Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

Fatter ikke hva det er det sures med. På min Bavaria i likhet med alle andre seilbåter i samme størelse er det en Ankerlanterne øverst i masten og en topplanterne midt i masten. I tilegg er det Rød/grøn lanterne i baugen og akterlanterne bak samt en tricolot under ankerlanternen. Med disse lanternene dekker jeg alle behov enten jeg seiler eller går for motor og det er helt etter regelverket.

 

Ja, da har du det som trenges - og vel så det.....

 

Kunsten blir å ikke slå på for mye på en gang :wink:

 

Med din lanterneutrustning ville det riktige bli:

 

1) når du er underveis for seil, med stoppet/frikoblet motor:

ENTEN tricolor ELLER side- og akterlanterne. (Og ikke noe annet).

 

2) når du drives frem for motor, selv om seilene er oppe:

ENTEN side- og akterlanterner, sammen med "motorlanternen" ELLER sidelanterner sammen med den rundtlysende ankerlanternen. (Og ikke noe annet).

 

Noen andre lovlige kombinasjoner ser jeg ikke i farten . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Utrolig mange båter har motorlanternen som ekstra-utstyr og ikke alle har tatt den med uansett båten er levert seilklar.

Javel? Jeg har vel seilt et 20-talls forskjellige seilbåter opp gjennom årene, men at noen mangler topplanterne har jeg aldri sett.

Det står gjerne 'steaming light' på bryterpanelet om det er egelskspråklig....

På Jeanneauen vi hadde sist sommer var bryterpanelet på fransk, så da måtte vi gå igjennom alle bryterne på den manuelle måten for å finne ut hva som var hva. (Feu de et eller annet?)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Men de er mange Bavaria, Beneteau, Hanse og flere båter i den kategorien som ikke er i følge regelverket. Mens båten er i garanti bør eiere av dem kreve leverandør om endring på disse sakene.

 

 

Jeg har ikke sett en eneste av de nevnte båtene som mangler dette. Jeg har en slik selv, min bror, min kollega, og maaaange seilervenner. Hvor har du du det fra?

Link to post
Share on other sites

Ja ikke vet jeg om det er "utrolig mange båter" som har feil lanterneutrustning. men på min gamle Benetau First fra 1982 er ihvertfall korrekt lanterneutrustning originalvare.

Har både st. og bb lanterne i pulpit samt akterlanterne og topplanterne.

I tillegg er det tricolor i mastetoppen.

Bryterpanelet gir mulighet til å kombinere lanternene innenfor det som er lovlig lanterneføring både for seil og motor.

Kan ikke tenke meg at dette er blitt forandret vesentlig de senere år hos hverken Benetau eller de andre båtleverandører...

Dette er vel et internasjonalt regelverk som alle må forholde seg til ?

 

Litt OT.

En helt annen sak er ankerlanterne som rundtlysende hvit i toppen på masta.

I flere engelske båtblad har spørsmålet om dette er en god løsning dukket opp av og til.

Mange mener at lyset fra ankerlanterne i toppen lettere vil flyte sammen med lys på land osv og dermed kan overses, og at ankerlanterne bør feks. henge ca 2 meter over dekk i forstaget.

Lettere å se av andre båter, da lyset vil ligge i det naturlige synsfeltet for andre som er på sjøen.

Brittene benytter jo anker vesentlig mye mer enn oss, og det er uansett en interessant observasjon.

 

Selv benytter jeg meg av denne løsningen, både når det gjelder ankerlanterna og den svarte kula, de henger i forstaget.

Link to post
Share on other sites

2) når du drives frem for motor, selv om seilene er oppe:

ENTEN side- og akterlanterner, sammen med "motorlanternen" ELLER sidelanterner sammen med den rundtlysende ankerlanternen. (Og ikke noe annet).

 

Har lurt litt på dette.

Dagsignalet for dette er jo greit. Men dagsignalet har jo ingen motsvarighet om natten.

Dessuten er det litt skummelt.

Du ser ikke en dritt.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, motsvarigheten om natten er jo at du går med "motorlanterner", dvs topp- akter og sidelanterner? (Evt. de to førstnevtne kombinert i en rundlysende hvit)

 

Du sier du ser ikke en dritt, mener du at det er du selv som blir blendet?

