Jump to content

Yacht Marine AS, båtkjøp med forviklinger.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hei.

men jeg har hvertfal overfor de gjort det jeg så gjerne hadde ønsket noen hadde kunnet gjort overfor meg i februar 2008.

 

Jeg tror flere ville gjort det samme som deg. Synd det ble så "kryptisk" her på BP, og at personkarakteristikkene tok helt overhånd for noen få.

 

Hvordan står saken din nå da catano? Har du fått merkingen på plass? Selger dette firmaet båter som har mangelfull merking idag? Er ikke disse tingene på plass, er ikke varen lovlig å omsette.

Link to post
Share on other sites

Er det noe galt med alle Catano handler båt av eller??? :confused:

Forøvrig en sak Catano tapte :rolleyes:

Nå er du våknet til liv,ser du prøver så godt du kan å svartmale Catano.Ettersom du er godt inne i denne båtsaken,kan du vel svare på om disse båtene er CE meket nå?Og hvordan har det seg at omtalte firma i det hele tatt har solgt båter uten denne merkingen?Har det noe med kvaliteten/arbeidet,som er utført,som er årsaken til manglende merking?Synes du det er rart at Catano ville varsle de fra Austevold,hvis båten ikke er ordentlig CE merket?

Link to post
Share on other sites

Nå er du våknet til liv,ser du prøver så godt du kan å svartmale Catano.Ettersom du er godt inn i denne båtsaken,kan du vel svare på om disse båtene er CE meket nå?

 

Prøver ikke å svartmale noen jeg, er bare fakta :yesnod:

 

Om båten er eller vil bli CE merket kan jeg dessverre ikke svare på, ettersom jeg som nevnt tidligere jobber ved et helt annet firma :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg holder fast på at å gi en slik sann innfo i en så alvorlig sak (bruk av 2499 999 ++++ kr) er noe en har lov til å gjøre ?

 

Selvfølgelig er det lov å ta det i et forum, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kunne sagt det med en gang. :confused:

 

Så kunne det blitt en diskusjon istedenfor masse spekulasjoner og dr**t.

Link to post
Share on other sites

Fakta??

Vil du diskutere Catano er nå min mening at du bør finne deg et annet sted å diskutere.

Kanskje en ide å komme med fakta om saken? eller har du ikke det?

 

 

 

Oi så sint vi ble :giggle:

 

Kjenner du Catano eller?????

 

Det jeg vet om saken har allerede komt fram........dessuten var det vel Catano som skulle komme med et svar og ikke meg.

Redigert av Cyber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver ikke å svartmale noen jeg, er bare fakta :yesnod:

 

Du har ikke gjort annet enn å slenge ubegrunnet dritt om andre. Du fremstår som en useriøs fyr som vi ikke kan stole på her på forumet. Skam deg! :discuss:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Prøver ikke å svartmale noen jeg, er bare fakta :yesnod:

 

Om båten er eller vil bli CE merket kan jeg dessverre ikke svare på, ettersom jeg som nevnt tidligere jobber ved et helt annet firma :smiley:

 

 

Dette skrev du i den forige tråden som omhandlet dette, og plutselig virker det som du har lite kjendskap til denne saken?

Vis profil

Send IM

Finn medlemmets emner

Finn medlemmets innlegg

Vis nicknavn historikk 05.03.09 21:09 Innlegg #64

 

 

Innlegg: 1

Reg.: 20.08.07

Aktiv:idag 22:15

Gruppe: Medlem Det er vel på tide å få frem sakens fakta ettersom Catano ikke har noe svar å komme med som han har lovet.

Som de fleste her vet, har Catano samme type båt som det her dreier seg om. Denne har han forøvrig byttet navn på i profilen sin fra Adventurer til Lekebåt....... Må vel sies å være et bra sjakktrekk ved et fremtidig salg.

I forbindelse med båtmessen ble det skrevet en reportasje i Fanaposten der det kom frem at noen på Austevoll hadde kjøpt denne båten som stod på messen. Catano`s fremgangsmåte var da som følger: Startet noen tråder : "Farligt båtkjøp på messen" "Etterlyser båtkjøper fra Austevoll"

 

 

Deretter har han ringt rundt for å prøve å finne denne kjøperen, og hva gjør man da????

 

Jo, man ringer: Lensmannen i Austevoll

Nordea Austevoll

Sparebanken Austevoll

 

Hva som har blitt fortalt her vites ikke, men Catano klarte ihvertfall å svartmale det hele såpass at den potensielle kjøperen trakk seg fra hele handelen

 

Dette er i mine øyne så laaaangt over kanten at det finnes ikke ord

Den potensielle kjøperen har fått flere tlf. og mail fra Catano.

