Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!

Thorlyn

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Tipper det er en TAMD41A http://www.marinfakta.se/index.php?sida=tamd41

Også kjent som smoke on the water :newyearsign:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Vi går heldigvis mot vår igjen, og jeg ønsker meg stadig ny båt. Vil ha en motor, aksling og ikke så altfor stor og bredden bør helst ikke være over 3,5. Hva mener dere?

Er dette bra båt? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=50923992 Noen som har erfaring med Caterpillar 3126?

Edit:

Som skrevet under så mente jeg denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56011994&searchclickthrough=true

Atlanticen er også fin, men det var ikke den jeg tenkte på nå. Dog tror jeg den også er et godt kjøp.

Redigert av finnmarken (see edit history)

Caterpillar er vel kvalitet god nok som noen, og interessant propell/aksling-løsning.

Dette er vel et såkalt Eco-Drive som kom på markedet først på 2000-tallet og skal ha ganske mange fordeler både fartsmessig og enkelt vedlikehold sammenlignet med vanlig drev og tradisjonelle strake akslinger.

Og ikke minst tåler det mye krefter.

http://www.habis.no/gear_propell/gear_propell.html

bilde

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Kunne gjerne ha tenkt meg et slikt overflatedrev.

Problemet for mange båter rundt 27-30 fot med vanlig drev er vel at motorrommet ofte blir for kort siden det også må være plass til vinkelgirkassen.

V6 eller V8 (diesel)motor er vel ofte litt kortere enn de vanlige rekkesekserne, men blir nok ofte knapt med plass allikevel, dersom ikke motorrommet kan økes i lengde.

Men på båter i denne størrelsen 35-40 fot er vel neppe plassen noe problem.

Har 2 av de. Går for å være driftsikre motorer, så lenge en passer på at motorene for nok kjøling. Ikke spesielt tørste heller, men normalt. Lagt til rette med oljepumpe fast på motor så skifte av olje er lett. Deler for du stort sett av Pon Power. 11 sinker og psse på.

Amerikansk =kul lyd.

Motorene vi har yter 385 hk og er hvite. 3126 er levert med flere effektuttak.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg kjenner ikke disse båtene .... Noen som vet noe om kvaliteten

Jeg kan ikke komme med så mye konkret om kvaliteten, annet enn at mange (alle?) er bygget som en eller annen grad av halvfabrikat, så det kan nok avvike mye på kvalitet, valg av komponenter, løsninger osv. Min oppfatning av halvfabrikatbåter er at man rett og slette må se og snakke med den som står bak byggingen for å danne seg et bilde av kvalitet. Dette fordrer jo en over gjennomsnittlig interesse og kunnskap på den som skal handle, eller er det fort gjort å bli snakket rundt.

Ellers liker jeg ikke løsningen på disse båtene. Jeg burde kanskje være patriotisk siden de er utviklet og bygget her i Fredrikstad, men må melde pass. Den har en trang og ubrukelig salong (etter min mening), alt for lite uteplass på akterdekk, og noen merkelige kabinløsninger som ikke apelerer til meg i hvert fall. En annen ting er størrelsen på båten. Jeg mener det er en meget drøy påstand at denne båten er 38 fot. Den er relativt smal, men det verste er egentlig lengden. Den har et delfinlignende baugspyd som er integrert i skroget, og i tillegg er den veldig smal og spiss i baugen. Her må man trekke fra 2-3 fot for å få et reelt inntrykk av størrelsen på båten. Bak er det det samme. Den har en badeplatting som går ca 3 fot ut bak akterspeilet, men er en del av skroget så den blir regnet med. På eldre båter hvor en badeplattform var ettermontert kommer den i tillegg, men på slike båter "stjeler" den av størrelsen på båten. Trekker du fra 6 fot har du en realistisk sammenlignbar lengde, så sånn sett er det egentlig en ganske brei 32-foter (357). Det ligger en slik ved siden av oss i havna, og bortenfor der ligger det en Viknes 1030. Skroget på Viknesen er egentlig lengre, og det er fritt for juks og fanteri, men den er da noe smalere (345?). Ta en tur om bord i en 1030 og en Seaking 38/Floa Marin 38 så skjønner du hva jeg mener.

Har 2 av de. Går for å være driftsikre motorer, så lenge en passer på at motorene for nok kjøling.

