Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Salt påskekrim: Hvem brøt forskriften ?:

LOVBRUDDET: Det var ikke organisert seiltrening . Derfor er det ikke unntak fra § 5 om minstelader.

 

§ 5 Minstealder

 

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller

 

Anne og Per på 14 år kan altså ikke føre Laserbåten…… fordi det er en båttype som kan oppnå 20knops fart.

the fastest i've ever gone was probobly about 20 knts (link

 

http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...-batforerbevis/:

 

"Ved en inkurie har det skjedd en feil i forskriftens § 5 om minstealder. Hensikten med bestemmelsen har vært å videreføre forskrift av 11. desember 1981 nr 3807 om minstealder m.v for fører av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto. Rettelsen som er foretatt er redaksjonell. ”Utredning om obligatorisk båtførerbevis” har tidligere vært på høring. Sjøfartsdirektoratet har på bakgrunn av dette ikke sett behov for å gjennomføre høringsrunde for rettelsen av bestemmelsen i forskriften."...

 

...."§5 bokstav a skal lyde:

 

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

 

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller"

 

Det er litt morsomt at etter at jeg ...(båtanarkisten fra almuens naive folkedyp)..satte saken på dagsorden 9.mars har formynderstatens forvaltningsorgan faktisk inrømmer at de har gjort en slurvefeil. (ved en "inkurie" som det heter på departementalsk...artig språk...kunne de ikke bare skrevet at de har beklager at de har tabbet seg ut ....)

 

Når de selv bryr seg med å fortelle at de ikke trenger å sende forskriften ut på ny høring sier magefølelsen ( uten lovhjemmel) meg at det de ifølge reglene er egentlig er pliktig til å sende forskiften ut på ny høring.....(??)

 

Ellers er det pussig at ikke de store organisasjonene oppdaget tabben da de fikk den oprinnelige forskriften til høring.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Ellers er det pussig at ikke de store organisasjonene oppdaget tabben da de fikk den oprinnelige forskriften til høring.

 

Tja, den var egentlig ikke så lett å se. Jeg er vandt til å lese og tolke forskrifter men så ikke at "maskindrevet" var byttet ut med "fritidsbåt" eller konsekvensene av det. :headbang:

 

Uansett er det bra det ble forandret.

Link to post
Ja, det er merkelig at organisasjonene ikke tok tak i dette. Man kan spørre seg hvorfor.

 

Kanskje "motordrevet" fortsatt var med i høringsutkastet, men en av de store organisasjonene foreslo det fjernet.

Også ble det ved en inkurie tatt til følge.

 

Jada - jada! Jeg ser ofte spøkelser ved høylys dag :wink:

Link to post
  • 4 uker senere...

Gir blaffen i båtførerprøven - Ungdommen gidder ikke å ta båtførerprøven. Antallet som tar båtførerprøven er halvert fra i fjor.

 

Sitat:

 

Nå slår Sjøfartsdirektoratet alarm.

 

– Det kan bli et helvete for alle som vil ta båtførerprøven på nyåret neste år. Og jeg kan love én ting: Vi kommer ikke til å gi en eneste dispensasjon fra kravet om obligatorisk båtførerprøve neste år, sier Aicher.

 

Etter min mening er det ganske tragikomisk at de som kan trenge å tilegne seg kunnskaper og sjømannskap, nemlig bleikfeite middelaldrende menn med ofte mer penger enn forstand og ferdigheter innenfor det maritime gebet, er de som slipper unna dette kravet om å ta båtførerprøven... :lol::lol::rolleyes::nonod::confused:

Link to post
Etter min mening er det ganske tragikomisk at de som kan trenge å tilegne seg kunnskaper og sjømannskap, nemlig bleikfeite middelaldrende menn med ofte mer penger enn forstand og ferdigheter innenfor det maritime gebet, er de som slipper unna dette kravet om å ta båtførerprøven... :lol::lol::rolleyes::nonod::confused:

På den annen side; er det disse som er mest representert på ulykkesstatistikken i forbindelse med uvettig kjøring? Jeg vet ikke, for jeg har ikke sett statistikken, ei heller vet jeg hvorfor ordningen ble etablert med denne "aldersgrensen" (jeg kan bare gjette).

Link to post
På den annen side; er det disse som er mest representert på ulykkesstatistikken i forbindelse med uvettig kjøring? Jeg vet ikke, for jeg har ikke sett statistikken, ei heller vet jeg hvorfor ordningen ble etablert med denne "aldersgrensen" (jeg kan bare gjette).