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ethvert dagsignal har en motsvarende lanternekombinasjon.

 

Ankring.

Fiske.

På gunn.

Nedsatt evne til å manøvrere.

osv, osv.

 

Unntatt motorseiling.

 

Og grunnen er kla.

 

Andre fartøy vil se skiftende signaler på grunn av seil.

Han i seilbåten er så blendet at han ikke ser en dritt

Link to post
Share on other sites

Ethvert dagsignal har en motsvarende lanternekombinasjon.

Ja, det kan så være . . . .

Men dagsignalet med en kjegle med spissen ned pleier jeg å forklare slik: "Selv om jeg ser ut som et seilfartøy, så er jeg i virkeligheten maskindrevet; og skal behandles deretter mht vikepliktregler, etc!"

 

Unntatt motorseiling.

"Motorseiling" er da ikke noe annet enn det som er definert som "maskindrevet fartøy"?

Så her må jeg si meg fullstendig enig med kommentarene fra LA3939.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En liten historie om lanterner...

 

Vi skulle en liten tur til Skagen i sommer, båten var pakket og klar, men så streiket motoren. Vi var skikkelig sugne på tur og fant ut at i gamle dager hadde de jo ikke motor så vi bestemte oss for å dra allikevel.

 

Heiste seil ved brygga og kom oss av gårde, utover kvelden kom jo mørket og det ble tid for å tenne lanterner. Som dere gode båtvenner sikkert skjønner så ville vi spare strøm siden vi ikke hadde motor, så vi tente sidelanternene hvor kun babord virket... :blush:

 

Utpå natten dukker det opp et krigsskip i horisonten med en merkelig lanterneføring, rødt - hvitt - rødt vertikalt, vi diskuterte hva dette opplyste juletreet var og kom frem til at det kunne være den Danske kystvakten. En halvtime senere begynner vi å innse at vi er på henimot kollisjonskurs...nå har det seg sånn at min gode venn og kaptein på denne turen ikke er så glad i å vike for motorbåter når vi seiler så vi holdt på vår rett, dvs holdt kursen.

 

Gikk litt mere tid og denne skapningen kom nærmere og nærmere, plutselig ble det dagslys, de satt en 10.000 watter i trynet på oss, lenge lyste de... Vi prøvde å kalle dem opp på VHF'en, ikke noe svar, så vi holdt kurs...

 

Til slutt så flyttet de seg, gikk forann og slo ned farten, kom opp på siden av oss, ga oss dagsly igjen, og kalte oss opp...han var ikke blid! Han lurte på hvorfor vi ikke hadde korrekt lanterneføring, vi svarte: we have some electrical problems! Hvorpå han sier: Yeah right, off course you have electrical problems...tror ikke han trodde på oss...

 

Han forklarer oss videre at han har et slep på en nautisk mil bak seg, derav lanternene, aha, vi lærte noe nytt! Så fikk vi litt kjeft og til slutt hilser han over and out German Warship :lol:

 

Så vi ertet på oss en tysk fregatt, hva som skjedde 2 dager senere når vi møtte han på returen er en annen historie... :wink:

 

Gøy med lanterner!

.

Link to post
Share on other sites

Problemet med topplanternen på en seilbåt er at den lyser opp rulleseil, vant, dekk og alt annet foran masten. Og dette blender slik at du får dårlig sikt på en mørk natt. Jeg har mange ganger måtte slå av topplanternen når jeg er på vei inn i trange sund osv om natten, rett og slett fordi det ikke har vært mulig å se noe når den er på. På Maxien er det også et problem at akterlanternen også blender rormannen, så her har jeg måtte sette på en tapebit (strengt tatt ikke lovlig...) på den ene siden for å blende av lyset.

 

Et av vinterens prosjekter er å montere en LED tricolor med ankerlanterne, slik at jeg både sparer strøm når jeg seiler, og kan unngå blending når jeg går for motor.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Mnja. Jeg har vel heller ikke sett en eneste av disse båtene uten topplanterne.

Men jeg har også denne merkelige merkingen på panelet.

 

Enig i kommentaren om merking. :smiley:

Har heller ikke sett noen som mangler motor-lanternen, så her er jeg bare et stort spørsmål om hva som menes.

