Jump to content

Ferdatorsken er på vei inn i Ryfylkefjordene.


Ficher

Recommended Posts

Var ute en tur i dag , men det blåste mye, og kunne ikke pilke på de vanlige plassene, og etter en stund røyk gassvaieren, så da var det å putle seg slukøret hjem... Får ikke utpå i morgen heller ..

 

Så fine ut de fangstene fra skudenes forrige helg. Der vi skulle vært altså.. Lå på motsatt side av boknafjorden vi....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Var ute og testa gasswiren i går kveld, og fuktet Pilken litt i samme slengen, og fikk en gråtorsk på tipper 1-2 Kg.

Så var det tomt, men så etterhvert hvorfor, da det stakk opp en nysgjerrig kobbskolt rett ved båten.

Med det båtnavnet vi har kan man ikke bli sur heller, og de er jo flotte da... :wink:

 

Men er det noen reell fare for å få dem på kroken ? Er det noen her som har opplevd det :confused:

 

Nå er det straks helga og noen fine dager værmessig står for døren, så det er bare å komme seg i fiskeklærne og sette avsted.

Skit fiske alle sammen :thumbsup: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En liten oppdatering på årets Tørrfisk prosjekt :

 

Årets vinter (på vestlandet) var perfekt for å tørke fisk. Kaldt og tørrvær langt ut på våren.

Årets fangster var derimot ikke like bra, men en 5-6 fine fisk til tørking ble det til slutt.

 

Hang dem først under tak i nærheten av inngangsdør. Det ble litt lukt, men overkommelig.

Hørte at litt regn bare var bra, og også sol og dette kombinert med at det var rimelig mye oppholdsvær, gjorde at jeg flyttet dem under åpne himmel bak i hagen etter noen uker.

 

Fikk en slenger torsk utpå våren (April). Denne ble ikke bra :nonod: . Er redd kanskje alle hadde blitt sånn ved en normal (mild og våt) vestlands vår ?

En datt ned. Det fant huset firbente ut før meg, men han syntes den var bra :headbang:

Resten tok jeg inn for ettertørking i slutten av Mai.

 

På årets seilferie i August er disse (meste parten) banket og fortært som snacks.

Kona elsker dette fra før, og var meget fornøyd med resultatet :thumbsup: .

Selv er jeg ikke veldig vant fra før, men syntes også det var veldig godt :yesnod:

 

Så dette fungerte meget bra , men jeg tror jeg hadde flaks med Klima i år.

 

Hvis jeg har mer flaks med fangst men mindre med klima til neste år er jeg usikker på om jeg bør teste salt metoder etc i tillegg.

 

Ingar hadde en veisalt metode i en annen tråd. Håper han kommer innpå her med mer info.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Har sjekket med flere som har vært ute og speidet med både logg og snøre i det siste, men foreløpig er det ikke sett/tatt noen Ferdatorsk på sørsiden av Boknafjorden i år som er kommet meg for øre, men ryktene skal ha det til at det er tatt litt rundt Tungenes ?

 

Uansett er det rett før nå skulle mann tro, så det er på tide å blåse liv i denne tråden for sesongen 2015.

 

Mens vi venter er jeg spent på å høre fra 2014 sesongen. Da hadde jeg landligge pga defekt dynamo, og kom meg aldri utpå før det var for sent. Var det greie fangster da eller ? Når kom det i gang ca i 2014 ?

Ser av gamle tråder at 2013 sesongen var godt i gang på denne tiden da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg skrev Tungenes, men mente Skudenes.

 

Det ryktes at det knapt var Ferdatorsk her i fjor ?

Og den er ikke kommet enda i år.

 

Enkelte frykter at den kan ha endret adferd/trekkmønster ?

 

Krysser inntil videre fingrene og setter ut i helga. Værmeldingen er i hvertfall bra :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Mens jeg venter på Borgundfjordtorsken,

 

Hvilke rutiner har dere for vask av sluket og utstyr?

 

Jeg har fått litt overflaterust på noen av krokene. Noen av dem er høykvalitetskroker på kostbare sluker, sånn silikon-greier.

 

I dag lot jeg alt ligge 10 minutter i ferskvann før jeg la dem på ei matte i salongen, hvor avfukteren står...

bilde

 

Min samling;

bilde

 

 

Det blåste friskt i dag som gav 1,5 knop avdrift. Då det tok ikke lang tid før snøret sto langt bort, mot vinden.

Er det tyngre søkke som må til når det blåser mye?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...