Jump to content

Yacht Marine AS, båtkjøp med forviklinger.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jo... og det synes kanskje også catano i dag??

Men her ligger vel noe mer bliss X.

Hva om du kjøper en båt som ikke er ce-merket med lovnad om at den skal bli det.... da blir det ikke fult så dumt å kjøpe den. Særlig ikke når den kjøpes ny fra forhandler i Norge. Men dumt er det jo fortsatt....

Jeg hadde ikke gjort det.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg ønsker å si at selger hag git info om at båten ikke var, men skulle bli CE merket.

Jeg har aldrig prøvd å si noe annet helle.

Da vi skrev kontrakt lovet selger båten levert våren 2008 og skule han levere den til oppgit tid så jeg det som en selvfølgelighet at den også var godkjendt.

I mellom tiden fikk jeg også en faktura på div arbeid, men som ut fra kontrakt først skulle faktureres når alle feil og mangler ved båten var utbedret.

Videre så jeg en så stor likhet i forholdet rundt min båt og båten/saken til Norberg at jeg ordnet båten utlevert inn til selger kan reparere og ferdigstille båten.

For i disse tider hvor båtbransjen sliter var jeg bekymret for evt en konnkurs å at min båt da havnet i boet.

Så dette var den inndirekte årsaken til å kontakte en evt kjøper av neste båt.

Jeg har tidligere i denne tråden forklart dette med at jeg viste den ikke var CE merket,å prøver ikke å si selger på det pungtet prøvde å lure meg.

 

Det som så plager meg er at det kan se ut til at han ikke ordmer opp i det, pg skulle det gå i midt tillfelle som i Nordberg saken / dommen / Scandinavien det er da det virkelig blir trist.

Mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Er det sikkert at Catanos båt tilfredstiller kravene til CE merking?Det er vel der problemene ligger,ellers hadde den vel vært merket.Det må jo være en årsak til dette,det kan kansje Trymas svare på,hvis han fortsatt er oppegående.Han var veldig ivrig i den forige tråden,men nå er han plutselig helt taus. :confused:

Link to post
Share on other sites

framfor å kjøpe en vare med en uopplyst mangel.

 

Er det ikke da dumt å kjøpe den?

 

Mener det må ligge en stor risiko i å kjøpe en båt som "skal bli" CE merket.

 

joa, det er alltid en risiko involvert ved kjøp, stor eller liten.

spørsmålet er vel heller - er det lov å selge uten CE merking ?

Link to post
Share on other sites

joa, det er alltid en risiko involvert ved kjøp, stor eller liten.

spørsmålet er vel heller - er det lov å selge uten CE merking ?

 

NEI

 

 

Det er forbudt å sette på markedet eller ta i bruk en fritidsbåt for første gang som ikke er CE-merket. Dette er fordi forbrukeren vil løpe en sikkerhetsrisiko, da ikke er gitt noen garanti for at båten er konstruert og utstyrt etter normer utarbeidet på internasjonalt og nasjonalt plan.

Link to post
Share on other sites

Er det slik sett to parter som har forbrutt seg mot loven her?

Selger, som har solgt en vare han ikke har lov til å selge, samt Catano, som har tatt i bruk en vare han ikke har lov til å ta i bruk?

 

Jeg er ikke ute etter å fordele skyld eller peke nese, ønsker bare å få belyst hva som er faktisk juridisk situasjon pt.

Dette forholdet gjelder vel mange av de halv-fabrikata uten CE-merking som står rundt omkring fra "gamle dager", og som fortsatt dukker opp på Finn med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Dette forholdet gjelder vel mange av de halv-fabrikata uten CE-merking som står rundt omkring fra "gamle dager", og som fortsatt dukker opp på Finn med jevne mellomrom.

Nei.