Etter en lang prosess og når sakens fakta kom frem, valgte kjøperen å handle båten, på tross av Catano`s gjentatte forsøk på å ødelegge handelen.

 

Det kan og nevnes at Catano har ringt tidligere kunder til denne forhandleren for å prøve å sverte hans navn og rykte!!!!!!

 

Det er en lang liste over finurlige krumspring Catano har foretatt seg i denne saken, og håper dette innlegget kan virke noe oppklarende for dere lesere.

 

Måten han har oppført seg på i denne saken er ganske skremmende, og det kan nevnes at Catano vil få et erstatningskrav mot seg, seks sifret forøvrig

Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte motpart i denne saken!!!

 

Jeg jobber ved et annet båtverksted i Bergen og samarbeider med denne forhandleren som vi også gjør med andre forhandlere......

Catano er blitt en kjendis rundt hos de forskjellige verksteder etter utallige historier, og tror han vil ha store problemer i fremtiden med å finne et verksted som tør å gjøre en jobb for ham. Stort sett alt denne mannen foretar seg, blir det bråk av. :nonod:

 

Og dette skrev jeg etterpå.....

Link to post
Share on other sites

Nei, har ingen aning om hvem catano er.

Siteringen av deg selv over her viser jo bare at jeg har rett. Du går etter catano og ikke sak.

Sint jeg? Nei!

Vil bare minne deg om at du er på et båtforum som folk har brukt tusenvis av timer på å bygge opp til et seriøst forum. Synes bare du cyber, skal vise respekt for det og holde deg til sak.

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og dette skrev jeg etterpå.....

 

Dette med "sjakktrekk"som du skriver,har du helt rett i.Det at båten ikke er CE merket,gjør at den blir bortimot umulig å selge,uansett hva som står i profilen,om det er Adventurer eller Lekebåt.

 

 

"Klippet fra Cybers innlegg"

Det er vel på tide å få frem sakens fakta ettersom Catano ikke har noe svar å komme med som han har lovet.

Som de fleste her vet, har Catano samme type båt som det her dreier seg om. Denne har han forøvrig byttet navn på i profilen sin fra Adventurer til Lekebåt....... Må vel sies å være et bra sjakktrekk ved et fremtidig salg.

Link to post
Share on other sites

Om en siler vekk usakligheter om personer og faktisk ser på saken i denne tråden her så er vel den egentlig så relevant at den ikke hører hjemme i OT.

 

At det/om det selges båter i Norge som ikke er tilstrekkelig CE merket var som jeg tidligere har avslørt mere enn hva jeg hadde trodd fra "seriøse forhandlere". At merkingen ikke var fullført ved avtale om kjøp er vel heller ikke noe unormalt ettersom det ble opplyst på hjemmeside at dette arbeidet var pågående.

 

Nå er det jo ofte slik at en sak har flere sider og det kunne jo selvfølgelig vært fint å høre forhandlers versjon av saken, men er det virkelig slik at det er vi som forbrukere som må forsikre oss at produkter som vi kjøper her i Norge er i tråd med det regelverk som til enhver tid gjeldende?

 

Dere som kjøper nye båter (eller alle slags produkter) av andre produsenter, spurte Dere forhandler om denne var CE merket? Jeg hadde nok ikke gjort det da jeg hadde tatt det som en selvfølge uavhengig av hvor den var produsert.

Link to post
Share on other sites

men er det virkelig slik at det er vi som forbrukere som må forsikre oss at produkter som vi kjøper her i Norge er i tråd med det regelverk som til enhver tid gjeldende?

 

Her påpeker du et viktig moment og svaret på spørsmålet er selvsagt nei!

Sjøfartsdirektoratet går enda lengre og sier at det er et lovbrudd å selge en båt som ikke er korrekt CE merket.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

i dette tilfellet var kjøper klar over at båten ikke var CE merket.

Kan ikke se at det gjør noen forskjell, en kjøper trenger nødvendigvis ikke å være klar over konsekvensene av dette.

At selger kan fraskrives ansvar på den måten synes jeg høres tvilsomt ut.

 

(Generell kommentar, har ingen kjennskap til saken som tråden gjelder)

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag blir det feil dersom en privatperson som handler av en forhandler/butikk/leverandør skal kjenne til alle regler og konsekvensen av disse. Dette er leverandørens ansvar.

 

Det er som sagt helt generelt og jeg kjenner overhode ikke til denne saken, men jobber selv for en leverandør (og er selvfølgelig også kunde av våre leverandører, selvom dette ikke er i båtbransjen). Vi forventer ikke at våre kunder kjenner forskrifter, lover og regler men ser det som vår plikt å informere om disse og forklare konsekvenser. Det er derimot vår plikt og kjenne til alle forskrifter, lover og regler som gjelder i vår bransje.

