Jump to content

Var du på båt-tur i helga?


fs

Recommended Posts

Jeg er litt forundret over den "labre" stemningen på Båtplassen i dag.

Er det virkelig ingen som vil referere fra årest første helg med knall sommervær (østlandet)??

Sol, sol, sol og 20 grader ++.

Noen motiverende historier, samt gjerne noen bilder f.eks av årest første bad??

Vi som forstsatt har "burka-båt"  trenger nå all mulig motivasjon under presenningene!!.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt forundret over den "labre" stemningen på Båtplassen i dag.

Du sier noe. Ifjor var mai den desidert mest aktive måneden, men så langt ser det ut til å bli stikk motsatt i år.

Kanskje alle er på sjøen i det fine været? Isåfall er jo intet bedre.. :confused:

 

For min del er årets eneste båttur de 20 meterne fra utsettingskaia til "båsen".... :smash:

Link to post
Share on other sites

Var ikke ute og har heller ikke noen fine bilder å presentere. Drev som vanlig og jobbet på båten - som står på land  :smash:. På helgens aktivitetsliste stod demontering av alt påskrudd stash utvendig og klargjøring for lakkering av alt over fenderlist. Rev samtidig av fenderlista. Det kommer jeg sikkert til å angre meg for, men den var så dårlig at det var ikke bønn. Ny er bestillt, men problemet er at både Maritim og produsenten er tomme og regner med å kunne levere en gang "i slutten av mai" :smash:. Hvilket jeg er veldig redd for i praksis vil si en eller annen gang i juni :confused:. Håper det ikke slår til.

 

Ellers presterte jeg årets første solbrenning av meg selv :cool:. Det var skikkelig varmt. Måtte kule'n på dekk mens jeg spiste en is av typen det-største-som-er-å-få, mens jeg tittet på alle andre som slet i varmen. Endelig har det blitt aktivitet i havna vår også. Det durte i steamere, surret i polleringsmaskiner og banket og låt alle steder. Artig for en som har sullet alene under presenningen helt siden januar. Vel, det var en kort rapport fra mine trakter i nordenden av Mjøsa (Hvilket nå snart er på normalen når det gjelder vannstanden. Takket være de siste dagers vannføring har Mjøsa gjort et byks opp fra et heller sørgelig nivå, opp til vanlig vannstand. Stopper det ikke nå, er flom det neste... :blush:)

Link to post
Share on other sites

. Rev samtidig av fenderlista. Det kommer jeg sikkert til å angre meg for, men den var så dårlig at det var ikke bønn. Ny er bestillt, men problemet er at både Maritim og produsenten er tomme og regner med å kunne levere en gang "i slutten av mai" :smash:. Hvilket jeg er veldig redd for i praksis vil si en eller annen gang i juni :confused:. Håper det ikke slår til.

 

Prøv en telefon til Industriplast as  tlf. 56 14 83 00

Dette firmaet leverer alt av fenderlister etc. for en rimelig penge.

Link to post
Share on other sites

Båtturen i helga gikk fra brygga og opp på land. Vasking, rubbing, polering, bunnsmøring av båt og drev. Et fantastisk vær med sol og 23 grader i skyggen. Forrige året tok vi båtpussen første uka i juni iført varmekjeldress og ullundertøy. Ble likevel liggende med influensa etterpå... I år var det shorts og T-skjorte og beste båtpussevær ever!!

 

Værgudene må være gale, men hva gjør vel det når vi setter ny varmerekord på 70 år nordpå  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Båtturen i helga gikk en runde på fjorden etter alle justeringer ble gjort. Har overhalt drev og det meste av det tekniske i båten i vinter. Da følger alltid litt små justeringer med før en er klar for første tur. Det var fint og varmt i helgen, men et par regnbyger ble det alikevel. Men nå begynner sommeren, i dag er det blå himmel, og jeg sitter inne på jobb og ser ut.  :sailing:

Link to post
Share on other sites

var etpar turer på båten i helga, teller det mon tro ?

Ligger noen treiginger utenfor meg i rekka, mumler om at de ikke skal ut før i slutten av måndeden... :sailing::smiley:

 

Havneforeninga har regel om at de som ikke er på vannet innen 10.mai selv må bekoste flytting. Men de skylder på dårlig kapasitet, osv osv osv.

 

Suzuki - klar og frustrert...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Prøv en telefon til Industriplast as  tlf. 56 14 83 00. Dette firmaet leverer alt av fenderlister etc. for en rimelig penge.

