Jump to content

Ferdatorsken er på vei inn i Ryfylkefjordene.


Ficher

Recommended Posts

Dårlig fangst her også. Ble fort lei av å fiske i kø når det ikke beit, så jeg tok meg en seiltur istedet, men dyppa snøret innimellom. Så ikke snurten av ferdatorsken, men tok ett par små kyst-torsk utfor Tungenes som fikk gå igjen.

 

Nye lodd og nye gevinster i morgen da....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Endelig var jeg bortpå den igjen.

Greide ikke å motstå fristelsen etter jobb i går i finværet og det attpå til var flo på rett tid.

Fikk bedre respons på en liten kveldstund enn på de to foregående helgene tilsammen :

img_0915.jpg

 

Flott fisk !! Nå er Møre / Stingsild pilk kjøp inn , Yr.no melder 0 i vind samt Sol i morgen ....... da må Feratorske passe seg ;-)

Når er strømforholdene best i morgen

Link to post
Share on other sites

Jeg har og brøyta is i dag..... Med kajak....

Ikke fisket i dag, men skal freiste lykka i morgo.

 

Det sies at sildestimene ikke er kommet lenger sør enn Måløy, og at silda må komme før det blir skikkelig fart i det. Men torsken er jo her. Man tar en og annen allerede.

 

Men før storfangsten slår til : hvordan konserverer dere overskuddet ? Jeg har hengt til tørk de få jeg jeg har fått til nå. Det virker veldig lovende allerede faktisk. Rogna har jeg kokt og spist der og da. Men kan man fryse rogn? Kokt eller rå i så fall?

Hodene har jeg kasta, men det skal vist og være god mat ?

Salter du filetene før du fryser dem, eller fryser du dem naturell ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Endelig var jeg bortpå den igjen.

Greide ikke å motstå fristelsen etter jobb i går i finværet og det attpå til var flo på rett tid.

Fikk bedre respons på en liten kveldstund enn på de to foregående helgene tilsammen :

 

 

Se her ja, dette var sorten. Hvor stor er den vi ser her 3,5-4 kg?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Magisk i Byfjorden / Boknafjorden i dag. :thumbsup: Havblikk -sol og MYE båt ute og fisket . Fikk ikke noe i Byfjorden , men nær Isgrunnen( nær Mosterøy) fikk vi 7 flotte Torsk. :fishing:

Det var som pokker da, fikk en sei i Åmøyfjorden, og tenkte på om jeg skulle gå vest av Mosterøy heller men slo det fra meg. Får kanskje prøve der i morgen heller.

Link to post
Share on other sites

Se her ja, dette var sorten. Hvor stor er den vi ser her 3,5-4 kg?

Usikker, men tipper 4-5 Kg til sammen ferdig sløya. Men bare hodet veide nok 1/2 Kg hver :lol:

Gildekassen ble ihvertfall for kort, så da er det rette sort !.

 

Det var som pokker da, fikk en sei i Åmøyfjorden, og tenkte på om jeg skulle gå vest av Mosterøy heller men slo det fra meg. Får kanskje prøve der i morgen heller.

Vi var både her og der i går, bla vest av Mosterøy og rundt Fjøløy.

Så ikke snurten av Torsk, men fikk ett fullt snøre sei utfor Fjøløy.

Dagens eneste napp :worry:

 

Men det var en fantastisk dag på sjøen i fenomenalt vær, så man kan knapt klage :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men før storfangsten slår til : hvordan konserverer dere overskuddet ? Jeg har hengt til tørk de få jeg jeg har fått til nå. Det virker veldig lovende allerede faktisk. Rogna har jeg kokt og spist der og da. Men kan man fryse rogn? Kokt eller rå i så fall?

Hodene har jeg kasta, men det skal vist og være god mat ?

Salter du filetene før du fryser dem, eller fryser du dem naturell ?

Frys filetene usaltet.

Skal du salte torsken så flekk fisken og legg den i grovsalt et halvt til ett døgn (etter størrelse). Skyll av og skjær den i kokstykker før du fryser den.

Rogna er aller best om den sukkersaltes og røykes. Da har du fineste kaviar. Et triks fra min barndom var å sukkersalte rogna, tørke den litt og skrape den ut i en bolle, for deretter tilsette litt røyksyre. Syra fikk man kjøpt på apoteket.

 

Hodene til stortorsk har tunger og kjaker som er nydelige stekt. Andre sverger til å koke hele hodet.

 

Levra har du ikke nevnt.

 

Tørking og bukning av fisk på dine kanter hadde jeg vært skeptisk til, men det kan sikkert bli bra med nogenlunde tørr og kjølig vår.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips :thumbsup:

 

Røyking av rogn høres spesielt spennende ut. Men hvis du sukkersalter først (1 døgn ?) så er vel ikke 'sekken' sterk nok til å holde rogna på plass når den røykes ?

Kanskje pakke inn i ett klede, det slipper vel både lake og røyk gjennom.....

Hmmm.. Her må det eksperimenteres litt ja... :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...