Link to post
Share on other sites

http://www.sjofartsdir.no/no/Regelverk2/Ru...batforskriften/

 

 

 

§ 6. Når fritidsfartøy m.v. kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk

(1) Produkter som omfattes av § 2(1) skal tilfredsstille de grunnleggende kravene i § 5, prosedyrene for samsvarsvurdering i § 7 og være CE-merket i henhold til vedlegg 4, før produktet kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk. CE-merket indikerer at produktet er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser.

 

(2) Delvis ferdigbygde fritidsfartøy kan gjøres tilgjengelig når produsenten, produsentens representant eller den som er ansvarlig for å gjøre produktet tilgjengelig, i samsvar med vedlegg 3 erklærer at fartøyene er beregnet på ferdigstillelse av andre.

 

(3) Komponenter kan gjøres tilgjengelige eller tas i bruk når komponenten er CE-merket i henhold til vedlegg 4, forutsatt at komponentene ledsages av en samsvarserklæring.

 

(4) Følgende motorer kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk:

 

a) innenbordsmotorer og hekkaggregater uten integrert eksosanlegg,

 

b) motorer som er typegodkjent i henhold til forskrift av 19. august 1994 nr. 820 om maskiner m.m., og som er i overensstemmelse med trinn II som omhandlet i pkt. 3 i vedlegg VIII i nevnte forskrift, og

 

c) motorer som er typegodkjent i henhold til forskrift av 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr,

 

forutsatt at produsenten eller produsentens representant i samsvar med vedlegg 15, nr. 3 erklærer at motoren oppfyller kravene til eksosutslipp i denne forskriften, når motoren er montert i et fritidsfartøy eller en vannscooter i samsvar med produsentens anvisninger.

 

(5) Produkter som omfattes av § 2(1) som ikke er CE-merket eller som for øvrig ikke er i overensstemmelse med forskriftens bestemmelser, kan fremvises på messer, utstillinger og demonstrasjoner forutsatt at det ved tydelig merking angis at produktet ikke kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk før det er i samsvar med gjeldende bestemmelser.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag blir det feil dersom en privatperson som handler av en forhandler/butikk/leverandør skal kjenne til alle regler og konsekvensen av disse. Dette er leverandørens ansvar.

 

Det er som sagt helt generelt og jeg kjenner overhode ikke til denne saken, men jobber selv for en leverandør (og er selvfølgelig også kunde av våre leverandører, selvom dette ikke er i båtbransjen). Vi forventer ikke at våre kunder kjenner forskrifter, lover og regler men ser det som vår plikt å informere om disse og forklare konsekvenser. Det er derimot vår plikt og kjenne til alle forskrifter, lover og regler som gjelder i vår bransje.

 

Jeg forstår din kommentar dithen at du representerer et firma som er kunde hos en leverandør - da gjelder jo ikke forskriften om CE-merking, men loven gjelder alle.

Når det gjelder salg til sluttbruker (kunde) gjelder CE-merking for å ta båten i bruk.

Link to post
Share on other sites

I min bransje er ikke CE-merking noe tema, så min uttalelse var kun på generelt grunnlag når det gjelder forholdet leverandører/kunder.

 

Jeg representerer ellers et firma som først og fremst er leverandør av varer og tjenester og store deler av min jobb er på den tekniske siden hvor forskrifter er en vesentlig del av våre forpliktelser. Men selvfølgelig er vi også kunder hos våre underleverandører.

Link to post
Share on other sites

Dette er hentet fra Sjøfartsdirektoratet informasjonsdokument om krav til CE merking:

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20..._november08.pdf

 

Hvorfor er det viktig å sjekke om båten er CE-merket?

 

Det er forbudt å sette på markedet eller ta i bruk en fritidsbåt for første gang som ikke er CE-merket. Dette er fordi forbrukeren vil løpe en sikkerhetsrisiko, da ikke er gitt noen garanti for at båten er konstruert og utstyrt etter normer utarbeidet på internasjonalt og nasjonalt plan.

 

Skal vi følge Sjøfartsdirektoratet påstand her så har selger her gjort seg skyldig i et lovbrudd da de solgte en båt som ikke var CE merket.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det har ikke jeg påstått heller, men det er forsjell på å kjøpe en vare med en oppplyst mangel framfor å kjøpe en vare med en uopplyst mangel.

 

Det er ikke noe du skal spørre om,det er en selvfølge og et krav fra 16 juni 1998, at båten er CE merket

 

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20..._november08.pdf

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...