Ficher Startet 7.Februar.2009 Del på Facebook Startet 7.Februar.2009 (redigert) LINK.. http://www.aftenbladet.no/blogg/joneblogg/article984185.ece (Flotte grå torskar med rogn og lever. Namm, namm........ ) Andre som har fått noen Ferdartorsken i Ryfylkefjordene Er det ikke fra februar til april denne oppholder seg i fjordene her i Ryfylke ? ( fikk flott Ferdatorsk i april i fjord) Redigert 7.Februar.2009 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Ferdatorsk? Hvorfor kalles det ferdatorsk og hva skal til for torsken å komme under den benevnelsen?? Er dette en årviss hendelse? Er det det samme som her i Nord kalles oppsigsfisk eller kan det være skrei, det vil si at den kommer oppunder land for å gyte?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Feratorsk er Atlanterhavstorsk/norsjøtorsk som kommer inn på vestlandet for å gyte i februar/mars. En ser lett forskjell på denne og stamtorsken. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 --En ser lett forskjell på denne og stamtorsken. Hvordan ser du forskjell ? Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Hvordan ser du forskjell ? Den har med seg pass. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Nils1 Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Ååååå - trodde det var EU torsk jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 7.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Feratorsk er Atlanterhavstorsk/norsjøtorsk som kommer inn på vestlandet for å gyte i februar/mars. Hva er forskjell på Ferdatorsk og Skrei ? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 (redigert) Skrei er genetisk forskjellige fra kysttorsken (foreløpige studier), men er noe usikker på om det samme gjelder Atlanterhavstorsken. Velger å tro at "ferdatorsk" og Skrei kan være samme arten. Skreien ser slik ut: http://www.godfisk.no/Tema/Fiskeleksikon/V...sikon?key=21727 Litt info om kysttorsken: http://www.imr.no/__data/page/4631/6.3_Nor..._og_fremtid.pdf http://no.wikipedia.org/wiki/Torsk Redigert 7.Februar.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 16.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2012 Då e Feratorsken kommet til Tananger området ........ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Desember.2012 Del på Facebook Svart 16.Desember.2012 Det var tidlig, for makrellen er jo ikke reist enda, tok flere stk forrige helg. Fisker man etter ferdatorsken på vanlig torskemetoder, feks pilk, på bunn? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Pilkola Svart 16.Desember.2012 Del på Facebook Svart 16.Desember.2012 Fikk du den på stang/harpe? Jeg prøvde litt rundt Byfjorden i ettermiddag, bare småsei. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 16.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2012 D.Fisker man etter ferdatorsken på vanlig torskemetoder, feks pilk, på bunn? Ja, samt med stang eller harpe. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Men går den dypt, mot bunn som den stedfaste Torsken, eller går den høyere som andre tilreisende fiskeslag ? Fisker man den på de typiske Torskestedene, eller går den andre steder ? Hilsen en som har lyst å lage seg tørrfisk i år Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
haugi Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Får jeg noe av den så blir det iallfall tørking på meg Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 (redigert) En av de bedre fiskeplasene i Stavanger etter Ferdatorsk er i Byfjorden, på sandbunnen inn mot Ulsnes. Den går inn på grunnt vann for å gyte. Normalt i februar-mars så dette er tidlig. Redigert 17.Desember.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Erik Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Supert, det er faktisk nesten i bakgården min Er det noen som har erfaring med hvor mye lukt tørrfisken genererer ? Har en perfekt vindtunnell å henge den i, men det er nære inngangsdøra Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
haugi Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Det lukter en del, men ikke verre enn at en tåler det når en vet hvor godt det blir:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Pass på å salte den leenge, så tørker den veldig fort og blir relativt lite salt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Dette er jeg usikker på. Noen sier den ikke skal saltes, noen at den bare skal/kan dyppes i saltvann. Selv synes jeg kjøpetørrfisk er hakket for lite salt, så jeg er ikke redd for å salte litt hvis det går ann. (skal brukes som snacks ) Hvordan/Hvor lenge salter man da i så fall ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
haugi Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Jeg pleier og ha den i salt i 4-5 dager, og tørke den til en kan slå folk ihjel med den:) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Jeg pleier og ha den i salt i 4-5 dager, og tørke den til en kan slå folk ihjel med den:) Legger du den da lagvis og strør salt mellom, eller lager du lake ? Hmm, vi burde kanskje laget en egen tråd om tørrfisk, og la denne tråden bestå til ferdatorsk observasjoner og fangster... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
haugi Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Legger den lagvis, og strør godt med grovt salt i mellom. Tror det er en egen tråd om tørrfisk en eller annen plass her på BP :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Da er det vel strengt tatt klippfisk du lager haugi, og ikke tørrfisk. Tørrfisk saltes ikke. Men de fleste vestlendinger kaller vel gjerne klippfisk for tørrfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 Det jeg kjøper som snacks og banker selv heter Tørrfisk, men hvis klippfisk kan brukes på samme måte og er like god bare litt saltere, så blir det bra Antar de henges opp på samme måte etterpå Satser på å fange nok til å teste begge metoder Hvor stor bør Torsken minimum være for at det skal ha noen hensikt å tørke den ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 17.Desember.2012 Del på Facebook Svart 17.Desember.2012 (redigert) Jeg har aldri lagd tørrfisk/klippfisk til snacks. Kun for koking. Jeg gjør som haugi, men lar den ligge minst 1 uke i saltlake, gjerne opptil måneder alt ettersom det passer med tørking og tørkevær. Den legges da for utvanning i ett døgn før koking, serveres med kokte poteter kålrabistapp og bacon fett. Ett herremåltid. Feratorsk i desember høres forresten veldig tidlig ut, den pleier ikke sige inn før februar. Redigert 17.Desember.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.