Hva legger du i dette? Sliter de med kjøling?

Ser den Komodo at Sea King 38 slett ikke er så stor som man først kan få inntrykk av, men selv badeplattformen og baugspydet er litt ekstra store på denne båten, så er det jo slik man regner lengden på båter i dag.

I dag har jeg en 29 foter fra 80-tallet, og tilsvarende i dag regnes vel som en 32 foter. Om jeg skulle "oppgradere" til en SeaKing 38, så har jeg vel ikke akkurat fått noen 9-fot syke. Sånn sett så er det vel ikke verre en den vanlige 3-4 fot syken. :giggle:

Ja, denne båten er jo en halvfabrikat, men slik jeg leste annonsen så var den bygget ferdig på fabrikk i Sverige. Men for all del, halvfabrikat er vanligvis mindre verdt og bør også være det.

Nå synes jeg likevel at denne SeaKing 38 virker å være et godt kjøp. Men jeg har jo ikke vært og sett på den.

Nei, men det er det eneste som kan knekke de :) hvis motor ikke jevnlig blir kost med, og arbeidstempratur endrer seg over år bør en sjekke årsak og utbedre. Dette blir ikke altid gjordt og kan utløse havari. Men dette gjelder andre merker og. Forøvrig et svar jeg fikk av Azimut på Düsseldorf messen.

Vi sees!

Jeg tror på mange måter at en Seaking kan være et bra kjøp dersom dette er en båt man liker. Dette er jo båter som er hyggelig priset i forhold til alder og størrelse. Og for all del, båten er flott (så sant den er bra bygget). Men når du sier at "det er jo slik man regner lengden på båter i dag" må jeg få lov til å komme med en aldri så liten protest. Nesa på en Seaking er spiss som en nål, og i tillegg har den dette innstøpte baugspydet på flere fot som ser ut som en delfinsnute. Dette gir et urealistisk inntrykk av båtens lengde.

Her ser du et riss av layouten på en Vaagen 40 (opprinnelig Vaagen 39). Legg merke til båtens bredde framover. Den har heller ikke et innstøpt baugspyd. Disse to faktorene utgjør at dette er to båter som skiller mye på innvendig volum og opplevd plass.

bilde

Det samme vil du se på Princess, Fairline osv.

Og her ser du hekken på en Princess 50 under vannlinja. Her er skroget dratt ut like mye som lengden av badeplattformen, i motsetning til hos Seaking der plattformen "henger i lufta". Det gir et helt annet volum under dørken inne i båten. Som et svar på dette har de jo også montert dette spesielle "drevet" som er omtalt som for meg ikke ser ut som et drev, men brakett for forlengning av skroget under vannlinjen for å få motoren lengre bak.

bilde

Jeg tror på mange måter at en Seaking kan være et bra kjøp dersom dette er en båt man liker. Dette er jo båter som er hyggelig priset i forhold til alder og størrelse. Og for all del, båten er flott (så sant den er bra bygget). Men når du sier at "det er jo slik man regner lengden på båter i dag" må jeg få lov til å komme med en aldri så liten protest. Nesa på en Seaking er spiss som en nål, og i tillegg har den dette innstøpte baugspydet på flere fot som ser ut som en delfinsnute. Dette gir et urealistisk inntrykk av båtens lengde.

Som sagt så ser jeg at dette ikke blir i nærheten av f eks en Princess 38 fra 80-tallet, men man regner jo med baugspyd og badeplattform i dag. I annonsen kaller de denne båten SeaKing 38, men det står at den er 40 fot. :confused:

Så ja, det er ganske forvirrende. Ellers har vel denne båten en meget stor "feil", og det er uteplassen. Det ser litt stusselig ut.

He he, ja hva som er feil og riktig må jo nesten bli opp til de som skal bruke den å avgjøre, men den passer nok dårlig til vårt behov. Jeg hadde en kamerat som hadde en slik båt. De var to voksne på tur, og hadde trang plass bakpå der.

Ellers er det nok ikke bare P38 fra 80-tallet som er større enn denne båten, det gjelder nok for nyere båter også. Som sagt ser faktisk selve skroget kortere ut på denne enn på en Viknes 1030, da begynner det å bli mange "jugefot" :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...