Jeg har vært inne på tanken om å sjekke med andre. Men så er det problematikken med å få forklart hvordan lista ser ut - med Maritim er det jo så greit for alle modellene deres er avbildet i brosjyren og på nettet. Og så har bestillingen vært inne noen dager. Jeg har maset fælt på dem om å purre leverandøren sin. Og i tillegg har jeg bedt om info rundt hvordan man evt. kan spleise ei slik list, så de har brukt tid på å finne ut av det. Da blir det litt flaut å komme og avbestille. Teknikken med å spleise slike lister er forresten å bruke et "sveisespeil" - et verktøy som rørleggerene bruker.
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken om å sjekke med andre. Men så er det problematikken med å få forklart hvordan lista ser ut - med Maritim er det jo så greit for alle modellene deres er avbildet i brosjyren og på nettet. Og så har bestillingen vært inne noen dager. Jeg har maset fælt på dem om å purre leverandøren sin. Og i tillegg har jeg bedt om info rundt hvordan man evt. kan spleise ei slik list, så de har brukt tid på å finne ut av det. Da blir det litt flaut å komme og avbestille. Teknikken med å spleise slike lister er forresten å bruke et "sveisespeil" - et verktøy som rørleggerene bruker.

Å avbestille når leverandøren ikke holder det han lover er en kurrant sak. Derfor bør du vel vente til slutten av mai, og be om en DATO for leveransen. Hvis ikke, ny leverandør: here i come..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Båt tur :sailing:

 

Kan ikke kalle det for båttur når en kar klipper grasset rundt båten :lol:

 

Bestilte meg 2 kartonger med tech7, så nå er jeg klar for nating :smiley:

Tenkte og nate og sette inn dekk/dollbord/overbygg med antiparasitt og derpå oljing slik at jeg blir kvitt pressenninga.

Men jeg knalla meg en tur med moppen og ble helt sjuk når jeg så de som var på fjorden. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med det fantastiske været det var i helgen måtte jeg jo utpå selv om Trude var på besøk hos moren i Kristiansund. Så det ble guttetur, skipshunden og kapteinen. Og som vanlig gikk turen over fjorden fra Son til Grisebukta på Kommersøy. Det er greit å legge til der alene med flytebrygger. Men så mange båter var vi ikke der, 5stk på det meste. Men det er greit for skipshunden Japp, da kan han få løpe litt løs langs stranden og bade uten å plage andre. Alle er ikke like glad for å møte en ellevild og glad Labrador på nesten 50kg!

 

Kommersøy er jo ikke bebygd lenger, bortsett fra to dasser for båtfolket, men tidligere har det vært drevet jordbruk og kalkbrenneri. Da jeg på en av lufteturene med Japp passerte restene av en hustuft, møtte jeg på en hel skokk med folk som pekte og fotograferte. Pratet litt med dem, og en av dem hadde hatt en bestefar som hadde bodd på øya. Han hadde med seg et gammelt album som viste bilder av folk og hus i 1910, pluss håndtegnte kart over øya. Neste tur skal jeg ta en titt på restene av kalkovnen, nå vet jeg hvor den skal være.

 

Dette var den tredje turen i år. Skal se om det ble noen brukbare bilder når jeg kommer hjem. Ellers er det bilder fra får første tur her.

 

Og joda, bilder var det i kameraet. Først heising av norsk vimpel som skal henge oppe til ut i oktober.

 

BildeBildeBilde

 

 

Og som vanlig finner Japp seg godt tilrette ombord, og i Fantebukten var kveldsstemningen upåklagelig.

 

BildeBilde

 

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var på tur både forrige helg og denne helgen. Overnatting fra lørdag til søndag begge turer. Denne helgen ble turen bare i nærområdet rundt Jeløya, grunnet varsel om kuling fra NØ, men den kom jo aldri. Istedet ble det knallvær!

Forrige helg var vi på Missingen. Fjorden lå helt blank begge dager, så det ble litt ekstra kjøring hit og dit før vi la oss til land. I bukta på Missingen var det 10-12 båter, + flere som var innom og tittet. Tok jolla en runde for å se etter spor fra det berømte forliset, og vi så da noe vrakgods ligge på land, ja. Det er begrenset hvor mye en kan bevege seg rundt på øya ennå grunnet fuglereservat, så vi fikk ikke sett så mye der. Men det går an å gå opp til toppen av øya der hvor signalmasta står. Er virkelig en flott utsikt over Oslofjorden derfra! Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert hvis jeg får tid. En fantastisk start på sesongen hittil! :sailing:

Her kommer et par bilder fra Missinghavna:Hadde sjefsplassen ved brygga!

Bilde]

Bilde

Link to post
Share on other sites

Joda, er på sjøen nesten hver dag! Så også i går. Det var knallvær - endel NØ vind, men ellers fint! Godt å se en del seilbåter som var ute og luftet spinnakeren sin.......

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:smiley:   SAILING!!!!!!!!!!!!!!

Familien gjorde unna ca 130-140 nautiske i helga, på samlet kjøretid ca 7,5 t. Hadde en strålende tur på båtmessa i Sandnessjøen, i 24-25`C. Vi satt i denne varmen, og så på snøen på fjellsidene på de syv søstre. Helt rart nå i starten på mai, men FLOTT!

Både turen og returen fra Sandnessjøen foregikk med flatt hav, og myegodt hav-BLIKK.

