Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Ringte litt rundt for å få priser på montering av baugpropell på vår Scand 26CC. Fikk vintertilbud av en som monterer mellom 30 og 40 baugpropeller i året (han har holdt på med båtinnstallasjoner siden 1966). Slo til på dette da han hadde en pris som lå langt under de andre aktørene jeg har pratet med.

 

Det ble montert inn en Sleipner SE40/125 S. Denne har fått nytt design med 5 blads "ubåt"-propell, innvendig skifte av splint (kun løsne to bolter),

mykstart, mindre støynivå og større skyvekraft.

 

Jeg la opp 70 mm2 strømkabler koblet til 2X110Ah batterier. Videre ble tunellkantene avrundet. Det som nå gjenstår er kun å legge på primer og bunnstoff i tunellen.

 

Profesjonellt utført arbeid.

 

Her følger en bildeserie av monteringen.

 

:sailing:

 

 

 

foer_hullsaging.jpg

foer_hullsaging_innvendig.jpg

innvendig_maaling.jpg

borring_ifra_innsiden.jpg

rissemal_montert.jpg

rissemal_oppstreket.jpg

hullsaging.jpg

hullsaging_utfoert.jpg

hull_er_ferdig.jpg

proeving_av_roer.jpg

filing_og_tilpassing.jpg

utvendig_herding.jpg

innvendig_herding.jpg

14_gelcoat_lagt_paa_tunell_innvendig.jpg

15_70_mm2_kabler_lagt_i_doerken.jpg

16_joystick_montert.jpg

17_gelcoat_lagt_paa_utvendig_tunell_samt_avrundet_kantene.jpg

18_hull_bores_for_motor.jpg

19_hull_til_motor_paa_tunell.jpg

20_sikaflex_legges_paa_aksling_.jpg

21_aksling_monteres.jpg

22_motorbunn_monteres.jpg

23_propell_montert_paa_aksling.jpg

24_propell_fem_blads_ubaat_type.jpg

25_motor_montert.jpg

26_kabelsko_presses_paa.jpg

27_motor_ferdigmontert.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det mange ganger, men det kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok:

Vær så snill å følg Sleipners monteringsanvisning for tunnelen hvis du ønsker et godt resultat!

 

Her får du en betydelig reduksjon av skyvekraften pga turbulens. I tillegg vil du få et øket støynivå ved bruk av baugpropellen.

 

Og disse stygge tingene har sin årsak i manglende avrunding av tunnelåpningen.

 

Hva kan gjøres? Enkelt! Slip ned topcoaten på innsiden. Spesielt i bakkant av tunnelen. Legg på minst 5 smale remse i overgangen mellom tunnel og skrog 360 grader rundt røret. Legg deretter på nye 5 lag i bakkant av røret med bredere og bredere remser for hvert lag.

 

 

Nå har du nok massiv glassfiberarmert polyester til å kunne ta slipemaskinen og runde av tunellåpningen skikkelig, dvs radius 10% av tunneldiameteren, for din del 12,5mm radius i tunnelåpningen. I tillegg har du gods nok til å slipe inn et søkk i bakkant av tunnelen på utsiden av skroget. Det gir en vannaviser, samtidig som det gir enda bedre avrunding enn de 10 prosentene som er kravet.

 

Sånn går det når man ikke leser monteringsanvisningen grundig nok. Heldigvis kan feilen rettes ganske enkelt.

 

alternativ.jpg

tunnelavrunding.gif

Link to post
Share on other sites

På vår innstalasjon ble kantene avrundet.

:smiley:

 

Sakset ifra Sleipner;

 

-------------------------------------------------------------

Avrundede åpninger vil minke støy, og maksimere effekt.

Vi anbefaler å avrunde tunnelåpningene mest mulig.

Den optimale avrundingen har en radie som er 10% av tunnelens diameter.

Hvorfor er en avrundet tunnelåpning så viktig?

1. En avrundet tunnelåpning vil forhindre at det oppstår turbulens / kavitasjon,

noe som vil oppstå ved en installasjon med skarpe kanter. Turbulensen forårsaker mer støy, og begrenser skyvekraften.

- Turbulensen / kavitasjonen blokkerer tunnelen og svekker skyvekraften.

- I det kavitasjon og turbulens når propellen påvirkes ytelsen til denne og øker støyen.

2. En avrundet tunnelåpning gjør også at thrusteren suger vann langs skroget på båten. Dermed oppstår det et lavtrykk som vil hjelpe å suge båten i dreieretningen. Med skarpe åpninger klarer ikke thrusteren å suge vann langs skroget, og lavtrykket uteblir. Så mye som 40% av skyvekraften har blitt målt til å ligge her på noen installasjoner.

NB! Propellene til Sidepower thrustere kaviterer ikke på arbeids-hastighet,

så kavitasjon og støy som oppstår som følge av kavitasjon, skapes av tunnel installasjonen.

NB! Selv der en perfekt avrunding ikke er mulig er det viktig å runde av kantene så mye som mulig, en tunnelåpning med skråkant vil ha stor effekt fremfor en med skarpkant (se side 20, ill. 1b & 1d).

