Jump to content

Yacht Marine AS, båtkjøp med forviklinger.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål til Trymas ( TR-YM-A/S) som mest sansynlig er innvolvert i dette omtalte firma (ren tipping pga. hans nicknavn)Hvis så er tilfelle,vil jeg stille deg et spørsmål:er de omtalte båtene som ble solgt til "Austevold og Catano" CE merket? Dette er det kun to svar på JA/NEI. Må spørre her, siden den andre tråden ble stengt.

 

 

 

Dette er svaret jeg fikk(fra Bergen) forige gang jeg stilte spørsmålet ,som virker noe "ullent",men ønsker nå svar ang. de to ovenfornevnte båter"

 

 

Den er under CE merking av Norske Veritas som også har deltatt under bygging vedr. kvalitetssikring."

 

Du har nå ikke søkt så veldig godt da, siden ovennevnte tekst er å finne på leverandørens hjemmsider!

 

Båten selges av en større forhandler som også forhandler diverse andre kjente merker og det å tro at de ville prøve å lure et ikke CE merket produkt inn på markedet blir litt for dumt.

 

Forøvrig er vel ikke CE noe godkjenning men mere en norm. Søker du litt på forumet finner du mye om dette.

 

Kommentar fra moderator: Tittelen er endret, var opprinnelig RE: Båtkjøper Austevold
Link to post
Share on other sites

Siden det er mitt svar som blir referert til her vil jeg bare få presisere at jeg har ingen tilknytning eller inngående kjennskap til hverken båttypen eller firmaet som er omtalt.

Det jeg prøvde å si var at etter mitt syn virker det utenkelig at en leverandør som har eksistert i mange år, som også leverer båter av kjente merker (bla Broom og Fjord) og som tilsynelatende er en seriøs aktør i båtbransjen skulle prøve å "lure" et ikke CE merket produkt ut på markedet.

 

Men jeg har tatt feil før og en skal jo aldr se bort i fra at det kan skje igjen :smiley:

 

Men båten skal jo vises på Sjøen for alle så da er det jo en fin anledning for mange å få avklart dette. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Siden det er kommet en ny tråd på noe av esensen til min egen tråp `` båtkjøper fra Austevoll ``er det MEGET leit å se at enkelte kunne bruke slike krafutrykk som sto å lese som beskrivelse på og om meg som person.

Det var nesten som om jeg hadde kommet med direkte annklagelser på firmaet og på selger. At det til slutt dukket opp spørsmål om en leste samme tråd, varmet meg.

 

Om dette er rette plassen å si hvor lite hyggeligt det er å bli beskylt for det ene og det andre anes ikke, men jeg ser ikke at jeg er den som har noe å skamme meg over.

At jeg etterlyste denne båtkjøper var fra et personligt ståsted, så at blandt annet Cyber hadde så behov for å bruke slike kraftsalver som svar på et PENT spørsmål får han stå for selv.

 

MEN siden Cyber var den som kjente diverse forhold til saken bedre en meg selv, taler nok det sitt og jeg skulle derfo tro Cyber har svaret som stilles i denne tråden, så en kan nok sikkert forvente at en får et meget grundigt svar fra hans side om CE merkingen på disse båtene.

Videre kjenner sikkert Syber Scandinavien og kan sikker utdype hvorfor ikke disse er ce merket selv etter å ha kommet på markedet ca 2005

 

Det er slik jeg har forståelsen for om Scandinavien båtene fremmdeles ikke er levert noen godkjenning (CE) på disse til de kjøperene som kjører rundt i disse uvitene om mangel av CE.

Jeg har lest en sak fra retten på dette hvor en person vant i retten om å heve kjøpet på sin Scandinavien 35 family over for dette firmat jeg og evt nå disse fra Austevol kjøpte båt fra.

At denne kjøperen først brukte flrer 100 000 kr i saksomkostninger for så å ikke fullbyrde kravet mot butikken sier nok sitt i forhold til at selger da evt gikk konkurs og båten (som ikke var ce godkjent) ikke juridisk tilhørte kjøper, men var boet sin og han mistet evt båten.(om så selger finer det forgodt å si han hadde beslaglagt båten for kunden ikke hadde betalt en rekning) er noe jeg er meget forberett på.

Men å sende faktura til en kunde fordi hans båt under vinterlagrin ble flyttet på inne på annleget gjenom vinteren og si det er eiger av båten sin feil som selv bor på østlandet er noe drøyt. så jeg forstår godt at kjøper ble sur på dette. (over 30 000 var kravet på)

 

 

Så Cyber her får du trø til å gi oss alle svar på det som trådstarter her etterlyser.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treg, men etter å ha skumlest side opp og ned om dette tillater jeg meg å stille følgende spørsmål:

Har Catano kjøpt en båt som ikke er CE merket hos en norsk forhandler uvitende om at båten ikke var CE merket?

 

Ber om kort svar (please). Et JA eller NEI holder

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treg, men etter å ha skumlest side opp og ned om dette tillater jeg meg å stille følgende spørsmål:

Har Catano kjøpt en båt som ikke er CE merket hos en norsk forhandler uvitende om at båten ikke var CE merket?