Vel på søndag kom vi jo ned på jorda igjen, da den kalde sure nordavindskulingen kom. Heldigvis var vi kommet til hjemmehavna da.

Det gjelder å få utnyttet de sommerdagene vi får, og vi synes vi har fått en kjempestart på båtsesongen.

 

PS! NB!

Vi kan si hva vi vil om service, men jeg mener nå at NB lager fiine båter. 840 Fly heter min nye flamme. Plassutnyttelsen i 840`n er jo maksimal ! Synd at alt er så  :sailing: DYRT !!!

 

Måtte alle få en fin båtsommer !!

Link to post
Share on other sites

Satt ut båten på lørdag og fikk satt opp masta samme ettermiddag. Lørdagen gikk med til å rydde og ordne. Motoren ble testet, stoppet, luftet diesel, startet, gikk stoppet, luftet .......osv. Det lå nok endel bobler i systemet her og der fordi jeg hadde hatt av alt ifm. rep av motoren.

 

Søndag gikk med på mer rydding og vasking, samt klargjøring av rigg, seil, osv. Nåå er båten klar for den første seilturen. Fikk en slik indre ro når alt dette var gjort. Gleder med til første turen.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg var på båttur både lørda og søndag. På lørdag'n funket alt sammen kjempefint etter at vi hadde hatt en overhaling på forgasseren. Så skulle vi ta en tur på søndag og etter atvi hadde kjørt 15 minutter smalt det fra forgasseren. Litt kjedelig...men båtlivet er vel slik det også, med oppturer og nedturer!

 

mvh

jonhei

Link to post
Share on other sites

Joda vi var en tur ute på søndag.

 

Vi måtte planere ut ny gressplen med innleid bobcat ble vel litt stor jobb men vi klarte å bli ferdige .

Måtte ut en tur for og kjenne på sola og det deilige vannet folk badet på kalvøya . hutetu jeg har ikke vanntemp i båten men kald var det .

Neste tur blir om ca 14 dager da er alt rundt huset ferdig og da skal rederinnen og jeg ha en hel helg ute med skipshunden vår.

 

Været her i dag er jo ganske så bra litt skumle skyer men igen regndråper er kommet enda.

 

Mvh

bernt

Link to post
Share on other sites

På fredag var jeg helt klar for helgetur til Sandspollen men ...

 

Forsøkte etter beste evne å få tak i mannskap. Det var ingen som kunne  :sailing:

Noen måtte jobbe, andre drev med eksamensforberedelser og noen hadde reist bort. Det ble derfor jobbing (pusling) med forsjellige småting ombord både lørdag og søndag, samt en kort tur ut på lørdag ettermiddag.

 

Har hatt ut alle (nesten) dørkplatene og fått vasket skikkelig under. Utrolig hvor mye møkk det samler seg. Glemte å sjekke badetemp. på søndag, men så noen som badet.

 

På lørdag var det 12 grader i indre Oslofjord.

 

Er litt forundret over alle burkabåtene på land. Selv om man ikke er klar for sjøsetting bør vel burkaen få fri for i år?

Link to post
Share on other sites

Fikk sjøsatt om lørdagen og tok en liten tur bare.

Søndagen ble benyttet til en tur til valle og noen småturer rundt i kragerøskjærgården.Nydelig sol og en brent rygg......

Blir nok første overnattingstur til helgen :yesnod:

mvh

frank v.

Bilde

Bilde

 

Forøvrig var det 15 grader i vannet,var noen som trosset det og badet,fristet jammen ikke stort.Må ha minst 20 grader.......

Link to post
Share on other sites

Var ute både lørdag og søndag. Yngstejenta badet, men ikke spesielt lenge :yesnod: Er helt sikker på at jeg så "giver" på vei ut søndag ettermiddag også, men jeg kan jo ha tatt feil.

Har vært ute de tre siste helgene, men har enda til gode å se en baatplassen-vimpel! Er det få av oss i indre Oslofjord mon tro?

Link to post
Share on other sites

På lørdag gikk turen til Tønsberg for opptak av båten. Der skal vann- og oljelekkasje samt problemet med at drevet ikke går i gear før etter ca 5 sekunder fikses. Nå blir det to uker uten mulighet for å bruke båten likevel så det passer bra. Turen nedover gikk fint og det er jo merkelig å gå ut fjorden i ca 23 knop. Før så gikk det maks 5. Nå gikk jeg alene og da er savnet av seilbåten der, men skulle jeg gått til Tønsberg med den måtte jeg gått tidlig lørdag morgen. Nå gikk jeg kl 1600 og var i Tønsberg litt før 1800.

 

Vi har hatt 7 dagsturer og en helg med overnatting. Sesongen begynte tidlig i år og derfor var vi heldige som fikk ut båten allerede 7 april. Ser frem til mange deilige dager på fjorden i år. Mye av tiden vil nok gå med til å ligge på alle fire i fjæra og lete etter krabber osv sammen med pluggen på snart 1 1/2 år :yesnod:. DET ER FINT DET!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...