Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Heilt normalt å gå i forsvar når en får slengt i trynet av besservissere att en er totalt uansvarlig og burde vert fratatt båten Større sjans for bli skadet/dø/miste synet av å stoffe bunnen på båten Men det er ikkje tema nå. Eg kjem ikkje under kategori "stor fart" med min båt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 At det er farlig å ha båt viser dødsstatestikken. Jeg reagerer på "Å- det er fali det" når det er andre - hverdagslige - ting man bør fokusere mer på. Takk Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Tenkte at dette bildet passet i denne tråden? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
MajorAndy Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Forberedelser til hajfiskeri...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Tenkte jeg skulle lure noen til å kjefte på meg, hvis de overså fortøyningstauet kunne de tro det var 4-5 knop.. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
lnjk Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Side det ble spurt om og jeg var en tur utpå nå, så prøvde hvor lang "stopplengde" jeg har. -2 knop; ca 75cm bare ved å vri propellvingene -marsjfart 6,3 knop; mellom 1,5 og 2m uten å gi fullt. Ved å bruke regulator vil jeg tro at stopplengden kan reduseres med 30-40% Farten avlest av kartplotter og stopplengde langs kai på et oppdrettsanlegg. (uten fisk i) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 legg til reaksjon tid og håpet at du ser akuratt når det skjer hvis du klarer å stoppe skuta mi i 6 knop på di metra skal jeg spise alle capsene mine jeg er vertfall glad jeg leser og lærer og at jeg slutta tenke "det skjer ikke meg" Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
sap_2000 Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Kanskje på tide at noen kan legge ut noen bilder som viser skader på menneskekropper som har vært i nærkontakt med en propell...? F.eks av en som har vært "heldig" og fått kuttet bena halvt av, en annen med innvollene for det meste på utsiden av buken og av en tredje med "litt" hode og halsskader..... Tror de fleste da ville tenkt seg om en ekstra gang før de plasserte ungene på baugen med bena dinglene i alt over dorgefart.... Tror alle er enige om at sjansen er relativt liten, men at konsekvensen er meget stor... For poenget er at det KAN skje. F.eks når de skal reise seg, og glipper feste et ørlite øyeblikk.... For de som ikke kjøper den, kan jo far selv prøve å "ramle" ut rett ned fra baugspydet i si 20 knop mens ror mannen drar spaken i fri i samme øyeblikk. -husk forøvrig å ha en ambulansebåt på plass, om du skulle overleve... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjøtummel Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Farten avlest av kartplotter og stopplengde langs kai på et oppdrettsanlegg. (uten fisk i) Nå er og blir det fart gjennom vannet som teller, og det er ikke nødvendigvis fart over grunnen. En annen ting som selvsagt kan påvirke stopplengde er vind. Båtens størrelse og vekt har svært mye å si. En stopplengde på 2m sier ikke så mye om hvor lang båten din er. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Om vi bytter overskriften til "Lar du barna/tennåringene henge ut av takluka på bilen i fart?" Hvor mange hadde da svart "bare i fint vær", "Helt ok i sakte fart", "Av og til, men da her jeg foten på bremsen"... Edit: Men det er dine unger, jeg kommer nok raskere og bedre over å få båtturen avbrutt av å måtte plukke de opp fra sjøen enn hva du gjør. Men på min båt får ingen sitte på baugen i fart (ikke engang bikkja). Redigert 8.Mars.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Jeg har lest denne diskusjonen med interesse, særlig siden jeg i alle år har latt barna sitte på baugen på (seil)båtene mine. I røft vær er sikkerhetssele en seilfølge. Jeg seiler ikke i stor fart, så innlegget mitt er kanskje irrelevant uansett. En faktor som jeg ikke har sett noen kommentere så langt, er at her må det da være forskjell på seilbåter og motorbåter ? En seilbåt som ikke har motoren igang, har åpenbart ingen farlig propell som kan treffe den som er falt overbord. (Og nei, kjølen er neppe så skarp at den kan skade i 6-8 knop.) En seilbåt med innenbordsmotor har som regel propellen så dypt at den ikke kan være farlig for noen som ligger i vannet, i hvert fall ikke hvis vedkommende har et ferdig oppblåst flyteplagg på. Hvor langt man vil gå under før automatikken blåser opp en vest, er jeg usikker på. En helt annen sak er en rask planende motorbåt. Der er det åpenbart en fare for å kjøre over den som har falt i vannet og skade vedkommende med en gruntsittende propell. Men om dette er betydelig farligere enn å falle fra hvor som helst på båten, er jeg ikke så sikker på. Vil ikke baugbølgen uansett presse vedkommende vekk fra skroget ? Og, som noen har bemerket, hva med åpne båter? Der må jo oftest en person sitte i baugen for å fordele vekten. Forslag til regelverk foran sommeren for Capt'n (første innlegg i tråden): Si ja under forutsetning at de har sele på med så kort line at det ikke går an å falle over bord. Enkelt og greit. Redigert 8.Mars.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 hvis du MÅ ha en i baugen for å fordele vekten har du vel alerede for mye folk i båten??? med seilbåt uten motor igang blir det en helt annen diskusjon og for å nevne det igjen så var det høyere farter tråstarter skrev i overskriften jeg er enig i at unger må få bevege seg ombord og sitte foran på dekk men henge utafor med halve kroppen i plan bortover blir for meg altfor stor sjanse å ta - og gamble på at baugbølgen presser di fra båten i høy fart??? neppe -ikke jeg vertfall - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 - og gamble på at baugbølgen presser di fra båten i høy fart??? neppe -ikke jeg vertfall - Jeg mente ikke å gamble på det. Men rent teknisk er det interessant. Er det noen som kan svare på det ? Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Kanskje det ikke er noen dum tanke og utstyre seg med sikkerhetsline. Jeg er ingen seiler, så dette utstyret kjenner jeg lite til. Må man ha spesiell sele på? Er det grei skuring å ha denne så kort at de ikke ramler ut av båten engang? Må jeg i spesialforretning for seilutstyr for å få tak i dette? Kan man feste denne til pulpit eller håndrekke? Hva koster stasen? Oi... det ble mange spørsmål :-) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Du bør ha en skikkelig sele, for at den skal sitte ordentlig på og tåle vekten om man nå skulle falle (hvilket man ikke gjør når lina er kort nok.) Finnes i ulike størrelser og koster fra et par hundre og oppover. Kan festes i alt du kan slå et tau rundt, da tilhørende line er utstyrt med karabinkroker. Fås i alle vanlige båtutstyrsforretninger, Watski, Hjertman etc etc. Redigert 8.Mars.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 takk. Skal sjekkes opp. Kanskje jeg ikke behøver å være kategorisk negativ til bow-riding likevel??? Heller nok fortsatt til å være skeptisk, men dersom man med sele kan gjøre dette i alle fall like trygt som å kjøre tube, så er vi vel kanskje i nærheten av noe... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hjertman's har en "Säkerhetssele junior" til 339 SEK. (Beklager, er analfabet på dette med linker... ) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Fant den. Men da må jeg ha line i tillegg? Eller? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Seilersnobben Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Du MÅ ikke ha spesiell line, hvis du er ekstremt glad i å knytte! Men det forenkler bruken. De beste linene er ca 150 cm lange med en karabinkrok i hver ende og en ekstra 30-50 cm fra den ene enden. Da blir det enkelt å koble seg med kort og lang line og å forflytte seg på dekk og likevel alltid være festet. "Säkerhetsband" kaller Hjertmans dem. Koster ca like mye som selen. Redigert 8.Mars.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Hm, tror det forenkler bruken litt med å ha line ja. Dette ble jo en liten formue (har fire barn), men dersom jeg med denne løsningen kan by barna på litt ekstra moro på båtturen, og det på en trygg og sikker måte, så er det nok verd det. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Elmer Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 I denne tråden snakkes det om mye annet enn det trådstarter i utgangspunktet spurte om. I høy fart helt fremme på baugen er jeg helt enig at det ikke bør være noen. Fremdeles mener jeg at i rolig fart og fint vær og store barn mener jeg det blir litt "amerikansk overforsiktighet" av det. Kjører man i snekkefart blir også det å svinge unna noe rolig og kontrollert. Jeg klarer ikke helt å skjønne at noen detter ut under slike forhold. Hvorfor er det forresten noen av dere som mener at ingen bør frem på båten som høres ut som svovelpredikanter som nettopp har lært å bruke sarkasme? Å snakke om innvoller som henger ut, halve hoder og avkappa bein, kan det være noe poeng å skrive? :nono: Jeg må ærlig talt si at jeg ikke hadde noen anelse om at dette ble sett på som så til de grader fy-fy (altså sakte fart, at man sitter rolig, fint vær). Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 (redigert) Det som er hos oss IOM vi har en såkalt bowrider. ref mitt innlegg her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=711314 Det er jo sittgruppe/plass der foran, behagelige og gode puter er det også. Ungene sitter der på varme dager. MEN: 1) Det er overhodet ikke lov å sitte på annen måte enn på rompa i fart over 5-6knop. 2) Havne kjøring til maks 5knop er det lov med kne-sittende stilling. 3) Stå, er kun lov i 0knop. Ser ikke problemet at de sitter der egentlig. Liker selv å sitter der samme med dem når fruen kjører. Ser bildet her så når jo rekkene nesten meg opp til skuldrene når jeg sitter der. Beklager at jeg ikke har vesten på meg der, ligger å driver. Men det er ingen unnskyldning Når det gjelder pilsen så er det ikke jeg som kjører den dagen. Men alla DC-båter og sitte der og dingel i god fart.... :nono: Den er jeg enig i. Redigert 8.Mars.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Camor Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 Interessant å lese hvordan mange vurderer risikoen istedenfor konsekvensen. Murphy's lov gjelder kanskje ikke på sjøen ? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 3) Stå, er kun lov i 0knop. Har vært på noen fisketurer med guttene i riveren vår, fast uttrykk hos oss er et det er bare tyskere og idioter som står i småbåter. Men etter en litt for lang fisketur sist påske fikk jeg en helt sinnssyk senestrekk. Den ga seg ikke, og til slutt måtte jeg opp å stå, da kom det tørt fra tenåringen: Dø pappa, har du blitt tysker eller Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
EiSvIn Svart 8.Mars.2009 Del på Facebook Svart 8.Mars.2009 For meg er det såre enkelt; om jeg teoretisk sett klarer å stoppe båten før poden havner i propellen, så har jeg ikke sjangs å stoppe før han har fått 9 tonn båt i bakhodet. Det kan fullt være at han overlever, til og med uten varige men, men jeg ser det som nærmest garantert at det blir et besøk eller to mer på legevakten enn det jeg ønsker i sommerferien. I tillegg kommer jeg til å ha ødelagte nerver en god stund fremover. Da syntes jeg rett og slett prisen for beindinglingen blir for høy, jeg foretrekker noen minutters krangling ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.