjunction with the combined lantern permitted by paragraph (b) of this Rule.

 

(d)

 

(i) A sailing vessel of less than 7 meters in length shall, if practicable, exhibit the lights prescribed in paragraph (a) or (b) of this Rule, but if she does not, she shall have ready at hand an electric torch or lighted lantern showing a white light which shall be exhibited in sufficient time to prevent collision.

 

(ii) A vessel under oars may exhibit the lights prescribed in this rule for sailing vessels, but if she does not, she shall have ready at hand an electric torch or lighted lantern showing a white light which shall be exhibited in sufficient time to prevent collision.

 

(e) A vessel proceeding under sail when also being propelled by machinery shall exhibit forward where it can best be seen a conical shape, apex downwards.

 

Og dessuten så er båten min kun 9.85 lang.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Kingsea og LA3939!

 

Såvidt jeg kan lese, har verken Aphrodite_36 eller Mulligan hevdet at man for et seilfartøy kan vise på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys, mens man bruker fremdriftsmaskineriet. Og de har heller ikke hevdet at disse to lanternene kan brukes sammen med "tricoloren". Og hvor står det at seilfartøyene må være over 12 meter lange for å kunne benytte disse lanternene?

 

Kan du Kingsea være så snill å grunngi dine synspunkter, og eventuelt dokumentere hvorfor du mener du har rett?

Link to post
Share on other sites

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

 

(a) Et seilfartøy underveis skal vise:

(i) sidelanterner,

(ii) en akterlanterne.

(b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.

© Foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, kan et seilfartøy underveis vise hvor de best kan ses på eller nær mastetoppen to rundtlysende lanterner, den ene anbrakt loddrett over den andre, den øverste med rødt lys og den nederste med grønt lys. Disse lanternene skal dog ikke vises samtidig med den kombinerte lanternen som er tillatt i henhold til punkt (b) i denne regel.

(d)

(i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

 

 

Se pkt. c, men hvor kommer 12 meteren fra?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og hva er riktig svar i følge den obligatoriske båtførerprøven, prøven som er så lett å bestå at hvis man trenger å ta et kurs eller lese en bok før man avlegger prøven så er man ikke kompetent nok og som er så elementær at om man er normalt oppegående så burden man klare den "på strak arm" i følge ekspertene? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager til alle i de siste innleggene her, når det gjelder Aphrodites innlegg ang. alternativ lanterneføring ER DET JEG SOM HAR FEIL, vi har hatt et uhell i Elben i Hamburg hvor dette ble veldig sentralt men jeg husket feil.

Redigert av Kingsea (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

En beklagelse er fint, Kingsea! :yesnod:

 

Men som yrkesutøver med nautisk bakgrunn(om jeg har forstått det riktig) kan det kanskje være lurt å gå litt mer forsiktig frem og ikke komme med slike ytringer som "Ingen skjønner nesten noenting av lanterneføring,og de som skjønner det gir f**n.. helt utrolig." og "Men innlegget til Aphrodite her overgår nå alt av vås." :lol::lol::wink: Men alle kan gjøre og huske feil, meg selv inkludert.

Link to post
Share on other sites

Takk for en varm velkomst på forumet! Bensin på bålet kan man vel trygt si. :wink:

Jeg var muligens litt uklar med hva jeg mente

Tanken med mitt innlegg var å rigge båten som følger:

73086_s.jpg

Kingsea - Alltid bra med litt friske diskusjoner, uten engasjerte medlemer ville denne siden ikke vert så bra som den gir uttrykk for, spesielt for meg som er ny her! God Helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...