Jump to content

Har seilbåten din lovlig lanterneføring?


Servicemannen

Recommended Posts

En beklagelse er fint, Kingsea! :yesnod:

 

Men som yrkesutøver med nautisk bakgrunn(om jeg har forstått det riktig) kan det kanskje være lurt å gå litt mer forsiktig frem og ikke komme med slike ytringer som "Ingen skjønner nesten noenting av lanterneføring,og de som skjønner det gir f**n.. helt utrolig." og "Men innlegget til Aphrodite her overgår nå alt av vås." :lol::lol::wink: Men alle kan gjøre og huske feil, meg selv inkludert.

Jeg måtte beklage, ingen vei utenom denne gangen. MEN.. hvis vi ser bort fra innlegget til Aphrodite så er jeg fortsatt helt klar på min mening om resten av innleggene, men der gikk jeg på en smell. :headbang:

Lover at jeg skal bli mindre bastant heretter (hvertfall de første dagene)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

..... Det står ikkeno sted at topplanterna skal være på når man motorseiler.

Det står ihvertfall i mine sjøveisregler at maskindrevet fartøy skal føre topplanterne.

....Vi kan ikke lage regler fordi de vi har ikke passer oss. .....

Helt enig, men er det ikke nettopp det du gjør? :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men da har du i praksis lagt ned et forbud mot å bruke både seil og motor til fremdrift i mørke.

Beklager uttrykket Mulligan, men en slik påstand er med respekt å melde tøv.....

For å korrekt vise topplanterna på et fartøy med seil oppe er umulig.

Det er et spørsmål om hensiktsmessig avskjerming - slik som det er på de fleste fartøyer.

Samt at han ombord ikke ser noe som helst.

Da kommer han i klasse med alle som har en eller annen "storskjerm" midt i fleisen, mens han seiler i mørket. Dette er etter mitt syn totalt uforsvarlig, selv om det er leverandørene som monterer slike lyssterke skjermer på den verst mulige plassen......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men de er mange Bavaria,.

Dette er mildt sagt svada atter en gang fra servicemannen.. Det er dessverre ikke bare sjøveisreglene han ikke har peiling på... Det er ikke levert en eneste ny Bavaria seilbåt i Norge med manglende topplanterne så lenge Lundebåt har vært importør... Så atter en gang så blottlegger etter mitt syn Sevicemannen sin inkompetanse og magelengde kunnskaper om seilbåter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan?

 

Det må naturlig nok vurderes individuelt fra båt til båt. Men som et utgangspunkt bør man se på muligheten for å få topplanternen så høyt at den kommer over de vanlig brukte forseilene og gjerne utstyre den med en mattsort plate i underkant for å begrense gjenskinn i dekk og rigg.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som kan svare på det jeg spurte om tidligere:

Hvorfor er topplanterna på seilbåter plassert under overkant av forseilet?

 

Og så har jeg ett annet spørsmål:

I våre særkilte regler for norsk innenlands farvann så står det at de gjelder ut til utenskjærsgrensen særskilt fastsatt i loslovgivingen. Er utenskjærsgrensen det samme som grunnlinjen? Noen som vet det jeg har glemt?

 

Jonn

Link to post
Share on other sites

Og så har jeg ett annet spørsmål:

I våre særkilte regler for norsk innenlands farvann så står det at de gjelder ut til utenskjærsgrensen særskilt fastsatt i loslovgivingen. Er utenskjærsgrensen det samme som grunnlinjen? Noen som vet det jeg har glemt?

 

Jonn

 

Ja, denne utenskjærsgrensen er den samme som grunnlinjen. Dette står i en egen forskrift som heter "Forskrift om plikt til å bruke los i norske farvann".

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som kan svare på det jeg spurte om tidligere:

Hvorfor er topplanterna på seilbåter plassert under overkant av forseilet?

 

Hos meg står topplanterna i en slik høyde at jeg kan stå på bommen og akkurat rekke opp. Det synes jeg er en veldig fornuftig plassering.

Demed kan jeg bytte pære alene, uten masse "oppstyr". Å ha den over forstagsfestet betyr at den ville stått 13-14 meter over dekket.

 

På mange nye båter er topplanterna gjerne kombinert med dekkslys. Dermed er det vel også en grense for hvor høyt opp i masta den kan stå før man mister nytten av dekkslyset..

 

Jeg må samtidig innrømme at jeg knapt noen gang har sett det hensiktsmessig å ha forseilet ute mens jeg går for motor, så jeg ser ikke helt problemet der, - men så har jeg rulleforseil som er raskt å rulle ut og inn..

Link to post
Share on other sites

Servicemannen - du har rotet det fælt til her ved å benevne lanterner aldeles feil og rote dem sammen. Det skaper rom for misfortåelser og farlige situasjoner.
Dette er mildt sagt svada atter en gang fra servicemannen.. Det er dessverre ikke bare sjøveisreglene han ikke har peiling på... Det er ikke levert en eneste ny Bavaria seilbåt i Norge med manglende topplanterne så lenge Lundebåt har vært importør... Så atter en gang så blottlegger etter mitt syn Sevicemannen sin inkompetanse og magelengde kunnskaper om seilbåter...

Unnskyld jeg ikke har norsk for mitt morspråk. Å topplanterne er nedest på masta og topplanterne på seilbåt heter rundlysende 360 grader men kan brukes til å vise de som er under båten er uforståelig for andre en dem som er oppvokst med de språket. For åttte år siden skjønte jeg ikke ett ord i de språket her men synes jeg klare meg bra i dag uten jeg kan gjøre litt feil inn i mellem.

Å noen som ikke har kommet seg ut av sandkassen enda synes jeg har manglende kunnskap om seilbåter bør den samme leve med den syn på meg. Jeg melder meg her med ut av den diskusjonen og dette forumet i nærmeste tiden. Hvis noen ønsker løsn på sine problemer dem ikke kan få svar her på denne sidene kan den samme sende meg IM eller e-mail. Jeg svarer på alle henvisninger. Takk for meg :cheers_wine: Med vennlig hilsen, Palli :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ufint Sydvesten.

Vi er ferdige med den del av debatten.

Er det Mulligan som bestemmer når en del av debatten er avsluttet da... Jeg er uenig i at at det solgt ny en god del Bavaria i Norge uten topplanterne som trådstarter hevder. Da synes jeg er patetisk av deg å hevde at den delen av debatten er avsluttet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten historie om lanterner...

 

 

Utpå natten dukker det opp et krigsskip i horisonten med en merkelig lanterneføring, rødt - hvitt - rødt vertikalt, vi diskuterte hva dette opplyste juletreet var og kom frem til at det kunne være den Danske kystvakten. En halvtime senere begynner vi å innse at vi er på henimot kollisjonskurs...nå har det seg sånn at min gode venn og kaptein på denne turen ikke er så glad i å vike for motorbåter når vi seiler så vi holdt på vår rett, dvs holdt kursen.

 

Møter man en lanterne sammensetning som man ikke forstår vil det ofte være et nyttefartøy eller et fartøy med spesielle behov. Å stå på sin nå "rett" når man ikke vet hva man møter er vel ikke å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe ønske om å ta noe ønske om å ta noen debattanter. Å stå på sin rett ombord i alt som er i bevegelse fører lett til ulykke. På denne siden derimot er det ikke så farlig om man står på sin rett. :smiley:

Ehh ..jo, innimellom :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...