Jump to content

Ferdatorsken er på vei inn i Ryfylkefjordene.


Ficher

Recommended Posts

Jeg kunne ikke motstå fristelsen og heiste seil på vei inn byfjorden mellom fiskeplassene i går. Var periodevis nede i 1,5 knopp jeg og. Perfekt dag for fiske mao.

Mot avdrift gjør jeg føgende i seilbåten (som vel er det du og bruker ) :
Ut med en flik fokke fra rullen. Da legger båten seg med akter mot vind. Resten justerer jeg med gass og gir, som jeg rekker med foten fra der jed står og fisker.

 

Fine forhold som sagt i går, og mye båt ute, men så ingen som dro Torsk over ripa denne helga heller :worry:

bilde

bilde

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen fokk " jeg bare kan rulle ut" :) stagkroker her i vet du.

Kan jo prøvd med den minste fokka, men redd jeg surfer avsted. For gøy testet jeg følgende: gikk i 5 knop rett mot vinden, snudde 180 grader, og oppnådde 6,3 knop på samme turtall...

 

Får vente på mindre vind, og at fjorden stenge for garn 1. Mars.

Link to post
Share on other sites

unngå shad som opphenger om det er mye drift, gummimakk er bedre da. reduser opphengere om det ikke hjelper.

kun svenskepilk eller bare den store shaden er nok.shads har mye motstand.

bruk en ekstrakrok på shadene.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Åhhh faguttrykk :) shade, er det den store silikonsilda med blyhode? - ja, den vrikker jo med halen, så det gir sikkert motstand. Når du sier oppheng, tenker du da på flere kroker?

 

Har fått laget med en fortom, ferdig med de der silikon-fiskene. Og så kan jeg bytte mellom pilk eller blylodd i enden. Satte meg skikkelig fast i dag, ettersom jeg drev avgårde, over en grunne. Hadde mistet kroker gir 400 kr om jeg måtte kappe snøret... Men kjørte båten motsatt vei, tilbake og forbi der det satt fast, og da løsnet det.... Puhhh

 

Har sånn derre "braid" sen på stanga. Har forstått at det er andre knuter som må brukes.. Fortom av vanlig sen.

 

Har vel igrunn handlet utstyr langt over mitt nivå... :) men artig er det. Slutt på håndsnøre og floker på snøre ihvertfall.

La på ny sen på ei anna snelle også i ettermiddag. -gavn opp fiskinga. Håper jeg la på sena rett vei :) men det retter seg kanskje opp om jeg gir ut alt?

 

Og så er det slutt på hurtigsvivel. Nå er det spiltring i fiskeveska..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fortsatt dårlige resultater for meg :thumbsdown:

 

Det ryktes at det tas en og annen slenger, men hverken dykkere eller de med ekkolodd observerer noe som kan kalles stim enda her mellom Fjøløy og byfjord området.

Det var vist ikke så sprekt i fjor heller... :confused:

 

Men nå er ihvertfall finværet kommet, så denne helga går vi nok nord over Boknafjorden og tester forholdene der oppe. Det ryktes noe bedre fangster der oppe ihvertfall....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er jeg hjemkommet etter årets sannsynligvis siste Ferdatorsk tur for i år (Drar på påskefjellet til helga :worry: )

Ikke noe napp i dag heller :nonod:

 

Eneste fangsten jeg har gjort i år var da jeg putlet meg nord over Boknafjorden og fisket rundt Geitungen fyr forrige helg.

Der fikk jeg 2 (men begge samtidig), og kompisen som var med fikk 1. Ikke mye det heller for 2 dager iherdig fisking.

 

img_2289.jpg

 

Men det var en fin tur. Flott vær og mye båter ute, både der og på de andre 'godplassene'

img_2263.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ikke vært ute og fuktet pilken selv enda, men kjenner det begynner å krible, tenker å ta ut en tur neste helg hvis været er bra selv om det kanskje er litt tidlig.

 

Det er lite båt ute på de faste plassene foreløpig ser jeg, men noen er det saktens som har begynt å sokne.

 

Håper vi kan få raporter om gode fangster her utover nå ja  :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...