Jump to content

Ferdatorsken er på vei inn i Ryfylkefjordene.


Ficher

Recommended Posts

Antar de henges opp på samme måte etterpå :confused:

Jeg henger de opp for tørk ja, til de har rent fra seg

Men har laget senger av hønsenetting, og legger de ut for soltørking i tillegg.

Soltørking gir snøhvit fisk av beste kvalitet.

Akkurat som ekte gammaldags klippfisk som ble lagt ut på klippene i sola for tørk.

Det finnes ikke bedre råvarer enn dette.

Hadde det vært opp til meg hadde dette vært måltidet på selveste julaften.

Men jeg må ta til takke med pinnekjøtt på julaften. Men det blir heldigvis alltid plass til fersk torsk og klippfisk i romjula.

 

Eh, redigert: Ikke fersk torsk, men saltsprengt fersk torsk. Skal det være så skal det være.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Slik gjør vi det:

 

Tørrfisk bruker vi å lage av råskilt (fisken er delt i to helt bak til spolen, og ryggbeinet er fjernet fram til gattet) torsk som blir hengt umiddelbart etter fangst. Tror nok ikke at du får så mye smak av og dyppe den i saltvann før du henger den. Det eneste du bør være nøye på er at utetempraturen er så lav at fluene ikke har begynt og legge egg. De kan gjøre tørrfisken din litt uappetittelig. Den lukter da haller ikke så mye når den har fått tørket mens det er kaldt.

 

Klippfisken blir delt og ryggbeinet fjernet ned til gattet, men har skal sidene fortsatt henge sammen i ryggen. Vaskes godt før den graves ned i tørt salt i 1 til 2 månder. Vi bytter salt iallefall en gang.. Det er ikke nødvendig å ha den liggende så lenge, men den kan likså godt ligge i salt til det blir stablit vær til tørkingen. Så blir resultatet best så lenge den ikke blir utsatt for regn eller doggfall under tørkingen.

 

Og her oppe i trøndelagen er det dessverre enda et par tre månder før gytetorsken kommer.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel strengt tatt klippfisk du lager haugi, og ikke tørrfisk.

Tørrfisk saltes ikke.

Men de fleste vestlendinger kaller vel gjerne klippfisk for tørrfisk.

Stemmer det, det er klippfisk, men jeg har vokst opp med utrykket tørrfisk så da blir ofte det som blir sagt:)

 

.

Den legges da for utvanning i ett døgn før koking, serveres med kokte poteter kålrabistapp og bacon fett.

Ett herremåltid. :thumbsup:

Enda bedre syns jeg det er med stekeflesk til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvordan/Hvor lenge salter man da i så fall ?

 

 

Jeg salter den minst et par uker, men gjerne i flere måneder. Den blir faktisk mindre salt av å ligge lenge, saltet trekker ut igjen over tid. Du kan bare salte den ned etter hvert som du fisker den gjennom vinteren, og så henge den ut til tørk til våren når det blir tørt og frostfritt. 5-6 måneder i salt går helt fint det! Etter å ha vært saltet lenge har den såpass lite restfuktighet at den tørker på en ukes tid under gode forhold, og den blir da hvit og fin i fisken. Umm, kjenner jeg begynner å bli sulten her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Salting : Kan man sette saltafisken i uoppvarmet garasje/uthus , eller må det stå garantert frostfritt og i jevn temperatur ?

Ute temperaturen her omkring varierer jo mellom -10 og + 10 for tiden :worry: ...

 

Tørrfisken henger man vel uansett ut i varierende temperatur forhold da vil jeg tro...?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Saltet holder den vel frostfri uansett vil jeg tro. Han jeg lærte dette av hadde fisken liggende i salt i et uisolert gammlet naust gjennom vinteren, og fisken tok slett ikke skade av dette. Han saltet ned gjennom høsten og vinteren, og tørket når det tørre klimaet kom tidlig på våren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Er det noen som har tatt Ferdatorsk i ryfylke i det siste ?

Jeg frykter at kaldværet har ødelagt den tidlige starten og at det kanskje er vanskelig å finne den nå ?

 

Skal ut i helga (det er meldt perfekte forhold med fløende vann i hele dagslys perioden og lite vind og mye sol :cool: ) men jeg vurderer å gå etter lyren i stedet, for jeg har fått meg oppskrift på Kvittsøykomle som jeg har litt lyst å teste :tongue:

 

Er det noen som har tatt torsken i det siste eller ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Klippfisk flekkes begynner ved nakken og skjærer av bukbeinene og lar kniven følge ryggen helt bak til sporden uten man deler den i to i ryggen.(fisken skal bli som en "trekant" når du legger den ned. Så skal du ta ut en del av ryggbeinet. Dette skal du fjerne fra tredje leddet bak gattet og fremover.

 

Fisken saltes lagvis. Etter tre uker er den saltmoden og klar til tørking. Den kan gjerne ligge lengre, men får den det for varmt og fuktig kan du få midd i den. Rødmidd er ikke bra for helsen har jeg lært. Svartmidd kan du vaske av. Fisken er ferdig tørket når du kan holde rundt sporden på den og fisken står opp. (altså ikke så bløt at den bøyer seg) Nå er vekten av fisken ca 30-35% (husker ikke den nøyaktige prosenten)av opprinnelig vekt. Regnet ut fra en fisk som er sløyd og uten hode.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi var mange ute på Lørdag på byfjorden. Selv fikk jeg 1. Flere andre jeg snakket med lå på 1-2 de også.

 

Felles for oss alle var at vi fisket på fallende sjø.

 

Denne helga blir tidevannet gunstigere :thumbsup:

img_0906%5B1%5D.jpg

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja enig med den... tørrfisk av Prima kvalitet bør også kunne brukes til strid og nærkamp såvel som fødemiddel :smiley:

:lol::lol::lol:

Problemet er at årets eneste ferdatorsk sålangt neppe er tørr nok til å ta med i strid før lenge etter både Torsk, Sild og Sjøørret sesongen er over, og i Makrell sesongen er det ikke like trangt om de gode med..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En av de bedre fiskeplasene i Stavanger etter Ferdatorsk er i Byfjorden, på sandbunnen inn mot Ulsnes. Den går inn på grunnt vann for å gyte.

Normalt i februar-mars så dette er tidlig.

 

 

Ska sei.....ryktene går om gode plasser i byfjorden :-)

 

 

OBS........................får håpe det ikke var min feil :sweat::lol::lol:

 

Synes stort sett at det er mye båter i byfjorden på fine dager i feb/mars når gytetorsken er her, ikke en spesielt godt bevart hemelighet denne fiskeplassen :sailing:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen trøst så har jeg fått dette tipset muntlig fra flere andre også, så det er ikke akkurat statshemmeligheter det her er snakk om nei :lipseal:

 

Faktisk var det litt koselig å ligge en hel flåte utpå, Ble nesten litt sånn Cutty-Sark stemning i vårsola, og drøsen gikk mellom båtene :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

.................... så kan vi som har båten i opplag på land får drømme litt vi og :wink:

 

 

Du har jo isfri båtplass, så det er bare å hive båten på sjøen og slutte å drømme :lol: . Litt verre for oss som ligger lenger inne... omkranset av is på alle kanter :headbang: . Her er det bare drømmer som gjelder :cryin: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...