--------------------------------------------------------------------

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser de er montert sikring inn til strømforbrukeren!?! Skal den ikke vært montert hos strømkilden?

Hvilken sikring har du på 70mm kabler med 220ah batterier bak seg?

Denne feilen gjør utrolig mange, til og med innstallatører med "lang" erfaring. Sikring skal beskytte strømtilførselen og samtidig forbrukeren. Hvis de oppstår brann utifra kablene ser takstmann med en gang at båten oppfiller ikke kravene regelverket siger til om.

Link to post
Share on other sites

Det er kabelen som skal sikrest. Sikringen skal plasserest så nær strømkilden som mulig. På denne installasjonen er tydeligvis ikke kabelen sikret i det hele tatt siden sikringen sitter så nær forbrukeren, ved en kortsluttning mellom batteri og kabel blir det fort "hett". Kortslutningstrømmen på et batteri er ingen ting å leke seg med.

 

Installasjonen av thrusteren var meget informativ, ser egentlig lett ut.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til å være flere som ikke har forstått hva som er hensikten med en sikring. En sikring kan plasseres hvor som helst i strømkretsen for å hindre at det skal gå farlig høy strøm i kretsen. Det spiller ingen rolle hvor i kretsen den monteres. Hele kretsen sikres på den måten. Forøvrig er en sikring til en baugpropellmotor en sikkerhet som ikke brukes til en f.eks. startmotorkrets. Hvorfor ikke? Det er heller ikke noen slik sikring i en bil.

 

Forøvrig er jeg enig i bemerkningene om avrunding av tunnelendene. Dette er meget viktig. Det er mye ekstra jobb da det krever mange lag med ekstra duk med tilhørende polyester eller epoksy på innsiden. Det er vel kanskje derfor det gjøres så sjelden. Ellers er bildene veldig informative og jeg kan bekrefte at det ikke er noen heksekunst å gjøre jobben selv.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut til å være flere som ikke har forstått hva som er hensikten med en sikring. En sikring kan plasseres hvor som helst i strømkretsen for å hindre at det skal gå farlig høy strøm i kretsen. Det spiller ingen rolle hvor i kretsen den monteres. Hele kretsen sikres på den måten. Eivind

Jeg synes du skal lese litt i regelverket før du uttaler deg om strøm i båt :nono:

Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hvor i kretsen den monteres.

 

Sikringen bryr seg fint lite om hvor den monteres, det har du rett i.. Men når en monterer sikring på en slik kurs flere meter fra strømkilden... vil ikke disse metrene være et risikoområde? Hva skjer hvis det blir en kortslutning mellom sikringen og strømkilden?

 

Nå jobber riktignok ikke jeg som elektriker lenger så det er kanskje derfor jeg ikke helt skjønner hvorfor det ikke spiller noen rolle...?..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Min hovedkommentar Dykker er at du har lagt ut svært informative bilder.

Jeg er tilhenger av at det legges ut så detaljerte bilder både i større og mindre prosjekter.

Selv ble jeg litt overrasket over hvordan skroghullet ble saget. Tidligere har jeg bare sett dette borret ut med speialbor tilpasset formålet.

Jeg har lagt ut mange bilder av baugpropeller i denne tråden; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=båthavna, bl.a. innlegg # 351, 381 og 428.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal lese litt i regelverket før du uttaler deg om strøm i båt :nono:

Oops! Da tråkket jeg visst i salaten. Jeg er utdannet ingeniør og ikke jurist, men bøyer meg for juridisk ekspertise og trekker tilbake det jeg skrev om strøm i båt. Hvis jeg skulle gjøre noe slikt ved en senere anledning, kan jeg vel be om tilgivelse igjen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei,

Fra den tiden jeg drev å bygde stereoannlegg i bil, så var det en uskreven regel om at sikring på en ledning fra batteriet skal aldri være lengre unna batteriet enn 30cm.

Jeg har sett selv resultatet av en 4 gauge kabel uten sikring som kortsluttet..

Batteriet eksploderte (jeg stod utenfor garasjen når det skjedde) og det var ikke mye pent i det bagasjerommet og bare flaks at det ikke tok fyr.

Så grunnregelen er: sikre ledningen så nærme batteriet som mulig, så tar du ingen sjangser..

 

Og når det gjelder for liten krumming fra skrogsiden og inn til tunnellen, det har jeg erfart på min båt, bråker og lite effekt.. i mars skal min leveres inn for å fikse krummingen. Gleder meg til å teste resultatet når den kommer på vann. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hva hvis dykker f.eks har 2 sikringer på kursen sin? Noen som har tenkt på det? 200A rett ved batteriet og 70A ved baugpropellen fordi sikringen ved baugproppissen er lettere å komme til hvis den går enn den nede ved batteriene i motorommet?

 

Tenke litt lenger enn nesetippen før man formaner i hytt og gævær.. Slike viftende pekefingre bare forsurer et innlegg :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig i denne kommentaren din Bavaria32Sport.