 

Ber om kort svar (please). Et JA eller NEI holder

:yesnod:

Det er det Trymas og Cyber skal svare på.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og dersom han har kjøpt en båt som ikke er CE-merket og som skulle vært det, hvorfor i all verden kunne han ikke skrevet det istedenfor disse merkelige trådene som har dukket opp?

 

Slik det er nå virker hele saken merkelig og i mine øyne har ingen av partene særlig troverdighet.

Link to post
Share on other sites

Og hva menes med:

Denne kan ikke sammenlignes med

Saga,Forbina,Windy,Minor,Nidelv,Princess,Gobbi,Fairline,Sunseeker,Aicon,Atlantis

,Rodman,Marex,Absolute,Sealine,Atlantis,Nord West,Rodman,skorgenes el.

 

Kanskje at de båtene er CE merket, men ikke denne?????

 

Forøvrig er det vel forbudt å omsette båter som ikke er CE merket (dog med enkelte unntak, som nok ikke kan gjøres gjeldende i dette tilfellet).

Link to post
Share on other sites

jeg hadde blitt sur hvis det er som catano sier og som boywander antyder...

 

Nettopp,derfor skal vi ikke "fnyse" av det Catano skriver, slik enkelte gjorde i den forige tråden.Han har helt sikkert en grunn, for det han sier.Kansje kommer det mer ang. omtalte båt, vent å se. :yesnod:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stilte spørsmålet i denne tråden. Dersom det er slik at en båt som skulle vært CE-merket er solgt uten dette, hvorfor pokker er det så vanskelig å opplyse om dette?

 

Det kunne blitt en helt grei diskusjon og som har interesse for mange. Det er også helt på sin plass å stille spørsmåltegn ved en forhandler dersom det er tilfelle slik det er blitt antydet i denne tråden.

 

Det finnes derimot (i mine øyne) overhode ingen grunn til å starte de kryptiske trådene som har vært om dette og som bare fører til spekulasjoner. Da virker det bare som om Catano har en skjult agenda.............

Link to post
Share on other sites

... hvorfor pokker er det så vanskelig ...

Kanskje fordi det å påstå at så er tilfelle på et "offentlig" sted som her kan være ganske grovt, med mindre man er 100% sikker? Kanskje det er ulike usikkerthetspunkter i dette som er vanskelig å kommunisere utad uten å avsløre eller (antyde) beskyldningner man helst vil slippe å stå til ansvar for? Kanskje det er lettere å ta/formidle dette på tomannshånd med en som man kanskje frykter kan komme til å få litt katta i sekken?

 

Catano har ikke beskyld noen i sin innledende posting, men spurte altså om hjelp til å finne en (potesiell) båtkjøper. Hvofor synes jeg ikke vi har så mye med, dersom Catano ikke vil dele det med oss.

 

...ingen grunn til å starte de kryptiske trådene...

Synes du tråden blir for kryptisk av slike grunner, så kan du vel bare velge deg bort fra den? (Dessuten, det var ikke Catano som startet den tråden vi nå skriver i)

Link to post
Share on other sites

Et lite klipp. :yesnod:

 

Retten legger til grunn at båten ikke hadde en tilfredsstillende avstiving og skrogstyrke

høsten 2006. Retten viser til de sprekker som oppsto i spantene og til bevisførselen om at

produksjonen var slurvet og at det etter støpingen var laget hull gjennom spantene til

 

kabler. Når spant ryker kan situasjonen bli nokså dramatisk. Båten skulle etter kontrakten

i være i kategori B, det vil si et fartøy til bruk utenfor kysten i vindstyrke til og med 8 på

Beaufort-skalaen og med signifikant bølgehøyde til og med 4 meter. Retten finner det ikke

sannsynliggjort at bristene er forårsaket av at --------- har brukt båten på en uvøren måte.

I hvert fall noen av spantene var reparert før levering. Retten legger etter bevisførselen til

grunn at reparasjonen ikke har vært tilfredsstillende. Utilstrekkelig avstiving av skroget

var således en mangel da båten ble levert og fortsatt en mangel da advokat ------ erklærte

heving på---------- vegne i desember 2007.

I ettertid har ----- latt mangelen reparere. Selskapet lot båtkyndige -----

------- vurdere skrog og spant. ------- var ikke fornøyd med reparasjonen som

var gjort høsten 2007. Han ga instrukser til den av de ansatte i ----- ----som

skulle foreta utbedringen om hva som skulle gjøres. --------- beordret langsgående

forsterkning av det området i båten hvor bristene hadde oppstått i spantene og sa fra

hvordan spantene skulle forsterkes. Ut fra erfaringer om hvordan en svakhet i båtens

konstruksjon i det området hvor spantene var skadet ville spre seg, fant han en

korresponderende utvendig brist i skroget.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og som boywander antyder...

Nok et utklipp:

 

...sammenheng med at det er uklart i hvilken grad Scandinavien 350 Family er korrekt CEmerket

og om det aktuelle eksemplar er i samsvar med godkjennelsen, en uklarhet som

saksøker ikke kan bebreides for.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...