 

 

Utredning om obligatorisk båtførerbevis

 

Statistikk side 23 og 24.

 

Siden 1,1 million nordmenn fører fritidsbåt minst en gang i året er nok formålet med aldersgrensen å sørge for innfasing av regelverket pga. manglende ressurser til å håndtere kurs og utstedelse av båtførerbevis.

Redigert av cvikern (see edit history)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Utredning om obligatorisk båtførerbevis

 

Statistikk side 23 og 24.

 

Siden 1,1 million nordmenn fører fritidsbåt minst en gang i året er nok formålet med aldersgrensen å sørge for innfasing av regelverket pga. manglende ressurser til å håndtere kurs og utstedelse av båtførerbevis.

Ja, der fikk jeg den! Med respekt for ungdommen skal jeg nå begynne å bruke redningsvest mer, og slutte å pisse over rekka etter kl. 20.

Link to post
Gir blaffen i båtførerprøven - Ungdommen gidder ikke å ta båtførerprøven. Antallet som tar båtførerprøven er halvert fra i fjor.

 

Sitat:

 

Nå slår Sjøfartsdirektoratet alarm.

 

– Det kan bli et helvete for alle som vil ta båtførerprøven på nyåret neste år. Og jeg kan love én ting: Vi kommer ikke til å gi en eneste dispensasjon fra kravet om obligatorisk båtførerprøve neste år, sier Aicher.

 

Ikke uventet...statistikken viser jo at noen tenåringer og middelaldrende som tar båtførerrpøven: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=53125

 

Båtførerprøven er et overskuddfenomen for de som har tid og og overskud til en hobby.

 

Mange 16-30 åringer sitter på skolebenken hele dagen og ønsker ikke flere eksamener eller har mer enn nok med ny jobb, nye babyer, ny kone, nytt hus og ny bil. Styret med bilsertifikat er ille nok om man ikke på toppen skal sette av ukentlge hyggekvelder for å gå gjennom pensum til båtførerprøven.

 

At man ikke kan låne svigerfars landsedsbåt sommeren 2010 blir da et fjernt problem som man ser ann.

 

Årsaken til nedgangen er naturligvis at de som har tid til å ta lappen (de over 30 år) nå slipper å ta den.

 

Direktoratet kan ikke regne med at de i alderen 16-30 år kommer som en gjevn strøm fra nå til mai 2010.

 

Tvert i mot må direktratet regne med msse folk som vil gå opp som privatist mai-juni 2010 og ta ansvar for at examensaparatet kan ta imot dem som ønsker.

Link to post
Ikke uventet...statistikken viser jo at noen tenåringer og middelaldrende som tar båtførerrpøven...

Båtførerprøven er et overskuddfenomen for de som har tid og og overskud til en hobby.

Mange 16-30 åringer sitter på skolebenken hele dagen og ønsker ikke flere eksamener .......

 

Det er kanskje ikke fint gjort av meg å komme inn med litt fakta i all synsingen, men til orientering så startet jeg nytt båtførerkurs igår og starter ett til nå i kveld. Disse to kursene har til sammen 48 deltagere, hvorav 33 er under 30 år.

 

Hvis noen vil påvirke denne realiteten den ene eller andre veien, så er det fortsatt mulig å henge seg på kursene :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg ser nå at jeg burde ha skrevet i denne tråden, i stedet for å ha opprettet min egen.

Mulig moderator kan slå sammen.... Inntil det, så linker jeg til tråden jeg opprettet. Da henger i alle fall temaet sammen...

 

Poenget mitt i tråden var at det, iht min fortåelse, fram til 1.5.2010 ikke eksisterer noen aldergrense for å kunne kjøre fritidsbåt inntil 15 meter (forutsatt at ikke motorstørrelse eller fart er for stor).

Selvsagt mulig jeg kan ha misforstått noe, men.... :rolleyes:

 

Link til tråden/argumentsjonen ligger her.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

"Men til tross for at halvparten av de omkomne de siste ti årene er mellom 41 og 60 år, blir det bare førere under 30 år som må bevise sine båtkunnskaper.

 

–Båtførerprøven er i utgangspunktet et godt forebyggende håndverk. Men kanskje treffer den ikke den gruppen som er mest viktig, sier Ingvar Johnsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet.