 

Alle halvfabrikata fra "gamle dager" er unntatt (var det hvis de var påbegynt før 2006???). Nye halvfabrikat eid mer enn 5 år er vel ogå unntatt.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte historien fra retten, som Catana refererer til, og si at Catana snakker med små bokstaver. Det finnes ikke samsvarsærklæring som kan legges frem. Det er også flere ting som retten fant som tilser at den ikke har godkjenning, samt at den her i Norge som har godkjent båten ikke har myndighet til dette, ifølge dommer.

var på messen i dag, ingen båt, kun brosjyrer og film. Firmaet får heller ikke selge fjord, nimbus, azimut som de har væt forhandler for, og jeg har snakket med dem og vet hvorfor

akter å støtte Catano helt til the bitter end, og håper ingen flere kjøper båt før alle saker som går i dag er avsluttet

 

asterix

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dere som er eller skal på mese i disse dage, kan jo forhøre dere om dette med Ce godkjenningen på den aktuelle båt.

At dere så sikker får en historie om meg tåler jeg å høre.

 

Er det da riktigt at en slik båtselger som nå Asterix også referere til skal få stille ut og evt få andre ut i samme ulykken som den jeg er i og om noen måneder også de fra Austevol ?

 

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trymas er på messen å forsøker selge flere båter.

Du kan jo sende en IM til Trymas og han andre allmenviteren som ikke viste noe alikevel (Cyber)

å be om forklaring på CE merkingen.

PS takker for støtten til Astrix, men nå kommer vel Cyber å påstår Astrix kjenner meg HE HE

Mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Trymas er på messen å forsøker selge flere båter.

Du kan jo sende en IM til Trymas og han andre allmenviteren som ikke viste noe alikevel (Cyber)

å be om forklaring på CE merkingen.

 

 

Mvh

Catano

 

Cyber vet plutselig ingenting om denne saken. :confused:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sende en IM til Trymas og han andre allmenviteren som ikke viste noe alikevel (Cyber)

å be om forklaring på CE merkingen.

Mvh

Catano

 

Tydeligvis noen som enda ikke har fått meg seg at jeg ikke jobber her, og av den grunn ikke kan uttale meg om Ce merkingen....forøvrig en ting som bryr meg midt i ryggen :yesnod:

 

Cyber vet plutselig ingenting om denne saken. :confused:

 

Vet det jeg trenger å vite :flag:

Link to post
Share on other sites

hei.

som skrevet tidligere har jeg dyseleksi, men ser Syber skriver jeg jobber ikke HER.

Som jeg da forstår det jobber du enten på YM, eller TR sin snekkerbod, eller på Alvøen Maina ?

mvh

Catano

 

Det finnes vel litt flere enn 3 båtrelaterte firma i Bergen????

jeg skrev "jeg jobber ikke her" før Alvøen navnet kom frem.

 

Innlegget er endret av moderator Slette deler av innlegget, da det var upassende

 

Moderatorenes avgjørelser er endelige og kan ikke påklages.

Redigert av Boywonder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

helt rett det Cyber at du skrev HER før alvøen kom frem, men du svarte Her samtidigt som du ble spurt om dette med CE godkjenningen.

I samme renna som du svarte mitt i ryggen..

 

Men det viser jo helt klart at du unngår å svare på spørsmålet.

For hvordan kunne du vite alt det du så til de grader kunne og ønsket å formidle på forumet.

 

Det du så skrev var så direkte at bare noen få viste om dette med at TR truet med å sende krav til meg på 6 sifret tal, så det er for ALLE som følger med i denne tråden merkeligt at du ikke har svar på dette med CE godkjenningen.

At du trodde jeg skrev D....... for å få synpati er så totalt fjernt og atte en måte du prøver å få frem at DU mener jeg er dum.

 

Jeg skrev det for å få frem at du skrev jobber HR, gjerne du mente jobbet IKKE her ?

husk jeg sendte deg en im og spurte hvem du var og at du ikke svarte på den kan lett tolkes som at du var enig i forslaget til hvem du er.

mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...