 

På min båt er det visuell merking av brytere. Prikker som anviser el-utstyr med lokalisering. Fungerer utmerket, og kan ikke misforståes.

Link to post
Share on other sites

God historie, men jeg tar det ikke for gitt at han som kom med et svært slep og viste lanterner for "begrenset evne til å manøvrere" syntes det var like gøy med en liten seilbåt med mangelfull lanterneføring som ikke forstod sitt eget beste . . . . :wink:

 

Det har du nok rett i! Men vi lærte noe, og har tatt lærdom av det, nå er alle lanterner ombord iorden og vi vet hva rødt hvitt rødt betyr :wink:

.

Link to post
Share on other sites

På min båt er det visuell merking av brytere. Prikker som anviser el-utstyr med lokalisering. Fungerer utmerket, og kan ikke misforståes.

..bortsett fra at man kan ta feil av dekkslyset og topplanterna. De prikkene står begge markert omtrent midt på masta på diagrammet.. (jeg har samme el panel).

Men om man skrur på dekkslyset istedenfor topplanterna så er dette rimelig innlysende når man tar en titt ut da.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Servicemannen - du har rotet det fælt til her ved å benevne lanterner aldeles feil og rote dem sammen. Det skaper rom for misfortåelser og farlige situasjoner.

 

Sidelanterne - grønn på stb, rød på bb.

Topplanterne - hvit som lyser 112,5 grader regnet fra baugen og akterover på hver side(fra midtlinje til 22,5 grader aktenfor for tvers på begge sider)

Akterlanterne -

Ankerlanterne - hvit rundtlysende 135 grader akterover

 

Uttrykket motorlanterne er kun egnet til å skape forvirring selvom det riktignok på engelsk heter "steam light".

 

En liten historie til slutt:

På brygga vår obeserverte jeg en kar med seilbåt som hadde kjøpt seg en sammensatt rød-grønn lanterne som han hadde montert under stiggtrinnet på pulpit forut. Da lanternen hadde festebrakett på undersiden så hadde han snudd den opp ned for å lette monteringen......

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i! Men vi lærte noe, og har tatt lærdom av det, nå er alle lanterner ombord iorden og vi vet hva rødt hvitt rødt betyr :wink:

 

Husk også at et eksemplar av Sjøveisreglene skal finnes ombord i ethvert dekket norsk fartøy! Med den ombord ville det vært enkelt for dere å finne ut hva dere hadde med å gjøre når dere obeserverte den nevnte lanterneføringen.

Link to post
Share on other sites

Igjen førers ansvar?

 

Enig. Det er førers ansvar å slå av topplanterna for ikke å sende ut villedende signaler.

Og for å sørge for at man beholder nattsynet.

Det er langt viktigere enn eventuelt å unngå å fornærme en med motorbåt.

 

Det står ikkeno sted at topplanterna skal være på når man motorseiler.

 

Vi kan ikke lage regler fordi de vi har ikke passer oss.

 

Det er sikkert mange som synes at venstrekjøring er langt å foretrekke, men jeg vil sterkt advare mot å praktisere det.

Link to post
Share on other sites

Men du praktiserer ikke det du prediker, Mulligan.

 

Du sier at vi kan ikke lage regler fordi de vi har ikke passer oss. Og så gjør du det likevel. Du slår av en påbudt lanterne fordi den blender deg. Hva med å sørge for at den ikke blender deg når den er tent? I stedet for å lage dine egne regler fordi de som vi andre følger ikke passer deg?

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

..bortsett fra at man kan ta feil av dekkslyset og topplanterna. De prikkene står begge markert omtrent midt på masta på diagrammet.. (jeg har samme el panel).

Men om man skrur på dekkslyset istedenfor topplanterna så er dette rimelig innlysende når man tar en titt ut da.

 

 

:yesnod: Joda, har skallet et par ganger i karmen fordi jeg måtte fort ned for å ta knappen over :headbang:

 

Men, jeg må nok innrømme at jeg synder noen ganger. Med forseilet oppe og motor i gang så er det ikke alltid jeg synes det er lurt med et hvitt stort lysende seil i "glaner'n" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...