 

I fjor ble det utstedt 18000 båtførerbevis og stadig færre tar prøven"

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078830.ece

Seiler med langturdrømmer

Link to post

Nå vil vel alle som er født i 1980 eller senere med tid og stunder også nå den farlige alderen slik at til slutt så vil båtførerbeviset være obligatorisk. I mellomtiden så kan man kanskje tenke i baner som opplysningsvirksomhet, kursing (gjerne gratis) og ikke minst mere kontroller?

 

Men nå tilhører ikke jeg den gruppen som er overbevist om at hvis man vet hva forkortelsen NSSR står for eller hvor lang en nautisk mil er (er den 1852 meter eller er det en kvartmil som er 1852 meter?) så vil det endre atferden til en beruset 45 åring med for stor båt og lite vett, etter mitt syn.

 

Ser ellers at det advares mot båt og alkohol, men ingen vil redusere promillegrensen til sjøs bortsett fra NSSR som vil ha nulltoleranse? Det er værstingene man vil til livs hvilket jeg er helt enig i og da er det kun en ting som virker - politi, kontroll, bøter, fengsel og beslag, dessverre, men slik er det bare!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
"Men til tross for at halvparten av de omkomne de siste ti årene er mellom 41 og 60 år, blir det bare førere under 30 år som må bevise sine båtkunnskaper.

 

–Båtførerprøven er i utgangspunktet et godt forebyggende håndverk. Men kanskje treffer den ikke den gruppen som er mest viktig, sier Ingvar Johnsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet.

 

I fjor ble det utstedt 18000 båtførerbevis og stadig færre tar prøven"

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3078830.ece

 

Journalistisk venstrehåndsarbeid (fersk "nyhet" fra år 2004....)som utdypet i linken

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=54396

Link to post
Mange 16-30 åringer sitter på skolebenken hele dagen og ønsker ikke flere eksamener eller har mer enn nok med ny jobb, nye babyer, ny kone, nytt hus og ny bil.

... hvis de mange sekstenåringene (eller halvparten av dem) ikke har mer enn nok med ny mann osv, da.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Hvorfor det? Hvem skal ha interesse av å se på det?

Det er gratis å la det ligge videre i samme skuff hvor det har ligget i 25 år nå.....

 

Det er noe som heter kjekt og ha.

Har selv tatt kystskipperen nå, har jo ikke brukt for det heller, men det er kjekt og ha.

Greit og ha papir på at man prøver og gjøre ting på en skikkelig måte.

Hilsen Morten.

www.ribtjenester.no

Link to post

er det ikke regler for det også da???greit nok for de som er født før 1980,men for de som er yngre må de vel ha det tilgjenglig i båten.Er jo greit å ha et som det går ann og tyde,sånn tilfelle en er uheldig ellerno.....Jeg vet ikke helt ossen det funger jeg...men kan aldrig tenke meg det er som med bilsertifikatet,at ved evt en kontroll kan purken sjekke der og da hvis i tilfelle du har glemt lommeboka ellerno...

Link to post
er det ikke regler for det også da???greit nok for de som er født før 1980,men for de som er yngre må de vel ha det tilgjenglig i båten.

 

Ja man havner nok i garnet uansett.

 

Folk som ikke kan vise fram beviset blir nok hardt straffet:

 

"§ 8 Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis.

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

Alvorlig er det også om man rett og slett ikke har tatt båtførebevis.

 

Fordi neste år ( med startskudd 1. mai) blir det store båtførerbeviskontrollåret for kystvakten og andre etater blir det sikkert mye viktigere å ha båtførerbevis i lomme enn å følge andre sjøforskrifter som fartsregukleringer, fyll og uaktsomhet.

Link to post

Ref. innlegg nr. 182 som også tar opp dette:

 

Tusenvis kan stå uten båtlappen. Fort deg med båtførerprøven, ellers kan du få problemer, advarer Sjøfartsdirektoratet.

 

Sitat:

 

- Folk har hatt to år på seg, så det vil ikke bli gitt noen dispensasjoner. Og har man ikke beviset, driver man med ulovlig kjøring, sier han.

 

Kan miste båten

Det er ikke kalrt hva slags konsekvenser det får for en båtfører som mangler 'båtlappen'. Sjøfartsdirektoratet ser nå på hva slags sanksjoner det blir snakk om sammen med Justis- og Handels- og næringsdepartementet og Politidirektoratet. En rapport om sanksjoner skal være klar til 15. juni, og kan ende på straffereaksjoner som bøter, fartsforbud og inndragning av båter.

 

- En kan sammenligne dette med å bli tatt uten førerkort på veien, sier Aicher.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...