La nå Dykker få anledning til å forklare hvordan han har tenkt å montere dette før det blir for mange kritiske innlegg.

La oss være spart for innlegg av den typen som er skrevet i innlegg # 10 og heller vri innspillene våre i en mer positiv tone slik at vi forsøker å hjelpe hverandre ut fra den kompetanse vi måtte ha.

Link to post
Share on other sites

La oss være spart for innlegg av den typen som er skrevet i innlegg # 10 og heller vri innspillene våre i en mer positiv tone slik at vi forsøker å hjelpe hverandre ut fra den kompetanse vi måtte ha.

Enig med deg om dette er bra jobbet hos trådstarter men hvis du mener vi skal la dem som anbefaler brannbomber om bord i båter være uten kritik kan vi godt gjøre de. Men skal vi ikke vente til vi nærmer oss næste nyår til å kunne kose oss med brannene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det mange ganger, men det kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok:

Vær så snill å følg Sleipners monteringsanvisning for tunnelen hvis du ønsker et godt resultat!

 

"Vær så snill" ????? Hva er det du prater om? På vegne av hvem er du ber for???

 

Her får du en betydelig reduksjon av skyvekraften pga turbulens. I tillegg vil du få et øket støynivå ved bruk av baugpropellen.

 

Det er knapt merkbart! Jeg har forsøkt dette på min nåværende og min forrige båt... Hvorfor på min nåværende når det var liten effekt på den forrige? Jo fordi leverandøren fikk en av sine folk til å montere den på den eneste "riktige" måten.

Bare tøys!

 

Sånn går det når man ikke leser monteringsanvisningen grundig nok. Heldigvis kan feilen rettes ganske enkelt.

 

Glem det, masse jobb, ekstra kostnader og svært liten effekt!

Link to post
Share on other sites

Her var det like mange meninger som det er medlemmer på båtplassen. :smiley: Det er slik det skal være!

 

Det med oppbygging av glassfiber foran og en stor avrunding bak tunnelen er anbefalt av Sleipner. Men etter hva jeg har hørt fra flere innstalatører av baugpropeller er det gjort tester av dette. Resultatet viser at det ikke er noen forskjell på små tunneler, men det er det på store tuneller (for båter over 50 fot). Det som er viktig er å avrunde kantene inn mot tunellen slik at de ikke er skarpe.

 

Innstallatøren jeg har brukt til monteringen har montert baugpropeller (eller baugthrustere som mange mer korrekt kaller det) siden 1966. Han har montert på alt fra Scand Baltic på fabrikk og Fairline osv i alle disse årene.

 

På større båter bruker han å bygge opp tunellen med bulb foran og avrunding bak tunellen, men som sagt ikke på småbåter som min (26 fot), her kun avrunding.

 

Han bruker ikke slikt verktøy som man freser ut hullet til tunnelen, det tar for lang tid sa han. I stedet bruker han elektrisk sag. Han borret først senterhull og deretter ytre radiushull. Etter dette risset han opp (se bildeserie). Han traff ytre radiushull perfekt. Han nevte også at noen av båtene han monterte tunnelene i, ikke var symetrisk støpt ifra fabrikk på SB og BB side i baug. Men dette hadde han teknikker til å få bukt med.

 

Prisen? Jeg fikk en meget bra vinterpris. Men ring ham og få et prisoverslag. Jeg la opp strømkablene og satt opp joysticken selv (og hadde også demontert innredning slik at bunnen av båten var tilgjengelig).

 

Han heter Erik Røvik, og treffes på tlf 90836319. Han holder til i Oslo, meget hyggelig kar.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

......men hvis du mener vi skal la dem som anbefaler brannbomber om bord i båter være uten kritik kan vi godt gjøre de.......
Jeg mener bare at du nå har så mange innlegg bak deg her på BP samtidig som du markedsfører deg som servicmann at du har et ansvar for å formulere deg positivt og hjelpe andre medlemmer til å forbedre prosjektene sine ytterligere. Med service forstår vi som regel noe som fungerer positivt.
Link to post
Share on other sites

....vi skal la dem som anbefaler brannbomber om bord i båter være uten kritik kan vi godt gjøre de

Å kalle en slik kobling brannbombe er ta vell i. Ikke lurt med kun 1 sikring i den enden, det er greit. Men brannbombe?? Neppe...

Brannbombe er f.eks bensinbåt med fravær av vedlikehold over flere år, ingen vifte i motorrom osv.. Gasskoblinger som er skikkelig gamle uten vedlikehold og uten lekkasjetester,drenering.. Man må se ting i litt perspektiv. See?

 

Ellers er jeg imponert over de som skjærer hull til baugpropell, at de treffer hver gang :-) Jeg vet det er enkelt, men blir imponert hver gang. Bra bilde serie.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

..innvendig skifte av splint (kun løsne to bolter),

Betyr det at akslingen fra propellen og inn i båten er fast? Siden splinten da sitter mellom motor og det T giret/leddet i bilde 20?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...